Animované mapy bitev, ano či ne?

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.400,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Animované mapy bitev, ano či ne?

    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Ahoj všem,


    jsem studující kartograf a ve své nadcházející magisterské práci se věnuji i animovaným mapám bitev a možnostem znázornění času v nich. Vyznám se v kartografii, ale už méně ve vojenství, a proto se na vás obracím s tímto příspěvkem a prosbou o reakci. Níže jsou uvedeny nějaké otázky, jestli chcete tak na ně můžete odpovědět, nebo aspoň na ty které vás zaujmou. Svou cenu má pro mě jakákoli reakce na toto téma, i kritika. Zkrátka napište cokoli vás k tématu napadne.


    A teď avizované otázky:
    - znáte, resp. používáte při studiu svého koníčka animované mapy bitev?
    - co by podle vás měla obsahovat animovaná mapa bitvy?
    - na co by měl být kladen hlavní zřetel?
    - měla by být mapa nějak interaktivní (klikací prvky, odkazy, apod.)?
    - co znakový klíč – je lepší používat oficiální armádní (např. znakový klíč NATO), nebo radši nějaký zjednodušený, který pochopí i laik?


    Bitva je silně časoprostorový jev, proto je nutné zde vyjádřit čas a jeho průběh.
    Jaké způsoby znázornění času v mapách bitev znáte (s jakými jste se sektali)?
    Jste s nimi spokojení, nebo by mohly být nějakým způsobem vylepšeny, ozvláštněny apod.?
    Máte nějaké konkrétní návrhy, jak vyjádření času zlepšit?


    P.S. Pokud si nejste jisti co myslím pojmem "animovaná mapa bitvy", tak se podívejte třeba na adresu www.bbc.co.uk . Díky za vaše reakce.
    Ahoj všem,


    Tento příspěvek je i na foru palba.cz, proto se omlouvám všem, kteří jsou registrováni tady i tam a je pro ně příspěvek dublován.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#329607Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    animovane mapy bitev jsem moc nevidel, a pokud ano, jednalo se vetsinou o pseudografiku - "infografiku" ve smyslu nekterych medii, bohuzel tak nepresnych, jak sama media Smile


    dobre staticke mapy obsahuje treba serie vydavatelstvi Osprey Publishing (u nas Grada a Computer Press preklady, serie Campaing), pokud by neco takoveho existovalo dynamicky v case, bylo by to myslim idealni


    vojenske znaceni je myslim si jediny mozny zpusob, resp. zalezi na tom, kdo je prijemcem - pokud se jedna o "siroke vrstvy", tak tam samozrejme pomuze spise "vizualni" rozliseni ve forme malych pesaku, tanku, letadel, zatimco pokud je prijemcem "odborna verejnost", tak klasicke znacky myslim si plne vyhovuji. Cervena a modra Smile


    interaktivita je to, co by danou mapu delalo vyrazne lepsi - vidim jednotku, kliknu si, natahnu odnekud udaje, zobrazim ...


    Cas bych zasadne drzel pomoci nejake "casove primky", kde by bylo mozno pohybovat se dopredu a dozadu dle potreby a tak sledovat, opakovat a vracet prubeh bitvy a mit tak moznost uvedomit si, kde se co stalo, ze to tu bitvu v tom ci onom smeru ovlivnilo.


    Pokud se bavime o pocitacovem svete, je skoda, ze se slepe drzi 2D map, protoze ten treti rozmer dokaze casto poukazat na rozhodujici prvek v bitve, vyskove prevyseni, problematicky teren, reky apod.



    Docela by me zajimalo, co s tim planujete udelat dale, protoze mam nejake predstavy a rozpracovano nekolik ruznych verzi, jak prave neco takoveho realizovat, ale chybi mi ten "graficky prvek" - my mame jednotky, mame data, mame bitvy, mame v mnoha ohledech i mapy, ale jeste nemam dotazene to "knowhow" jak to cele dat dohromady, aby to vypadalo dobre.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#329619Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    No já bych se zeptal jinak jde o mapy válečných tažení nebo opravdu o mapy bitev ?


    V tom prvním případě je 2D asi opravdu nejlepší v tom druhém případě bych propagoval 3D.


