Fiat CR.42 Falco

     
Název:
Name:
Fiat CR.42 Falco Fiat CR.42 Falco
Originální název:
Original Name:
Fiat CR.42 Falco
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.09.1943 SA Aeronautica d’Italia, Torino /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.09.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 782 (všechny verze dohromady)
První vzlet:
Maiden Flight:
23.05.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1720 kg 3792 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2295 kg 5060 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2405 kg 5302 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,700 m 31ft 9,88in
Délka:
Length:
8,257 m 27ft 1,07in
Výška:
Height:
3,585 m 11ft 9,13in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,40 m2 241.11 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
102,0 kg/m2 20.89 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Fiat A.74 R1C.38 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, výkon 618 kW (840 k) při 2 400 ot/min. v h= 3 810 m.
Vrtule trojlistá Fiat-Hamilton 3D41.В s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 900 mm.
Fiat A.74 R1C.38 fourteen-cylinder air-cooled radial, rated at 829 hp at 12,500ft,
driving a three-blade metal Fiat-Hamilton 3D41.В variable-pitch constant-speed propeller of 9ft 6,17in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
460 l Two tanks 77 UK gallons and 24 UK gallons internally
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
438 km/h v 5300 m 272.2 mph in 17388 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
380 km/h v 6000 m 236.1 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,83 m/s 2328.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,33 min do 5000 m 7,33 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10050 m 32972 ft
Dolet:
Range:
775 km 481.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1150 km 714.6 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm 400 nábojů
1x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm 400 nábojů
One fixed forward-firing 0.50 inch Breda-SAFAT machine-guns in nose, 400 rounds and
one fixed forward-firing 0.303 inch Breda-SAFAT machine-guns in nose, 400 rounds.
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
Reflexní zaměřovač San Georgio typ B -
Zdroje:
Sources:
George Punka, Fiat CR 32/CR 42 in action, Squadron/Signal Publications, Carrollton, rok 2000, ISBN 0-89747-411-2
Gianni Cattaneo, Fiat C.R.42, Aircraft Profile No.16, Profile Publications, rok 1967
L+K 4/1970, Letadla 39-45, Václav Němeček
www.alieuomini.it
http://www.airwar.ru/enc/fww2/cr42.html
http://www.comandosupremo.com/Cr42.html
www.xs4all.nl
http://www.jg27.de/cr_42.html
http://www.cofe.ru/avia/F/F-60.htm
http://www.militarium.net/viewart.php?aid=291
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#246488 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Trojpohledový nákres
zdroj uveden výše
Fiat CR.42 Falco -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#246490 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fiat CR.42 od 83. Squadriglia, konec roku 1939.
Stoj nese standardní tříbarevnou kamufláž a v uvedené době havaroval a byl středně těžce poškozen.
Fiat CR.42 Falco -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#398384 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Osobní letoun velitele 18°Stormo magg. Ferruccio Vossilly v podobě v jaké se zúčastnil přeletu do Belgie. Pro bojové nasazení nad Británií dostal stroj, stejně jako ostatní CR.42, žluté zbarvení motorového krytu.
Fiat CR.42 Falco -


Published with authors permit

Fiat CR.42 Falco -


Published with authors permit

Fiat CR.42 Falco -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#398457 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jeden z posledních Fiatů CR.42, který zasáhl do bojů ve Východní Africe. Černý kříž na bílém poli byl rozpoznávacím označením italských letounů v závěru kampaně.
Stroje CR.42 ve Východní Africe využívaly 412., 413. a částečně též 414. Squadriglia.
Fiat CR.42 Falco -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#398301 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fiat CR.42CN (Caccia Notturna - úprava pro noční stíhání), 377. Squadrilia, letiště Palermo - Boccadifalco, konec roku 1942.
Letoun nese celočerné zbarvení.
Fiat CR.42 Falco -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#398315 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Fiat CR.42 Falco - Fiat CR.42  nosil původně kód 95 -13  - patřil k 95. Squadriglia Caccia Terrestre (18. Gruppo, 56. Stormo). Tato jednotka byla připojena k Corpo Aereo Italiano, který se pod velením Luftflotte 2 německé Luftwaffe zúčastnil bitvy o Británii. Letoun bázoval na letišti Maldegen v Belgii a byl sestřelen Hurricany z Martlesham Heath 11. listopadu 1940. Letoun nouzově přistál poblíž Orfordness s rozbitým olejovým potrubím , ale jinak nepoškozený. Stroji bylo následně přiděleno evidenční číslo RAF BT 474. Stroj byl používán k testům a simulovaným soubojům se stroji RAF. Jako zastaralý byl vyřazen roku 1943 a letoun byl vybrán jako potenciální muzejní materiál. Nyní se nachází v muzeu v Hendonu.

