"Famózní výkon" mechaniků DAK?

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

kolegovi bitaxe neviem, či vikingovia zjednotili kmene slovanov, teorie sú minimálne dve. Ale jedno viem iste, prvé rakety s reaktívným pohon mali Rusi. Teda ak nepočítam čínske na pušný prach. Ale to je asi tak, ako keby som označil Thajsko za krajinu zrodu dieslových motorov, lebo pán Diesel vychádzal z Thajského válca. To iba dokazuje, že určiť, kto bol prvý v objavení niečoho je veľmi ťažké. Prvé pokusy Rusi robili už od roku 1914. Tie "kaľuše" im nespadli z neba ani ich od nikoho neokopírovali, tada mi ak pominieme Číňanov. Aby som nebol až tak mimo opravarenských činností, keď Nemci ukoristili v prvých dňoch vojny kaťušu, veliteľ pluku pozval gen. Mansteina, samozrejme so štábom odborníkov na prehliadku. S hrôzov zistili, že raketometu chýbajú kolesa. Po výšetrovaní sa zistilo, že kolesa nechal odmontovať náčelník týlu, major, ktorý zistil, že sú zameniteľné za kolesá na nemecký autobus. Manstein to zhodnotil ako umenie improvizácie.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326626 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ahojte všichni, jsem tu nováček, tak kdyby něco, tak buďte prosím shovívaví.


Zajímalo mě by, jak v reálu fungovala armáda v Africe z pohledu obyčejného vojáka - mechanika (z polních dílen, nebo člena posádky tanku).


Například zmiňovaný Afrikakorps (dále DAK) a jeho technika.


Pokud vím, tak DAK užíval mnoho druhů techniky - německé, kořistní britské/americké a italské a další. Narušování logistiky ze strany Britů (Ultra a útoky ponorek a letadel) určitě přineslo obtíže se zásobováním náhradními díly. Provozovat evropskou techniku v pouštních a polopouštních podmínkách byl další oříšek.


Tohle mě vede k otázce:


Jak vypadal běžný život německého údržbáře techniky?


Myslím, jak v polních podmínkách opravovali techniku? Systémem žlutých andělů na místě poruchy nebo existovaly opravárenské tábory, kam se technika odtahovala nebo kombinace. Existovaly pojízdné autodílny speciálně zkonstruované nebo se něco podobného dělalo na koleně v polních podmínkách?


Výše zmíněná směs techniky přinášela problém v distribuci náhradních dílů. Slyšel jsem, že existovala snaha jednotky vybavit pokud možno typově stejnou technikou - právě z důvodů zásobování a oprav.


Někde jsem (kdysi) četl narážku na to, že na tradici těchto opravárenských jednotek a na jejich postupy a šikovnost navázali Izraelci. Kteří dokázali udržovat svoji techniku na lepší úrovni než Arabové.


Když budete vědět o nějaké knížce, kde by tohle téma rešili, tak napište.


Díky a hezký den.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#259925 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

stál 11. čs. prapor východní, který si v pouštních podmínkách dokázal poopravovat opravdu kdeco, co vojáci našli nebo ukořistili. Zejména protiletadlová děla.
Něco ale velmi málo je v knížce Od Tobruku do Plzně od Sommera. Málo tak, že se tam o tom kde brali náhradní díly mimo kanibalizaci nebo jak to celé fungovalo pranic nepíše.
Britové měli zakrátko takové rčení: "dej Čechoslovákům kliku, přidělají ti k ní auto."
Ty Izraelce jsi s těma Arabama srovnal teda dost nešťastně co se týče údržby. Pokud bych ti měl odcitovat toho Sommera trochu k tomuto tématu, tak ten tam píše, že zatímco Izraelci v potu tváře dřeli na pomerančovníkových hájích na svých traktůrcích, váleli se Arabové v prachu u svých žalostných chatrčí. J.A. Warden v knížce Kdo zvítězil v Zálivu a taky Tom Clancy v Bojové peruti tuším předkládají procenta bojeschopné letecké techniky - výkonnost dílen. Arabové na tom byli vždy velmi velmi žalostně. Abych jim nekřivdil: nejen oni ale i Íránci a podobné státy.
K Tvému tématu jsem nikde nic neviděl. Čtu v podstatě všechno co vychází, ale knížka, kde by někdo popisoval jak co v poušti montovali by byla asi téměř neprodejná. Možná se mýlím, ale pisatelé se k těmto detailům nedostávají. Miloš Hubáček popisuje detaily dost podrobné, on umí psát velmi čtivě, ale ani on nepíše kde bral kdo náhradní díly a tak.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#317707 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Wehrmacht mal pojazdné dielne - napr. od roku 1943 aj na podvozku Tatra-111 (samozrejme vtedy sa to volalo inak).
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#317716 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zaprvé si nesmíš promítat dnešní situaci do doby před 65 lety. Vozidla byla výrazně jednodušší a na opravy tedy podstatně snažší. Navíc už tehdy byla určitá unifikace v rámci dané firmy, takže se používaly některé shodné díly pro víc typů. No a nedělej si iluze, náhradní díly se používaly z kanibalizovaných vozidel. To že němci na tom byli relativně lépe je dáno spíše tím že v dílnách byli schopnější lidé než nějakou lepší logistikou. Mimochodem DAK byl motorizován, což nebylo v německé armádě běžné, značná část WH byla hypomobilní, tedy závislá na koních. Ale ani britové nijak moc nezaostávali za němci v uschopňování techniky(třeba polská jednotka používala i německou techniku včetně PzIII, to že ČS prapor opravoval dělostřeleckou techniku je spíše dáno statickou činností v Tobruku, později když se změnil na pluk opravovaly plukovní dílny i auta a tanky.
Ono to vždy je spíš o technické vyspělosti dané země, to že arabové nedokázali udržovat tak vysoké stavy bojeschopné techniky jako třeba izraelci je klasický příklad, podobně to ale fungovalo i v řadě jiných konfliktů.
ber ale situaci tehdy, jen málokdo uměl řídit, takže občas byla opouštěna i technika která nebyla příliš poškozená, prostě doba byla výrazně jiná a na to je třeba brát zřetel při posuzování. To že byla snaha aby daná jednotka byla pokud to šlo vystrojena materiálem jedné provenience je pravda, ale zdalek to nefungovalo dokonale, některé divize měly francouzská auta, jiná česká, další německá a typově to bylo docela pestré. Nicméně jiné armády na tom nebyly o mnoho lépe.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#317729 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Tak tak.
Člověk nemusí chodit ani příliš daleko do minulosti.
Na margo složitosti techniky.
Ještě krátce před plyšákem si byla řada lidí schopná udělat na autě pomalu generálku.