    K použití vojenských situačních značek se stavím dost skepticky, je použitelná pouze pro odborníky zaměřené vyloženě na taktiku, obávám se ani mnoho historiků by nebylo schopných si vybavit v tak rychlém sledu co ta která značka znamená a to obzvlášť pokud by šlo o značky Nato - ty mnohdy ani neviděli.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#329650Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Myslím, že je nutné specifikovat komu bude mapa určená.
    Podobné mapy se začínají ujímat v muzejním prostředí a tam bych každopádně upřednostnil interaktivitu, protože to umožní největší přenos informací na člověka, který s mapou pracuje.


    V tomhle případě bych se nebál ani Adminem zmíněný značení pěšáčky a tančíky, ale obecně bych upřednostňoval vojenské značení s legendou. Jako interaktivní prvek bych to nechal na volbě nastavení samotného uživatele.


    Zřetel bych kladl na přehlednost a nesklouzávat k vizuální kráse před samotnou informací.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#329673Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Ono to vojenské značení je pěkné tedy i s tou legendou, ale je tu někdo z Vás kdo se s tímto setkal jen zběžně bez toho aby to studoval nebo dlouhodobě používal.


    Já vycházím ze své osobní zkušenosti, kdy jsem byl nucen je jen opravdu krátkodobě používat a upřímně řečeno jejich variabilita tedy to, že se značka vlastně skládá z více než jednoho údaje je pro použití v interaktivní mapě na překážku. Ta legenda bude tak strašně rozsáhlá, že pro potřeby jednoho zhlédnutí se více méně neoplatí ji ani číst. Nezapomeňte že ta značka sama o sobě nese informaci o druhu a velikosti jednotky případně i o jméně jednotky. Tohle by ale lépe vyložil někdo kdo má z vojenskými situačními značkami delší zkušenost. Já to bohužel nejsem.


    Jistě možnost uživatelské volby toho jak uvidí zakreslené jednotky a objekty (tedy zda vojenské značky nebo tančíky a vojáčky) je asi nejlepší.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#329674Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Použitie úplnych značiek NATO do interaktívnej mapy to sa myslím ani nedá, ale po určitom zjednodušení by sa použiť mohli - len štvorec so symbolom (základné symboly - pešia, tanková, mechanizovaná, delsotrelectvo a pod.) a nad štvorcom veľkosť jednotky. Ten zvyšok by sa v interaktívnej mape (na obrazovke počítača) dal zobraziť po prejdení kurzora nad značku.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#329675Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Díky za dosavadní odpovědi, ve většině případů mi potvrzují to, co jsem si tak nějak intuitivně myslel.
    Souhlasím s tím že udělat nějaký dynamicky generovaný 3D průběh bitvy by bylo mistrovské dílo, ale z technického hlediska je to už velmi složité (je potřeba mít nějaký server s podporou prostorových dat atd.), já se přidržím 2D formy, samotná aplikace bude patrně ve flashi, protože pro využití na webu je to naprosto ideální a je to osvědčené.
    K otázce co s tím mám v úmyslu. Hlavním cílem té mojí práce je zkoumat a hodnotit různá znázornění času v animovaných mapách. Že jsem se rozhodl hodnotit to na příkladu map bitev, to byla moje volba, protože dle mého názoru je bitva k tomuto účelu ideální.
    Idea je asi následující: uživatel bude sledovat danou bitvu v určitém prostorovém i časovém měřítku. V určitých chvílích bude ale možné pomocí interaktivních prvků vybrané úseky bitvy přiblížit ("přizoomovat"). Se zvětšeným měřítkem samozřejmě souvisí i podrobnější znázornění bojujících jednotek a jejich manévrů, je zkrátka možné sledovat celou scénu ve větším detailu. No a určitě má smysl při větší podrobnosti prostorové znázornit i větší podrobnost časovou, aby tedy "čas plynul pomaleji" a umožnil tak lepší analýzu konkrétní bojové akce, útoku apod.
    Pro tyhle účely mi připadá vhodná napříkad animace bitvy o Midway, protože bitva probíhala relativně dlouho a na velkém prostoru. Uživatel mapy by tedy mohl sledovat tuto bitvu buď jako globální celek, kdy by situace byla zaznamenána třeba v hodinových intervalech, nebo by si mohl nějakým interaktivním prvkem přiblížit např. událost samotného vylodění, která by časově byla znázorněna na úrovni minut.
    Co s tím budu dělat dále to nevím, nejdřív to musím vytvořit, což bude dost náročné.


