Typ: Type: | MiG-21F-13 | |
Výrobce: Producer: | Středočeské strojírny n.p., Odolena Voda | |
Datum výroby: Date of Production: | DD.MM.1964 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 460111 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | 09.09.1964-26.09.1964 0111 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 26.09.1964 zničen při nehodě | 26.09.1964 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | Výrobní (sériové) číslo: 460111, Číslo motoru: G33537046, 26.9.1964 odstartovaly ze 14:00 z letiště Žatec dva MiGy-21F-13 k provedení tzv. Čajky (úkolový let při kterém letouny představovaly cvičné cíle pro letectvo PVO spřáteleného státu) nad NDR. Velitelem dvojice byl pplk.Štefan Bolcha a na čísle s ním letěl v letounu MiGy-21F-13 0111 mjr.Václav Ohem.Oba letouny nastoupaly do výšky 13000 metrů (mjr.Václav Ohem letěl o 1000 metrů níže s odstupem 2-3 km za velitelem). Z letiště Merseburgu byl odstartován hotovostní MiG-21F zařazený do stavu sovětské 1.IAD. Stíhač byl naveden na zadní MiG na který měl provést zteč fotokulometem. Namísto toho došlo k odpálení jedné IR řízené střely R-3S, která MiG mjr.Ohema zasáhla do oblasti výtokové trysky. Pilot zaregistroval prudký pokles otáček motorů a s vědomím že došlo k pouhému vysazení motoru se pokusil dvakrát o jeho opětovné nahození. Poté co se letoun postupně dostal ve výšce 4500 metrů do polohy na zádech, provedl pilot katapultáž. Při vyšetřování se zjistilo že letoun byl napaden na přímý rozkaz velení 1.IAD, které byla sice "Čajka" ohlášena ale naše MiGy považovalo za skutečné narušitele (letouny měly dle dohody vypnuté palubní odpovídače IFF SRO-2).MiG-21F-13 0111 byl prvním ztraceným letounem tohoto typu v Československu Celkový nálet letounu v československém letectvu 10 hodin 40 minut | On 26.9.1964 at 14:00 took off two MiGs-21 from Žatec airbase as trainig formation for practices of East Germany anti aircraft defence. Leader of the formation was lt.col.Štefan Bolcha, second plane (this MiG-21F-13 no.0111) was piloted by maj.Václav Ohem. Both planes climbed to 13000 meters (second plane flew 1000 meters lower and 2000 - 3000 meters behind the leader) and fly over East Germany. From Merseburg airfield was scrambled soviet interceptor MiG-21F from 1st fighter division which was ordered to intercept czechoslovak planes and "attack" them byl photocamera. Unfortunatelly, soviet pilot fired one IR missile R-3S which hit second MiG to exhaust nozzle.maj.Ohem registered that engine has failed and he made two unsuccesful attemps for his restart.Because both attemps has failed, maj.Ohem escaped from plane by ejection seat in 4500 meters when plane turned over During investigation was found that command of 1st fighter division knew about this flight but they considered that this planes are real enemies (according the orders, their IFF SRO-2 were turned OFF). This MiG-21F-13 was first MiG-21F-13 which was lost in Czechoslovak air force Total flight time in Czechoslovak Air Force 10 hours 40 minutes |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3. Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5. Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9. Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2. ruslet.webnode.cz |