L-39C 0103

     
Typ:
Type:
L-39C
Výrobce:
Producer:
Aero Vodochody n.p., Odolena Voda /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.10.1972
Výrobní číslo:
Construction Number:
230103
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.10.1972-DD.MM.2000 0103
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
DD.MM.2000 modernizace nebo přestavba
DD.MM.2000 modernization or conversion
Poznámka:
Note:
pri rozdelení ČSFR pripadol ČR, letoun prošel generální opravou a modernizací v Aeru Vodochody. Letouny dostaly zcela nové přední části trupu do kterých bylo nastrojeno vybavení ze starého trupu.Takže po opravách získala česká armáda letouny technicky odpovídající 53. serii a s plným resursem modernizovaný na L-39C 0103 -
Zdroje:
Sources:
Benetka, A.; Kučera, P. Aero L-39 Albatros. L+K 1983/08-10.
Kučera, P.; Vraný, J; Novotný, J. Aero L-39 Albatros, Polikarpov Po-2, Commonwealth Wirraway. Naše vojsko, Praha 1988.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
Taylor, John W. R. Jane´s All the World´s Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane´s, London 1975.
Jackson, Paul. Jane´s All the World´s Aircraft 2004-2005, Jane´s Information Group, Coulsdon 2004.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#197007 Version : 0
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.10.1972
Datum vyřazení:
Decommissioned:
31.12.1992
Provozovatel:
Operator:
DD.10.1972-31.10.1992 2. letecký školní pluk
31.10.1992-31.12.1992 1. letecký školní pluk
DD.10.1972-31.10.1992 2nd Air School Regiment
31.10.1992-31.12.1992 1st Air School Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.10.1972-31.12.1992 0103
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.10.1972-31.12.1992 standardní (high visibility)
DD.10.1972-31.12.1992 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.10.1972-31.12.1992 high visibility
DD.10.1972-31.12.1992 high visibility
Barvy:
Colors:
DD.10.1972-31.12.1992 bílá
DD.10.1972-31.12.1992 šedá světlá
DD.10.1972-31.12.1992 white
DD.10.1972-31.12.1992 light grey
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Benetka, A.; Kučera, P. Aero L-39 Albatros. L+K 1983/08-10.
Kučera, P.; Vraný, J; Novotný, J. Aero L-39 Albatros, Polikarpov Po-2, Commonwealth Wirraway. Naše vojsko, Praha 1988.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
Taylor, John W. R. Jane´s All the World´s Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane´s, London 1975.
Jackson, Paul. Jane´s All the World´s Aircraft 2004-2005, Jane´s Information Group, Coulsdon 2004.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#343025 Version : 0
     
Stát:
Country:
Česká republika (CZE) Czech Republic (CZE)
Datum převzetí:
Commissioned:
01.01.1993
Datum vyřazení:
Decommissioned:
DD.MM.2000
Provozovatel:
Operator:
01.01.1993-01.11.1994 1. letecký školní pluk
01.11.1994-DD.MM.2000 341. výcviková letka
01.01.1993-01.11.1994 1st Air School Regiment
01.11.1994-DD.MM.2000 341st Training Squadron
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
01.01.1993-DD.MM.2000 0103
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
01.01.1993-DD.MM.2000 standardní (high visibility)
01.01.1993-DD.MM.2000 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
01.01.1993-DD.MM.RRRR high visibility
01.01.1993-DD.MM.RRRR high visibility
Barvy:
Colors:
01.01.1993-DD.MM.RRRR bílá
01.01.1993-DD.MM.RRRR modrá
01.01.1993-DD.MM.RRRR červená
01.01.1993-DD.MM.RRRR white
01.01.1993-DD.MM.RRRR blue
01.01.1993-DD.MM.RRRR red
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Benetka, A.; Kučera, P. Aero L-39 Albatros. L+K 1983/08-10.
Kučera, P.; Vraný, J; Novotný, J. Aero L-39 Albatros, Polikarpov Po-2, Commonwealth Wirraway. Naše vojsko, Praha 1988.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
Taylor, John W. R. Jane´s All the World´s Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane´s, London 1975.
Jackson, Paul. Jane´s All the World´s Aircraft 2004-2005, Jane´s Information Group, Coulsdon 2004.

L-39C 0103 -


URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#197343 Version : 0
So this will be the "original" 0103.


