1x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v přední věži 1x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v hřbetní věži 1x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v zadním spodním střelišti 1x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v zadním předním střelišti
800 kg pum pod křídly 800 kg pum v pumovnici
1x 7,5 mm MAC 1934 machine gun in the nose turret 1x 7,5 mm MAC 1934 machine gun in the dorsal turret 1x 7,5 mm MAC 1934 machine gun in the forward gondola 1x 7,5 mm MAC 1934 machine gun in the rear gondola
1760 lb of bombs externally 1760 lb of bombs internally
Uživatelské státy: User States:
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Pelletier, Alain. French Bombers of World War II in Action, No.189. Squadron/Signal Publications, Carrollton 2003. ISBN 0-89747-458-9. Danel, Raymond; Cuny, Jean. L'Aviation Francaise de Bombardement et de Renseignement (1918/1940), Docavia 12. Editiions Lariviere, Paris 1980. Grey, C. G., Brigman, L. Jane´s All the World´s Aircraft 1938. Sampson Low, Marston & Company, London 1938. Němeček, Václav. Amiot 143 M5, L+K 1990/13. www.aviafrance.com
URL : https://www.valka.cz/Amiot-143-M-5-t1034#4565
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Amiot 143
Vznik
Letoun Amiot 143 vznikl na základě výsledku soutěže na vícemístné bojové letadlo (Multiplace de Combat) vyhlášené francouzským ministerstvem letectví v roce 1928. Do soutěže byly přihlášeny 4 typy, Amiot 140, Bleriot 137, Breguet 410 a SPCA 30. Stroje měly podle tehdejší francouzské (ale i jinde dosti rozšířené) představy být schopny bombardování v hloubi nepřítelova území, průzkumu, vlastní obrany proti stíhačům a jako nádavek měly být schopny i přepravy vojáků (zřejmě pro službu v koloniích). Zvítězil Amiot se svým návrhem na Amiot 140.
Prototyp letounu Amiot 140 byl u firmy SECM (Societé d'Emboutissage et de Constructions Mécaniques) ve městě Colombes, kam Amiot tehdy patřil, postaven v roce 1931. Zkoušky včetně různých úprav se táhly až do roku 1934, kdy byla podepsána objednávka na sériové letouny Amiot 143 M5 (písmeno M značí militaire tedy vojenský a na rozdíl od B bombardovací upozorňuje na to, že typ byl považován za víceúčelový, číslo pak je počtem členů posádky). První letouny byly smontovány v roce 1935 v dubnu a produkce běžela až do roku 1938, kdy byly dokončeny poslední z celkem 178 letadel tohoto typu (některé zdroje uvádí jen 138 strojů). V době největšího rozšíření v roce 1939 byly ve výzbroji 9 letek francouzského letectva.
Stroj je klasickou ukázkou jak dlouhá doba od vyhlášení soutěže do výroby a zařazení může znehodnotit i jinak celkem solidní typ letounu. Jestliže v roce 1930 šlo o moderní celokovový stroj byl koncem výroby v roce 1938 beznadějně zastaralý. Na přelomu let 1939/40 byl převáděn k dopravě a výcviku a jen vypuknutí války donutilo Francouze k jeho nasazení na frontě.
Technické podrobnosti
Letoun byl na dobu svého vzniku řešen moderně, měl zakryté prostory osádky, zbraně ve střeleckých věžích, byl celokovový a vybaven výkonnými motory. Nesení pum v zakryté pumovnici bylo samozřejmě aerodynamicky výhodné a možnost přepravy 6 vojáků (místo pum) byla pro koloniální velmoc zřejmou výhodou. Původně byl počet členů posádky nižší (jen 4 muži), později byl ale bombometčík zproštěn funkce předního střelce a posádka se zvětšila na 5 mužů.
Z konstrukčního pohledu šlo o celokovový jednoplošník s pevným podvozkem a lichoběžníkovým křídlem. Křídlo bylo třínosníkové konstrukce a bylo pro snazší výrobu složeno ze tří dílů, v místě napojení vnějších dílů byly do křídla vetknuty motorové gondoly, které v sériovém stroji nesly čtrnáctiválcové hvězdicové motory Gnome-Rhone14Kirs/Kjrs Mistral Major, motor Kirs byl na pravé straně, Kjrs na levé, tyto motory měly protiběžný chod takže se jejich vrtule točily opačně proti sobě a tím nevyvozovaly reakční moment (u francouzských letounů je to v té době běžná věc). Vrtule byly kovové na zemi stavitelné Gnome-Rhone 1200. Součástí motorové instalace byly i nádrže uložené v křídlech a u strojů od čísla 41 i v motorových gondolách. Do motorových gondol byl uchycen i pevný podvozek s mohutnými koly krytými aerodynamickými kapotami. Trup letounu měl obdélníkový průřez s prostory posádky v přední a střední části. Trup byl za částí pro posádku snížen, aby byl lepší výstřel pro spodní kulomet a byl ukončen klasickými ocasními plochami. Podle některých zdrojů byl trup od letounu č. 31 mírně prodloužen před ocasními plochami.
