Kawaniši N1K1 15-Ši Kjófú

Kawanishi N1K1 15-Shi Kyōfū / 川西N1K1 15試 「 強風 」
     
Název:
Name:
Kawaniši N1K1 15-Ši Kawanishi N1K1 15-Shi
Originální název:
Original Name:
15試川西N1K1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.05.1942 Kawanishi Aircrafts, Ltd., Naruo /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-06.05.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (1. prototyp / 1st prototype)
První vzlet:
Maiden Flight:
06.05.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2590 kg 5710 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3810 kg 8400 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m 39ft 4,43in
Délka:
Length:
10,589 m 34ft 8,88in
Výška:
Height:
4,780 m 15ft 8,18in
Plocha křídla:
Wing Area:
23,50 m2 252.95 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
162,13 kg/m2 33.21 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Micubiši MK4D Kasei 14 (Ha-32-14), vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 074 kW (1 460 k), 1 030 kW (1 400 k) v h= 2 700 m a 927 kW (1 260 k) v h= 6 100 m.
Vrtule dvoulisté protiběžné s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 100 mm.
Mitsubishi MK4D Kasei 14 (Ha-32-14), fourteen-cylinder air-cooled radial engine, rated at 1,440 hp for take-off, 1,380 hp at 8,860 ft and 1,243 hp at 20,000 ft,

driving a two contra-rotating two-blade metal variable-pitch propellers of the diameter 10ft 2in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
660 l 145 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
482 km/h v 6000 m 299.5 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
351 km/h v 4000 m 218.1 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,53 min do 5000 m 5,53 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10560 m 34646 ft
Dolet:
Range:
1060 km 658.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1970 km 1224.1 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99 Model 1 ráže 20 mm v křídlech
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm nad motorem
Pumový náklad: 2x 30 kg pum
Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 1 cannons in wing-mounted and
two fixed forward-firing 0.312 inch Type 97 machine-guns in a fuselage-mounted.
Bomb load: Up to 132 lbs (two 66 lb bombs).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, 1987, Reprinted 1990, ISBN: 0-87021-313-X.
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
René J. Francillon Ph.D., Kawanishi Kyofu, Shiden and Shiden Kai Variants, Aircraft in Profile No.213, Windsor, Berkshire, UK, Profile Publications Ltd., rok 1971
Famous Airplanes of the World, No.53, Kyofu, Shiden, Shidenkai, 1995-7, Bunrin-Do Co. Ltd., Japan
L+K 25/1981, Václav Němeček, Letadla 1939-45, Kawanishi N1K Kyofu
http://www.combinedfleet.com/ijna/n1k.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/n1k.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-N1K1-15-Si-Kjofu-t65116#232024 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fotografie prvního prototypu během zkoušek


* U prototypu byla použita ještě jedna konstrukční zajímavost : Nafukovací vyrovnávací plováky. Tedy jejich horní část se nafoukla před přistáním. Toto řešení bylo použito ke snížení aerodynamického odporu. Od druhého prototypu již nebyly "nafukovací" plováky použity.
Kawaniši N1K1 15-Ši Kjófú -


Kawaniši N1K1 15-Ši Kjófú -


Kawaniši N1K1 15-Ši Kjófú -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-N1K1-15-Si-Kjofu-t65116#232028 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nákresy: pohled z boku a motor s protiběžnými vrtulemi
Kawaniši N1K1 15-Ši Kjófú -


Kawaniši N1K1 15-Ši Kjófú -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-N1K1-15-Si-Kjofu-t65116#232027 Version : 0
Colour scheme
Kawaniši N1K1 15-Ši Kjófú -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-N1K1-15-Si-Kjofu-t65116#232029 Version : 0
Sources:
René J. Francillon Ph. d., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, 1987, Reprinted 1990, ISBN: 0-87021-313-X.
William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd., New Ed edition, 2001, ISBN-10: 1840652691
Vaclav Nemecek, Military aircraft 3 part, the second supplemented edition, Our Troops, Prague 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski and Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 tiel 2, Lampart, 2000, ISBN 83-86776-00-05
René J. Francillon Ph. d., Kawanishi Kyofu, Shiden and Shiden Kai Variants, Aircraft in Profile No.213, Windsor, Berkshire, UK, Profile Publications Ltd., year 1971
Famous Airplanes of the World, Well.53, Kyofu, Shiden, Shidenkai, 1995-7, Bunrin-Do Co. Ltd., Japan
L+K 25/1981, Václav Němeček, Aircraft 1939-45, Kawanishi N1K Kyofu
ASAHI JOURNAL Volume 1.4., Kyofu / Shiden / Shiden-Kai, year 1993
http://www.combinedfleet.com/ijna/n1k.htm
www.daveswarbirds.com
http://www.airwar.ru/enc/fww2/n1k.html
archives of the author.
URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-N1K1-15-Si-Kjofu-t65116#232030 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more