Micubiši A5M1a [Claude]

Mitsubishi A5M1a / 三菱 A5M1a・九六式一号艦上戦闘機改
     
Název:
Name:
Micubiši A5M1a Mitsubishi A5M1a
Originální název:
Original Name:
九六式一号艦上戦闘機改
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1936 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1936
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
7,710 m 25ft 3,54in
Výška:
Height:
3,200 m 10ft 5,98in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,80 m2 191.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Kotobuki 2 KAI 1, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 427 kW (580 k) a 463 kW (630 k) v h= 1 500 m.
Vrtule dvoulistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 690 mm.
Nakajima Kotobuki 2 KAI 1 nine-cylinder air-cooled single-row radial, rated at 572 hp for take-off and 621 hp at 4,920 ft,
driving a two-blade metal variable-pitch propeller of the diameter 8ft 9,9in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
330 l 72.6 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
392 km/h v 2100 m 243.2 mph in 6890 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,33 min do 5000 m 9,33 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9100 m 29855 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Oerlikon FF ráže 20 mm v křídlech, každý se zásobou 60 granátů. Two fixed forward-firing 0.79 inch Oerlikon FF cannons in the wing-mounted, 60 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
九六式一号艦上戦闘機改 -Kjū roku-šiki iči-gō kandžó sentó-ki aratame - Námořní palubní stíhací letoun Typ 96 Model 1a (Kou)
Spojenecké kódové jméno: Claude
Experimentální verze s kanónovou výzbrojí.
九六式一号艦上戦闘機改 - Kyū roku-shiki ichi-gō kanjō sentō-ki aratame - Navy carrier-based fighter Type 96 Model 1a (Kó)
Allied Code Name: "Claude"
Experimental version with gun weapons.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Famous Airplanes of the World, Type96 Carrier Fighter, No 27, March 1991, Bunrin-Do Co. Ltd., Nankano, Tokyo 164, Japan
Tadeusz Januszewski, Mitsubishi A5M Claude, Yellow Series No.6107, Mushroom Model Publications, Redbourn, UK, rok 2003, ISBN ISBN 83-917178-0-1
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
L+K č. 24/1991, 25/1991 a 26/1991, Václav Balous, Monografie A5M Claude,
http://www.combinedfleet.com/ijna/a5m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M1a-Claude-t118621#407927 Version : 0
Mitsubishi A5M1a Ko

This was an experimental aircraft, which was manufactured and tested only in a single exemláři.
The wings of this aircraft have been tentatively installed two cannons Oerlikon FF cannon 20 mm, each with a supply of 60 shells. The weight of weapons, ammunition and also the weight, caused by a thickening of the structure of the wings, this increase in weight has caused a completely different behavior, this otherwise light aircraft. Naval air force after the performed tests on such aircraft lost interest and from the further development of relenting.
The decisive naval officers had the same opinion, weapons of larger caliber are for fighter aircraft useless - the decisive factor is the agility and maneuverability of the airplane..
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M1a-Claude-t118621#101580 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more