About this site User Partner sites                    
Nezapomeneme !
8.7.2014 †††††
Search

Moderators
Functions
Anketa / Poll
Advertisement


Statistika aktivit

Zobrazené stránky
Dnes / Včera 88.30k / 194.03k
Srpen / Červenec 3.27m / 5.31m

Nové příspěvky
Dnes / Včera 20 / 30
Srpen / Červenec 882 / 2.38k

Editace příspěvků
Dnes / Včera 50 / 163
Srpen / Červenec 1.53k / 4.08k


[ Who is online ]

Najděte nás na Google+

ISSN : 1803-4306



RSS

Nicolson, Eric James :: N :: United Kingdom (GBR)

Display linkNominatedMichal Rak 08.10.2010 15:15:34 [ Funkce ]  [ Michal Rak
  • Jméno:Michal Rak
    [Moderator]
    Hodnost:Air Vice-Marshal
    (Velká Británie - RAF)
    Air Vice-Marshal (Velká Británie - RAF)
    Avatar:
    Kontakt:[ Profile ] [ PM ]  
    Registered05.12.2006
    Last login:18.08.2014 20:14:14
    Medals:123
    Příspěvek
    vložen:
    08.10.2010 15:14:11
    Czech Republic
]
  Hide CZ Text Show CZ Text Skryj AJ Text Zobraz AJ Text
Příjmení:
Surname:
Nicolson Nicolson
Jméno:
Given Name:
Eric James Brindley Eric James Brindley
Jméno v originále:
Original Name:
Eric James Brindley Nicolson
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
podplukovník Wing Commander
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
29.04.1917 Hampstead, Londýn Spojené království Velké Británie a Severního Irska (GBR)
29.04.1917 Hampstead, London Spojené království Velké Británie a Severního Irska (GBR)
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
02.05.1945 Bengálský záliv
02.05.1945 Bay of Bengal
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
velitel 171. křídla
velitel 27. perutě RAF
velitel 1459. letky
Commander of No. 171 Wing
Commander of No. 27 Squadron RAF
Commander of No. 1459 Flight
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
jediný stíhač RAF vyznamenaným Viktoriiným křížem během 2. sv. války
zabit při letecké nehodě
Only RAF fighter pilot to be awarded the Victoria Cross in WW2
Killed in Air Accident
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eric_James_Brindley_Nicolson
http://www.npg.org.uk/collections/search/largerimage.php?mkey=mw116814
Display linkMichal Rak 29.03.2014 14:08:54 [ Funkce ]  [ Michal Rak
  • Jméno:Michal Rak
    [Moderator]
    Hodnost:Air Vice-Marshal
    (Velká Británie - RAF)
    Air Vice-Marshal (Velká Británie - RAF)
    Avatar:
    Kontakt:[ Profile ] [ PM ]  
    Registered05.12.2006
    Last login:18.08.2014 20:14:14
    Medals:123
    Příspěvek
    vložen:
    29.03.2014 14:08:36
    Czech Republic
]
  Hide CZ Text Show CZ Text Skryj AJ Text Zobraz AJ Text
Příjmení:
Surname:
Nicolson Nicolson
Jméno:
Given Name:
Eric James Brindley Eric James Brindley
Jméno v originále:
Original Name:
Eric James Brindley Nicolson
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR
Průběh vojenské služby:
Military Career:
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://en.ww2awards.com/person/124
Display linkMichal Rak 08.10.2010 18:06:23 [ Funkce ]  [ Michal Rak
  • Jméno:Michal Rak
    [Moderator]
    Hodnost:Air Vice-Marshal
    (Velká Británie - RAF)
    Air Vice-Marshal (Velká Británie - RAF)
    Avatar:
    Kontakt:[ Profile ] [ PM ]  
    Registered05.12.2006
    Last login:18.08.2014 20:14:14
    Medals:123
    Příspěvek
    vložen:
    08.10.2010 18:01:07
    Czech Republic
]
Wing Commander Eric James Brindley Nicolson VC, DFC

Eric was born on 29 April 1917. His parents, Leslie and Dorothea Hilda Gibson Nicolson lived in Hampstead, London, where Eric also spent his childhood. Secondary studies, graduated from the prestigious Tonbridge School in Kent and in 1936 entered the service number Oh. 39,329 in the RAF.

