Bloch MB.151 C.1

     
Název:
Name:
Bloch MB.151 C.1 Bloch MB.151 C.1
Originální název:
Original Name:
Bloch MB.151 C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Courbevoie /
DD.MM.1938-DD.MM.1940 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Châteauroux-Déols /
DD.MM.1938-DD.12.1939 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Bordeaux-Mérignac /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
141
První vzlet:
Maiden Flight:
18.08.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2073 kg 4570 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2522 kg 5560 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2800 kg 6173 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,542 m 34ft 7,04in
Délka:
Length:
9,104 m 29ft 10,43in
Výška:
Height:
3,960 m 12ft 11,9in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,32 m2 186.43 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome-Rhône 14N 35 o výkonu 658 kW Gnome-Rhône 14N 35, take-off power 883 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
425 l 93 Imp gal / 112 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
470 km/h v 4550 m 292 mph in 14928 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7 min do 4000 m 7 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10080 m 33071 ft
Dolet:
Range:
640 km 397.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm 4x 7,5 mm MAC 1934 machine gun
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Pelletier, Alain. French Fighters of World War II in actions, No.180. Squadron/Signal Publications, Carrollton 2002. ISBN 0-89747-440-6.
Marchand, Patrick. Takamori, Junko. Bloch 150, 151, 152, 155, 157, 700 C1. Les Ailes de Gloire No.3. Editions d'Along 2000. ISBN 2-914403-10-0.
Cristesco, Michel. The M.Bloch 151 & 152, Profile no.201. Profile Publications, Leatherhead 1967.
www.aviafrance.com
URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-151-C-1-t6431#133774 Version : 0
History: after Bloch MB.150 proved to be an aircraft completely unsuitable for serial production, it was necessary to proceed to a complete reconstruction of the aircraft airframe and another Gnome-Rhone engine was installed in this new airframe. The first flight took place in August 1938, then production began in five SNCASO plants and from December 1938 was supplemented by aircraft Bloch MB.152 C1, which were produced in parallel with the 151s. Unfortunately for France, production spewed serial aircraft, but many were without propellers, or were not machine gun sights, at the time of France's invasion of Germany, there were very few in combat-ready condition. By the end of November 1939, 358 aircraft had been produced, but no propellers had been mounted on 157 aircraft! Blochy also got into a fight with the German Bf 109E and they revealed one bad feature of Gnome-Rhone engines - low altitude, this engine was optimized for a height of about 3,000 m, while the DB-601 engine for 5-6,000 m. Small the range of these aircraft did not allow their departure for North Africa and so they became the armament of the Air Force in Vichy. Several aircraft also served in the Greek Air Force, but their deployment was marked by a lack of spare parts (now after the fall of France), nine machines served as a source of spare parts for about four remaining. Then the rest fought against Italian and German aircraft and were reportedly achieved a few victories. Another interesting thing, the Greek MB.151 had in their arsenal two cannons HS-404 caliber 20 mm with sixty grenades per barrel and two machine guns MAC 1934 M39 caliber 7.5 mm.
URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-151-C-1-t6431#133955 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Bloch MB.151 C.1 - Tento MB. 151 C1 (sériové číslo 364) s identifikačním číslem 12 se roku 1940 nacházel ve výcvikovém středisku v Chartres. Stroj nese klasickou francouzskou kamufláž sestávající z modrošedé barvy na spodních plochách, a nepravidelných polí barev zelené, středně modrošedé a zemitě hnědé na horních a bočních plochách.

Tento MB. 151 C1 (sériové číslo 364) s identifikačním číslem 12 se roku 1940 nacházel ve výcvikovém středisku v Chartres. Stroj nese klasickou francouzskou kamufláž sestávající z modrošedé barvy na spodních plochách, a nepravidelných polí barev zelené, středně modrošedé a zemitě hnědé na horních a bočních plochách.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-151-C-1-t6431#538468 Version : 0
Photos.
Bloch MB.151 C.1 -


Bloch MB.151 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-151-C-1-t6431#133960 Version : 0
MB.151 C1 in flight


Source

Bloch MB.151 C.1 -


Bloch MB.151 C.1 - Na letištní ploše

Na letištní ploše
URL : https://www.valka.cz/Bloch-MB-151-C-1-t6431#337838 Version : 20000
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more