Stíhací Esa RAF

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Rozhodl jsem se otevřít tuto diskusi kvůli tomu, že hodně pramenů se v tomto tématu rozchází.. Doufám že tohle téma už tady na serveru valka.cz nebylo rozebíráno
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200881 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Touto problematikou (i když vyčleněnou na letouny Spitfire) se zabývá tento článek
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200882 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Co přesně myslíš tím, že hodně pramenů se v tomto tématu rozchází..
Udávané počty vítězství?
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200883 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No něco podobného se zde řešilo možná ti trochu pomůže tento příspěvek (lepší pročíst celé téma) :

forum.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200889 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

V onom příspěvku se několikrát říká, že u německých es se podařilo potvrdit jejich nároky po válce. To není zas tak úplně pravda a liší se to jednotku od jednotky a v různých časových obdobích.
Asi nejlepším příkladem jsou JG 26 a JG 2. Zatímco u první se dá v období 1941-42 dohledat velká část jejich nároků, u JG 2 už to tak slavné není a moc to "nesedí". V druhé polovině války už to není moc přesné ani u JG 26. (neznám stav na východní forntě, ale asi to bude podobné) - důvodů je samozřejmě spousta.
U RAF je situace obrácená, v letech 1941-42/43 nároky ztráty nesedí, poté už celkem dobře. Důvodu je opět hodně a jedním opravdu je, že stíhači RAF stříleli "špatně". V roce 1943 (asi, nejsem si přesně jist) byly založeny specialní školy letecké střelby, byl zaveden gyroskopický zaměřovač a výsledky se rapidně zlepšily.
Celkově je tato problematika velmi složitá a já nejsem zastáncem poupravování oficiálně přiznaných "skór" pilotům. Badatelé by měli zjistit jak to je a uvést to ve své práci - např. pilot AA nárokje 5 sestřelů, podařilo se potvrdit jeden.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200918 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ještě horší by mohlo být ověřování sestřelů u pilotů SSSR.Vzhledem k tomu že mnozí (např. Rečkalov) své sestřely prodávali nebo se započítávali jinému pilotovi tak by v tom by brzo mišmaš.Ostatně nedávno se měla objevit tabulka z které vyplývá že Kožedub byl v SSSR až na třetím místě.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200928 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

chtěl jsem spíš poukázat na pojem sestřel a vzdušné vítězství. Některé zdroje uvádí jedno a ostatní to druhé. Proto si myslím že některé zdroje se rozcházejí kvůli těmto dvoum pojmům, aspoň v některých případech si myslím.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200929 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - Darkfold :

Ostatně nedávno se měla objevit tabulka z které vyplývá že Kožedub byl v SSSR až na třetím místě.

samozřejmě záleží na metodice počítání (samostatné, společné sestřely)


kontroverzního Fedorova s jím uváděným počtem více jak stem sestřelů do toho nepočítám, protože různá přepočítávání a ověřování to redukují na polovinu.


Šestakov, Lev Lvovič 74 [29+45] (20+44,22+36,23+44)(8 SpCW)
Bobrov, Vladimir Ivanovič 67 [43+24] (13+4 SpCW)
Pokryškin, Alexandr Ivanovič 65 [59+6] (53+6, +2 OTG)
Rečkalov, Grigorij Andrejevič 62 [56+6] (56+5,57)
Kožedub, Ivan Nikitovič 62 (+2 P-51 Mustang at 1945)



čerpáno ze seriózního zdroje:
server-mat.fce.vutbr.cz


obecně platí že i vzájemné porovnání mezi státy naráží na různá úsilí díky různým použitým metodikám oficiálních přiznávání sestřelů.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200939 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Letos by měla v Rusu vyjít kniha jednoho z jejich předních historiků, kde by měla být aktualizovaná tabilka es podle archivních záznamů. A prý tam budou velké změny.


Myslím, že to používání různých termínu v tom nějaké zmatky opravdu dělá. U RAF to asi nejlépe vysvětlil historik John Foreman - zde se totiž mluví o nárocích (claims), tedy pilot přistál a řekl: nárokuji jeden letoun zničený a jeden poškozený, a když měl svědky, záznam z fotokulometu apod. byl mu NÁROK potvrzen. Nárok ovšem nemusí znamenat, že nárokované letadlo bylo sesteleno nebo poškozeno. To si myslím, že je právě práce badatelů/historiků, kteří by to měli potvrdit nebo vyvrátit. Něměli by ale hýbat s pilotovým "skérem".Takže, když má. např Boyd 15+3-5+1-4 vítězství, znaménáto vlastně, že má 15+3-5+1-4 potvrzených nároků (ve skutečnosti nemusel nic trefit)
A podobé to bude u všech letectev, jen podmínky potvrzení nároku jsou jiné, podle mě (až na pár vyjímek) neměli piloti důvod si něco vymýšlet.


A to porovnání mezi státy je opravdu nemožné, např. Francouzi sčítali jisté i pravděpodobné, v Bulharsku byl např. čtyřmotorový letoun za tři vítězství (spíš body) atd.
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-Esa-RAF-t54207#200945 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more