Hod, Mordechaj

Mordechai Hod
מרדכי הוד
     
Příjmení:
Surname:
Hod Hod
Jméno:
Given Name:
Mordechaj Mordechai
Jméno v originále:
Original Name:
מרדכי הוד
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
-
Hodnost:
Rank:
generálmajor Major General
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
28.09.1926 Deganija Alef
28.09.1926 Degania Aleph
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
29.06.2003
29.06.2003
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- -
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- -
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
he.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Hod-Mordechaj-t81817#741108 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Mordechaj „Moti“ Hod
Izraelský generál, vojenský pilot


Narozen: 28. 9. 1926
Zemřel: 29.6.2003


Mordechaj Hod se narodil 28. září 1926 v kibucu Degania v tehdejší britské mandátní Palestině. Jeho původní příjmení bylo Fein, které si později změnil na hebrejské Hod. Studoval střední zemědělskou školu, ale v roce 1944 vstoupil do britské armády, kde až do konce druhé světové války sloužil jako řidič na italské frontě.
Po skončení války vstoupil do židovské polovojenské organizace Hagana, nicméně zůstává v Itálii, kde pomáhá organizovat židovské přistěhovalectví do Palestiny. Za účast na těchto operacích byl v Římě zadržen a dva týdny vězněn.


Při jedné z operací, během letní noci v roce 1947, na provizorní přistávací dráze v jižní Itálii pomáhá padesáti židovským dětem nastupovat do transportní Dakoty a díky tomuto zážitku s letadly spojí celý svůj život. Hned o týden později Hod zahájil pilotní výcvik v leteckém klubu v Miláně. Záhy však odchází do Československa, kde vstupuje do právě vzniklého izraelského letectva Chel Ha‘Avir (anglická zkratka IDF/AF) a v Českých Budějovicích absolvuje pilotní kurz na stíhačkách Spitfire. Do Izraele se vrátil 22. prosince 1948 po sedmihodinovém letu na palubě Spitfiru.


Bezprostředně po návratu prodělal další výcvik v letecké akademii izraelského letectva, kterou absolvoval s její první třídou 14. března 1949 (podle nepotvrzených informací se stává držitelem izraelského pilotního odznaku s pořadovým číslem 2). Hned v následujícím roce byl vyslán do Velké Británie, kde absolvoval výcvik na proudovém letounu Gloster Meteor. Po návratu do Izraele v roce 1951 je jmenován velitelem tajeset (letky) vyzbrojené pístovými stíhačkami P-51D Mustang. K proudovým letounům se opět dostává až v roce 1955, kdy je jmenován velitelem 113. tajeset „Ha‘Crea“, vyzbrojené právě dodanými francouzskými stíhačkami Dassault Ouragan.
Během Sinajské války v říjnu a listopadu 1956 se jako velitel tajeset zúčastnil dvanácti bojových akcí na podporu pozemních vojsk i doprovodu výsadkových letadel. Zúčastnil se i slavné akce, při které izraelské letectvo zcela zničilo egyptskou tankovou kolonu v průsmyku Mittla.


V roce 1957 byl jmenován velitelem základny a v roce 1960 náčelníkem operačního oddělení IDF/AF. V následujícím roce se stal náčelníkem leteckého oddělení generálního štábu a 27. dubna 1966 byl jmenován velitelem izraelského letectva.


Nejslavnější období kariéry Mordechaje Hoda přišlo v červnu 1967. Již od počátku roku byly stále zřejmější agresivní plány arabských zemí vůči Izraeli. 14. května vstoupila egyptská armáda do demilitarizované zóny na Sinaji a zde rozmístěná vojska OSN donutila ke stažení. Navíc 22. května Egypt zablokoval Tiránskou úžinu pro veškerou lodní dopravu, směřující do izraelského přístavu Ejlat. Tyto akty byly zjevným porušením dohody o příměří, uzavřené v roce 1956, nehledě k tomu, že válečné přípravy arabských armád zřetelně ukazovaly, že další arabská agrese je jen otázkou času.
Izraelská vláda proto přijala rozhodnutí o provedení preventivního leteckého úderu proti vzdušným silám okolních arabských zemí.