V plochém trupu byla posádka rozmístěna následovně : vepředu na podlaze u okna pro zaměřovač bombometčík, který byl zároveň navigátorem, nad ním ve věži přední střelec, v kabině za nimi pak pilot, za ním ve věži na hřbetě trupu horní střelec (oba umístěni nad pumovnicí) a za pumovnicí pak radiotelegrafista, který byl zároveň i spodním střelcem. Radiostanice letounu byla dlouhovlnná АСР 16 a krátkovlnná Bronzavia M535. Letouny původně nesly výzbroj složenou z kulometů Lewis ráže 7,7 mm, ale později byly přezbrojeny na moderní kulomety MAC ráže 7,5 mm. Některé zdroje uvádí, že v přední věži byl lafetován kanon ráže 20 mm, ale na žádné fotografii se mi ho nepovedlo najít a jde zřejmě o omyl. Přední věž typu To 23 s odměrem 220° (směrem dozadu se střílet nedalo) a náměrem v rozmezí +75 a -50°, průměr této věže byl 90 cm, zadní věž byla typu To 14 bis, umožňovala elevaci zbraně +110° a -90°, odměr věže byl 210°, její průměr pak 105 cm, spodní střeliště bylo osazeno věží To 27 s vodorovným rozsahem 200° a svislým 100°.
Přehled verzí:
Amiot 140 prototyp – postaveny dva kusy Amiot 142 přestavěný prototyp na řadové motory Hispano-Suiza 12Nbr postaven jeden letoun Amiot 143 sériové provedení postaveno 178 strojů Amiot 144M stroj s přestavěným křídlem a zatahovacím podvozkem jeden prototyp Amiot 145 stroj s motory Hispano–Suiza 14AA zůstal v projektu Amiot 146 stroj s motory Gnome-Rhone 18 Lars zůstal v projektu Amiot 147 stroj s motory Hispano–Suiza 12Ydrs/Yfrs měl dvojité svislé ocasní plochy a byl zřejmě přestavěn na Amiot 150 BE Amiot 150 BE prototyp torpédového a průzkumného letounu s plovákovým podvozkem jeden prototyp, tento stroj měl dvojité ocasní plochy a zvětšené křídlo.
URL : https://www.valka.cz/Amiot-143-M-5-t1034#164510
Version : 0
Reklama
Production and deployment
After the Type 143 order was signed, it was anticipated that the Air Force would receive the first machines in the summer of 1934. Unfortunately, delivery was delayed and the first machines were not taken delivery until June 1935. Three machines were received in July, four in August, seven in September, nine in October, six in November and the last ten in December, thus fulfilling the first order for 40 machines. At the same time, SECM received an order for 73 more machines, followed by another for 40, and a final order in December 1936 for 25 machines brought the total to 178. Production then ran with little interruption until March 1938, when the last Amiot 143 was delivered.
The Lewis machine guns used on the first 40 machines were replaced by MACs in December 1936 and Bronzavia M 535 short-wave stations were added. The machines were delivered to units from the late summer of 1935, the first to receive them being GB III at Chartres. This was followed by other bomber and reconnaissance units, so that by 15 December 1936 there were 92 Amiot 143s, 72 with units, 8 with staff squadrons and 12 in reserve. Two machines (serial numbers 45 and 88) were transferred to the "Ministerial Squadron" and given the civilian matriculation F-APIQ and F-AQDZ, under which they were used to transport passengers between France and the colonies. In October, the latter made a 32,000 km crossing Paris-Hanoi-Paris without stops except for refuelling. By 1938, Amiot 143 was hopelessly obsolete (although deliveries ended only in March of that year) and its replacement by other types began, notably the Bloch 131, which was given to 22 Squadron in August, who handed over some of their Amiot to I/38 and II/38 Squadrons. Similarly, 14 Squadron's Amiots were handed over to II/63 Squadron in Morocco, where they replaced Potezy XXV TOE. In the first half of the year, the possibility of reinforcing the French Air Force in Indochina with surplus Amiots was also considered (it was to be 20 machines), but the plan was not implemented. Instead of going to Indochina, the machines from EAA depot 301 were transferred to the school at Cazaux, where they were used for bombing and gunnery training. Also in May, arrangements were made with Poland for five groups of Amiot support to fly over to Poland, one machine was actually there for a few days (it was Amiot 143, with the E 358 matriculation, which flew to Warsaw on 8 August 1939) and would operate from its territory against the Luftwaffe, but at the time of the invasion of Poland the French were unable to respond due to the rapid pace of the war.
