Kawaniši E5K1

Kawanishi E5K1 / 川西 E5K1・九〇式三号水上侦察机
     
Název:
Name:
Kawaniši E5K1 typ 90-3 Kawanishi E5K1 Type 90-3
Originální název:
Original Name:
海军90-3
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1931-DD.MM.1932 Kawanishi Aircrafts, Ltd., Naruo /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1931-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
17 (některé prameny uvádějí 20)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1931
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1850 kg 4079 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3000 kg 6614 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,450 m 47ft 4,89in
Délka:
Length:
10,812 m 35ft 5,67in
Výška:
Height:
4,740 m 15ft 6,61in
Plocha křídla:
Wing Area:
55,00 m2 592.02 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
54,55 kg/m2 11.17 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Jupiter VIII o vzletovém výkonu 382 kW, 330 kW u hladiny moře
Vrtule dvoulistá dřevěná s oevným úhlem náběhu o průměru 3 450 mm
Nakajima Jupiter VIII nine-cylinder air-cooled radial, rated at 520 hp for take-off and 450 hp at sea level,
driving a two-blade fixed pitch wooden propeller of 11ft 3,83in diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
179 km/h v 0 m 111.2 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
129 km/h v 500 m 80.2 mph in 1640 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
33,33 min do 3000 m 33,33 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4050 m 13287 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Typ 92 ráže 7,7 mm
2x pohyblivý kulomet Typu 92 ráže 7,7 mm pro střelbu nahoru a dolu pod trup

Pumový náklad: do hmotnosti 250 kg (4x 60 kg nebo 2x 125 kg)
Two forward-firing 0.303 in Type 92 machine-guns,
one flexible rear-firing 0.303 in Type 92 machine-gun and
one flexible downward-firing 0.303 mm Type 92 machine-gun.

Bomb load: 551 lb (two 275.5 lb or five 132 lb) of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 6,5 h
九〇式三号水上侦察机 / - / Námořní průzkumný plovákový letoun Type 90 Model 3
Endurance: 6.5 hours
九〇式三号水上侦察机 / - / Navy Type 90-3 Reconnaissance Seaplane
Zdroje:
Sources:
Famous Airplanes of the World, Imperial Japanese Navy Reconnaissance, No. 47, Bunrindo Co. Ltd., rok 1994/7, ISBN4-89319-044-X
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945., Vol.3., Kawanishi Aircraft, Shuppan-Kyodo rok 1982
Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
http://www.hikotai.net/datasheets/e5k.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-E5K1-t79290#291153 Version : 0
Kawanishi E5K1


Brief history:
In the second half of 1931, the 川西航空機株式会社 - Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha in Naruo was entrusted with the construction and further development of the Yokosuka E5Y floatplane reconnaissance aircraft. These aircraft have just completed trials and the Yokosuka Naval Arsenal has achieved acceptance into the Naval Air Force's armament under the designation "Type 90-3 float reconnaissance aircraft".
The Kawanishi factory designers suggested several changes before the actual construction, and the Navy then recognized that these changes were so substantial that they changed the aircraft's designation to Kawanishi E5K1 90-3. The design changes made included a powerplant swap, a licensed Bristol Jupiter VIII nine-cylinder engine was installed instead of the inline W-cylinder engine, a change eventually made by the Yokosuka Naval Arsenal to their E5Y1 aircraft. At Kawanishi they still modified the vertical tailplane, which was raised. In total, the Kawanishi Kokuki K was factory-built. K. in Nauruo built 17 E5K1s, these aircraft reached the end of their service life in the late 1930s and were replaced by more modern machines Kawanishi E7K.


Sources used:
Famous Airplanes of the World, Imperial Japanese Navy Reconnaissance, No. 47, Bunrindo Co. Ltd., 1994/7, ISBN4-89319-044-X
Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, vol1., Wydawnictwo Lampart, Warsaw, year 2000, ISBN: 83-86776-50-1
author's archive

Kawaniši E5K1 -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-E5K1-t79290#362942 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more