Název: Name: | FFVS J 22 | FFVS J 22 |
Originální název: Original Name: | FFVS J 22 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.MM.1946 Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm, Stockholm | |
Období výroby: Production Period: | 23.10.1941-21.09.1942 stavba prototypu 23.11.1943-06.04.1946 sériová výroba | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 141 - J 22A 57 - J 22B | |
První vzlet: Maiden Flight: | 21.09.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2020 kg | 4453 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2835 kg | 6250 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 10in |
Délka: Length: | 7,800 m | 25ft 7in |
Výška: Height: | 3,600 m | 11ft 10in |
Plocha křídla: Wing Area: | 16,00 m2 | 172.22 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 177,188 kg/m2 | 36.29 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | SFA STWC-3G (Pratt & Whitney R-1830 SC3-G Twin Wasp) vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 794 kW (1 080 k). Vrtule trojlistá stavitelná typu 3E50-E2270. | SFA STWC-3G (Pratt & Whitney R-1830 SC3-G Twin Wasp) fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,065 hp for také-off, driving a three-blade variable-pitch propeller Type 3E50-E2270. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 525 l | 115.5 UK gallons (138.7 US gal) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 575 km/h v 3500 m | 357.3 mph in 11483 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 340 km/h v 4000 m | 211.3 mph in 13123 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 8,4 m/s | 1653.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9300 m | 30512 ft |
Dolet: Range: | 1270 km | 789.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | J 22A: 2x pevný kulomet M/39A ráže 13,2 mm a 2x pevný kulomet M/22F ráže 7,9 mm J 22B: 4x pevný kulomet M/39A ráže 13,2 mm. Všechny zbraně byly uloženy v křídlech a střílely mimo okruh vrtule. | J 22A: Two fixed forward-firing 0.52 inch M/39A machine-guns and two fixed forward-firing 0.31 inch M/22F machine-guns. J 22B: Four fixed forward-firing 0.52 inch M/39A machine-guns. All weapons were mounted in the wings and firing was conducted outside of the circle propeller. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Celkem byly postaveny dva prototypy, oba havarovaly, první prototyp havaroval pravděpodobně pro nedostatečné množství kyslíku pro pilota a druhý prototyp měl závadu na motoru. - Šéfkonstruktér Bo Lundberg navrhl z hlediska výroby i údržby velmi jednoduchou konstrukci. Později se do výroby zapojilo více než 500 subdodavatelů, kteří neměli žádné zkušenosti s výrobou letadel a na kvalitu a rychlost výroby to nemělo velký vliv. - Letoun J 22 byl vyroben ve dvou verzích, které se od sebe odlišovaly pouze výzbrojí. J 22A měl dva kulomety ráže 13,2 mm a dva ráže 7,9 mm J 22B nesl čtyři kulomety ráže 13,2 mm. - Piloti i pozemní personál měly letouny J 22 v oblibě, s ohledem na výkon motoru byl rychlý a do výšky 5 000 m si zachovával dobré výkony, byl dobře ovladatelný. Na údržbu a opravy byl nenáročný. | Total were produced a two prototypes. Both protypes crashed, one probably due to oxygen starvation of the pilot, the other due to engine failure during landing. The production programme involved over 500 sub-contractors, hardly any with experience of aircraft construction. Bo Lundberg had as a primary objective simplicity of manufacture and in this he succeeded. Two versions of the J 22 were built, these differing only in armament: the J 22A had two 0.31in machine-guns and two 0.52in machine-guns and the J 22B four 0.52in machine-guns. The J 22 was well liked by its pilots and possessed good manoeuvrability and responsive controls. Because of its simple systems the J 22 was very easy to maintain and service. |
Zdroje: Sources: | L+K č. 11 / 1972, Václav Němeček, Monografie FFVS J 22, str. 33 a 34. ipmsstockholm.org www.x-plane.org http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/113J22.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/j22.html www.x-plane.org http://www.aviastar.org/air/sweden/ffvs_j22.php www.flugzeuginfo.net archiv autora |