During a test flight in preparation for the aircraft to participate in the 1st Air Race for the President of the Republic, there was a collision with a mower during the takeoff and the plane crashed. [Col] pilot kpt.V.Černý, mechanic Vlasák and 6 transported soldiers slightly wounded
severely damaged, canceled
URL : https://www.valka.cz/Prehled-leteckych-mimoradnych-udalosti-ceskoslovenskych-civilnich-a-vojenskych-pilotu-t90557#338666
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
zásah protiletadlovou řízenou střelou R-3S do prostoru výtokové trysky
Ve 14:00 odstartovaly z letiště Žatec dva MiGy-21F-13 k provedení tzv. Čajky (úkolový let při kterém letouny představovaly cvičné cíle pro letectvo PVO spřáteleného státu) nad NDR. Velitelem dvojice byl pplk.Štefan Bolcha a na čísle s ním letěl v letounu MiGy-21F-13 0111 mjr.Václav Ohem.Oba letouny nastoupaly do výšky 13000 metrů (mjr.Václav Ohem letěl o 1000 metrů níže s odstupem 2-3 km za velitelem). Z letiště Merseburgu byl odstartován hotovostní MiG-21F zařazený do stavu sovětské 1.IAD a pilotovaný mjr.Umjarovem. Stíhač byl naveden na zadní MiG na který měl provést zteč fotokulometem. Namísto toho došlo k odpálení jedné IR řízené střely R-3S,která MiG mjr.Ohema zasáhla do oblasti výtokové trysky. Pilot zaregistroval prudký pokles otáček motorů a s vědomím že došlo k pouhému vysazení motoru se pokusil dvakrát o jeho opětovné nahození. Poté co se letoun postupně dostal ve výšce 4500 metrů do polohy na zádech, provedl pilot katapultáž. Při vyšetřování se zjistilo že letoun byl napaden na přímý rozkaz velení 1.IAD, které byla sice "Čajka" ohlášena ale naše MiGy považovalo za skutečné narušitele (letouny měly dle dohody vypnuté palubní odpovídače IFF SRO-2)
Krátce po vzletu z letiště Přerov ohlásil zahraniční žák, kadet Ibrahim Al Bard rozsvícení signálky "Požár", kterou záhy následovalo zjištění rostoucí teploty výstupních plynů a pronikání kouře do kokpitu.Řízení proto neprodleně převzal instruktor kpt.Josef Mihule a po zkráceném okruhu letoun navedl na přistání na záložní travnatý pás.Bohužel, i přes fakt že instruktor vypnul motor, rychlost letounu neklesala a proto provedl zdařilé vynucené nouzové přistání na konci travnatého pásu v rychlosti překračující povolené provozní limity.Po opuštění letounu posádka zjistila že motor letounu je stále v chodu a díky prasklé přírubě vysokotlakého potrubí trysky 2.spalovací komory nadále chrlící palivo do poškozeného motoru došlo záhy k požáru letounu při kterém byla záď zcela zničena a letoun musel být odepsán.
Při návratu z prvního samostatného letu na typu MiG-21F-13 pilot správně nezvládnul přistávací manévr a dosedl s letounem před práh vzletové a přistávací dráhy.V rozmoklém terénu došlo k okamžitému hlubokému zaboření hlavních podvozkových noh následovaných jejich vylomením z konstrukce křídla a nuceným doběhem letounu pouze po příďové podvozkové noze
-
pilot, npor.Vladimír Mikolášek, vyvázl z nehody nezraněn letoun byl jako neopravitelný administrativně zrušen a předán jako učební pomůcka do Vojenského leteckého učiliště Prešov
Při nácviku střelecké zteče dvojice letounů na cílový roj došlo k vlétnutí vedeného letounu L-29 pilotovaného zahraničním žákem kadetem Zeyabem Haririm do úplavu roje a následnému nárazu levou přídavnou palivovou nádrží do vedoucího letounu pilotovaného kpt.Radoslavem Slezákem. Hariri provedl odhoz poškozených přídavných palivových nádrží a urychlený návrat na letiště Přerov, kpt.Slezák jehož letoun přešel do nevybratelné vývrtky se ve výšce 1000 metrů v poloze na zádech katapultoval v prostoru obce Dolná Mičiná.
