Jakovlev BB-22bis

Yakovlev BB-22bis
Яковлев ББ-22бис
     
Název:
Name:
Jakovlev BB-22bis Yakovlev BB-22bis
Originální název:
Original Name:
Яковлев ББ-22бис (Самолет 23)
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.06.1940 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.03.1940 1st prototype
DD.MM.1940-DD.06.1940 2nd prototype
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.03.1940
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5845 kg 12886 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6158 kg 13576 lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,000 m 45ft 11in
Délka:
Length:
10,170 m 33ft 4,33in
Výška:
Height:
3,300 m 10ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
29,40 m2 316.46 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
198,810 kg/m2 40.72 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Klimov M-105R kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m.
Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu typ VIŠ-22E o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105R twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft,
driving a three-blade variable-pitch VISh-22E propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
960 l v křídelních nádržích a 2x 100 l přídavné nádrže (pouze 2. prototyp) 211.2 UK gallons (253.6 US gallons) and 44 UK gallons (52.8 US gallons) in a two drop tanks.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
574 km/h v 4800 m 356.7 mph in 15748 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,95 m/s 2746.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,45 min do 5000 m 5,45 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10100 m 33136 ft
Dolet:
Range:
1200 km 746 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přední části trupu s 600 náboji a
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v zadním střeleckém stanovišti, 800 nábojů.
Pumový náklad: do 600 kg.
One fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun mounted in the nose 600 ronds and
one flexible rearward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun in dorsal position, 800 rounds.
Bomb load: Up to 1,323 lb of bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Odlišnosti od starších BB-22: motor M-105R, výfukové potrubí je vyvedeno nad křídlo, kde jsou plechy jako ochrana před teplotou výfukových plynů, velký ölejový chladič na vnitřní straně motorových gondol a plynule nastavitelná vrtule VIŠ-22E.
- V květnu 1940 byly dokončeny tovární zkoušky.
- První prototyp havaroval 23. května 1940.
- Od června pokračují zkoušky s druhým prototypem, u kterého byl prodloužen trup.

Článek ZDE.
- The BB-22bis ("Blizhnij Bombardirivschik" - "short-range bomber") was an improved version of the BB-22 with more powerful Klimov M-105 engines with more efficient variable-pitch propellers Vish-22E and a number of other changes that were made to try to rectify the problems of the BB-22/Yak-2. The gunner's canopy was bulged to give him more room to use his 0.300 in ShKAS machine-gun. The upper fuselage was redesigned to improve the gunner's field of fire and mounted the efective oil coolers. The exhaust pipe is routed on top of the wings.
- The first prototype crashed 23 May 1940.
Zdroje:
Sources:
Bill Gunston and Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Brasseys Publications, First Edition edition, 1997, ISBN: 0-85177-872-0
B. L. Simakov, Samolety strany Sovětov, DOSAF SSSR, 1974.
http://base13.glasnet.ru/text/yak2-1.htm
http://www.airpages.ru/ru/yak22.shtml
http://www.airwar.ru/enc/bww2/yak4.html
http://hobbyport.ru/avia/bb_22.htm
www.fido.sakhalin.ru
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/yak-4.html
archiv autora

Jakovlev BB-22bis - http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml

http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml
Jakovlev BB-22bis - http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml

http://www.airpages.ru/eng/ru/yakphoto2.shtml
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-BB-22bis-t147234#471981 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more