Photo (C) Daniel Rybka
Used with permission of Mr. Rybka.
L-39C 0103 -


URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#206463 Version : 0
Vyškov, own photo, after the division of the republic we have left the machine 0103, Slovakia requested to exchange it for another piece, but our republic did not and so the machine 0103 remained in service with the ACR..
L-39C 0103 -


L-39C 0103 -


L-39C 0103 -


URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#470344 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ono to není tak jednoduché.Stroje Bielich Albatrosů byli opravdu přečíslovaný ale teprve cca před 3 lety a to až po tom co byli přestavěny v LOT na verzy CM a dostali nové zadní části trupu.
Co se týče stroje tr.č.0103 v barvách BA tak ten dolétal v roce 2000 u 34.Zšl Pardubice.Následně byl uzemněn.Nyní stojí na podstavci v kasárnách Přerov-Želátky.Ten druhy stroj v NATO kamufláži je stroj z novovýroby a je to stroj 53 série.To že nese tr.č. 0103 je administartivní záležitost.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#200184 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

L 39 C 0103 je letoun z první výrobní série.Výroba nulté a první série s motorem AI-25W pro československé vojenské letectvo proběhla v letech 1971-2. Oficiální převzetí prvních letounů ověřovací série vojenskou správou proběhlo na letišti ve Vodochodech 28. března 1972. Letouny pak byly přelétnuty na Slovensko a zařazeny do zkušebního provozu ve Vysoké vojenské letecké škole SNP v Košicích kde skutečně byl používán v akrobatické skupině a snad i nesl její zbarvení z pera leteckého designéra Tomáše Skořepy.Při dělení federace připadl letectvu AČR a pokud vím sloužil ve škole v Pardubicích.
Na přelomu let 1999 a 2000 prošlo 8 nejstarších letounů L-39C patřících českému letectvu(1. až 4. výrobní série - výrobní čísla 0103, 0113, 0115, 0440, 0441, 0444, 0445 a 0448) generální opravou a modernizací v Aeru Vodochody. Letouny dostaly zcela nové přední části trupu do kterých bylo nastrojeno vybavení ze starého trupu.Takže po opravách získala česká armáda letouny technicky odpovídající 53. serii a s plným resursem.Letouny dostaly v rámci GO nový kamuflážní nátěr podobný jaký se používá na letounech L159, složený z nepravidelných polí šedé barvy,se žlutými doplňky, která zasahuje i přes horní plochy okrajových nádrží tak jak je na horních fotografiích ze služby u CLV. První takto upravený letoun č. 0113, převzalo letectvo 15. 12. 1999 .Podobně proběhla oprava některých slovenských letadel v Trenčíně kam Aero dodalo nové trupy.Slovensko ovšem použilo i nové číslování proto nesou některé čísla odpovídající právě 53 sérii.V České republice k tomu nedošlo.Pokud vím bylo to z důvodu administrativního.Pokud by dostal nové číslo byl by považován za nový letoun a na ty by nebyly peníze uvolněny,z jakých důvodů - jestli by nové třeba musel odsouhlasit parlament nevím.Zatím co v momentě kdy číslo zůstalo šlo pouze o generální opravu a na tu peníze byly.Je to trochu zvláštní, ale tak to bylo.Staré trupy zůstaly k nepotřebě a na šrot a některé jsem viděl ještě loni povalovat se v Letňanech před hangárem staré aerovky.Historie letounu z Přerova mi známá není.Zda je to jen potěmkinova vesnice sestavená z pozůstatku 0103 a jiných letounů či je to jiný letoun, který dostal na pomník jen jeho zbarvení i s číslem nevím.Asi je otázka jestli tedy 0103 a další takto upravené letouny můžeme považovat za původní .Nejspíš ano protože pouze přišli na GO při ní dostali jen trochu víc nových dílů, ale administrativně jsou to stále oni.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#330434 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - Andreas :

