URL : https://www.valka.cz/SOV-LUC-1-letistni-osvetlovaci-soustava-t63707#227291
Version : 0
Airport lighting system LUC-1
For the oldest type system OSP-48, a mobile set designated LUC-1 was imported from the USSR in 1952. It was designed to provide landing security at ZPP with 1000 m visibility.
Its shortcoming was only one-sided lighting of VPD and relatively heavy luminaires.
The system consisted of 3 vehicles ZiS-150 with AP-10 (or EC-15 kVA) power plants. At permanent airfields, this lighting system was fed from the power grid via control transformers.
Source.
URL : https://www.valka.cz/SOV-LUC-1-letistni-osvetlovaci-soustava-t63707#227293
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Zdroj: Let-51-70 - Systémy a prostředky RTZ, vydání I. z roku 1967
Foto: Karel Priesner
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Ilustrační obrázek uložení návěstidel v nástavbě nákladního automobilu ZiS-150 (odplachtovaný)
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
URL : https://www.valka.cz/SOV-LUC-1-letistni-osvetlovaci-soustava-t63707#227294
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Pro vytýčení vlasní přistávací dráhy - Přistávací řady slouží „dráhová“ všesměrová návěstidla typu KLMF.
Jsou rozmístěna po levé straně VPD v rozestupu 50 m. Jedná se o „svěsmerová“ svitidla se žárovkou 100 W, v délce 2/3 s krycím sklem čiré barvy, poslední třetina pak má krycí sklo (fitr) v barvě oranžové/žluté. Na konci VPD je dvojice těchto světel s krycím sklem (fitrem) červené barvy. V místě "odbočení" na spojovací a pojížděcí dráhu jsou světla se zeleným nebo modrým filtrem
(Na úrovni hranice 1/3 a 2/3 jsou světla zvojena ).
Period
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Production No.
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Tactical marking
-
Name
-
Unit
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Dráhové, všesměrové návěstidlo (Foto archiv VTÚL a PVO)
URL : https://www.valka.cz/SOV-LUC-1-letistni-osvetlovaci-soustava-t63707#227295
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Popis osvětlovací soupravy LUČ-1:
(Popis odpovídá "dobovému" názvosloví - u dalších světlotechnických systémů došlo k některým drobným změnám.)
Na připojeném schématu jsou jednotlivé části číslovány shodně s následujícím popisem:
1. Přibližovací řada – začíná 1000 m před prahem VPD a tvoří ji 7 světlometů Ø 45 cm (MFČ 45/500W) s žárovkou 500-1000 W, červeným filtrem a rozptylovacím sklem na tr. stojanech 3 m vysokých s rozestupem 100 m.
2. Hraniční světla – jsou 350 m před prahem VPD a tvoří ji 5 světlometů Ø 35 cm (MFČ 35/300W) s žárovkou 300 W, červeným filtrem a rozptylovacím sklem, rozestavené kolmo na osu přístání s rozestupem 50 m.
3. Naváděcí řada – tvoří ji 5 světlometů Ø 35 cm (MFČ 35/300W) s žárovkou 300 W, červeným filtrem a rozptylovacím sklem, s rozestupem 50 m po levé straně osy přistávacího směru (dodatečně byla tato řada rozšířena i na pravou stranu a tak se „udržela“ i u novějších systémů - na př. LUČ-1D.
4. Vstupní brána („semafor“) – je na obou stranách prahu VPD a tvoří ji celkem 8 světlometů Ø 35 cm s žárovkou 300 W. Vlevo i vpravo vždy 2 s červeným filtrem (MFČ 35/300W)a 2 se zeleným filtrem (MFZ 35/300W)a jsou ovládána ze stanoviště řídícího létání. Při vydání povolení přistání se zapnou zelená světla a po dosednutí letounu se přepnou na červená. (Ta svítí trvale a „volno“ svítí jen na dobu nezbytně nutnou.
5. Přistávací řada („dráhová“) – jsou rozmístěna po levé straně VPD v rozestupu 50 m. Jedná se o „všesměrová“ svitidla (KLMF) se žárovkou 100 W, v délce 2/3 "dráhy" jsou s krycím sklem čiré barvy, poslední třetina "dráhy" (min. 600 m) pak má krycí sklo oranžové/žluté. Na konci VPD je dvojice těchto světel s krytem červené barvy. (Na úrovni hranice 1/3 a 2/3 jsou světla zvojena rovněž).
6. Vzletová (startovací)světla – jsou umístěna ve vzdálenosti 300 m za koncem VPD. Tvoří ji 5 světlometů Ø 45 cm (MFČ 45/500W) se žárovkou 500-1000 W, červeným filtrem a rozptylovacím sklem na trubkových stojanech 3 m vysokých s rozestupem 50 m kolmo na osu VPD.
Organizačně byl systém zařazen u světlotechnické čety roty Leteckých zabezpečovacích prostředků (LZP)/ Pozemního zabezpečení navigace (PZN) a jeho obsluha byla rozmístěna na třech stanovištích (agregátech) a zajišťovala tyto části:
Luč 1. zabezpečovala rozmístění a osvětlení předpolí VPD Luč 2. zabezpečovala osvětlení prvních 2/3 VPD Luč 3. zabezpečovala konec VPD a vzletová světla
V polovině padesátých let byla souprava upravena a vyráběna v licenci jako LUČ-1D("domácí"/"dvousměrná") v mobilním provedení, namontována na upravených valnících Praga V3S.
Po doplnění světlometných návěstidel sloužila i pro upravený světelný obrazec LUČ-57 a byla dodávána i jako „stacionární“.
Zdroj: VÚA - Fond VL - "LZS - čj. 058633" Vlastní archiv a poznámky - bývalý přislušník 5. roty a praporu PZN
URL : https://www.valka.cz/SOV-LUC-1-letistni-osvetlovaci-soustava-t63707#227296
Version : 0
Reklama
Diskuse
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Světelné (dříve označované světlotechnické) zabezpečovací prostředky jsou určeny k zabezpečení vizuální orientace pilota v letadle při pojíždění, vzletu a přiblížení na přistání letadla v noci a ZPP.
Do světelných prostředků zahrnujeme: - Přibližovací světelné soustavy = approach lighting system (ALS)
- dráhové a pojezdové světelné soustavy = runway lights system
- sestupové světelné soustavy = path lights system (Visual approach slope indicator VASI; Precision approach path Indicator PAPI)
- světelné soustavy záložního přistávacího pásu = lights system of reserve landing strip