Za války bylo běžnou praxí vyrábět chybějící součástky v plukovních dílnách a ještě v 80-tých letech byly PAD-ky schopné vyrobit lecos, pokud to nebylo potřeba odlévat.
Pokud to nešlo vyrobit úplně podle originálu, tak se udělalo tak, aby to plnilo funkci z náhradního materiálu.

Byl tam soustruh, autogen i kovářská výheň.

Větší problém byli příslušní odborníci. Jak psal Česťa, řidičák byl prakticky uznávaným řemeslem. Ne jako dnes, kdy se pokládá za stejnou samozřejmost jako gramotnost.
U řidičů se předpokládalo, že jsou i mechanikem a vozidlu rozumí.

Bylo jen málo věcí, které se nedaly v poli opravit nebo nahradit. Věci byly jednoduché.
Nenahraditelná byla zpravidla optika a elektronika (vysílačky) a složité odlitky (mosty náprav, bloky motorů).
V případě neopravitelného poškození (rozbití, prasklin) bylo zpravidla nutné vyměnit kus za kus.


Potíže dělala chybějící těsnění (guma nebo pístní kroužky).
S mechanickými díly a elektrickými stroji (dynamo, elektromotor) až takový problém nebyl.

Také není nutné žít v iluzi, že vše, co je na vozidle namontované ve výrobě je nezbytně nutné k jeho provozu. Stačí se podívat na některé Land-rovery provozované v méně vyspělých zemích v Africe nebo Asii. Případně na některé "ameriky" na Kubě.

Další věc ... den z pohledu údržbáře Very Happy

Hlavním údržbářem techniky je byla její osádka.
Řidič-mechanik bylo naprosto oficiální označení.
Musel zvládnout základní opravy pojezdové části a motoru.
Střelec musel umět opravit a udržovat zbraně až do úrovně výměny hlavně kanonu v poli.
Radista musel zvládnou opravu vysílačky tzn. identifikovat závadu, najít vadnou součástku a vyměnit ji nebo najít náhradu.

V případě větší opravy (výměna motoru, pásů, hlavně) velel ten, co to uměl ostatním, kteří se stávali jeho pomocníky.
Relativně nejnižší nároky byly na nabíječe ... mohl "bejt blbej ale hlavně silnej". Prostě levná pracovní síla ... tohle podrž, támhleto utrhni.

Tam většina členů osádky začínala na velitele se zpravidla vypracovali předchozím vzděláním a tím, že prošli zbylé funkce.

Obdobně to fungovalo u další techniky. SdKfz. 250 nebyl jen "taxík" na bojišti. Pěchota si musela "svezení" odpracovat při údržbě, opravách ale také při vyprošťování.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#317733 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No já bych netvrdil,že tehdá ta technika byla zas moc jednoduchá...rád bych dneska viděl mechanika,který by podle hlasu seřídil 12-válec v tigru nebo v pantheru...Dnešní hoši by přítáhly 10 obrazovek ,myší,notebooků atd...a čuměli by jako vejři....Nikdo mimo ucha a zkušenosti by jim nepomohl...Kdo dneska umí naladit karburátor,?Já jsem na vojně v 70-tých letech byl zděšen nekompetentností jednotlivých techniků..i těch s p..ou na hrudi...Do dneška se divím tomu,že tanky po SO jezdily/dělal jsem v dílnách/,byla to neustálá improvizace,na politickou 10minutovku nikdy ti pi..mci nezapoměli,ale postup oprav nebo nedej bože nějaké školení nebo dokonce manuál pro opravy to ne,...ještě,že byl mír....
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326309 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

byl jsem v sedmdesátých letech taky jako záklaďák na vojně, byl jsem víc jak rok součástí TOP a osobně mohu říci že to bylo spíš opačně. Kluci se kterými jsem v té době sloužil samozřejmě dokázali techniku udržovat bez nějakých problémů, manuály byly docela normálně k dispozici (dodnes pár těch příruček s červenými deskami mám, když se v devadesátých letech rušili nebyl problém je získat). A pokud jde o ladění "podle ucha" osobně bych sázel víc na kluky z dob mé služby než na německé soudrzhy z DAK. Oni totiž ti germáni byli víc jak o generaci dřív a znalost lidí, kteří mnohdy přišli s technikou do styku až na vojně, byla asi spíš horší než znalosti těch co před vojnou jako automechanici udržovali stroje třeba v JZD Smile (což bylo možná horší než ty tanky v Africe). Ostatně představa o skvělých mechanicích není zcela reálná, dost techniky opravili nikoli mechanici DAK, ale třeba britové Smile kteří ji ukořistili potom, co zůstala opuštěná třeba právě pro technickou závadu. Kupodivu se moc nemluví o britech, přesto že právě BEF byl první zcela motorizovanou armádou a britské síly i později na rozdíl od WH byli zcela motorizované (němci prakticky všude používali i hypotrakci, v Africe pak z části italské náklaďáky). Osobně němce moc neobdivuju, Tohle slintání na mechaniky DAK, je spíš jen důsledek německého PR, ne realita, britové dokázali za stejných podmínek minimálně totéž, kdybych se podíval na východ, třeba na sovětské mechaniky asi by situace byla podobná. Po pravdě nevidím v čem by byli němci nějak výrazně lepší než jejich protivníci, krom toho žvanění o "skvělých mechanicích", když si srovnám válku v poušti nějak nevidím rozdíly mezi stranami, A jestli třeba němci řešili problémy s tím jak "naladit" dvanáctiválec (benzinový) pak na druhé straně se řešilo totéž, jen vylepšené o to že tanky byli jek britské tak americké a část z nich používala motory naftové (třeba M3 Stuarty). To že později se používaly pro Shermany motory které měly 30 válců (sestavený z bloků 5 motorů Chrysler a kupodivu i ten dokázali mechanici seřídit - bez němců a složitých zařízení) ani nemluvě. Ostatně seřizování dvanáctiválců bylo v armádě spíše obvyklé, většina letadel je používala a nad jejich mechaniky se nijak nerozplýváme.
Mimochodem ty myši, notebooky a obrazovky nejsou kvůli tomu že by to bez nich nešlo, ale proto že s nimi se dá udržovat i dnešní motor prolezlý elektronikou (osobně bych toho kdo by mi k autu šel "ladit podle ucha" hnal klackem bez ohledu na jeho věk). To že to šlo u starých aut neznamená že to bylo ideálem, jak psal Ice, řada lidí dokázal bez nějakých speciálních přípravků a znalostí dělat i opravy na úrovni generálky na starších typech aut, takže bal větší frajer vyškolený mechanik který s podporou dílen a znalostí opravobal motor v tanku, nebo ten "Franta od vedle" co si za víkend udělal výměnu kroužků na své škodovce, a v pondělí s ní jel zase do práce a o tom že by byl automechanikem se mu nikdy nesnilo? Smile . Řadu těch kdo takhle kutili jsem znal, sám jsem to nevyhledával, ale bohužel jsem občas na svém prvním autě podobné věci (na kroužky nedošlo, ale na ventily ano) dělal, že by to mne bez znalostí a zkušeností nějak extra zatížilo jsem si nevšiml. Jestli měl motor po seřízení více koní nebo ne je otázkou, díky novým a zalapovaným ventilům byl rozhodně v lepší kondici.
Problémem bylo co už psal Ice, dřív byl řidičák vyjímkou a v podstatě to byl málokdo, kdo by ho měl z civilu (to platilo i dost dlouho po válce), znalosti které naše generace brala jako samozřejmé, nebyly zdaleka tak běžné a bylo to podobně jako dnes s tím jak se postarat o koňské spřežení Smile To zase tehdy umělo dost lidí, dnes z nás asi skoro nikdo Smile
Jinak to že třeba mechanici některé strany dokázali rozchodit i řadu kořistních strojů, bylo obvyklé u všech armád, DAK v tom nebyl nijak vyjímečný.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326316 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