Fighter underwent training in 1937 was sent to the 72nd wing aircraft armed with Gladiator . 16 May 1940 was at the airport Church Fenton formed 249th Squadron and Nicolson was sent to her to help with training young pilots. The unit is equipped with the Spitfire Mk I , which since April 1939 and used the "dvaasedmdesátka." But within a few days, changed his decision and command unit had to rearm the Hurricane ! All the pilots had to retrain. He did it quickly and 29 June, the unit was declared operational and the 8th July pilots get first downs. It was the first of 328 ½ victories, which at the end of fighting made the 249th Fighter Squadron of the most successful drive of the war.

19 July, current commander of the squadron BF / Lt R. Kellett sent to Northolt to become commander of the emerging 303rd Polish Squadron , and took his place just Nicolson, newly promoted to the rank of Flight Lieutenant. 14 August 1940 the unit moved to the Airport Boscombe Down , where he was much closer to being a raging Battle of Britain, and joined the fighting. The first battle with German invaders pilots completed the following day without loss of their own was shot down three Bf 110 .

16 August, the airport became Gosport formations of bombers to attack the Ju 88 , 1918 covered the Bf 110 fighter probably from II. / ZG second Hurricane 249th Squadron were sent into the Poole-Southampton, where they wait for the German formation. However, encountered dangerous Bf 109 E. Forward was sent red section, currently headed by Nicolson. Before we get to the enemy, attacked them a few Spitfires, so he turned back. In fact, however, there was a radio message that the rest of the formation was attacked in Southampton. Nicolson later reported:

"... I immediately changed direction for me to get into the skirmishes, while I reached for the map. When I just opened up, my cab hit four consecutive shots from the gun. The first one shattered the canopy and the other underwent a backup fuel tanks, which immediately flared up, and the third had me in the leg. "

The German attack was a harsh and unexpected. The same fate met Nicolsonův Hurricane P3576/GN-A and machine P3616/GN-F P / O M. King, who immediately jumped up and opened the parachute.

For both pilots, but the drama has not ended yet:
"When I heard the first shot, I was violently suppressed and turned right, but as the front began to whip the flames had to scrunch my legs together on the seat. To my amazement I saw at that moment, side by side also fly headlong Me 110, which crossed my path - so I opened fire at a distance of 200 yards and I shot until I was able to withstand the heat of the fire. I can swear, if I had a button starts the machine guns unlocked, but I know that the finder was lit ... However, four independent witnesses on the ground that is confirmed as shot down. Stodesítka began immediately after the start of my dodge fire, but it could also cause the rear gunner effort to get me in their sights. After a while, stop and dribble the angle of its dive increased. In any case, I do not think that this aircraft was uncontrollable. At that time I wanted to jump, but hit my head on a broken canopy! I quickly gave it away, and again reflected to the exit. This time I returned back nerozepnuté Safety Belts! I have released the buckle, and jumped a third time. However, my left foot kicked the Stick at, so my plane suffered a flat spin down like a cork from a bottle of champagne. "

The country suffered two parachutes and RAF fighters, but after which the soldiers opened fire nearby antiaircraft mate! It is not clear how accurately they fly, but the King's parachute suddenly ceased to perform its function, and the pilot landed hard on the garden of a house in Clifton Road in Shirley, where a severe injury to his death.

Nicolson is severely burn victims fared no better. He was hit in the side shot with a shotgun one of the members of the militia. But saw a few people who have long recognized that the pilot's own parachute, and the poor man nearly beaten to death! Nicolson has since been taken to hospital in Southampton.

The Germans have hit machine P3870 S / Ldr E. King, who could not tighten it back to base. The only British success and she was Nicolsonova stodesítka that the pilot was granted as probably destroyed. It was also one of Eric's victory in the war. The identity of her nor the strikers, given the magnitude of the fighting could not be ascertained.

Eric now expect a long recovery time. He was first taken to the hospital at RAF Halton, and then to the Palace Hotel in the resort of Torquay, which served as a spa for wounded airmen.