V pondělí 5. června 1967 ráno odstartovalo 38 letounů první a 141 letoun následné vlny, které zaútočily na devět leteckých základen v Egyptě a během 45 minut přerušily jejich vzletové dráhy a na zemi i ve vzduchu zničily téměř 150 egyptských vojenských letadel. Mordechaj Hod to později označil za „nejdelších 45 minut ve svém životě“. Po těchto 45 minutách však mohl náčelníku generálního štábu generálu Jicchaku Rabinovi bez jakéhokoli patosu říci historickou větu: „Egyptské letectvo již neexistuje.“


Poté se úsilí IDF/AF obrátilo proti Sýrii, Jordánsku a Iráku, aby se na sklonku dne vrátilo dokončit svou práci v Egyptě. Během jediného dne dokázalo izraelské letectvo o stavu 197 bojových letadel, při 474 bojových vzletech srazit na kolena vzdušné síly čtyř arabských zemí a zničit jejich 374 letadel (286 v Egyptě, 52 v Sýrii, 27 v Jordánsku a 9 v Iráku). Během následujících pěti dnů izraelská armáda obsadila celý Sinajský poloostrov, celé Předjordánsko (dnešní západní břeh Jordánu) včetně Východního Jeruzalému a Golanské výšiny. Tento konflikt z pohledu historie vstoupil do dějin jako „Šestidenní válka“, a z pohledu vojenského umění jako prototyp strategie „paralelní války“, která později slavila úspěch i při spojenecké operaci Desert Storm v roce 1991.


Během takzvané opotřebovací války v letech 1968 až 1970 Hod řídil letecké útoky na cíle v blízkosti Suezského průplavu i v hloubi egyptského území.


V dubnu 1973 Mordechaj Hod v hodnosti generálmajora (hebrejsky „aluf“) odchází do výslužby. O půl roku později, v sobotu 6. října 1973 ve dvě hodiny po poledni však egyptská a syrská armáda neočekávaně napadly Izrael. Arabské armády se pokusily napodobit izraelský úspěch v šestidenní válce a vedle pozemního útoku hned od počátku podnikaly rozsáhlé letecké údery proti vojenským cílům v Izraeli. Hod je proto okamžitě povolán zpět do činné služby a stává se poradcem velitele Severního velitelství generálmajora Jicchaka Hofiho.


Po válce Hod definitivně odchází do civilního života. V letech 1975 až 1977 zastává pozici prezidenta letecké společnosti CAL Cargo, a následně, až do roku 1979, byl prezidentem národního leteckého dopravce El Al.
Poté odchází k izraelskému leteckému výrobci Israel Aircraft Industries (IAI), kde se v roce 1986 stává ředitelem.


Mordechaj Hod byl ženatý s manželkou Peninou, se kterou měl dva syny (Jossi a Juval) a jednu dceru (Nurit).
Umírá v Tel Avivu po dlouhé nemoci 29. června 2003 ve věku 77 let.


Zdroje:
Jerusalem Post, 30. červen 2003
The Independent, 5. červenec 2003
ALONI, S., The June 1967 Six-Day War, Volume A – Operation Focus. Bat-Hefer: Isra Decal Publications, 2008. ISBN 965 7220 09 2
HELLEBRAND, K., RADINA, V. Izraelské letectvo. Cheb: Svět křídel, 1994. ISBN 80-85280-24-8
http://encycl.opentopia.com/term/Israeli_Air_Force
Hod, Mordechaj - Mordechaj Hod před stíhačkou Mirage.
Foto: IDF/AF

Mordechaj Hod před stíhačkou Mirage.
Foto: IDF/AF

URL : https://www.valka.cz/Hod-Mordechaj-t81817#300045 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more