Při vzletu z letiště Praha-Kbely letoun nasál koroptev která způsobila těžké poškození kompresoru jehož úlomky následně způsobily rozvážení motoru, jeho vytržení z motorového lože a požár letounu. Ten zcela shořel
Při provádění leteckého výcviku pilot svévolně opustil vymezený prostor a zamířil do prostoru obce Zamutov kde nad bydlištěm své přítelkyně zahájil nepovolenou ukázku letecké akrobacie ve velmi malé výšce přičemž při provádění nízkého výkrutu letoun zachytil křídlem o zem a zřítil se.
V průběhu klesání letounu z výšky 10000 metrů před zařazením do okruhu letiště ve výšce 1500 metrů došlo k poruše motoru při níž otáčky motoru přestaly reagovat na výchylku POM načež následovalo vysazení motoru.Pilot, svob.Petr Těšitel, se z letounu nezraněn katapultoval. Neřízený letoun dopadl do prostoru obce Ďurkov kde jeho vrak zapálil dům č.p.238, který i s letounem zcela shořel.Příčina nehody tak zůstala neznámá
Letoun odstartoval v 09:57 s úkolem střetnout a zachytit narušitele v prostoru severozápadně od Znojma. Narušitele nalezl a identifikoval, jako motorizovaný větroň Oberlechter Job-15-150. Několikrát jej předlétl a světlicemi mu dal signál k následování. Letoun však jeho výzvy nerespektoval a začal se vracet do Rakouska. Při pátém manévru došlo ke srážce strojů. L-29 prováděl předlétnutí zprava levou zatáčkou, když ve výšce 600 m cíl ve snaze odpoutat se od našeho stíhače, provedl neočekávaný manévr doprava a narazil svým pravým křídlem do levého křídla L-29. Nastala destrukce podstatné části křídel obou letadel (L-29 ztratil téměř kompletní křídlo), které se staly neovladatelnými. Delfín přešel do nekontrolovatelného výkrutu, přičemž pilot, mjr. Miroslav Říčka, se v poloze 45 stupňů na zádech vystřelil a vyvázl s lehčím zraněním. Oba stroje dopadly v 10:30 hod 2 km SV od obce Šatov na území ČSSR, cca. 4 km od státní hranice. V troskách motorizovaného větroně Job-15-150 s imatrikulací OE-9058 zahynuli občané Rakouské spolkové republiky Johan Weiser a Alfred Winter.
Letoun odstartoval k nočnímu záletu počasí za ztížených povětrnostních podmínek.Po skončení záletu letoun na druhém okruhu začal sestupovat k přistání když posádka ve výšce 250m nad zemí a ve vzdálenosti 5km od prahu přistávací dráhy na letišti Plzeň-Líně ohlásila pulzaci motoru.Řídící létání nařídil okemžité přistání avšak dříve než se leton dostal nad vzletovou a přistávací dráhu letiště Plzeň-Líně, motor letounu vysadil a letoun se zřítil do pole kde došlo k odtržení levého křídla a totální destrukci přední části trupu.Jako přímá příčina katastrofy byla stanovena námraza jejíž místy až centrimetr silná vrstva se na letounu začala tvořit již krátce po vzletu a jejíž části následně vnikly i do kompresoru motoru kde způsobily pulzaci motoru a jeho vysazení.Dále bylo konstatováno hrubé porušení letových předpisů posádkou, která spojila let na zálet počasí s obnovovací letovou činností a v závěru byla vznesena i výtka vůči řídícímu létání, který včas nereagoval na meteorologické varování před rizikem možného vzniku námrazy jejíž vznik se stal hlavní příčinou katastrofy.
Letoun se zřítil při nácviku akrobatické ukázky na blížíci se letecký den.V jeho průběhu posádka pro svou nedostatečnou připravenost nezvládla procvičovaný prvek techniky vysoké pilotáže v malé výšce a narazila do země v prostoru Hodonice
V průběhu ukázky vyšší techniky pilotáže v malé výšce pořádané pro delegaci Bundesheer za podmínek nízké oblančnosti došlo k zachycení křídla letounu o vrcholek stromu na vrcholu pahorku ve výcvikovém prostoru Javorina a jeho zřícení.
