AG - ORP Nurek (1936)

     
Název / Name : ORP "Nurek"
Typ / Type : plovoucí základna pro potapěče
Třída / Class : -
Kódové označení / Pennant : -
Kýl založen /
Laid down :
1935
Spuštění na vodu /
Launched :
červenec 1936
Uvedení do služby /
Commissioned :
01.10.1936
Vyřazení / End service : potopena 01.09.1939 v Oksywie
Loděnice / Built by : Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej v Gdyni, Polsko
Délka / Length : (m) 29,0
Šířka / Beam : (m) 6,0
Ponor / Draft : (m) 1,4
Výtlak standardní /
Displacement, standard :
(t)
110
Výtlak maximální /
Displacement, maximal :
(t)

Pancéřování / Armour : (mm) -
Posádka / Complement : velitel + 21 námořníků
Pohon / Engines : 1x 4-válcový diesel 4DG Ursus-Nohab
Výkon / Power : (HP) 260
Šrouby množství /
Propellers, No :
(ks/m)
1
Rychlost / Speed : ( kts) 10
Zásoba paliva / Fuel : (t)
Dosah při rychlosti /
Range :
( Nm/ kts)
cca 150/?
Výzbroj / Armament : 2x kulomet 7,92 mm/Maxim vz.08
Výstroj a vybavení /
Equipment :
(radar, asdic ...)
dekompresní komora
vzduchová pumpa pro potapěče
tažný hák
Letouny / Aircraft : -
Poznámka / Note : velitel: chorąży marynarki Wincent Tomasiewicz


překlad jména: potapěč




zdroje:
http://pl.wikipedia.org/
http://marynarkawojenna.pl/start_n.htm
http://wwii.pl
www.hds-poland.org
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Nurek-1936-t71865#253189 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Historie ORP "Nurek"


Začátkem 30.let se velení Polského válečného námořnictva rozhodlo nahradit starý motorový člun, který používali vojenští potapěči jako svou základnu. Bylo rozhodnuto vybudovat speciální loď, která by v tomto ohledu plně vyhovovala potřebám námořnictva.
Konstruktéři postupně vypracovali 6 návrhů, na základě kterých mělo námořnictvo rozhodnout o podobě budoucí jednotky. V roce 1935 vypracoval inženýr A.Potyrała projekt, podle kterého se v druhé polovině roku 1935 začala stavět nová loď.
V červenci 1936 byla nová jednotka Polského válečného námořnictva nazvána ORP "Nurek". Dokončení proběhlo poměrně rychle a již 1.listopadu 1936 byla loď zařazena do služby.
Pro obsluhu vojenských potapěčů byla vybavena dekompresní komorou polské kontrukce, vzduchovou pumpou pro potapěče a také tažným hákem, který umožňoval použít ORP "Nurek" jako pomocný remorkér. Velitelem byl jmenován chorąży marynarki Wincent Tomasiewicz.
31.srpna 1939 byla w Oksywii na loď naložena munice, kterou měl ORP "Nurek" dopravit na Hel.


1.září 1939 se přístav na Oksywii stal cílem náletu německých bombardérů Ju-87 a posádka ORP "Nurek" se účastnila odrážení leteckých útoků. V odpoledních hodinách zasáhla letecká puma ORP "Nurek" přímo uprostřed a způsobila výbuch naložené munice. Účinek výbuchu byl strašlivý. Plechy obšívky a nástavby se rozlétly po nábřeží na vzdálenost několika desítek metrů. Trup byl odmrštěn asi 20 metrů od nábřeží a okamžitě se potopil. Téměř celá posádka, včetně velitele, okamžitě zahynula. Zachránilo se pouze 6 námořníků, které tlaková vlna vymrštila do moře.
Vrak vyzvedli Němci v polovině října 1939 a sešrotovali.



zdroje:
http://marynarkawojenna.pl/start_n.htm
www.pl.wikipedia.org
PEREPECZKO, Andrzej: Bouře nad Atlantikem 1.díl. 1.vydání. Praha: Naše Vojsko 2004. 200s. ISBN 80-206-0725-0 , z polského originálu Burza nad Atlantykiem, Warszawa 1999 přeložil Evžen Škňouřil
AG - ORP Nurek (1936) - Vrak ORP Nurek po vyzdvižení, krátce před sešrotováním

Vrak ORP "Nurek" po vyzdvižení, krátce před sešrotováním
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Nurek-1936-t71865#253314 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more