CZK - T 669.0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Lokomotiva řady T669.0 je lokomotiva středního výkonu pro využití v podmínkách těžkého posunu.


Prototyp T699.0001 byl vyroben v roce 1964, v lokomotivce ČKD. Sériová výroba probíhala v letech 1967 - 1969 v závodu Strojárske a metalurgické závody Dubnica nad Váhom.



Technické údaje lokomotivy T669.0


Uspořádání dvojkolí: Co Co
Rozchod: 1435 mm
Přenos výkonu: elektrický
Výkon spalovacího motoru při 750 ot./min.: 1350 k
Délka lokomotivy přes nárazníky: 17 240 mm
Šířka lokomotivy: 3 150 mm
Celkový rozvor:12 600 mm
Výška lokomotivy nad temenem kolejnice: 4 635 mm
Rozvor podvozku: 4 000 mm
Vzdálenost otočných bodů podvozků: 8 660 mm
Průměr hnacích kol: 1 050 mm
Nejmenší poloměr projížděného oblouku. 80 m
Váha lokomotivy ve službě (se dvěma třetinami zásob provozních hmot): 112,5 t
Průměrný nápravový tlak: 18,5 Mp
Zásoby paliva: 6 000 l
Mazací olej pro naftový motor: 500 l
Voda v chladícím okruhu: 1 100 l
Písek: 800 kg
Největší dovolená rychlost: 90 km/hod
Trvalá rychlost (při průměru kol 1050 mm): 14,4 km/hod
Převodový poměr 73:18
Současné označení u ČD: 770 ...-.