To,že nemáš rád němce,ti neberu,to ,že dnes se bez elektroniky neobejdeme je nad slunce jasné,byla to nadsázka,koukám,že ty jsi ten neomylný,český kutil,který všude byl a všechno zná,který přirovnává opravu na bojišti s opravou v bordelu v JZD...Nebud nasrávací hochu,a jak tě to napadlo,že se dá dneska něco naladit podle ucha?Proto jsem o tom mluvil,že dneska obsluha el.systémů vyhledá zavadu,a řekne,co by to asi mohlo být...A kolikrát ani nemusí vědět jak to funguje...Já to přeci nijak nesnižuji,ale řekl jsem,že naladit 12-motor s karburátory poslechem je u mne bez ohledu na dnešní dobu umění,ke kterému je třeba zkušeností a perfektní znalostí funkce motoru..A že v dílnách nebyly ztráty asi tak veliké,byl tam předpoklad,že tam mistři byli...A že osádka sotva zvládala ůdržbu,to je jasnéCo uměla posádka na vojně?napnout pásy,vyměnit baterky,ale jelikož celý dva roky přežili ve zdraví,tak se za tu dobu něco naučili...Hlavně nesrovnánej bojové podmínky s mírem...Nebo opravu techniky po boji,po odtažení do dílen a prohlášení,že tank měk jen banální závadu..Až ti na jižní spojce chcípne dnešní sofistikované auto,zabouchneš dveře,vezmeš si mobil a navigaci a půjdeš telefonovat..A v servisu se budou smát,že se ti rozpojila svorka snímače HU...Takže stůj na zemi....U nás v dílnách byly dílenské přípravky v bednách ve vosku,nikdo nevěděl na co to je,akorát,že na bedně byl napsán typ tanku...Bylo to ve skladu pro případ války a aby to vojáci neztratili...A ta fušeřina,hlavně,že se splnil plán a jednotlivá družstva soutěžila,které tank udělá rychleji....Nějaké tmelení torsek pro případ brodění,/tmel byl bezva na střechu/,nebo středění podložkami mezi motorem,převodovkou s spojovákem..na co?Hlavně barva,barva,barva...Víš čím jsme tam dávali pojezdáky?Starým ohnutým žebříkem...A co se týče JZD,tam klucí byli schopni opravit vše,měli celkový přehled o funkci stroje,ale vždy tak napůl...Každej Lojza vykloubenej se pustil do čerpadla,přidat si naftu,závodili kdo užene víc motorů při žních atd...Samozřejmě,bylo to v lidech,byli tam špičkový machři a špičkový fušeráci...A neber všechno tak vážně,každý máme jiné zkušenosti a podle toho jednáme....
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326328 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No "hochu", nejdřív se nauč číst, možná ti pak dojde že přes tvůj obdiv k ladění "podle ucha" se ani v době WWII neladilo takhle, motor se podle předpisu nastavil podle postavení pístů a vačkové hřídele (měrkami) to jestli někdo podle "ucha" dolaďoval karburátor je sice možné, leč je to tvůj předpoklad, možná pravdivý, kdo ví. Nevím kde jsi přišel na tu nesmyslnost že "nemám rád němce", co nemám rád, jsou ti kdo si ucvrnknou do kalhot před výkony kdejakého fricka, ale stejné (nebo lepší) výkony druhé strany je nějak nenadchnou, to je myslím dost rozdíl. A představa jak němečtí mechanici pod palbou opravují tanky je nepříliš reálná, tanky byla opravovány obvykle po boji (tedy v době kdy na daném místě boje nebyly), i to je důvodem proč ty výkony byly obvykle při ofenzívě, při ústupu se obvykle neprojevily (stačí si srovnat počty opravených tanků při postupu kdy opravené stroje postupně doplňovaly stavy jednotek a při ústupu kdy se to z pochopitelných důvodů nedařilo).
A když vyprávíš o tmelení torzních tyčí, u čeho že jsi to sloužil? Já byl u normálního bigošského pluku ale za rok a půl na útvaru jsem dvakrát zajišťoval přechod řeky na Labi u Mělníka a přejížděla cca poloviny tanků od praporu (každý bigošský pluk měl tankový prapor) a že by se něco očurávalo je nesmysl, prostě by to byl průser utopit tank (nebo SKOTa)Přesto že to bylo nad soutokem pokud se pamatuju správně, bylo Labe docela široké a taky hluboké, takže to že by si někdo vzal tmel na střechu moc nefungovalo. Stejně tak s přípravky, já byl rok příslušníkem TOPu a přípravky na dílně byly dvoje, jedny na stabilní dílně v útvaru a druhé v PADkách, ale používaly se úplně normálně, protože jsem pro tanky dělal vysílačky byl jsem v nich docela běžně a že by se něco flákalo by asi moc neprošlo, jednotlivá družstva (mechanici byli zvlášť na tanky a zvlášť na kolovou techniku) vedli u nás standardně vojáci z povolání v hodnosti praporčíků a že by o technice nevěděli co s ní a jak je nesmysl, ve chvíli kdy byly problémy velitel roty po nich docela šel, takže tvá vyprávění mi přijdou dost nereálná "hochu". Nevím kde jsi sloužil, já ve Varech tedy na západním okruhu a u útvaru považovaného za "prvoliniový" to že by se v dílnách nedostávalo předpisů, přípravků a podobně jsem nezažil, obecně byly pokud vím i ND (dělalo se to u nású na GO chodily tanky do fabriky, ale SO se dělaly běžně na útvaru. Jak na tom byla posádky nevím, sice jsem provázel běžně tankový prapor na větší cvičení (jely vždy PADky z TOPu) ale radiostanice si neopravovaly Smile , ale vím že kluci od nás dělali i opravy motoru v polních podmínkách (docela mne překvapilo jak snadno dokázali motor vyndat ven).
A "hochu", já pokud si chci pokecat nevážně (což nebývá často) jdu třeba někam do diskuze o politice, třeba na i-dnes, tam není třeba argumentů a znalostí, stačí přesvědčení.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326398 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

