Avia BH-33

     
Název:
Name:
Avia BH-33 Avia BH-33
Originální název:
Original Name:
Avia BH-33
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1928-DD.MM.1929 Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Praha-Holešovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1928-DD.MM.1929
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
První vzlet:
Maiden Flight:
27.09.1928
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
830 kg 1830 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1253 kg 2762 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8.9 m 29ft 2,38in
Délka:
Length:
7.04 m 23ft 1,17in
Výška:
Height:
2.74 m 8ft 11,87in
Plocha křídla:
Wing Area:
22.2 m2 238.96 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
56.39 kg/m2 11.55 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k
Vrtule dřevěná dvoulistá
Walter Jupiter VI, power 445 hp
Propeller wooden two-blade
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
265 l 58.3 Imp gal / 70 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
270 km/h v 0 m 167.8 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
238 km/h v ? m 147.9 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10.5 m/s 2066.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,67 min do 5000 m 8,67 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8000 m 26247 ft
Dolet:
Range:
450 km 279.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet vz. 28(600 nábojů) 2x 7,92 mm vz. 28 machine gun, 600 rounds
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
Konstruktér: Ing. Pavel Beneš, Ing. Miroslav Hajn

Jednomotorový jednomístný vzpěrový dvojplošník celodřevěné konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou.

Přepracováním Avie BH-21J, které zpočívalo hlavně v zakrytování motoru a v novém vrtulovém kuželu, vznikla jedna z nejlepších stíhaček své doby.

Postupným vývojem vznikly varianty :
PWS-A - označení pro polskou licenční výrobu
Avia BH-33E - ocelová kostra trupu
Avia BH-33E-SHS - označení jugoslávské licenční výroby
BH-33H (voj. označení B-133)
BH-33E-VII - výšková verze s kompresovým motorem Walter Jupiter VII
BH-33L (voj. označení Ba-33) - verze z motorem Škoda L
-
Zdroje:
Sources:
Vraný, Jiří. Avia BH-33. Jakab, Nevojice 2006. ISBN 80-90-3637-3-3.
Rajlich, J.; Sehnal, J. Avia BH-33 - éro zlaté éry. HPM 1994/10-11.
Němeček, V. Československá letadla 1914-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
Fidler, J.; Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#259055 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Na prototype BH-21J bolo odskúšané použitie výkonného motoru Jupiter. Celkovo však bolo treba lietadlo upraviť a tak sa Avia rozhodla postaviť nový letún pod označením BH-33. Išlo o posledný projekt konštrukčného dua Beneš a Hajn. Prototyp tohto vzperového dvojplošníka bol zalietaný 27. 8. 1928. Následné skúšky potvrdili, že výkonnostne patrí lietadlo k svetovej špičke, najmä čo sa týka rýchlosti a stúpavosti. Kostra lietadla bola celodrevená poťiahnutá preglejkou a plátnom. Motor poháňal dvojlistú drevenú vrtuľu, iba u prototypu bola použitá kovová vrtuľa Ratier. Stroj vo francúzskom Vincennes zaujal svetovú verejnosť akrobatickým umením Františka Malkovského. Motor Jupiter VI umožňoval lietadlu zásobovanie motora palivom v akejkoľvek pozícii a tak mohol Malkovský predviesť svoje umenie celou paletou akrobatických prvkov pri ktorých sa obecenstvu tajil dych. Lenže vývoj leteckej techniky na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia akceleroval a tak koncepcia stavby draku veľmi rýchlo zastarala. Nakoniec bolo vyrobených pre českoslovenké letectvo iba 6 kusov tohto zaujímavého lietadla s prezývkou drevák. Ďalšie tri kusy boli dodané aj do Belgicka, lenže tam sa obchodný úspech porovnateľný s BH-21 nedostavil, nakoĺko Belgicko sa rozhodlo pre britské stroje Fairey Fox


Najväčším medzinárodným úspechom bola licenčná výroba v Poľsku, kde slúžil ako prechodný typ do kým nebol vyrábaný PZL P-7. Pod označením PWS-A bolo v poľských továrňach Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS) w Białej Podlaskiej vyrobených 50 kusov tohto stroja. Od roku 1933 bol postupne preradený na výcvikové účely, kde vydržal až do roku 1939. Vývoj stroja pokračoval v nových verziách o ktorých hovoria osobitné topicy BH-33E a Ba-33.


Zdroje:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Avia_BH-33
http://www.vinar.cz/mitte/
http://wp.scn.ru/en/ww15/f/104/66/0/1

Avia BH-33 - Prototyp Avia BH-33.

Prototyp Avia BH-33.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#227449 Version : 0
http://www.aviastar.org/air/czech/avia_bh-33.php
.
Avia BH-33 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#433225 Version : 0
BH-33.2 in the spring of 1932, with a telescopic sight Argus.

http://www.airwar.ru/enc/fww1/bh33.html
.
Avia BH-33 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#433224 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more