When it became clear the pilot's heroism, he was immediately nominated for the award of the highest awards the Victoria Cross . Lord approved the proposal and the award was announced on the 15th November 1940. Nicolson thus became the only RAF fighter for the entire second World War II, which has received this honor. Just for the record, during the war received the Victoria Cross is only one other fighter pilot - Canadian Robert Hampton "Hamm" Gray , "jockey" Corsair 1841st Sqn FAA, who died in the attack on the Japanese ship. He was also the second and last member of the armed forces, which during the war received the award for action on home soil. The first was a Leading Seaman Jack Mantle of the modified transport ship HMS Foylebank. He was awarded the event of 4 July 1940, which, though badly wounded, shot in anti-aircraft guns on the attacking German machine until it does not drop dead.

Nicolson was fully recovered in the summer of 1941 and October 1941 he became commander of the 1459th recently created squadron. She was armed with a machine arranged by Douglas Havoc Turbinlite. These machines have a powerful bow in the spotlight and were equipped with radar. They fly in cooperation with jednomotorovými fighters who had to search for targets and then lighten. However, the method was not very successful, plus a growing number of standard night fighter. Eric Vela unit until March 1942 and subsequently was sent to India.

Here, in October 1942, has the rank of Wing Commander, he became commander of the 171st wings. It consisted of the 20th and 28th SquadronRAF and 2 Indian Air Force squadron. Armament consisted of units mainly hornoplošné Lysander and was designed to support ground forces. Soon, however, began to replace the Hurricane IIB / C / D , but the unit struggles to intervene and give only limited mainly training.

In August 1943 Nicolson post was changed again, this time he took command of the 27th Squadron RAF. It is at that time was found in Agartala airport and had a machine in service Beaufighter Mk.VI and Mosquito Mk.II. Its main tasks have been attacks against ground and naval targets. Eric led the unit until June 1944 and was awarded the DFC .

Subsequently, he worked at RAF staff in Burma and it appears that his positions used for the occasional "expeditions" over enemy territory in airplanes different units. This was the second May 1945. This was posted on 16 bombing Liberators of the 355th and 356th Squadron of the RAF to attack the artillery positions in Rangoon, where he currently operated by allied ground troops. Eric flew as an observer in the machine "R" S / Ldr De Souza from the 355th Squadron. But the machines failed engine, which also wrapped in flames. The pilot tried to land in the Bay of Bengal, survived the accident but only two men. Among the dead was, unfortunately, Wing Commander Eric James Brindley Nicolson VC , DFC .

Sources:
Cull, B.: 249 Fighter Squadron, our troops, Prague 2003
Shores, C. Air War for Burma, Grub Street, London 2005
FlyPast Special - Battle of Britain, 70th Anniversary
http://en.wikipedia.org/wiki/Eric_James_Brindley_Nicolson
http://www.cwgc.org/search/casualty_details.aspx?casualty=1815716
http://ww2today.com/16th-august-1940-flight-lieutenant-nicolson-wins-vc
NICHOLSON-VC.jpg


http://ww2today.com/16th-august-1940-flight-lieutenant-nicolson-wins-v-c

Související témata / Related topics
Show details


 


[ x ] Nominátor
Article name :
Annotation :
[ x ] Linkator
[ x ]
Stav odesílání příspěvku vč. příloh :
0%
[ x ] Mapa / Map
[ x ]

Step 1 - Translation

To switch the language of the controls on this web, please mouse over the UZIVATEL / USER menu and pick czech or english flag.

Pro přepnutí jazyka ovládání tohoto webu prosím najeďte myší na položku UZIVATEL / USER a zvolte bud českou nebo anglickou vlajku.

Step 2 - Navigation

-

Pomocí menu O WEBU se můžete podívat na přehled nových příspěvků, témat a příloh vložených za určité období (přednastaveno za aktuální den, ale lze nastavit libovolně)
Najdete zde také seznam všech uživatelů, moderátorů, odkaz na pravidla fóra a FAQ - často kladené dotazy.

Step 3 - Navigation

-

Zde uvidíte vždy odkaz na sekci, ve které se nacházíte, včetně všech nadřízených sekcí. Po najetí myši na nadřízené sekce se zobrazí nabídka pro přechod do jiné sekce na stejné úrovni.