střední opravna tankového vojska Plzen-Světovar,1976-1978,ůtvar si nepamatuji a co se týká utěsnění torsních tyčí,odmítl jsem dokončit montáž bez zatmelení a bylo mi řečeno,že tank do vody nepůjde,at nejsem moc chytrej a držím hubu ...To víš mazák a samozřejmě pecky...To jen na okraj...Všude na zdích samé papírové pochvaly za dobrou páci ůtvaru...Bud rád,že jste neměli tank od nás...Tam se mladý člověk naučil jak omrdávat práci,proto jsem tu armádu nesnášel....Mě to všechno kompenzoval ten ůžasný tankový motor,to nejůžasnější,co na tom tanku bylo...O dalším se vyjadřovat nebudu..,měl bych chut na uzla...Jelikož jsi asi Maybacha seřizoval a o opravách v boji víš vše,nebudu s tebou polemizovat...Ale měl by sis pořádně,přečíst můj původní příspěvek,moje nadsázka co se týče notebooků ti asi hnula žlučí,ale nevím proč..A jestli se i v odbornějších tématech nemůžeš přenést přes lehkou nadsázku,je mi tě líto...Tipuji tě,že jsi skončil minimálně jako četař,a já jen prostý vojín...V tom to asi bude...
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326405 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No jsi vedle jako skoro ve všem, skončil jsem jako vojín (svobodník jsem byl asi dva dny Smile )
tank od vás jsme mít nemohli, jednak jsem byl na vojně 173 -75, a druhak jsme si opravy dělali buď sami, nebo to šlo do fabriky (ale to byla vyjímka a nejsem si jist jestli se za ten rok a půl nějaký tank do fabriky posíla, krom jednoho který naboural do kapličky a poškodil kanon) Rozpis na udržování byl dodržován (posádky si to dost hlídaly) a tanky procházely pravidelně revizemi podle nějakého plánu i když nebyly porouchané (byl tam nějaký proběh kilometrů nebo motohodin) A ono k tomu abys věděl jak se pracovalo za války je lepší si přečíst něco o dané věci (třeba DAK) tam se obvykle na okraji objeví i logistika. Tedy i to jak se ve které armádě organizovaly opravy, je to (aspoň pro mne) o dost zajímavější než vzpomínky pamětníků jak dostali kulkou mezi lopatky, nebo lopatkou mezi kulky Smile. Já na vojně sice ojebal hodně věcí, ale na TOPu jsi byl jako v práci a protože na dané věci dělalo jen pár lidí, odpovědnost byla na konkrétním člověku, když jsem spravil stanici tak jsem ji předal a vědělo se že jsem ji dělal já, kdyby se vysypala hned ten den, byl bych nejspíš měl problém, stejně to měli kluci co byli mechanici, zbrojíři a ostatní. prostě to bylo víc o práci a míň o vojně, když jsem pak i s dílnou přešel na spojrotu byl jsem už rokapůl na vojně a tamní přístup už se mne moc netýkal, když jsem viděl bigošské roty bylo to zase úplně jiné, víc o buzeraci a míň o rozumu. Moje zkušenost je ale prostě jasná, na TOPu se dělalo solidně (asi líp než v civilu ve stejné době) a očurat údržbu tanku (nebo něčeho jiného) si nikdo nedovolil. U vás to asi bylo jiné, nevím proč, my přecházeli v roce 1974 na "sovětskou" organizaci, tedy na jejich tabulky, ale v době kdy já byl příslušníkem TOPu se dělaly SO u nás na pluku (stejně to bylo v M. Lázních nebo třeba Podbořanech které patřily jako pluky do naší divize (20. MS)my jsme byli jeden z pluků (74.MS), pokud se nepletu číslo útvaru bylo VÚ2071 Smile a třeba do hospody jsme chodili do Tašovic Smile
Pokud jde o Maybach, opravy v boji a podobně, tak znovu proč si myslíš že seřídit ho bylo těžší než třeba seřídit motor v Crusaderu (tedy taky dvanáctiválec Liberty? O to tu právě jde, pokud padáš na zadek před někým kdo dokázal seřídit Maybach, čím to že ti přijde normální že brit na stejném postě seřídil Liberty? A co třeba sladit rovnou dva motory jako měla Matilda? O třicetiválci Shermanu M4A4 složeném z 5 motorů spojených klikovkou už jsem psal, proč tedy jsi tak vedle z němců? v čem byli lepší než ti ostatní? Právě to je to o čem píšu (kdybys četl asi bys to věděl) ne to jestli mám rád němce nebo ne (budeš se divit část mé rodiny jsou němci Smile a mám je docela rád) je to o tom že padat na zadek před PR toho co "dokázali" němci a nezvažovat co dokázali ostatní je silně krátkozraké. A ještě jednou, než si ucvrnkávat do trenek nad schopnostmi jedněch je lepší si přečíst třeba o té logistice, třeba zjistíš že ty schopnosti nebyly tak neobvyklé.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326410 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Panebože proč myslíš,že někdo sedá na prdel před frickem?Já mám stejnou ůctu před anglánem,rusem,amíkem..je mi to fuk i když se přiznám,že rusy nemusím...Ale inklinuji k německým strojům,protože k nim mám/máme/nejblíž..dělám do veteránů a materiál atˇse týká nářadí nebo auto dílů měl Hitler v lepší kvalitě něž v dnešní rychlé době...Hodně jsem se naučil v tom,jak se mi češi naparujeme,co všechno umíme,a at padnu na co chci,cokoliv v minulé době jsem vzal do ruky/a bylo to naše/ to jsem potom našel ve veteránech jako vyrobek např.bosche,hella,lucas atd...Všechnz ty naše rozdělovače,dynama ,startéry,relátka,karburátory atd.atd.byla většinou německá...Co jsem si mohl myslet jako kluk?Dodneška v dnešní globalizaci mají němci největší ůroven....každý chce golfa,octavii,passata..proč?Brity mám moc rád,proti nám jsou to frajeři,ale soužijeme tady s .němci...A já mám rád německé tanky a proto jsem mluvil o Maybachovi,který měl i ůžasná auta...Až se budeme bavit o spojeneckých bude to jiné....Ale jsou škaredé...A moje ůcta k mechanikům něm.panzerů je na místě..A žes nebyl čatár jsem rád....
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326418 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No aspoň v něčem se shodneme Smile tedy v tom že češi nejsou pupkem světa, osobně se mi anglická technika líbí víc než německá (americká taky) němci se obvykle snaží dotáhnout i zbytečšné detaily, britové jsou v tom více pragmatičtí a amíci (nebo rusové) řeší funkčnost nikoli dokonalost (dnešní američané ale už stojí za houby, zapoměli co je to dělat rukama) která je často na škodu věci (třeba německé zbytečně složité stroje, proti americkým, které se daly snáz vyrábět). S němci jsem pracoval (byli to kolegové na stejné úrovni) a bylo to obvykle snažší než s čechy, s brity jsme se setkávali míň (ale jednomu jsem předával funkci) ale v Bitánii jsem párkrát byl Smile a sedí mi víc než ti němci, stejně jako jejich technika.
A to že "nepadáš" na zadek, no problém je že já od začátku upozorňuju na to že to co dokázali němci dokázali i třeba britové, ty si vedeš svou o maybachu a 12 válcích, víš ony spojenecké tanky měly často letecké motory, což byly obvykle 12válce (nebo hvězdčáky) prostě v době kdy už motory nestačily pro letadla, se vzaly ze skladů a upravily pro pozemní funkci (mimochodem co asi měl za motor třeba BT-5? To jen abys tak nepodceňoval ty sověty Smile )to prostě bylo celkem běžné a to že motor V-2 (jeho vývojová verze se ti líbila v T-55) je postaven docela zvláštně na to že by měl být v tanku nějak ukazuje že i u jeho zrodu byl nějaký letecký motor (ptoč by měl tank hliníkový motor, který byl pro sověty výrobně složitější než "železný" (hliníku bylo málo už před válkou, za války se dovážel) . Je sice hezké že jsi nadšený z někoho kdo dokázal seřídit Maybach, (já bych to neuměl a ani nechtěl umět) problém je že seřídit třeba ten Liberty asi bylo podobně problematické (pro brity i sověty) takže nač se podivovat nad tím co dokázali mechanici DAK, totéž dokázali třeba mechanici 8. armády.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326423 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Když jsem amatérsky pátral po původu motoru T34,bylo mi řečeno,že je to bývalý letecký francouzský motor/řekl mi to technik na vojně před důchodem/..Po revoluci jsem byl v Technickém muzeu a nevěřil svým očím,byla tam Hispano -Suiza,na pohled ůplně totožná..4krátOHC,královské hřídele,prostě balada,tam mi došlo,kde to vzali...Byl jsem poučen od odborníků na netu,že rusové si předělali uložení ojnic...ne 2 vedle sebe jako třeba tatra,ale 1 ojnice pro oba protilehlé válce.../poměrně neobvyklá konstrukce..asi kvůli délce motoru/...A samozřejmě další ůpravy..A co se týče rusů,at se podíváme na cokoli,je to vylepšený pajcunk..Nemít německá reaktivní letadla ,neměli Miga,nemít licenci od Britů/ROLLS-ROYCE/ nemohli pokračovat dál ve vývoji reaktivních motorů...To že serou na civilní sektor,vše jen pro armádu,to je známá věc...V civilu znám jen,ruskou zmrzlinu,matrjošku,mečtu pro baterky a holicí strojek na klíček...Znáš nějaký léčebný přístroj pro lidi,co vymysleli rusové?Zajímají mě motorky,mám M72/nemá cenu to komentovat/...Prostě veškerý jejich civilní a mimo BVP i vojenský park má původ nebo prazáklad někde jinde../jestli jsou vyjímky,předem se omlouvám/Rakety co prodali S. Koreji je vylepšená V2...Atd.Atd.Na lidi vždycky káleli,ale armáda,to je jejich...A to ,že Amíci nandali hvězdicový motor do tanku vím,atd.Při prohlížení motoru do Spitfiru ROLLS-ROYCE Merlin člověk ůctou měkne a předem smeká...To.že perfekcionalismus je někdy na škodu,to si němci vyžrali za války...Ale já jsem asi očarován,vidím MATYLDU,nic mi to neříká,ale uvidím TYGRA nebo PANTHERA a jihnu...Nemohu za to,a třeba T55 byla pro mě zklamáním...Ale to asi jiné téma...Máš asi větší zkušenosti než já,vše co vím,mimo 2 leté služby v armádě,jsou převzaté informace od starých chlapů,nebo z knih,což asi tak objektivní být nemůže...A když po návratu z vojny vyprávím,jaká byla V3S bezva v terénu/jezdil jsem s patkou/ a dědek mi řekne,aby ne mladej když to je opajcovanej GMC/USA/ ,akorát tam dali vzducháč z Tatry...byl jsem nakrknutej co to dědek kecá...A po mnoha letech se sehnu pod GMC,šestiválec-voda,a málem padnu na prdel,je to praga V3S/akorát mají jiný provedení zadního diferáku/....Takže vše už tady jednou bylo a kdyby lidi jen tušili,co a kdo se jen chlubí cizím peřím..Ne jen asiati/korea,čína/....atd..
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326450 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ad "ladění" motoru, když jsem byl ve škole (85-90), byli jsme se podívat v Prešově, kde byla opravna vojenské techniky. Dělali tam T-55, BVP a tatry.
Motor z tatry, na stolici bez výfuků, kravál jako hovado, ladil dědula s měrkami a klíčem v ruce podle "ucha". Když jsem se ptal proč to nedělá podle nějakého přístroje, že to nemůže být O.K. ... takových chytráků už tu bylo, včetně generálního ředitele ... když jsme to po něm přeměřili měl to úplně přesně a s přístrojem mu to trvá 2x déle.
Prostě dřív byla technika "tolerantnější" motory pracovaly s nižšími tlaky, měly nižší otáčky ... nebylo to vyhnané až na hranu konstrukčních možností.