Shortly after the start of the war the French had 126 Amiot 143s in service, of which 91 were with the troops (14 non-operational), 29 at the Cazaux school (two non-operational), two at CEAM (i.e. on acceptance) and six under repair. 21 of these machines were at Algiers, the rest at bases in France. The Algiers machines returned and reinforced the air force in October 1939. By mid-October the Amiots had flown 24 day and 20 night reconnaissance sorties (these were mainly 34 Squadron machines). These flights were directed to the Vosges area and especially to the Rhineland. The aircraft also took part in night dropping of leaflets. During this time they lost a single machine shot down by artillery fire on the night of 15-16 October 1939. During this period, GBI/35 exchanged its Amiots for Breguet 691, and handed its Amiots to GBI/38 and GB II/38 as complements, GB I/63 and GBII/63 squadrons at Marrakesh at the same time exchanged its Amiots for Martin 167F, its Amiots were handed over to the Marrakesh flying school.
As of 10 May 1940, when the Germans invaded France, there were still 123 Amiots 143 in the Air Force, but 59 of them were under repair or otherwise out of service. Deliveries of Amiot 354 also began in 1940, but no unit with them (they were given in place of Amiot 143s) was combat capable, so the original machines continued to be used. Interestingly, the French were also producing wooden mock-ups of Amiot 143s and deploying them on airfields as decoy targets, as of 10 May there were 10 on airfields and 30 in production. With the invasion of France there was also a significant increase in losses of Amiot 143s, first five machines were destroyed on 10 May 1940 at the forward airfield at Metz, then on the night of the 10th/11th Amiot 9th and 10th Groupement attacked airfields deep in the Empire. In this and other raids, Amiots 143 dropped a total of 528 tons of bombs. By 13 May the Amiot strength was down to 24 combat-capable aircraft, four each in GB I/34 and GB II/34, seven in GB I/38 and nine in GB II/38.
The most famous raid was carried out on 14 May, when they attacked the heavily defended bridges at Sedan by day, bombing from an altitude of only 800m. Four aircraft were lost and all the others severely damaged. This essentially ended most of the activity of this type in the fighting in France. GBI/34 and GB II/34 units then moved to Bergerac in June 1940 and then flew to Algiers on 16 June 1940. Here they were to be reformed and re-equipped as Bloch 131s. At the time of the Armistice there were 25 Amiot 143s in North Africa, and a further 52 in unoccupied France, the ratio of combat-capable to non-combat-capable machines is unknown. The units flying Amiot 143s were disbanded at Istres on 8 August 1940, the machines being transferred to transport duties. Around 15 Amiots were transferred to Syria as armament for GT 1/15. In October this unit was renamed GT III/15 and transferred to Morocco in early 1942. After the Germans took over the unoccupied part of France, there were still 11 Amiot's in Istres (only 3 were airworthy), their fate with the Luftwaffe is unknown. Operation "Torch" prevented the replacement of Amiot 143 with LeO 451 and the unit was again renamed, this time to GTI I/36, under which designation it participated in the Tunisian campaign, where it performed transport duties. In February 1944, its Amiots were finally scrapped and sent for scrap.
Foreign Service
In some publications one can come across information that several Amiot 143s were sold to Spain, in fact six Amiot 143s were ordered at the beginning of the Civil War but the SECM refused to deliver them to the warring country. Thus, these machines were never flown in Spain.
In the book "KG 200 - The Luftwaffe's most Secret Unit" by Thomas and Ketley, I also came across information that among other machines the 3rd Staffel had 2 (one airworthy) Amiot 143s in its inventory, according to other sources it was even 3 machines used for transport missions.
Among the foreign users, with a bit of exaggeration, one can also include Polish pilots who trained in Caen on Amiot 143 machines.
URL : https://www.valka.cz/Amiot-143-M-5-t1034#636396
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.