Caproni Ca.165

     
Název:
Name:
Caproni Ca.165 Caproni Ca.165
Originální název:
Original Name:
Caproni Ca.165
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Aeroplani Caproni SA, Milano-Taliedo /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
16.02.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1855 kg 4090 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2425 kg 5346 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,30 m 30ft 6,13in
Délka:
Length:
8,10 m 26ft 6,89in
Výška:
Height:
2,80 m 9ft 2,23in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,40 m2 230.35 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Isotta Fraschini Asso L.121 RC.40 o výkonu 662 kW/900 k Isotta Fraschini Asso L.121 RC.40, power 888 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
465 km/h v 5350 m 288.9 mph in 17552 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
310 km/h v ? m 192.6 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,6 min do 5000 m 6,6 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
675 km 419.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm, později 12,7 mm 1x .303 in Breda-SAFAT machine gun, later .50 in machine gun
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Letoun vznikl podle požadavku na pozemní strategický průzkumný letoun z roku 1936. Firma Caproni navrhla jednomotorový dvouplošný letoun s pevným podvozkem a dvojitou svislou ocasní plochou. K pohonu byl vybrán motor Isotta Fraschini Asso XI-RC.40. Prototyp sériového čísla M.M.330 poprvé vzlétl 23. ledna 1937 a intenzivně se testoval, následně byl objdnán druhý prototyp M.M.502. Ten se poprvé do vzduchu dostal 23. srpna 1940. Sériová výroba však objenána nebyla a osud letounů není znám. -
Zdroje:
Sources:
Balous, Miroslav. Caproni Ca.165, L+K L+K 2008/03.
Green, W.; Swanborough, G. Encyklopedie stíhacích letounů. Svojtka & Co., Praha 2002. ISBN 80-7237-341-2.
Thompson, Jonathan. Italian Civil and Military Aircraft 1930-1945. Aero Publishers, 1963. ISBN 0-8168-6500-0.
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-165-t71270#514413 Version : 0
Caproni Ca.165

The aircraft was built to meet the Italian Air Force's requirement for a new biplane fighter to replace the Fiat CR.32. Several companies sent proposals, but the Air Force ordered the construction of only the Fiat project, which became the CR.42.

However, Caproni continued the development and built a prototype of the Ca.165 at its own expense. The design of the new aeroplane was based on the Ca.134 type just completed.

The prototype was completed at the end of 1937 and flew for the first time on 16 February 1938. However, the first tests did not go well and the prototype was significantly modified. For example, the fuselage behind the cabin was redesigned to improve visibility, the engine was given a more perfect cowl, and the originally retractable radiator became fixed. The armament was also strengthened, with the original 7.7 mm machine guns mounted above the engine being replaced by 12.7 mm guns.

This modified prototype was compared with the Fiat CR.42, and although it showed higher speed, the Fiat was more agile and climbed better. The originally planned test run of twelve was scrapped, and the Air Force instead ordered the more promising Caproni-Vizzola F.5.

The prototype Ca.165 was then used for various tests until 1942.

Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Ca.165
L+K 3/2008 - Aircraft 39-45
http://1000aircraftphotos.com/APS/2474.htm - photo

Caproni Ca.165 - Ca.165 v původní podobě před přestavbou.

Ca.165 v původní podobě před přestavbou.
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-165-t71270#250960 Version : 0
undercover-operations.org
.
Caproni Ca.165 - Definitivní podoba.

Definitivní podoba.
Caproni Ca.165 -


URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-165-t71270#514420 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more