Název: Name: | Micubiši G4M2a 24a | Mitsubishi G4M2a 24a |
Originální název: Original Name: | 仮称二六型 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya DD.MM.1944-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Mitsushima | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 514 (nejistý údaj) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 31.05.1944 | |
Osádka: Crew: | 7 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 8280 kg | 18254 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 12500 kg | 27558 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 15395 kg | 33940 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 24,890 m | 81ft 7,91in |
Délka: Length: | 16,630 m | 54ft 6,72in |
Výška: Height: | 4,800 m | 15ft 8,97in |
Plocha křídla: Wing Area: | 78,125 m2 | 840.93 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 160,00 kg/m2 | 32.77 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Micubiši MK4T Kasei 25 o vzletovém výkonu 1 342 kW (1 825 k), 1 236 kW (1 680 k) v h= 2 100 m, 1 133 kW (1 540 k) v h= 5 500 m. Vrtule čtyřlistá s konstantními otáčkami Sumitomo-VDM o průměru 3 400 mm. Interval náběhu vrtulových listů 23°- 43° | Mitsubishi MK4T Kasei 25 fourteen-cylinder air-cooled radials rated at 1,800 hp for take-off, 1,657 hp at 6,890 ft and 1,519 hp at 18,045 ft, driving four-blade Sumitomo-VDM metal constant-speed propellers of 11ft 1,86in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 6 300 l + 300 l ve dvou přídavných nádržích | 1,386 UK gallons and 66.0 UK gallons in two additional tanks |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 450 km/h v 5157 m | 279.6 mph in 16919 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 315 km/h v 4000 m | 195.7 mph in 13123 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 13,25 min do 5000 m | 13,25 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9000 m | 29528 ft |
Dolet: Range: | 2410 km | 1497.5 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 6060 km | 3765.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm (582 nábojů) v bočních závěsech předního střeliště, 1x pohyblivý kulomet type 2 ráže 13 mm v předním střelišti 4x pohyblivý kanón Type 99 Model 2 ráže 20 mm 1x v zadní střelecké věži 1x ve hřbetní střelecké věži 2x v navzájem přesazených bočních oknech. Pumový náklad: 1x torpédo Type 91 o hmotnosti 795 - 1 055 kg nebo pumy do hmotnosti 1 000 kg. | One 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable in the dorsal turret with 270 rounds, one 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable rearward-firing in the tail turret with 540 rounds, two 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable lateral-firing, 1 in each beam position, one 0.512 inch Type 2 trainable forward-firing in the nose and one 0.303 inch Type 92 trainable forward-firing in the nose (often removed). Bomb load: Up to 2,205 lb, carried on underfuselage hardpoints with a total rating of 2,205 lb. General disposables load consisted of: up to 2,205 lb of bombs or one torpedo Type 91. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 一式陸上攻撃機 / ičišiki rikudžó kógekiki, zkráceně 陸攻 - Rikkó / Námořní pozemní útočný letoun typ 1 model 24a. Neoficiální pojmenování: 葉巻 / Hamaki Doutník (jap.) Spojenecké kódové jméno: Betty. - Motory Kasei 25 měly ekonomičtější provoz, výkony mírně vzrostly a dolet zůstal zachován. - V předním střelišti byl instalován účinnější kulomet ráže 13 mm, kulomet typ 92 byl velmi často odstraněn. -Kryty pumovnice byly vypouklé, protože se konstruktéři snažili zvětšit objem pumovnice. | 一式陸上攻撃機 / Ichishiki rikujō kōgeki ki, Isshikirikkō, contraction 陸攻 - Rikkó / Type 1 Model 24a (Hei) land-based attack aircraft. Unofficial name: 葉巻 / Hamaki / "Cigar" Allied Code Name: "Betty" This version was powered by 2x Mitsubishi MK4T Kasei 25, which had an improved fuel consumption, and was fitted with bulged bomb-bay doors. Otherwise it was identical to the G4M2 Model 22. |
Zdroje: Sources: | Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137 David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925 Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Martin Ferkl, Mitsubishi G4M Betty, Aeroprofils No.1, ISBN 2-915205-05-1 Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 2.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238-077-X Tagaya Osamu, Mitsubishi Type 1 Rikko Betty Units of World War 2, Osprey Combat Aircraft 22, London, UK, Osprey Publishing, rok 2001, ISBN-10: 184176082X. L+L č. 19/1988, Letadla 1939 - 1945 http://www.combinedfleet.com/ijna/g4m.htm www.xs4all.nl www.airpages.ru archiv autora |