L 39 C 0103 je letoun z první výrobní série.Výroba nulté a první série s motorem AI-25W pro československé vojenské letectvo proběhla v letech 1971-2. Oficiální převzetí prvních letounů ověřovací série vojenskou správou proběhlo na letišti ve Vodochodech 28. března 1972. Letouny pak byly přelétnuty na Slovensko a zařazeny do zkušebního provozu ve Vysoké vojenské letecké škole SNP v Košicích kde skutečně byl používán v akrobatické skupině a snad i nesl její zbarvení z pera leteckého designéra Tomáše Skořepy.Při dělení federace připadl letectvu AČR a pokud vím sloužil ve škole v Pardubicích.
Na přelomu let 1999 a 2000 prošlo 8 nejstarších letounů L-39C patřících českému letectvu(1. až 4. výrobní série - výrobní čísla 0103, 0113, 0115, 0440, 0441, 0444, 0445 a 0448) generální opravou a modernizací v Aeru Vodochody. Letouny dostaly zcela nové přední části trupu do kterých bylo nastrojeno vybavení ze starého trupu.Takže po opravách získala česká armáda letouny technicky odpovídající 53. serii a s plným resursem.Letouny dostaly v rámci GO nový kamuflážní nátěr podobný jaký se používá na letounech L159 , složený z nepravidelných polí šedé barvy,se žlutými doplňky, která zasahuje i přes horní plochy okrajových nádrží tak jak je na horních fotografiích ze služby u CLV. První takto upravený letoun č. 0113, převzalo letectvo 15. 12. 1999 .Podobně proběhla oprava některých slovenských letadel v Trenčíně kam Aero dodalo nové trupy.Slovensko ovšem použilo i nové číslování proto nesou některé čísla odpovídající právě 53 sérii.V České republice k tomu nedošlo.Pokud vím bylo to z důvodu administrativního.Pokud by dostal nové číslo byl by považován za nový letoun a na ty by nebyly peníze uvolněny,z jakých důvodů - jestli by nové třeba musel odsouhlasit parlament nevím.Zatím co v momentě kdy číslo zůstalo šlo pouze o generální opravu a na tu peníze byly.Je to trochu zvláštní, ale tak to bylo.Staré trupy zůstaly k nepotřebě a na šrot a některé jsem viděl ještě loni povalovat se v Letňanech před hangárem staré aerovky.Historie letounu z Přerova mi známá není.Zda je to jen potěmkinova vesnice sestavená z pozůstatku 0103 a jiných letounů či je to jiný letoun, který dostal na pomník jen jeho zbarvení i s číslem nevím.Asi je otázka jestli tedy 0103 a další takto upravené letouny můžeme považovat za původní .Nejspíš ano protože pouze přišli na GO při ní dostali jen trochu víc nových dílů, ale administrativně jsou to stále oni.



Vzhledem k tomu, že jsem se při přípravě knížky "KRÁLOVÉ VZDUCHU a jejich pokračovatelé" poněkud "obšírněni" zajímal o kořeny "Bielých Albatrosů", získal jsem některé informace i o používaných letounech. Poskytli mě je lidé "od pramene" - Milan Santovjak, dlouholetý člen Košických skupin na L-29 i L-39 a Ing. Petr Týc, který působil mj. jako vedoucí Dislay teamu AČR (a pilot) L-39.
Na I. Air Show Morava a Slezsko, v sobotu 23.5.1992 létala skupina s letouny tr.č. 0103,0111,0443,4357,4606,4607 ještě v původní kamufláži.
Pro CSIAF 1992 (4./5.9.1992 Bratislava-Ivánka)dostaly ještě česko-slovenské Bielé Albatrosy "národní barvy" letouny tr. č. 0103 (Chvojka),0449 (Sakáč),4357 (Fianta),4605(Rodziňák),4606 (Novák),4607 (Baláž).
(4608 jako záloha - Lele)
Při "rozdělení" k 31.12.1992 zůstaly v Košicích letouny tr.č. 4357 a 4608, další připadly AČR a "přešly" k 1. lšp do Přerova 0103,0449,4605,4606,4607.
(V rámci reo /redi pak většinou k 34. z ŠL do Pardubic).
Zdroj: KRÁLOVÉ VZDUCHU a jejich pokračovatelé - Svět křídel 2009
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#330457 Version : 0
0103 while operating from the airport in Přerov in 1992.
L-39C 0103 - Zdroj:
LK 7/1993, foto V. Jukl.

Zdroj:
LK 7/1993, foto V. Jukl.

URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#679293 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Archiv autora
L-39C 0103 -


URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#745482 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Každopádně tedy horní fotografie jsou správně a patří stejnému letounu 0103 pouze ten trup je jiný.Otazník tedy je nad letounem z pomníku v Přerově.Může to být ten starý trup doplněný o díly z jiných ale může to být taky úplně jiný stroj jen tak nastříkanej.Snad se nám to podaří objasnit.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#330438 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more