Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS-2

Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS-4
     
Název:
Name:
Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS-2 Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS-2
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS-2
Kategorie:
Category:
víceúčelový vrtulník utility helicopter
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1977-DD.MM.199R Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH, Donauwörth /
DD.MM.197R-DD.MM.197R Philippine Aerospace Development Corp., Pasay City
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1977-DD.MM.199R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 Bo 105 CBS
192 Bo 105 CBS-2
147 Bo 105CBS-4
1 PADC Bo 105 CBS-2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
hlavní a vyrovnávací rotor main and antitorque rotor
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzné ližiny skids
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
1301 kg 2868 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2500 kg 5512 lb
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
11,86 m 38ft 10,93in
Délka trupu:
Fuselage Length:
8,81 m 28ft 10,85in
Šířka trupu:
Fuselage Width:
? m ?
Celková výška:
Overall Height:
3,02 m 9ft 10,9in
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
9,84 m 32ft 3,39in
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
1,90 m 6ft 2,79in
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
76,05 m2 818.6 ft2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
2,84 m2 30.57 ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbohřídelový turboshaft
Počet motorů:
Number of engines:
2
Typ:
Type:
Allison 250-C20B o výkonu 313 kW/426 k Allison 250-C20B, power 420 shp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
570 l
400 l v pomocných nádržích
125 Imp gal / 151 US gal
88 Imp gal / 106 US gal in auxiliary tanks
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
242 km/h v 0 m 150.4 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
204 km/h v 0 m 126.8 mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7.4 m/s 1457 ft/min
Statický dostup:
Static Ceiling:
457 m 1499 ft
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
3050 m 10007 ft
Dolet:
Range:
555 km 344.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1020 km 633.8 mi
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
4-5 cestujících 4-5 passengers
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
- -
Vybavení:
Equipment:
- -
Uživatelské státy:
User States:




(Hkp 9B)











?




(Hkp 9B)











?
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1985-86. Jane's Publishing Company, London 1985. ISBN 0-7106-0821-7.
Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1986-87. Jane's Publishing Company, London 1986. ISBN 0-7106-0835-7.
Lambert, Mark. Jane's All the World's Aircraft 1991-1992. Jane's Information Group, Coulsdon 1991. ISBN 0-7106-0965-5.
https://www.helis.com/database/model/MBB-Bo-105/
http://www.rotorspot.nl/product/bo105.php
www.aviationsmilitaires.net
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Boelkow-Blohm-Bo-105-CBS-2-t216739#608345 Version : 0
Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS-4 (B-5278, since 2006 OK-BYY, serial number S-878, year of manufacture 1992) from the Air Force of the Police of the Czech Republic, CIAF 2003, Brno-Tuřany, September 2003. The helicopter was put into service in September 1992. He worked for the Czech Police Aviation Service until 2010, when ORTIKA became its operator. As part of the change of operator, the matriculation was adjusted to OK-BBB.
Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS-2 -


Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS-2 -


Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105 CBS-2 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Boelkow-Blohm-Bo-105-CBS-2-t216739#39708 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more