Když si chceš udělat obrázek, pobav se s majiteli veteránů. Myslím s těmi, kteří si je dělali sami, ne s kašpary, kteří to vozí za Q-7 na vleku, koupili to hotové a na poruchu si pozvou 3 mechaniky.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326451 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ah, další... 8)

Citace :

Nemít německá reaktivní letadla ,neměli Miga,nemít licenci od Britů/ROLLS-ROYCE/ nemohli pokračovat dál ve vývoji reaktivních motorů...


Stejně jako všechny ostatní velmoci, i Rusové měli vlastní výzkum reaktivních motorů a letadel, jen zaostalejší a je dneska v módě tvrdit, že je všecko okopírované. První generace amerických prouďáků taky měla z velké části britské motory - prostě byly ve své době nejlepší a bylo jednodušší si dohodnout licenci, než čekat na vlastní konstrukce stejné kvality. A že na té licenci Rusové i Američané založili vlastní konstrukce není nic divného, stejně jako to, že se vykašlali na většinu svých původních, ale horších vlastních projektů. To samé letadla - MiG, Jak a Suchoj měli vlastní vývoj, zajatí němečtí konstruktéři přišli k z velké části hotovým návrhům, kopírovaly se spíš pomocné agregáty a detaily (kompresory, elektrické generátory, mechanizace podvozku a křídel, ...), než koncepce atd., ty byly prostě dány dobovými znalostmi a možnostmi, ne kopírováním. Přilepit proudový motor pod pístovou stíhačku, jako u Jaku 15 bylo jednoduché a logické řešení, neznamená to hned kopírování německých projektů (i když tady je zrovna motor Němec), stejně tak MiG 15 je podobný Ta-183 Huckebein, který má údajně být jeho vzorem stejně málo, jako Sabru. Stejně jako Nebo někdo obviňuje Angličany, že je Meteor jen kopie Me 262 proto, že má motory pod křídlem? Skutečných kopií a převzatých konstrukcí je málo, teď mě napadá jen ten Ju 287.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326467 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Měl jsem možnost si o kvalitách německých konstrukcí letadel promluvit s panem Maňákem v osmdesátých letech na jedné besedě našeho klubu (pocházel od nás a měli jsme štěstí že pozvání přijal) Právě to byl jeden z důvodů proč jsem dnes silně skeptický k tradovaným tvrzením. Jeho vyprávění jsem si později ověřoval a na rozdíl od většiny pamětníků mluvil velmi realisticky. Jako pilot létal naše švalbiny, jeho posouzení ve srovnání s britskými stroji Meteor a Vampire bylo jednoznačné, švalbiny byla mizerný stroj s mizernými motory, neodsuzoval němce, prostě na lepší neměli, ale věřit v úžasnou německou techniku mne to odnaučilo. Motory JUMO a jejich rezurz mezi opravami byl mimořádně nízký, dáno samozřejmě tím že nebyly legovací složky a lopatky kompresoru to déle nevydržely. Křídlo švalbiny bez vnitřních přepážek mělo pevnostní problémy dané přeléváním paliva (docházelo k deformacím, to bylo i příčinou známé nehody jugoslávského pilota u nás) a podobně. Ano rusové okopírovali co se dalo, co se nedalo na to koupili licenci (třeba motor RR Nene použitý v prvních MiG-15) ale s čím začali po válce třeba francouzi? To že za války si podobně měnili technologie američané a britové ani nemluvě, radary byly původně dodány brity a koncem války se to obracelo.
O tom že by motor V-2 (a následné) vycházel z Hispany bych dost pochyboval mluvilo se o starším motoru typu M-17, nebo o vývoji z jiného leteckého motoru (snad Liberty), ostatně ty benzínové tam docela pasovaly když byl nedostatek V-2 dávaly se do T-34 motory M-17T, což je zpozemněná verze leteckého M-17. V knize T-34 Mystical weapon (ISBN 0-9781091-0-4) se píše o vývoji rychloběžného dieselu od roku 1932, podobné zmínky jsou i jinde, ale většinou jde spíš o poznámku na okraj, nikoli o nějaký větší popis. Ve zmíněné knize je detailů víc, ale i zde je to asi třetina stránky pro celou věc. Takže odkud se ten motor vzal je otázka.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326488 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ta podobnost je až zarážející,škoda,že nemám foto...Ale je to jedno...Já si myslím,že za 40let vynášení sovětského svazu do nebes,knihami o tom ,že všechny světové vynálezy pocházejí z Ruska a podobných nesmyslů si zaslouží i trochu kritiky...Nikdy jsem nesnižoval jejich lidskou kapacitu,ale jsem vůči nim zaujatý a s tím i umřu...Nikdy jim nezapomenu ,čeho jsou schopni,at je válka nebo mír..Děkuji jim za osvobození,ale v první řadě bránili vlastní zem a až druhotně osvobodili ostatní státy...A oni nikdy nic nedělají nezištně,o lidi jim nejde,jde jim jen o moc...To je provází celými dějinami...Bohužel to ještě bohužel poznáme...Ted se chechtají a mají díky Obamovi z USA srandu...Oni slyší jen na sílu...Ale to nic,nechci být špatným prorokem.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326500 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Největší chyba je podceňování lidi, státu, vlastní velikášství nás zahubí. Místo radování se , že Obama dělá realistickou politiku všude slyšíme Obama dělá to co chce Rusko. NO a co když se mýlíte , když opravdu Obama, Putin jsou ty dva věrozvestové ,kteří zachrání svět, mír lidstvo. Já bych byl v hodnbocení opatrný .


Co se týče mechaniků tak se jen usmívám. Možná , že by jste se divil, co dokázali kluci v dílnách s jedním praporčíkem z povolání za zázraky.


