Daimler-Benz DB 610 A/B

     
Název:
Name:
Daimler-Benz DB 610 A/B Daimler-Benz DB 610 A/B
Originální název:
Original Name:
Daimler-Benz DB 610 A/B
Kategorie:
Category:
invertní vidlicový motor inverted vee engine
Výrobce:
Producer:
Daimler-Benz Aktiengesellschaft (AG), Stuttgart /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1070
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1942
Použití:
Use:
Heinkel He 177 A-5 Greif
Junkers Ju 288 C Reihe
Messerschmitt Me 261 V3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
24
Hmotnost:
Weight:
1540 kg 3395 lb
Celková délka:
Overall Length:
2129 mm 6ft 11,81in
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
1620 mm 5ft 3,78in
Celková výška:
Overall Height:
1036 mm 3ft 4,78in
Vrtání:
Bore:
154 mm 6,06in
Zdvih:
Stroke:
160 mm 6,3in
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
71,4 l 4357.1 cu in
Palivo:
Fuel:
benzín a oktanovým číslem 87 B4-Treibstoff Gasoline with an octane rating 87 B4-Treibstoff
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
přímý vstřik paliva Direct fuel injection
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
7,5 : 1 levá řada; 7,3 : 1 pravá řada 7.5 : 1 left cylinder bank, 7.3 : 1 right cylinder bank
Plnění válců:
Mixture Charging:
Přeplňování dvěma jednostupňovými odstředivými kompresory měnitelnými otáčkami v závislosti na výšce. Two Supercharger single-stage variable-speed centrifugal type supercharger driven through a barometrically controlled clutch.
Chlazení:
Cooling:
přetlakové chlazení kapalinou Glysantin Liquid-cooled, pressurized
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
2170 kW při 2800 ot/min 2910 bhp at 2800 rpm
Poznámka:
Note:
Výkony:
vzletový 1 802 kW (2 450 k) při 2 800 ot/min
maximální 2 170 kW (2 950 k) při 2 800 ot/min v h= 0 m
trvalý 1 589 kW (2 160 k) při 2 300 ot/min
Ventilový rozvod: Dva sací ventily a dva sodíkem chlazené výfukové ventily na jeden válec, rozvod OHC.


Jednalo se o spojení dvou invertních dvanáctiválců DB 605 B. Motory byly spojeny tak, že vnitřní řady válců směřovaly téměř kolmo dolů a tvořily tak obrácené písmeno W.
Tyto motory trpěly silnými vibracemi a byly náchylné k zadření ložisek klikového hřídele.
Power output:
2,416 hp at 2,800 rpm for take-off
2,910 hp at 2,800 rpm at sea level combat power
2,130 hp at 2,300 rpm cruise power.


Valvetrain: Two intake and two sodium-cooled exhaust valves per cylinder actuated via a single overhead camshaft per cylinder bank.


Daimler Benz mounted two DB 605 twelve-cylinder inverted Vee engines side by side to produce the DB 610 and they are positioned so that the two inner banks of cylinders are almost vertical.
These engines had persistent crankshaft problems that were caused by vibration or lack of lubrication.
Zdroje:
Sources:
Jason R. Wisniewski, Powering the Luftwaffe, German Aero Engines of World War II, Friesen Press, 26 April 2013, ISBN 978-1-4602-1584-5
http://www.aviation-history.com/engines/db605.htm
http://it.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_610
http://www.pmcn.de/OF.9/DB 610.of.htm
http://jn.passieux.free.fr/html/Db610.php
www.rafmuseum.org.uk
http://www.luftarchiv.de/motoren/db_610.jpg
archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Daimler-Benz-DB-610-A-B-t77317#284607 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more