    Kdybyste se chtěli podívat ještě na nějaké (dle mého názoru - z pohledu nevojáka) dobré animované mapy, tak zkuste odkaz:
    www.civilwar.org
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#329684Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Bushman :

    Ahoj všem,


    A teď avizované otázky:
    - znáte, resp. používáte při studiu svého koníčka animované mapy bitev?
    - co by podle vás měla obsahovat animovaná mapa bitvy?
    - na co by měl být kladen hlavní zřetel?
    - měla by být mapa nějak interaktivní (klikací prvky, odkazy, apod.)?
    - co znakový klíč – je lepší používat oficiální armádní (např. znakový klíč NATO), nebo radši nějaký zjednodušený, který pochopí i laik?


    Bitva je silně časoprostorový jev, proto je nutné zde vyjádřit čas a jeho průběh.
    Jaké způsoby znázornění času v mapách bitev znáte (s jakými jste se sektali)?
    Jste s nimi spokojení, nebo by mohly být nějakým způsobem vylepšeny, ozvláštněny apod.?
    Máte nějaké konkrétní návrhy, jak vyjádření času zlepšit?



    Vážení,
    otázka jestli tažení, nebo bitva, je rozhodující. Bitva se odehrává na nesrovnatelně menší ploše a součástí tažení je více bitev v různém časoprostoru. Proto také musí být mapový podklad přizpůsoben této podmínce. Pro tažení jsme schopni použít generální mapy velkých měřítek, kdežto pro bitvy bychom měli využívat (pokud se k nim dostaneme)dobové operační mapy v měřítku odpovídajícím přehlednému znázornění průběhu bitvy. Já to při polské obranné válce v září 1939 odhaduji na operační mapy 1:300 000 nebo 1:100 000
    A nyní k jednotlivým otázkám:
    1) s animovanou mapou jsem se ještě nesetkal, i když bych velmi rád takové to mapy použil.
    2) animovaná mapa bitvy by měla znázornit časoprostorovou bezprostřední přípravu (nebo situaci) před vlastní bitvou, průběh samotné bitvy a činnost obou stran po jejím ukončení (postup a ústup). Ideální by bylo vysledování vlivu jejího výsledku na průběh celého tažení na jiné mapě.
    3) hlavní zřetel by měl být jednoznačně položen na přehlednost a přesnost. Tedy zvolit vhodné měřítko mapy a zajistit co nejpřesnější podklady týkající se bojové činnosti zúčastněných vojsk obou stran. A v tom vidím problém. Ono proběhly tisíce bitev, ale ve většině případů ji každá strana popisuje trochu jinak. Jak zjistit objektivní pravdu?
    4) pokud možno jsem plně za interaktivní mapou. Kliknutím na v mapě uvedenou jednotku zjistím třeba její počty a velitelský sbor.
    5) ve většině mnou sledovaných map a atlasů je uveden seznam použitých smluvních značek. Jiný typ jednotek bojoval v napoleónských válkách, v první nebo druhé sv, ve Vietnamu, na Sinaji nebo v Iráku. Tak že se mi zdá, že je nutno použít jednoduchý klíč dle jednotlivých historických období.
    6) Časoprostor na mapě lze znázornit pouze graficky (pokud lze i jinak budu neskonale šťastný). Jde o rozfázování prostoru v určitém čase. Tedy lze znázornit, pokud budeme mít alespoň přibližné objektivní údaje o bojové činnosti jednotek obou stran ve stejném čase. A to je ve mnoha případech problém. Čím více společných údajů, tím více možností zahuštění grafického znázornění časové činnosti. Na základě dostatečného zahuštění by se teoreticky dala zpracovat mapa, která znázorní plošný i časový průběh bitvy. Podle mne je to záležitostí shromáždění co největšího počtu údajů obou bojujících stran o bitvě. Při tažení je to o něčem jiném. Tam jsou časoprostorové údaje více generalizované a výsledek tažení je jasný.
    Zdravím a upřímně přeji v tomto oboru hodně úspěchů.Very Happy
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#329691Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    A teď avizované otázky:
    - znáte, resp. používáte při studiu svého koníčka animované mapy bitev?


    pokud jsou k dispozici, tak ano, protože jsou názorné.
    Na čas je myslím adminem zmíněná časová s posuvníkem ideální.