Omrdávat práci, co to je za termín?
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326502 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Můj podpraporčík Kacián /můj velitel/ se dal na vojnu,protože se ožral a vzali mu papíry/traktorista v JZD/,nebyl to špatný člověk,ale jeho jediný sen bylo dostat aspon praporčíka...o technice věděl kulový,takže nám byl k ničemu...Já Vám věřím,že když je šéf k něčemu,lze dělat zázraky,ale to nebyl náš případ....A klasický přístup...já dělal na tanku s kuchařem a v kuchyni nám vařil automechanik/chrochtal si tam/....Ale to jen tak na okraj....Logické myšlení nemělo v armádě místo..proto vojáci říkali lampasákům gumy....Jestli to bylo někde jinak,těžko uvěřit..Nějaký čas jsem byl v Podbořanech a tam jsem se naučil jen zpívat....A když mě jednou dostali na cvičení do Tábora,/dělal jsem možné a nemožné abych se mu vyhnul,ale dostali mě/byl jsem zděšen,když technik pluku neuměl číst v plánech,nechápal co je řez...Nebyl jsem mu schopen vysvětlit,že mu tank vaří proto,že má spálenou spojku u větráku..namítal mi ,že když se točí je to O.K.Nebudu už pomlouvat soc.armádu i když jsem nakonec pochopil, proč jsme při ochlazení a v dešti nesměli mít kabát a proč při slunečném počasí jsme jej mít museli.Prostě nás chtěli otrávit a nasrat..a u mě se jim to povedlo...už nikdy armádu sovětského typu...Jo a to omrdávání je slušně řečeno fušeřina tzn.nedodržování technologické kázně....
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326509 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Já měl asi víc štěstí Smile praporčíci a roťáci byli celkem rozumní chlapi a rozhodně ne vyložení tupci. Problémy s vojnou měli samozřejmě taky, dokonce jeden si dal žádost do civilu a odcházel asi o měsíc dřív než my Sad ale rozhodně to nebyli techničtí negramoti a své práci (tedy třeba opravám tanku T-54/55 rozuměli. Podobně to bylo i s mechaniky, kluci co šli na PŠ jako já byli většinou z nějakého podobného oboru, se mnou byla většina lidí z nějakého elektrikářského (jediný kdo ne byl zlatník) a celkem i výcvik byl pro damou práci dostatečný (mne to i docela bavilo Smile ) mimo odborné předměty to byl docela záhul, ale zase takovou fyzičku jsem pak už nikdy neměl Smile . Nejsem rozhodně fandou sovětské techniky (když si vyhledáš co různě píšu, tak to snadno zjistíš), ale zásadně bych ji ani jejich způsob velení nepodceňoval. Je pro lidi hodně nepraktický, ale vede také k cíli, bohužel.
Co se týče Obamy, tam jsme na tom podobně, nemyslím si že je to spasitel a věrozvěst, Putin možná, ale bohužel to nebude to pravé zvěstování pro nás.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326512 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Mě by to taky bavilo,dokonce se to i stávalo..ale já nesnáším plýtvání,zbytečnou práci a politickou manipulaci...Já měl skoro již sbaleno na Pšku,ale pámbůh stál při mě..Tak jsem ji neabsolvoval,tahali mě poté jen po nějakých kursech..A co se týče plýtvání..v civilu/u nás v podniku/byl nedostatek téměř všeho a v armádě se věci ničili..Rušili se OT 810 a to tak,že ne vraky před So,ale jen podle papírů,at byl po kompletní opravě nebo ne..Nařídili motory z T 138 rozbíjet palicemi/z těch Haklů/ i když na některých bylo vidět,že jsou téměř zánovní,nedávno měněné..Já vím,že mají menší výkon,aby to převodovky a ostatní vydrželo,ale mám za to,že výkon byl snížen jen jiným čerpadlem..Tak povídám,mi nemáme v práci co dát do aut a tady se to mlátí kladivem...Do civilu se vojenské věci nesmí dostat...Vždycky jsem si na ty rozmlácené motory vzpomněl,když jsem opravoval tatru potom v civilu...K ničemu nebyla ůcta,uloženkám se jenom natírala kola,místo aby se jednou za čas protočila...Hlídal jsem sklady a jedna pečet byla divná/byla udělaná z 50hal mince/,tak jsem tam vlezl a viděl Tatry 815,603,motorky at. rozkradené,vypáčené a hlavně zničené....Takže mé vzpomínky jsou jiného druhu...Ale hlavně,že byl mír....
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326523 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nie čo o bojoch v sev. Afrike z pohľadu logistiky je v knižke Valčil som v poušti od Richarda Zdráhala. Je to hlavne o francúzskej brigáde, ale postup oprav sa nelišil ani u jednej strany. A čo sa týka diskuzie na tému " ktorá technika je lepšia " zabudli ste ešte na talianov a ich zážehové motory. Inak pre poriadok kto, čo vynašiel - benzínové a dieslove motory nemci, raketový pohon rusi,prúdový pohon letectvo nemci. Ale je to úplne jedno, pretože ostatný si prispôsobili tieto vynálezi k obrazu svojmu. A "univerzálny a najlepší" tank, lietadlo, lokomotíva, auto neexistuje.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326577 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vážený pane kolego EK, byl jste vůbec na vojně ? Nebo to jsou vzpomínky starého zbrojnoše typu barona Prášila. Vojnu jistě nemusíme milovat, ale Vy tady vždy vytrhnete něco z kontextu a máte se za jediného spravedlivého . Já jsem byl vojákem od svých 14 let do konce . Sloužil jsem u spojařů, logistiky ZV a dalších. Možná, nebo určitě se takový blbec jak jej líčíte našel. No pokud bych já zase měl popisovat inteligenci vojáků základní služby, asi by jste to "nevydejchal". Je to z mého poledu jako když desátník provádí výklad o ústupovém boji tankové divize. Prostě já Vám to vše nevěřím neb jsem v tom celý život žil.Jako bývalého vojáka, gumy zelené, pochopte , že zde je mnoho vojáků bývalých i současných a je mi smutno z toho, že mlčí.