Technické údaje spalovacího motoru


Typ motoru: ČKD K 6 S 310 DR
Jmenovitý výkon motoru: 1 350 k
Jmenovité otáčky klikového hřídele motoru: 750 ot/min
Otáčky při chodu naprázdno - volnoběh: 350 ot/min
Maximální otáčky pro nastavení stop - regulátoru: 825 - 845 ot/min
Pracovní cyklus motoru: čtyřdobý
Způsob vstřikování paliva: přímý vstřik
Typ spalovacího prostoru: ČKD - Hesselmann
Způsob naplňování válců: přetlakové plnění turbodmychadlem
Počet a uspořádání válců: šestiválec, řadový, stojatý
Průměr válců: 310 mm
Zdvih pístů: 360 mm
Zdvihový obsah motoru: 163,2 l
Kompresní poměr: 13:1
Střední pístová rychlost: 9,00 m/sec
Střední užitečný tlak na píst při jmenovitém výkonu: 9,92 kp/cm2
Celkový stupeň nerovnoměrnosti regulátoru otáček při jmenovitém výkonu: maximálně 3%
Nejnižší spouštěcí otáčky studeného motoru při 5 st.C: 80 - 90 ot/min
Váha suchého motoru: 13 470 kg
Kompresní tlak: 40 - 57 kp/cm2
spalovací tlak: 70 - 90 kp/cm2
Měrný výkon motoru: 8,27 k/l
Váha na 1 kg jmenovitého výkonu: 9,97 kg/k
Směr točení: pravotočivý ve směru pohybu hodinových ručiček při pohledu na volný konec klikového hřídele
Pořadí vstřikování: 1, 3, 5, 6, 4, 2
Časování ventilů na klikovém hřídeli: SO - 80 st. před HÚ + 15 st. - 0 st.
SZ - 35 st za DÚ + 15 st - 0 st
VO - 45 st před DÚ + 15 st - 0 st
VZ - 55 st za HÚ + 15 st - 0 st
Překrytí ventilů - proplachování: 135 st
Geometrický začátek dopravy paliva: 26 st před HÚ
Nastavení vůle ventilů za studena: 0,45 - 0,55 mm pro sací
0,45 - 0,55 mm pro výfukové
Nastavený otevírací tlak trysky: 230+- 5 kp/cm2
Spotřeba paliva při jmenovitých otáčkách, jmenovitém výkonu, při spodní výhřevnosti nafty 10 30 kcal/kg a jmenovitém stavu vzduchu: 1/1 - 162 g/kh + 5%
Měrná spotřeba mazacího oleje: 2 - 5 g/kh
Normální teplota chladící vody z motoru: 60-75 st.C
Chladící plocha trubek chladiče oleje: 12,8 m2
Výkon chladiče: 110 000 kcal/hod
Nejvyšší přípustná voda chladící vody z motoru: 85 st.C
Minimální teplota vody za provozu: 50 st. C
Normální teplota mazacího oleje z motoru: 75 - 85 st. C
Nejvyšší přípustná teplota mazacího oleje z motoru: 95 st. C
Teplota výfukových plynů při jmenovitém výkonu na jednotlivých válcích: 430 - 480 st.C
Teplota výfukových plynů před turbínou turbodmychadla: 600 st.C
Nejvyšší rozdíl teplot výfukových plynů mezi jednotlivými válci: 60 st. C
Obsah vody v motoru: cca 400 l
Obsah oleje v motoru: cca 650 l
Množství tepla odvedeného vodou, včetně chlazení turbodmychadla: cca 330 000 kcal/hod
Množství tepla odvedeného olejem: cca 135 000 kcal/hod
Tlak mazacího oleje při jmenovitých otáčkách a normální pracovní teplotě: 4,5 - 6 kp/cm2
Nejnižší tlak mazacího oleje při 350 ot/min a teplotě oleje 85 st.C : 1,5 kp/cm2
Vstřikovací čerpadla: PAL PC 1 X 20 L 167 g
Vstřikovací ventil: PAL VN 180 U 353
Vstřikovací trysky: PAL DO 150 U 845
Vstřikovací trubka: pr. 10x3 mm, dl. 920 mm
Čistič oleje lamelový: 5x HEFA Z 76
Jemný čistič oleje: 2x odstředivý čistič RHO 3a
Čistič paliva: PAL FD 3 CI N
Chlazení motoru a mezichladiče: vodní, odstředivými čerpadly
Mazání motoru: tlakové, zubovým čerpadlem poháněným od motoru
Chlazení mazacího oleje: vodou, trubkovým chladičem
Dopravní čerpadlo paliva: zubové, poháněné od motoru, dodává 0,7 l/sec
Promazávací čerpadlo: zubové, poháněné elektromotorem 110 V ss
Pojištění motoru proti překročení maximálních otáček: při 835 +- 10 ot/min samostatným pojišťovacím odstředivým regulátorem, který ovládá vstřikovací čerpadla nezávisle na sdruženém regulátoru výkonu(voliči výkonu)
Samočinné zastavení motoru: při poklesu tlaku mazacího oleje pod 1 kp/cm2 se motor zastaví; není dostatečný tlak pod pístem hydraulického zesilovače (multiplikátoru)
Spouštění motoru: elektrické, hlavním generátorem, kde se spouštěcí vinutí připojí na napětí baterie
Regulace motoru: voličem výkonu s elektrickým dálkovým ovládáním otáčkových stupňů
Palivo pro motor: motorová nafta ČSN 65 6506
Mazací olej pro motor: OA-M9 ADV - ČSSR, M 12 B, M 14 V, M 12 V (s přísadami) SSSR
Použitá chladící voda: měkká o nejvyšší tvrdosti 5 německých stupňů
Rozměry motoru: 5,13 m x 1,85 m x 2,85 m
Přeplňovací turbodmychadlo: IBZKG - PDH 50 V s mezichladičem vzduchu
Tlak nasávaného vzduchu: 0,033 kp/cm2 abs.
Nejvyšší teplota nasávaného vzduchu: 20 st.C
Tlak v plnícím potrubí: 1,6 kp/cm2 abs.
Množství nasátého vzduchu: 6550 m3/hod
Nejvyšší přípustné otáčky turbíny turbodmychadla: 18 000 ot/min
Nejvyšší trvalá přípustná teplota před turbínou turbodmychadla při provozu: 600 st.C
Nejvyšší trvalá přípustná teplota před turbínou turbodmychadla - krátkodobě: 650 st.C
Normální teplota chladící vody turbodmychadla za provozu: 80 st.C
Váha turbodmychadla: cca 460 kg
Chlazení turbodmychadla: vodou, přívodem napojeným na vodní potrubí chladícího okruhu motoru
Mazací olej turbodmychadla: shodný jako u spalovacího motoru
Váha kompletního motoru spalovacího s hlavním generátorem: 18 120 kg


Zdroj:
Motorové lokomotivy T669.0, T669.1, T669.5, NADAS 1973




Vážený pane kolego,
dovolil jsem si sloučit text z tří kolonek do jedné.


Moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-669-0-t82643#302840 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Lokomotiva T669.0
Zdroj: Motorové lokomotivy T669.0, T669.1, T669.5, NADAS 1973
CZK - T 669.0 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-T-669-0-t82643#302843 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

T 669.0 při stavbě železničního koridoru.
Zdroj: soukromý archiv
CZK - T 669.0 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-T-669-0-t82643#302847 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Lokomotiva T 669.0001 v Železničním muzeu Lužná u Rakovníka.
CZK - T 669.0 - Foto autor 9. srpna 2009.

Foto autor 9. srpna 2009.
CZK - T 669.0 - Foto autor 9. srpna 2009.

Foto autor 9. srpna 2009.
CZK - T 669.0 - Foto autor 9. srpna 2009.

Foto autor 9. srpna 2009.
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-669-0-t82643#329079 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more