Hvězdicový letecký motor

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Může mě někdo prosím Vás napsat jak pracuje klika s ojnicema na hvězdicovém např. 12 válcovém motoru ? Nemůžu na to logicky přijít ? Děkuji.
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#245834 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Halt logika je sfi..a Smile. Podívej se třeba na :
cs.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#245852 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Aháá !! to by mě ani nenapadlo že je to tak jednoduché !!! Super! Díky.
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#245884 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No jo - hlavní ojnice na čepu klikové hřídele, další ojnice na čepech na té hlavní ojnici. Z čehož např. vyplývá, že téměř každý válec má jiný zdvih! Smile
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246172 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Pane Chvojko, nemáš pravdu. Zkus se na to podívat pořádně.
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246205 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

I já bych rád věděl, z čeho usuzuješ na rozdílné zdvihy u jednotlivých válců? Omezení je u nich jen to , že by (u čtyřtaktů) měli mít v jedné řadě lichý počet válců, takže onen 12-ti válec v úvodní otázce by konstrukčně znamenal čtyřřadový trojválec Rolling Eyes
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246248 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

A můžete ještě napsat, nevím jak se mu správně říká když se otáčí celé válce dokola ?
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246292 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nejsem si jistý, jestli je to to, co myslíš, ale motor, který se otáčí kolem pevné osy a k němu je naopak na pevno připojená vrtule je motor rotační.
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246293 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Přesně tak, pokud je klikovka pevná (spojená s letounem) a otáčí se motor kolem ní jde o rotační motor, vrtule nemusí nutně být spojena s motorem, existovaly i tzv. "birotační motory" kdy se motor točil na jednu stranu a vrtule na druhou, což snižovalo reakční moment (němci je vyvíjeli konce WWI ) jinak rotační motory skončily v podstatě s WWI, jejich výkonost byla omezena vahou rotující hmoty (ta vadila při použití).
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246305 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to quatí
dobrá úvaha, akorát u hvězdicových motorů by to bylo popsané spíš jako čtyřhvězdicový dvanáctiválec, ale uznávám že ten tvůj termín je popisnější Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246308 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to ivoš: mám pravdu, podívejte se do SZ


to Quatí: rozdílný zdvih je daný kinematikou, hlavní a vedlejší ojnice jsou různě dlouhé, čepy pomocných ojnic neopisují kružnice ... ono je to podobné u V-motorů, pokud nemají obě ojnice navlečené na společný klikový čep. pokud si dobře pamatuji ze studia na Vojenské Katedře ČVUT, např tankový motor V-55 má zdvih v jedné řadě 180 a v druhé 183 mm
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246310 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

jj tentokrát má pravdu JanChvojka
jednodušší varianta V motoru s dvěma ojnicemi je popsaná např zde:


http://cs.wikipedia.org/wiki/Galloway_Atlantic
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246318 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ne. Nechápu. V horní i dolní úvrati pístu je pístní čep, čep pomocné ojnice a klikový čep v přímce. Protože vzdálenost všech čepů - pístního, pomocné ojnice a klikového - je daná, zůstává zdvih pístu stejný, bez ohledu na to, že vlastní pomocná ojnice je kratší a má čep navíc. Průběh pohybu pístu v čase je ovšem asi trochu odlišný.
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246324 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

"Problém" je v tom, že hlavní ojnice je vedena svým válcem a při otáčení kývá, tj. v okamžiku, kdy okolní válce mají píst v horní a dolní úvrati, neleží osy pístního, klikového a pomocného čepu v jedné linii.
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246325 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Dochází - aby byl shodný zdvih, musel by na oné přímce ležet ještě ČTVRTÝ bod, totiž osa klikové hřídele. A to je v jednom okamžiku nemožné, právě proto, že hlavní ojnice kývá, je to tak? Omlouvám se.
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246328 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ano, máte pravdu - ale v horní úvrati posune kývnutí hlavní ojnice pomocný čep kousek "za" tuto přímku a v dolní zase "před" ní
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246331 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

AUBI --jo rotační to je ono, nemáte zase nejaké schéma jak to funguje? Jak funguje mazání, elektrika atd. Dík.
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246346 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Doufal jsem, že na wikipedii bude zase pohyblivý obrázek, ale bohužel není. Je tam jen popis.
česky - cs.wikipedia.org
anglicky - http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_engine


Já se jinak o motory nezajímám a nejsem strojař, takže ti tyhle detaily nevysvětlím, já znám jen to, co člověku utkví v hlavě, když se probírá letadly.
Což mi připomíná - mazání bylo pokud vím tak nějak "průtokové", v literatuře se často uvádí, jak z rotačních motorů olej přímo odstřikoval... Nejspíš byl rozváděn setrvačností od středu. Elektrika - V době rotačních motorů se obvykle startovalo ručně, otočením vrtulí a tím stlačením směsi ve válcích, bez elektrického vznícení na počátku. Pak už další práci obstaraly svíčky.


Ha, animaci jsem našel - http://www.keveney.com/gnome.html
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246349 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Pěkný článek o vývoji motoru R-2800, hlavně tedy klikového ústrojí je na tomto odkaze :
www.enginehistory.org
URL : https://www.valka.cz/Hvezdicovy-letecky-motor-t69813#246589 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more