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326588 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to lupesku, raketový pohon byl znám dávno přrd tím než severští vikingové sjednotily lmeny kolem řek a vytvořili "Rus". vymysleli ho číňané. Pokud jde o raketový pohon na kapalinovém palivu ani zde nebyli (přes své tvrzení) rusové první. Pokud vím tak se na tom pracovalo v Německu a USA. No a jako první použili kapalinový raketový motor pro pohon letadla němci v He 176 (20.6.1939) Sad nikoli rusové, podobně i proudový motor v He 178.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326615 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nedá mi, musím súhlasiť s kolegom Bitaxe. Mal som možnosť poznať rádiovú techniku nemeckú, americkú, britskú a aj ruskú (sovietsku). Vyplynulo mi z nej, že nemci mali síce dokonale prepracovanú technológiu a aj ich konštrukčná škola bola na vysokej úrovni, ale v porovnaní s ostatnými bola strašne drahá, čo ju výrazne znavýhodňuje v podmienkách boja kde sa jedná o spotrebný materiál. Nesúhlasím ani s tvrdením, že všetko čo rusi mali okopírovali, aj keď je veľa vecí pri ktorých to platí. Príkladom vlastného vývoja môže byť napríklad ruská rádiostanica A7 a jej klony. (podrobnosti v polise stanice na stránka fóra). Tým nechcem tvrdiť, že rusi boli vo všetkom prví. Jednoducho sa snažili v rámci vyzdvihnutia svojho systému presvedčiť o prvenstve svojich a tým im dodať hrdosť. Rovnaké veci sa dejú aj teraz, ale to je iná pieseň. Kopírovali prakticky všetky štáty. Nemci okopírovali Stengun, americký prijímač HRO, ruské letecké konštrukcie La5, La7 boli zasa vlastným vývojom, lebo nikto druhý nebol nútený v tak primitývnych podmienkach vyrábať lietadlá. Pred nedávnou dobou ak išli sovietskí vodiči na diaľkovú dopravu po svojom území, tretinu korby tvorili náhradné diely. Na kraji cesty boli schopní urobiť generálku motora. Pri jednom z cvičení vojsk Varšavskej zmluvy nastavil ruský mechanik motor Zila na R140ke len so skrutkovačom a francúzákom tak, že zil jazdil v lete na 50l na 100 km a v zime bral asi 60l, až do doby než sa dostal do dielní kde ho pomocou prípravkov nastavili tak, že sa iba ťažko zmestil do normy. Teda jazdil takmer na " čo km to liter". Staré motory bez elektroniky dokázal skúsený mechanik nastaviť uchom pomerne presne ak mal na to trochu času a hlavne ak chcel. Rovnako ako elektrónkové vysielače bolo možné ladiť na svit žiarovky miesto antény a prijímač nastaviť na minimálny šum bez antény a maximálny signál s anténou. Dnes sa dostávame do situácie, že na všetko sú manuály, ale zabúdame na to, že o chvíľu nebude mať kto písať manuály. Alebo že by niekto napísal amanuál ako písať manuály???
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326617 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Pane kolego,věřte nebo ne,ale byl jsem na vojně 25 měsíců a neměl jsem aversi proti "nikomu"...Nemám jediný důvod si vymýšlet,proč bych to dělal,abych byl zajímavý ?A před kým?Tak Vám ještě řeknu něco k zamyšlení...Lampasáky jsem znal již dříve,nebot můj otec byl a ještě vlastně je pplk....Na vojně jsem se setkal s 2druhy mladých důstojníků,bud to byli neštastníci,ktaří se upíjeli a snažili se přežít,nebo chtěli vypadnout a nešlo...tak chlastali..Pak ti druzí,kteří to ještě nevzdali,chtěli povýšit a žrali vojnu..Většinou to byli neštastníci,kteří neměli uspořádaný vlastní život a nevěděli co s ním..Např.se ožrali,vtrhli v noci na světnici a začali vyhazovat skřínky,budit vojáky atd. přesně jako mazáci...S mazáky byli kamarádi a mazáctví až na vyjímky podporovali,nebot měli usnadněnou práci...A kdo si hrál na vojně na mazáka, je a byl u mě ubožák a lampasák,ktarý to podporuje dvojnásob.Já jsem byl po příchodu na vojnu zděšen hlavně proto,kolik jsem poznal kreténů,jak mezi mužstvem,tak mezi důstojníky...V civilu se člověk pohybuje mezi lidmi,kteří mu vyhovují,a když potká vola,může se mu vyhnout...Ale na vojně leží vedle totálního vola,který první dny v noci brečí a volá maminku,a jakmile se otřepe,je největší mazák i když předtím byl málem na mašli...Měl jsem možná nevýhodu,že jsem šel na vojnu kvůli škole až ve 22 letech,ostatním bylo 18-20 let..A věřte,že to je znát.Vždy jsem si myslel,že slovo důstojníka má váhu,ovšem v soc.armádě neví co to je..A jakmile si nemůžete vážit velitele,je všechno k ničemu..A ted to,co jsem Vám chtěl hlavně říci/věřte tomu nebo ne/když Vás nepustí skoro 9 měsíců ani za bránu,a to nebylo ani kvůli trestům a několikrát se stane,že jste vymydlený a ustrojený,máte knoflíky,nitě a všechny ty píčoviny,které jste povinen nosit,vypadáte jako strašák do zelí /dle předpisu/ a přesto vás vrátí do montérek a pošlou na uhlí,zrovna vojnu nežerete...Nejde ani o tu buzeraci,ale když vypíšou soutěž o nejrychlejší rozborku-sborku,vy jí vyhrajete,velitel roty Vám dá opušták a velitel ůtvaru když zjistí,že jsem to já ho zruší,máte chut ho odprásknout..Nemá cenu,abych o něm psal víc,tito lidé jsou bezcenní a ve funkci je držela jen rudá hvězda.....Z celého ůtvaru měli charakter a nějakou cenu jako lidé tak 3 důstojníci ...Ještě že nebyla válka,prvního koho bych odprásknul by byl politruk a pak velitel ůtvaru...Howgh
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326620 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