Step 4 - Social Networking

-

Pomocí tlačítek Google+ a Facebook Like pomůžete docenit tyto stránky a nasdílet je svým kontaktům v těchto sociálních sítích. Tlačítka se vždy vztahují ke konkrétní stránce, tématu či článku, na kterých se právě nacházíte. Čím častěji a na vícero stránkách tedy sdílíte, tím lépe !

Step 5 - Social Networking

-

Zde se můžete přihlásit ke stránce valka.cz na sociální síti Facebook. Na této stránce najdete pravidelně aktualizovaný seznam všech novinek na stránkách valka.cz, nových témat, článků i obrázků ve fotogalerii. Sdílením na sociálních sitích podpoříte tento web a naše úsilí při jeho tvorbě.

Step 6 - Search

-

Pokud se nemůžete zorientovat v naší struktuře nebo hledáte specifický termín, zkuste to přes náš vyhledávač. Vyhledává napříč tématy na fóru i články, takže zde najdete vše, co lze na valka.cz najít.

Step 7 - Donation

-

Tento web je nevýdělečným projektem dobrovolníků, a jako takový potřebuje finanční pomoc. Pokud jste zde našli zajímavé informace nebo chcete podpořit naší práci, prosím darujte libovolnou finanční částku na provoz serveru, jeho vybavení a software, výzkum a nákup dalších knih a podkladů pro naší práci.

Step 8 - Functions

-

V této oblasti najdete funkce, které odpovídají možnostem na dané stránce. Umožní vám příhlasit nebo odhlásit se ze sledování dané sekce či tématu, umožní založit nové téma apod.

Step 9 - Functions

-

Kliknutím na tuto iconku si zobrazíte odkaz na konkrétní příspěvek, pokud jej třeba chcete sdílet dál.

Step 10 - Functions

-

Zelená iconka indikuje, že příspěvek byl shlédnut moderátorem, nebo se jedná o diskusní (nemoderovaný) příspěvek.
Červená iconka indikuje, že příspěvek zatím nebyl shlédnut moderátorem, nebo se jedná o příspěvky staršího data, kdy tato povinnost neplatila.

Step 10 - Functions

-

Funkce, které se váží k danému příspěvku. Jako nepřihlášený uživatel nemůžete dělat skoro nic, po přihlášení například odpovídat na příspěvek, citovat, upravovat svůj starší příspěvek apod.

Step 11 - Functions

-

Najetím myši na jméno autora si zobrazíte informace o autorovi, datum vložení tohoto příspěvku a další zajímavé informace.

Step 12 - Functions

-

Pole pro vkládání odpovědí k tématu. Menu VYHLEDAT a FORMATOVANI nabízí možnosti jak formátovat text (pro náhled před odesláním použijte tlačítko NAHLED, pro zvýraznění řídících značek "tagů" a rychlejší orientaci v textu tlačítko ZVYRAZNIT BBCODE TAGY). Pokud má daná sekce šablonu (předdefinovou šablonu pro unifikované vkládání dat, v podstatě "formulář"), pak se zobrazuje ještě třetí menu SABLONA.

Step 12 - Functions

-

Kliknutím zde si zobrazíte pole pro vkládání až 5 příloh k příspěvku, například obrázků apod. Pokud se jedná o obecná témata, vyplňuje se jen soubor přílohy a popis, pokud se jedná o obrněná vozidla a letadla, vyplňuje se i řada dalších informací k dané příloze, pro snažší vyhledávání a provázání informací.

Step 13 - Chat

-

Spodní lišta nabízí zejména možnost přímo se bavit s lidmi, kteří jsou právě také online na forum.valka.cz ! Můžete vyřídit rychlý dotaz, domluvit se na spolupráci nebo se pozdravit s přáteli ...

Translation tip

Although this website is mainly in Czech and Slovak language, you can simply translate the content using this GOOGLE TRANSLATE dropdown ... just pick your language and see the page translated.

Translation tip 2

To switch the language of the controls on this web, please mouse over the UZIVATEL / USER menu and pick czech or english flag. The whole user interface will be translated to choosen language and allows you to register and/or sign in. Once you sign in, your language preference is saved and site will be in the same language always, when you come back and log in.