Messerschmitt Bf 109 G-8

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 G-8 Messerschmitt Bf 109 G-8
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 G-8
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1943-DD.05.1944 Wiener Neustädter Flugzeugwerke, Wiener Neustadt /
DD.RR.194R-DD.RR.194R Rába Magyar Vagon- és Gépgyár (Großkonzern Manfred Weiss), Győr /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1943-DD.05.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
167 G-8
767 G-8/R5


Wiener Neustädter Flugzeugwerke: 167 G-8 + 734 G-8/R5 (W.Nr.: 200000-200800, 201000-201900, 202000-202200, 710000-710300)
Großkonzern Manfred Weiss: 31
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3080 kg 6790 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,924 m 32ft 6,7in
Délka:
Length:
8,940 m 29ft 3,97in
Výška:
Height:
2,600 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,1 m2 173.3 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
191.304 kg/m2 39.18 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 605 A-1
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 1085 kW (1475 PS) při ? ot/min (na úrovni mořské hladiny)
Daimler-Benz DB 605 A-1
- inverted V-design (60°)
- number of cylinders: 12
- maximum power output: 1455 hp at ? rpm (at sea level)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l 88 Imp gal / 106 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
651 km/h v 6900 m 405 mph in 22638 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
595 km/h v 6000 m 370 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
18 m/s 3543.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6 min do 6000 m 6 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11550 m 37894 ft
Dolet:
Range:
560 km 348 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
9901) km 6151) mi
Výzbroj:
Armament:
2x 13mm kulomet MG 131 v přídi, každý 300 nábojů
1x 20mm kanón MG 151/20 střílející nábojem vrtule, 150 nábojů (někdy odstraněn)

kamery:
2x Rb 12,5/7x9
1x Rb 32/7x9
One fixed forward-firing 0.79in MG 151/20 cannon as Motorkanone, 150 rounds (sometimes removed) and
two fixed forward-firing 0.51in MG 131 machine-guns mounted in a bow above the engine, 300 rpg.

cameras:
2x Rb 12,5/7x9
1x Rb 32/7x9
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) s přídavnou palivovou nádrží



Rüstsätze:
Bf 109 G-8/R1 - se závěsníkem ETC 500 IXb
Bf 109 G-8/R6 - se dvěma MG 151/20 pod křídlem


Umbausätze:
Bf 109 G-8/U2 - se systémem GM-1
Bf 109 G-8/U3 - se systémem MW-50
1) with external fuel tank



Rüstsätze:
Bf 109 G-8/R1 - with ETC 500 IXb bomb rack
Bf 109 G-8/R6 - with two MG 151/20 under wing


Umbausätze:
Bf 109 G-8/U2 - with GM-1 system
Bf 109 G-8/U3 - with MW-50 system
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 G/K, Flugzeug Profile 5
Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998
http://www.messerschmitt-bf109.de/
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-8-t76970#414533 Version : 0
Messerschmitt Bf 109 G-8


From November 1943, production of the Bf 109 G-8 tactical reconnaissance aircraft began, based on the fighter version Bf 109 G-6. The reconnaissance G-8 was equipped with a total of three cameras. Counting the fuselage bulkheads from its end, two Rb 12.5/7x9 or Rb 32/7x9 cameras were installed between bulkheads 5 and 6. The third Robot 11 type camera was installed near the leading edge of the left wing half, i.e. in the place of the photoculometer. The armament of the reconnaissance machine was identical to the basic version Bf 109 G-6, i.e. 1x cannon MG 151/20 of 20 mm calibre and two synchronized fuselage machine guns MG 131. The truth is that most G-8 reconnaissance aircraft flew without a cannon. Radio equipment consisted of FuG 25a and FuG 17 type instruments, the latter later replaced by FuG 16ZS. The last few aircraft received DB 605 AS high-altitude engines.




Sources used. ISBN 80-901976-3-9
J.R. Smith and I. Primmer, Aircraft profile No.113, The Messerschmitt Bf 109G, Profile Publications, 1969
L+K 19/1975 Aircraft 1939-45
http://www.adlertag.de/mainindex.htm
www.lexikon-der-wehrmacht.de
http://kurfurst.allaboutwarfare.com/#Gustav
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/bf109g.html
author archive
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-8-t76970#283180 Version : 0
Bf 109 G-8 (W.Nr. 200049), which landed on May 8, 1945 in Sweden (Bredakra area). The aircraft received the designation of the Swedish Air Force T 99, November 8, 1945 was then handed over to the Soviets.


Source: see above
Messerschmitt Bf 109 G-8 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-8-t76970#414535 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more