pokud jde o moderní použití tak rakety používalo v dělostřelectvu dávno před rusy Rakousko, mělo je zavedeno už v době války v roce 1866, takže to co rusové dělali v roce 1914 je docela pozdní Smile . Pokud se chcete přesvědčit doporučuji třeba návštěvu muzea ve Vídni kde mají tuhle věc i vystavenu.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326628 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

no a takhle vypadala rakte M.1864 v reálu, je to focené přes sklo, takže fotka není žádný zázrak. Další rakety mělo zavedené námořnictvo. Takže zde bych opravdu ruské prvenství nijak nehájil. Podobné rakety na pevné palivo se myslím dělali v řadě zemí.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326629 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Lupesku, víš, že v 18. století byly rakety běžným vybavením evropských dělostřeleckých oddílů? Vymizely snad až po napoleonských válkách kvůli jejich nepřesnosti.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326630 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ale áno, viem vážený kolegovia. Len rozdiel medzi týmito raketami je ako medzi thajským válcom a motorom Catepilar alebo Liaz.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326632 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No rozdíl mezi tím co se používalo za R-U a tím co se používalo v kaťuších je minimální (kromě tyčí stabilizovaných, používali R-U jednotky i rakety Halee stabilizované rotací), takže kde je ten sovětský (ruský?) přínos? Pokud jde o rakety na kapalné pohonné hmoty byli daleko za němci i američany (raketu na kapalné palivo vynalezl a nechal si patentovat Goddard).
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326633 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Poznámka k výše debatovaným sovětským tankovým motorům.
Liberty V12 - původně letecký, pro BT-2 upravený.
M-5 - sovětská kopie Liberty (BT-5).
M-17T - upravený letecký M-17F (kopie BMW IV) (T-35, T-34-asi 500ks a BT-7)
V-2 - dieselový motor na konci vývojové linie BD-2 (1932 -ing.Čepal,Trašutin) (BT-7M, T-34, KV, IS) BD-2 vyvýjen souběžně s AD-1(letecký diesel)


Jednu licenci Hispano -Suiza (nevím ale jakou) dělali sověti před válkou pod označením M-6.
URL : https://www.valka.cz/Famozni-vykon-mechaniku-DAK-t73303#326646 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more