Při nácviku vyšší techniky pilotáže v malé výšce letoun při vybírání přemetu zachytil v 16:20 o dráty vysokého napětí a zřítil se v prostoru obce Čejkovice
Při provádění zvratu během veřejné letové ukázky se letoun dostal pod minimální povolenou výšku letové ukázky a téměř narazil do země.Vybrat se jej podařilo jen několik metrů nad zemí.
-
existuje videozáznam události
URL : https://www.valka.cz/Prehled-leteckych-mimoradnych-udalosti-ceskoslovenskych-civilnich-a-vojenskych-pilotu-t90557#339213
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Letoun se po závadě na motoru a navedení do neobydlené oblasti zřítil v prostoru obce Holice
-
posádka vyvázla nezraněna
URL : https://www.valka.cz/Prehled-leteckych-mimoradnych-udalosti-ceskoslovenskych-civilnich-a-vojenskych-pilotu-t90557#365119
Version : 0
Diskuse
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Dámy a pánové
Prosím o pozdržení případného vkládání či editace přehledu do chvíle než budou navkládány letouny dosud uložené v databázi.Předem děkuji za pochopení.
URL : https://www.valka.cz/Prehled-leteckych-mimoradnych-udalosti-ceskoslovenskych-civilnich-a-vojenskych-pilotu-t90557#338676
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
V roku 1984/85 so slúžil u 28.sbl pluku v Čáslavi. V tomto období prišiel pluk o tri MIG-23BN a jedného pilota. Dva MIG-y sa zrazili vo vzduchu pri cvičení v r. 1984 a jeden sa zrútil po štarte pre poruchu v elektro vybavení, dopoadol pri Hradci Králové - bolo to v zime a to lietadlo patrilo prvej letke. Ešte sme sa v lete 1985 stali "slávny", keď sa pri polachu podarilo odpáliť dve protizemné rakety v úli prvej letke - 1 ťažko zranení - technik lietadla, viacerí vojaci základnej služby ľahko zranení. Boli odpálené rakety z podkrídlových závesníkov. Potom veliteľ letectva generál Remek vyrazil veliteľa pluku.
URL : https://www.valka.cz/Prehled-leteckych-mimoradnych-udalosti-ceskoslovenskych-civilnich-a-vojenskych-pilotu-t90557#340769
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Na památníku letců v Příboře je následující text a seznam zahynuvších pilotů.
PŘÍSLUŠNÍCI 1. DOPRAVNÍHO LETECKÉHO PLUKU MOŠNOV, ZAHYNUVŠÍ VE SLUŽBĚ mjr. Emanuel Mikšík 1964 kpt. František Teplý 1964 npor. Ladislav Antoš 1964 npor. Zbyněk Flek 1964 kpt. Bohuslav Janke 1964 kpt. Jiří Juštík 1964 npor. Ing. Jan Sklenář 1964 kpt. Karel Sehnal 1964 kpt. Josef Harabiš 1964 rtm. Antonín Šida 1964 rtm. Boris Mikula 1968
PŘÍSLUŠNÍCI 8. STÍHACÍHO LETECKÉHO PLUKU PŮSOBÍCÍHO V MOŠNOVĚ, ZAHYNUVŠÍ VE SLUŽBĚ npor. Vlastimil Vránek 1959 mjr Milan Zámečník 1960 kpt. Jaromír Chrastina 1961 mjr. Vlastimil Zaydlar 1964 kpt. Karel Mixa 1967 por. Milan Vrtěl 1968 mjr. František Doležal 1974 kpt. Jaroslav Krafka 1983 por. Ing. Vojtěch Valášek 1983 pplk. Ing. Vladimír Mikeš 1989 mjr. Ing. Karol Bancalík 1989 mjr. Jiří Modr 1968
URL : https://www.valka.cz/Prehled-leteckych-mimoradnych-udalosti-ceskoslovenskych-civilnich-a-vojenskych-pilotu-t90557#346754
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.