Orlita, A. Let (LTT) L-200 Morava, L+K 1987/05-07. Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#26672
Version : 0
The development of the lietadla L-200 Morava siaha to 1955, when bola in Kunoviciach vytvvorená výskumno-developmental základňa of absolventov VTA Brno under the leadership of hlavného konštruktéra Ing. Ladislava Smrčka with cieľom vyvinúť new airplane, which would prekonalo dovtedy used Aero Ae-45. The development of the airframe lietadla sa began in 1957 in Kunoviciach, zatiaľ l engine M-337 sa vyvíjal in Motorlete Prague. Nakoľko the development of the motorboat lagged behind konštrukciou drakov, to the prototypov sa still built engines Walter Minor 6-III (each with výkonom 118 kW) with vrtuľami In-402 (neskôr V-406). Maiden flight of the prototype was performed in the apríli 1957 and enterprise skúšky prebiehali aj in 1958. With the use of motorboat Walter Minor 6-III, sa nakoniec built the whole overovacia séria lietadla, nakoľko sa in time I ukončiť development of the engine M-337. Two lietadlá overovacej series in bombardovacej version received in the arsenal of the aj air force ČSĽA (s možnosťou changes on navigačnú, or fotografickú verziu).
After the termination of the vývoja motorboat M-337 and úspešnom graduating from the ich štánych skušok bol in August of 1959, made a prototype of L-200A featured týmito motormi. In 1961, the sa began mass production model L-200D with trojlistými by vrtuľami In-506 (hydraulically nastaviteľnými) equipped with aj other hydraulic čerpadlom.
Pretty bolo to 1964 produced 361 lietadiel L-200 rôznych verzií and modifikácií under želania customer (bombardovacie, navigation and sanitné, photo etc.). Ochre Czechoslovakia (ČSĽA used time 42 lietadiel, ďalšie slúžili in Sväzarme and in podnikoch národného hospodárstva) boli lietadlá supplied aj into the USSR (183 lietadiel lietalo in Aeroflote), Hungary, India, Argentina, Cuba and into another štátov the world.
In the framework of the ČSĽA lietadlá slúžili vo arsenal of air defense of the state, vojskového aj frontline air force. Except that slúžilo aj on training pilotov vo Vyššom leteckom school in Košiciach, but aj on the útvaroch. Najviac lietadiel in ČSĽA slúžilo ako kuriérne lietadlá so built-in rádiostanicou RSIU-3M. Of the supplied lietadiel boli gradually from the arsenal of the vyradené time of 4 lietadlá - 3 pre crash and one of the pre disaster. Except that prebiehalo gradual vyraďovanie lietadiel aj from dôvodu the end of technical lifetime - in 1972 boli vyradené first 2 lietadlá and in 1978 posledné 4.
Source: Thomson, Peter - a high achiever Moravia; Defense, mesačník MO SR 5/2012str. 26;, ISSN 1336-1910.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#431839
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
L-200, se kterým piloti Richard Santus a Petr Bold "dobyli" severní pól.
Foceno vlastní rukou na CIAF 2008
Period
-
Producer
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
-
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#279670
Version : 0
Diskuse
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#341649
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
L 200 Morava ve své době a ve své kategorii bezesporu patřil k nadčasovým strojům v oblasti komerčního létání. Vím, že létal asi ve 20 zemích, a to doslova po celém světě. Zajímalo by mně kolik se přibližně do současné doby dochovalo letuschopných strojů (doma i v zahraničí). Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487099
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Citace - problem :
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487100
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487101
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Citace :
Citace - problem : Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky. že by www.vyhlidkovy-let.cz ? Dále někteří vlastníci jsou uvedeni u fotografií: http://techmag.valka.cz/let_l_l200.htm
Citace :
mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne
S velkou pravděpodobností se jedná o L-200 imatrikulace OK-OGA v.č. 170318. Vyroben jako L-200A, prodán MV 27. července 1960, OLZ 3159 z 29. července 1960 imatrikulace OK-BYC, přelet 29. července 1960. V prosinci 1972 přešel jako OK-OGA k SLI Praha. Leden 1975 – oprava v LOT, revize el. instalace a úprava na L-200D, přezkoušení VKDC-1, demontáž RKL-301, zástavba navigačního zařízení RCA, klíčování radiostanice do pravého volantu. Po vyřazení od SLI létal u AK Vysoké Mýto a Mnichovo Hradiště, v říjnu 1990 GO v LOT. Letoun pak v průběhu 90. let přešel ke společnosti Beta Air a je nyní v držení firmy SECAR MK Air, která s ním provádí pátrací lety po odcizených vozidlech pro společnost SECAR BOHEMIA v rámci systému Sherlog, pro Policii ČR, regionální rozhlasové stanice a další subjekty, monitoruje mj. dopravní situaci v Praze. Létá z letiště Letňany nebo Kbely.
Vlastní foto z 23. března 2012 na letišti Praha - Letňany.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487175
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Děkuji p. Matoulkovi za podrobný popis a ztotožnění mnou uvedeného "pražského stroje". S největší pravděpodobností půjde o tento konkrétní letoun. Mimo jiné dnešního dne v dopoledních hodinách jej bylo možné vidět při letech nad centrem Prahy, zřejmě v souvislosti s monitorováním situace po výbuchu plynu v Divadelní ulici v Praze 1.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487187
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.