Avia S-199

Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Avia S-199

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Avia S-199 Avia S-199
    Originální název:
    Original Name:
    Avia S-199
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1947-DD.MM.1951 Automobilové závody, n.p., závod 2 Avia, Čakovice /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1947-DD.MM.1951
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    450
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    25.04.1947
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2600 kg 5732 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3500 kg 7716 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    9,92 m 32ft 6,55in
    Délka:
    Length:
    9,10 m 29ft 10,26in
    Výška:
    Height:
    2,59 m 8ft 5,96in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    16,20 m2 174.38 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    171 kg/m2 35.02 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    M-211 (Jumo 211 F)
    - invertní vidlicový
    - počet válců: 12
    - maximální výkon: 993 kW (1350 PS)
    M-211 (Jumo 211 F)
    - inverted V-design
    - number of cylinders: 12
    - maximum power output: 1332 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    590 km/h v ? m 367 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    400 km/h v ? m 249 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    11 m/s 2165.4 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9500 m 31168 ft
    Dolet:
    Range:
    850 km 528 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x 13mm kulomet MG 131 v přídi, každý ? nábojů
    2x 20mm kanón MG 151/20 pod křídlem, ? nábojů
    2x 13mm MG 131 machine gun in the nose, ? rounds each
    2x 20mm MG 151/20 cannon under the wing, ? rounds
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    -
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#16588Version : 0
    Dav
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Avia S-199 a CS-199

    Československé letectvo mělo po válce ve výzbroji - kromě kořistní německé techniky - směs sovětských a britských typů. S rostoucím vlivem SSSR se stále více zaměřovalo na typy sovětské. Jenomže sovětské stroje byly typickými válečnými konstrukcemi - dřevěné stroje, stavěné s ohledem na krátký život bojového stroje. Mírová služba tento spotřební přístup nemohla potřebovat. V stíhacím letectvu bylo nutné nahradit dosluhující Lavočky La-7 celokovovými konstrukcemi. Britské Spitfiry byly již politicky obtížně průchodné, proto se uvažovalo o zapojení domácího leteckého průmyslu.

    Letecké závody v Protektorátě byly zařazeny do zbrojní výroby německé Třetí říše. Po skončení druhé světové války zůstalo na našem území velké množství draků německých stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 verzí G a K, stejně jako zásoba motorů Daimler-Benz DB 605. Bylo proto rozhodnuto tyto stroje zkompletovat a využít je pro nově budované československé vojenské letectvo. Protože hlavním dodavatelem rekonstruovaných "stodevítek" byla továrna Avia, byly takto vzniklé stroje zařazeny do čs. letectva jako Avia S-99.

    Hlavním skladem kořistní techniky, kde se nacházela i prakticky celá zásoba motorů DB, byl objekt bývalého cukrovaru v Krásném Březně, dnes jedna ze čtvrtí Ústí n. L. Když tento objekt vyhořel, ( důvod požáru nebyl dodnes přesně stanoven, rozpětí názorů sahá od nešťastné náhody až po sabotáž německých pyrotechniků, kteří zde coby váleční zajatci pracovali ) vznikl problém, kde vzít pro Stodevítky nový motor. Nakonec bylo rozhodnuto adaptovat drak Bf 109 pro motor Jumo 211 (čs. označení M-211) včetně vrtulí, používaný pro bombardéry Heinkel He 111. Jejich zásoby byly dostatečné. Práce na úpravě byly v Avii zahájeny na podzim 1946. První upravená Stodevítka s novým označením S-199 vzlétla 25. dubna 1947 a od února 1948 začala vojenská správa přebírat sériové letouny z Avie a Aera, které bylo do výroby kvůli jejímu urchlení zapojeno také.

    Letouny neměly zrovna nejlepší vlastnosti, chovaly se obzvláště při startu velmi svéhlavě, proto ona přezdívka Mezek. Na vině byl jednak již u originálu nepříliš pevný podvozek s velmi malým rozchodem, jednak nová motorová jednotka, hmotnější než původní. Motor i s vrtulí byly ponechány v nezměněné podobě. Fakt, že motor Jumo měl opačný smysl otáčení než motor DB byl jen jedním z mnoha problémů rekonstrukce. Velmi hmotná vrtule s širokými listy měla značnou setrvačnost a veliký kroutivý moment, což vedlo k tomu, že stroj měl při startu tendenci "utíkat" ze směru. Podle pamětníků nebylo vzácností, že nováček odstartoval ve směru až o 90° odlišném od směru, ve kterém se začal rozjíždět. I proto vznikla potřeba dvoumístného cvičného stroje. A protože taková verze existovala (Bf 109 G-12) a "dvoumístné" trupy byly k dispozici, využitím jich, stejně jako přestavbou několika trupů jednomístných letounů, vznikla dvoumístná cvičná verze, označovaná CS-199.

