Focke-Wulf Ta 152 H

     
Název:
Name:
Focke-Wulf Ta 152 H-1 Focke-Wulf Ta 152 H-1
Originální název:
Original Name:
Focke-Wulf Ta 152 H-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.11.1944-DD.01.1945 Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Cottbus /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1944-DD.12.1944 (Ta 152 H-0)
DD.12.1944-DD.01.1945 ? (Ta 152 H-1)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Ta 152 H-0: 20 (W.Nr.: 150001-150020)
Ta 152 H-1: 25+ (W.Nr.: 150021-150037, 150160-150169)
První vzlet:
Maiden Flight:
13.07.1944 (prototyp / prototype Fw 190 V33/U1, W.Nr.: 0058, GH+KW)
24.11.1944 (Ta 152 H-0)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3920 kg 8642 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5217 kg 11502 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,440 m 47ft 4,5in
Délka:
Length:
10,710 m 35ft 1,64in
Výška:
Height:
3,360 m 11ft 0,28in
Plocha křídla:
Wing Area:
23,30 m2 250.8 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
196,8 kg/m2 40.31 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Junkers Jumo 213 E kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 287 kW (1 750 k).
Vrtule trojlistá VS 9 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 600 mm.
Junkers Jumo 213 E twelve-cylinder liquid-cooled
inverted Vee-engine rated at 1,726 hp for take-off,
driving a three-blade constant-speed Type VS 9 diameter of 11ft 9,75in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
Interní nádrže 595 l + 400 l + 600 l v externích nádržích. 219 Imp gal / 263 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
7321) km/h v 9500 m 4551) mph in 31168 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
500 km/h v 7000 m 311 mph in 22966 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
17,51) m/s 34451) ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14,21) min do 10000 m 14,21) min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
14800 m 48556 ft
Dolet:
Range:
1100 km 684 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm v kořeni křídel, každý 175 nábojů a
1x pevný kanón MK 108 ráže 30 mm v ose motoru, 90 nábojů.
Two fixed forward-firing 0.79in MG 151/20 cannons in the wing root, 175 rpg and
one fixed forward-firing 0.118in MK 108 cannon as Motorkanone, 90 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) s MW 50 1) with MW 50
Zdroje:
Sources:
Rodeike, P.: Jagdflugzeug Focke-Wulf Fw 190 A, Fw 190 „Dora“, Ta 152 H, Struve- Druck, 1998
Harmann, D.: Focke-Wulf Ta 152, Schiffer Publishing, 1999
Janowicz, K.: Focke Wulf Fw 190 vol. IV, Kagero, 2003
Poruba, T., Janda, A.: Fw 190 D & Ta 152, JaPo, 1992
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Ta-152-H-t1002#250036 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Focke-Wulf Ta 152 H - Ta 152 H-1 patřící ke Stab/JG 301. JG 301 byla jedinou jednotkou, která používala stroje Ta 152 obou verzí. Kamufláž sestává ze světle šedé barvy RLM 76 na spodních a bočních plochách, tmavé zelené RLM 82 a světle zelené RLM 83 na horních a částečně bočních plochách.

Ta 152 H-1 patřící ke Stab/JG 301. JG 301 byla jedinou jednotkou, která používala stroje Ta 152 obou verzí. Kamufláž sestává ze světle šedé barvy RLM 76 na spodních a bočních plochách, tmavé zelené RLM 82 a světle zelené RLM 83 na horních a částečně bočních plochách.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Ta-152-H-t1002#397296 Version : 0
Pre-production machine Ta 152 H-0 (W.Nr. 150 003) captured in December 1944 at the factory airport in Cottbus. The aircraft then flew to Erprobungsstelle Rechlin ( Erprobungskommando Ta 152), where it was taken over. Then he was deployed in combat at Stab/JG 301.


Source: see above
Focke-Wulf Ta 152 H -


Focke-Wulf Ta 152 H -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Ta-152-H-t1002#217212 Version : 0
The 152 H-0 (W.Nr. 150 020, "green 4") flew at the end of the war at III./JG 301. The aircraft was confiscated by the British army at the airport in Denmark, then was handed over for testing to the Americans, who assigned it the designation FE-112. This is the only surviving aircraft of the Ta 152 series to this day.


Source: see above
Focke-Wulf Ta 152 H -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Ta-152-H-t1002#24706 Version : 0
Aircraft Ta 152 H weaned at the airport, Altena, the beginning of the year 1945. In the foreground stands the aircraft "yellow 1" from the 7./JG 301.

Source: see above.
Focke-Wulf Ta 152 H -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Ta-152-H-t1002#408586 Version : 0
The Ta 152 H-1 (W.Nr. 150 of 167) captured after the end of the war in the devastated hangar at the airport Straubing. The plane didn't be handed over to the operating department (about JG 301).

Source: see above.
Focke-Wulf Ta 152 H -


Focke-Wulf Ta 152 H -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Ta-152-H-t1002#408587 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Trojpohledový náčrtek Ta 152 H-1
zdroj uveden výše
Focke-Wulf Ta 152 H -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Ta-152-H-t1002#250038 Version : 0

Diskuse

The ta 152 was the German response to the air raids of bombers B-17. The German intelligence service already had the information about the forthcoming deployment of the B-29. Created the need for high altitude fighter aircraft. Experiments with přetlakovými cabs, different engines and fuel injection or turbochargers began at the firm of Focke Wulf on the models of the Fw 190 B, C, D under the guidance of Kurt Tank. Type D emerged as the most suitable, on its basis arose models of the Fw 190 Ra 2 and Ra3. In the tests beat the Bf 109 H and were designated The ta 152 B, 152 H. The ta 152 H was equipped with a pressurised, injection GM 1 (N2O) or MW 50 (methanol-water), hydraulic control valves and chassis. There was also an extension of the fuselage, enlarging the tail area and the displacement of the cab so as to maintain the center of gravity. The aircraft were manufactured in the factory in Cottbus, The ta 152 H-1 began to roll off the lines in November 1944..
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Ta-152-H-t1002#37733 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more