Fiat CR.42 nosil původně kód 95 -13 ' - patřil k 95. Squadriglia Caccia Terrestre (18. Gruppo, 56. Stormo). Tato jednotka byla připojena k Corpo Aereo Italiano, který se pod velením Luftflotte 2 německé Luftwaffe zúčastnil bitvy o Británii. Letoun bázoval na letišti Maldegen v Belgii a byl sestřelen Hurricany z Martlesham Heath 11. listopadu 1940. Letoun nouzově přistál poblíž Orfordness s rozbitým olejovým potrubím , ale jinak nepoškozený. Stroji bylo následně přiděleno evidenční číslo RAF BT 474. Stroj byl používán k testům a simulovaným soubojům se stroji RAF. Jako zastaralý byl vyřazen roku 1943 a letoun byl vybrán jako potenciální muzejní materiál. Nyní se nachází v muzeu v Hendonu.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#533865 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Fiat CR.42 Falco - Noční stíhací Fiat CR.42CN sloužil u 372. perutě 153. skupiny italského letectva (Regia Aeronautica). Všimněte si výfuků protažených až za pilotní prostor, aby nedošlo k oslnění pilota. Stroj nese běžnou denní kamufláž Celý trup, podvozek, SOP a horní plochy křídel a VOP natřeny pískovou (Giallo mimetico 2) s množstvím tmavě zelených skvrn (Verde oliva scuro). Spodní plochy křídel a VOP světle šedé (Grigio mimetico).

Noční stíhací Fiat CR.42CN sloužil u 372. perutě 153. skupiny italského letectva (Regia Aeronautica). Všimněte si výfuků protažených až za pilotní prostor, aby nedošlo k oslnění pilota. Stroj nese běžnou denní kamufláž Celý trup, podvozek, SOP a horní plochy křídel a VOP natřeny pískovou (Giallo mimetico 2) s množstvím tmavě zelených skvrn (Verde oliva scuro). Spodní plochy křídel a VOP světle šedé (Grigio mimetico).
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#412945 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Fiat CR.42 Falco - Tento Fiat CR. 42 maďarského letectva sloužil roku 1941 u jednotky Kör Ász (Srdcové eso) na letišti Kassa (Košice). Některé maďarské Fiaty dostávaly kamufláž napodobující německé předválečné  kamuflážní schéma: spodní plochy světle šedé, na horních a bočních plochách ostře lomená pole šedé, hnědé a tmavě zelené barvy.

Tento Fiat CR. 42 maďarského letectva sloužil roku 1941 u jednotky Kör Ász (Srdcové eso) na letišti Kassa (Košice). Některé maďarské Fiaty dostávaly kamufláž napodobující německé předválečné kamuflážní schéma: spodní plochy světle šedé, na horních a bočních plochách ostře lomená pole šedé, hnědé a tmavě zelené barvy.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#412950 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fotografie
zdroj uveden výše
Fiat CR.42 Falco -


Fiat CR.42 Falco -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#246491 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fiat CR.42 Falco MM5701, exponát Múzea RAF v Hendone (© Radek Havelka)



URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#200456 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fiat CR.42 Falco (MM5643/162-6) vystavený v muzeu historie vojenského letectva ve Vigna di Valle (Bracciano) u jezera Bracciano (Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle).
Vystavený stroj se nedochoval celý a je sestaven s použitím 40% originálních dílů.


Zdroj: materiály muzea
Fiat CR.42 Falco - vlastní foto

vlastní foto
Fiat CR.42 Falco - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#372160 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Fiat CR.42 Falco - Fiat CR.42 s číslem sloužil v zimě 1939-1940 u 363 Squadriglia C.T., 150 Gruppo C.T., 53 Stormo, Regia Aeronautica. Žádné další informace nejsou známy. Letoun standardně kamuflován - horní a boční plochy pískové Giallo mimetico 2 s množstvím tmavě zelených skvrn Verde mimetico 1, spodní plochy světle šedé Grigio mimetico.

Fiat CR.42 s číslem sloužil v zimě 1939-1940 u 363 Squadriglia C.T., 150 Gruppo C.T., 53 Stormo, Regia Aeronautica. Žádné další informace nejsou známy. Letoun standardně kamuflován - horní a boční plochy pískové Giallo mimetico 2 s množstvím tmavě zelených skvrn Verde mimetico 1, spodní plochy světle šedé Grigio mimetico.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#607882 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Fiat CR.42 Falco - Fiat CR.42bis sériového čísla V.261 sloužil u letky 1/3. Kör Ász vadászszázad (Srdcové eso), v letech 1942-1943. Letoun nese pozdější kamuflážní schéma, kdy na spodních plochách je nátěr světle modrošedou barvou, zatímco horní a boční plochy jsou tmavě zelené. Trikolora byla nejen na SOP, ale i na VOP.

Fiat CR.42bis sériového čísla V.261 sloužil u letky 1/3. "Kör Ász" vadászszázad (Srdcové eso), v letech 1942-1943. Letoun nese pozdější kamuflážní schéma, kdy na spodních plochách je nátěr světle modrošedou barvou, zatímco horní a boční plochy jsou tmavě zelené. Trikolora byla nejen na SOP, ale i na VOP.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#607885 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Fiat CR.42 Falco - Fiat J.11 (Fiat CR.42) sériové číslo 2543 dodaný švédskému letectvu, jenž v květnu 1941 sloužil u Flygflottilj F9 v Göteborgu. Letoun byl dodán v běžné italské kamufláži - horní a boční plochy pískové Giallo mimetico 2 s množstvím tmavě zelených skvrn Verde mimetico 1, spodní plochy světle šedé Grigio mimetico.

Fiat J.11 (Fiat CR.42) sériové číslo 2543 dodaný švédskému letectvu, jenž v květnu 1941 sloužil u Flygflottilj F9 v Göteborgu. Letoun byl dodán v běžné italské kamufláži - horní a boční plochy pískové Giallo mimetico 2 s množstvím tmavě zelených skvrn Verde mimetico 1, spodní plochy světle šedé Grigio mimetico.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#612774 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more