    - co by podle vás měla obsahovat animovaná mapa bitvy?


    především přesné údaje o povaze terénu, což může být problém i relativně nedávné minulosti (především zalesnění, velikost obcí, případně jejich existence, komunikace atd.)


    stejně přesné rozmístění a pohyby jednotek, pokud je možné je vůbec zjistit.


    - na co by měl být kladen hlavní zřetel?


    na názornost a volbu vhodného měřítka (je zbytečné rozkreslovat jednotky do tanku, když řešíme třeba operaci Barbarossa


    - měla by být mapa nějak interaktivní (klikací prvky, odkazy, apod.)?


    rozhodně, minimálně u popisů jednotek, které by se v mapě pletly
    ale lze to rozšířit o další linky
    např. na tomto principu: Průvodce po letadlové lodi Enterprise



    - co znakový klíč – je lepší používat oficiální armádní (např. znakový klíč NATO), nebo radši nějaký zjednodušený, který pochopí i laik?


    raději z výchovných důvodů standardní značky, když popisujete auto tak také řeknete "diferenciál" a ne "ta věc, co zajišťuje, aby se nerozthla hnací osa při průjezdu zatáčkou" prostě kdo chce něco studovat musí zvládnout minima ... elegantní řešení je např. vyskakovací název po přejetí myší ... značky jsou jednoduché, odborníci vědí a laici mají možnost se to snadno naučit.
    Seznam je méně praktický, ideální je kombinace obou řešení.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#329705Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Ahoj, vytvořil jsem malou aplikaci, teď s ní provádím uživatelský test a bylo by skvělé kdyby se účatníci tohoto fóra přidali. Celé to trvá do 15 minut a téma je Pennsylvánská kampaň americké občanské války.
    Vše potřebné je už uvedeno na následujícím odkazu:



    www.mapybitev.ic.cz


    Pokud odkaz nefunguje po poklepání myší, zkopírujte jej přímo do okna internetového prohlížeče.
    Díkes.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#361137Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    moc pekne udelane !
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#361359Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Ahoj, rad bych take prispel svym nazorem odvijejicim se od meho povolani softwaroveho inzenyra. Prohledl jsem si Bushmanovu Flash aplikaci. Velmi se vam povedla, opravdu se jedna o funkcni animovanou mapu, jak tazeni tak i par bitev.


    Nejdrive mala odbocka. Podle meho nazoru, neni stastnym reseni za pouziti Flash technologie. Flash je do budoucna mrtva proprietarni platforma. Pro nasazeni na webove stranky je mnohem lepsi pouzit novych moznosti, ktere prinasi HTML5.


    Nyni hlavni duvod tohoto postu. Podle meho nazoru by ultimativni animovana mapa (at uz vojenskeho ci jakehokoliv jineho tematu) byla postavena na platforme Google Earth. Google Earth sam o sobe je jiz hotova platforma s moznosti manipulace s mapovymi vrstvami, pridavani historickych mapovych podkladu, animace podle casove osy, vlastni znacky, polygony atd. Nabizi take bohate moznosti scriptovani. Ve vysledku je mozne vytvorit animovanou mapu jako bylo uvedeno v prikladech, ale s maximalni moznou interaktivitou, kterou nenabizi zadne jine medium. Uzivatel muze celou scenu tazeni libovolne otacet ci zoomovat. Pri zoomovani pribyvaji podrobnosti az do maximalniho priblizeni, kdy se z mapy stava 3D prostor znazornujici bitvu. Na webu je k nalezeni spousta takovych inetraktivnich map pro Google Earth, ikdyz asi moc z nich neni vojenskeho charakteru.


    Co se tyce uvodnich otazek tohoto vlakna, souhlasim s tim co se psalo vyse.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/88630#365082Version : 0