Messerschmitt Bf 109 G-14

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 G-14 Messerschmitt Bf 109 G-14
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 G-14
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.RR.1944-DD.RR.1945 Messerschmitt GmbH, Regensburg /
DD.RR.1944-DD.RR.1945 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.RR.1944-DD.RR.1945 Wiener Neustädter Flugzeugwerke, Wiener Neustadt /
DD.RR.1944-DD.RR.1945 Rába Magyar Vagon- és Gépgyár (Großkonzern Manfred Weiss), Győr /
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1944-DD.02.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2022 (G-14, do 30.11.1944 / until 30.11.1944)
1306 (G-14/AS, do 30.11.1944 / until 30.11.1944)
582 (G14/U4, do 30.11.1944 / until 30.11.1944)


Messerschmitt: ? (W.Nr.: 165000-166000, 166000-166400, 780000-781000, 781000-781400, 781900-782000, 782000-783000, 783800-784000, 784000-785000, 785000-786000, 786000-786500, 787000-787600, 788300-788500)
Erla-Maschinenwerk: ? (W.Nr.: 415600-415700, 460000-460700, 461000-462000, 462000-463000, 463000-463300, 464000-465000, 465000-465400)
WNF Wiener Neustädter Flugzeugwerke: ? (W.Nr.: 510800-511000, 511000-512000, 512000-512700)
Großkonzern Manfred Weiss: 32 G-14/U4 (W.Nr. 760000-760600 ?)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2268 kg 5000 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3355 kg 7397 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,924 m 32ft 6,7in
Délka:
Length:
8,940 m 29ft 3,97in
Výška:
Height:
2,600 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,1 m2 173.3 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 605 AM
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 1085 kW (1475 PS) (1324 kW / 1800 PS s MW 50)
Daimler-Benz DB 605 AM
- inverted V-design (60°)
- number of cylinders: 12
- maximum power output: 1455 hp (1775 hp with MW 50)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l 88 Imp gal / 106 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
6281) km/h v 6600 m 3901) mph in 21654 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
590 km/h v 6000 m 367 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7 min do 6000 m 7 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12200 m 40026 ft
Dolet:
Range:
560 km 348 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
8502) km 5282) mi
Výzbroj:
Armament:
2x 13mm kulomet MG 131 v přídi, každý 300 nábojů
1x 20mm kanón MG 151/20 střílející nábojem vrtule, 200 nábojů
One fixed forward-firing 0.79in MG 151/20 cannon as Motorkanone, 200 rounds and
two fixed forward-firing 0.51in MG 131 machine-guns mounted in a bow above the engine, 300 rpg.
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) 666 km/h v 5000 m (s MW 50)
2) s přídavnou nádrží (300 l) pod trupem



Rüstsätze:
Bf 109 G-14/R1 - se závěsníkem ETC 500 IXb
Bf 109 G-14/R3 - s 300l přídavnou nádrží
Bf 109 G-14/R4 - s výmetnicí pumiček SD 2
Bf 109 G-14/R6 - se dvěma MG 151/20 pod křídlem
Bf 109 G-14/R7 - s radiokompasem (Peilrufanlage)


Rüstzustände:
Bf 109 G-14/R3 - s kamerou Rb 75/30
Bf 109 G-14/R4 - se systémem GM-1
Bf 109 G-14/R6 - vybaven FuG 125 a PKS 12 pro lety za každého počasí


Umbausätze:
Bf 109 G-14/U4 - Motorkanone typu MK 108


Bf 109 G-14/AS - s výškovým motorem DB 605 AS
1) 414 mph in 16404 ft (with MW 50)
2) with external fuel tank (66 Imp gal / 79 US gal) under fuselage



Rüstsätze:
Bf 109 G-14/R1 - with ETC 500 IXb bomb rack
Bf 109 G-14/R3 - with 300l fuel tank
Bf 109 G-14/R4 - with SD 2 bomblets dispenser
Bf 109 G-14/R6 - with two MG 151/20 under wing
Bf 109 G-14/R7 - with radio compass (Peilrufanlage)



Rüstzustände:
Bf 109 G-14/R3 - with Rb 75/30 camera
Bf 109 G-14/R4 - with GM-1 system
Bf 109 G-14/R6 - equipped with FuG 125 and PKS 12 for all weather operations


Umbausätze:
Bf 109 G-14/U4 - Motorkanone of type MK 108


Bf 109 G-14/AS - with DB 605 AS high altitude engine
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 G/K, Flugzeug Profile 5
Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998
http://www.messerschmitt-bf109.de/
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-14-t68674#240819 Version : 0
Side views of the Bf 109 G-14/AS variant.
Messerschmitt Bf 109 G-14 - Levá strana Bf-10G-14AS

Levá strana Bf-10G-14AS
Messerschmitt Bf 109 G-14 - Pravá strana Bf-109G-14AS

Pravá strana Bf-109G-14AS
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-14-t68674#173986 Version : 0
Bf 109 G-14 ("white 21", W.Nr. 464549) of the armaments 5./JG 11, probably the airport Neubiberg, 1945.

Source: see above.
Messerschmitt Bf 109 G-14 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-14-t68674#9572 Version : 0
Bf 109 G-14/R3 ("white", W.Nr. 462919) from armament 10 ./JG 3, pilot Lt. Oskar Romm, probably 1945.


Source: see above
Messerschmitt Bf 109 G-14 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-14-t68674#173983 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more