This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Práce na konstrukci tohoto vozidla, tehdy ještě označovaného Ryś 6x6, byly ve WZM-5 zahájeny v roce 2004. Podnět k vývoji nového vozidla vzešel ze situace v polské armádě, která k taktickému, radiačnímu a chemickému průzkumu používá letité BRDM-2. Na základě zkušeností z expedičních misí polského vojska v Iráku nebo Afghánistánu vyvstala i potřeba po hlídkovém vozidle převyšujícím svými parametry používané Tumaky, Szakaly nebo Żbiky. Právě pro tyto role má být nový prostředek předurčen.
Jak již napovídá původní označení tohoto stroje, jedná se o "zkrácenou" verzi obrněného transportéru Ryś, neboli polské modernizace vozidel SKOT. Nový Irbis sdílí s původním Ryśem 80% součástí.
Jádrem "powerpacku" umístěného v pravé části korby může být italský motor IVECO Cursor 8 nebo výkonnější Cursor 10. Ve střední části korby mohou být instalovány věžové nástavby izralské společnosti Rafael jako RCWS-30 nebo RCWS-12,7. V úvahu taktéž připadá polská věž ZSMU-127 Kobuz z OBR SM. Osádka, případně průzkumný výsadek do prostředku nastupuje zadní, hydraulicky ovládnou rampou. Vozidlo je přepravitelné vzduchem letouny C-130 Hercules.
Irbis byl na veřejnosti poprvé představen na vojenském veletrhu MSPO 2005.
Uživatelé: -
Výrobce: Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne nr 5, Poznaň, Polsko
Technicko-taktická data
Hmotnost: 11 000 kg (13 500 kg u Irbis RCWS 30)
Osádka: 2+1+2 (Irbis RCWS 30)
Rozměry:
- délka: 6 430 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 2 370 mm
- světlá výška: 400 mm
Maximální stoupání: 60%
Překročivost: 1,5 m
Výstupnost: 0,4 m
Pohonná jednotka:
- typ: IVECO Motors Cursor 8 nebo Cursor 10
- maximální výkon: 259 kW, respektive 315 kW
Maximální rychlost:
- na silnici: 100 km/h
- plavby: 10 km/h
Jízdní dosah: 600 km