    Široké vrtulové listy přinesly - kromě hmotnostních - ještě jeden problém: synchronizace trupových zbraní. Bylo velmi náročné na přesnou práci zbrojířů "strefit" se do otáček vrtule, jejíž široké listy ponechávaly podstatně menší výstřelné pole, než listy vrtule původní. Z bojů v Izraeli je dokládáno několik případů, kdy si letec ustřelil vlastní vrtuli.

    V letech 1947-1951 bylo postaveno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 dvoumístných CS-199. Avie S-199 se staly standardními stíhacími letouny čs. letectva až do první poloviny padesátých let. Poslední z nich dosloužily v roce 1957. Asi třicet strojů sloužilo u Bezpečnostního letectva. V roce 1948 bylo 24 kusů S-199 exportováno do Izraele, kde sloužily s bojovým jménem Sachin (nůž) u 101. perutě.

    Označení letadel bylo podle tehdejšího kódu, tedy S = stíhací, CS = cvičný stíhací, B = bombardovací.

    Poznámka:
    VLM Kbely vlastní 2 exempláře stroje, jednomístný stíhací S-199 a dvojmístný cvičný CS-199. Ten je pravděpodobně jedním, ne-li jediným dochovaným kompletním strojem tohoto typu na světě.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#160848Version : 0
    Aubis MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    .

    Tato Avia S-199 sloužila počátkem 50. let u 3. stíhacího pluku na letišti v Brně-Tuřanech. Stroj nese typické zbarvení strojů tohoto typu - na všech plochách je nastříkán světlou zřejmě šedozelenou barvou. O odstínu se dodnes vedou spory, zdá se pravděpodobné, že se spotřebovávaly barvy po Luftwaffe a nejčastěji se proto udává RLM 02, popř. její směs s nějakou tmavší zelenou, dále světlá zelená RLM 83, popř. žlutozelená RLM 99.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#428502Version : 0
    Rad MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Zo života na vojenských letiskách začiatkom päťdesiatych rokov ...

    Výstroj stíhacieho pilota ...

    Zahrievanie motorov S-199 ...

    Tesne pred štartom ...

    Pred štartom...

    Leteckí mechanici v práci...
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#252951Version : 0
    Miroslav Hlavatý
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    S-199 v rukách leteckých mechanikov začiatkom 50. rokov.


    Zdroj : Československá armáda 1952 č.11

    Doplňovanie paliva.

    Leteckí mechanici pri výmene motoru.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#370251Version : 0
    Miroslav Hlavatý
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Avia S-199 (D-120) z výzbroje 101. perutě se připravuje k dalšímu bojovému vzletu během 1. arabsko-izraelské války. Letoun svůj poslední válečný let absolvoval zřejmě 22. prosince 1948, kdy Syd Cohen doprovázel letoun AT-6 Texan k bombardovacímu náletu na Chán Junes.

    (IDF/AF)
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#465353Version : 0
    Martin Smíšek MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Avia S-199 (D-112 / D-120, výrobní číslo 782358), Muzeum izraelského letectva, Letecká základna Chatzor. Letoun je jediným dochovaným exemplářem tohoto typu v Izraeli. Tato Avie původně nosila marking stroje D-112. Nakonec byla rekonstruována do podoby letounu D-120 ze sestavy 101. perutě, s nímž měl Modi Allon v podvečer 3. června 1948 sestřelit dvě C-47 z výzbroje 3. perutě královského egyptského letectva (izraelský stíhač však dosáhl těchto sestřelů s největší pravděpodobností na letounu D-107).


    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#19909Version : 0
    Dav
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Avia S-199 (UF-25, výrobní číslo 178), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, říjen 2011. Jedná se o rekonstrukci vzniklou z několika zbytků letadel S-199 (výrobní číslo 178 nese trup). Podstatné části draku byly získány z Kovošrotu v Olomouci v roce 1969. Generální opravu vystaveného letounu dokončily Letecké opravny Trenčín v dubnu 1985. Letoun se nyní nachází ve zbarvení stroje, který v padesátých letech sloužil v Leteckém učilišti v Prostějově.


































    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#465365Version : 0
    Martin Smíšek MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Avia S-199 (UF-25, výrobní číslo 178), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, 2009.






    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#318840Version : 0
    karaco MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Avia S-199 (UF-25, výrobní číslo 178), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely. Detaily motorového prostoru.








    URL : http://en.valka.cz/topic/view/6996#19911Version : 0
    Dav