CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel)

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

CAPL-16


Cisternový automobil určený pro přepravu, krátkodobé skladování a doplňování paliva letecké technice (případně i pozemní technice) měřenými a filtrovanými pohonnými hmotami. Cisternová nástavba je vyrobena z polyesterového skelného laminátu (tloušťka stěny cca 6,5 mm, tloušťka dna cca 7,5 mm) a má tři oddělené komory.


CAPL-16 byly do výzbroje ČSLA zaváděny od roku 1985 jako náhrada za starší typ CAPL-15. Vývoj byl realizován v první polovině osmdesátých let v ZTS VVÚ Košice. Výroba CAPL-16 byla zahájena v roce 1984. První CAPL-16 byly vojenským útvarům ČSLA dodány patrně v roce 1985. Do roku 1989 mělo být vyrobeno celkem 112 exemplářů.


Jako náhrada za tento typ, jehož nejvýraznějším handicapem je použití laminátové nádrže nesplňující bezpečnostní normy ADR, byl pro potřeby AČR v druhé polovině devadesátých let vyvinut CAPL-16M. První CAPL-16M se ve výzbroji českého letectva objevily na konci devadesátých let. Další čtyři byly vyrobeny v roce 2006.


Na Slovensku nedošlo k nákupu nové techniky, ale k rekonstrukci části stávající. Nejviditelnějším rozdílem u upravených slovenských CAPL-16 je nahrazení původní laminátové nádrže nádrží ocelovou splňující normy ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí).


CAPL-16 zavedla do své výzbroje v druhé polovině osmdesátých let východoněmecká armáda. Po sjednocení Německa na samém začátku devadesátých let skončily v řadách Bundeswehru, který se jich velmi rychle zbavil. V této době právě probíhala operace Desert Shield (přípravné stádium před operací Desert Storm) a Američané měli v Saúdské Arábii komplikace v logistické podpoře svých sil kvůli nedostatečnému počtu nákladních vozidel, tankových přepravníků nebo cisteren. Původně východoněmecké CAPL-16 si tak v řadách americké armády "zaválčily" na Arabském poloostrově. Americké armádě byly dodány patrně všechny cisterny CAPL-16, které byly prodány původně do NDR. Po skončení války pak byla tato vozidla (nebo jejich část) předána řecké armádě.




Uživatelé: Československo (ČR / SR), NDR, Řecko, USA



Technicko-taktická data
Podvozek: T-815 VP12 28 235 6x6.1R


Celková hmotnost: 27 400 kg
Pohotovostní hmotnost: 14 390 kg

Obsluha: 1


Rozměry:
- délka: 10 310 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 120 mm

Skutečný objem cisternové nástavby:
- celkem: 15 000 +/- 100 l


Skutečný objem cisternové nástavby:
- I. komora: 8 030 l
- II. komora: 5 135 l
- III. komora: 2 790 l
- celkem: 16 000 l +/- 100 l


Maximální užitečný objem cisternové nástavby:
- I. komora: 7 790 l
- II. komora: 4 980 l
- III. komora: 2 650 l
- celkem: 15 420 l


Čerpadlo:
- typ: 100-S-LVN-4/IV-D-10
- charakteristika: odstředivé, samonasávací, článkové, čtyřstupňové s mechanickými ucpávkami
- pohon: od motoru vozidla pomocí přídavné převodovky
- průtok: 72 m3/h (20 l/s)
- max. průtok při plnění pistolí: 18 m3/h
- max. průtok při plnění tlakovou koncovkou: 50 m3/h
- otáčky čerpadla: 1 750 ot/min
- filtr: typ FWA-9/9.1


Brodivost: 1 300 mm


Jízdní dosah: 530 km

Maximální rychlost na silnici: 70 km/h
URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#226555 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Doplnění TTD:
Cisternový automobil-plnič letadel na 16000 l PH CAPL-16-T-815 je určen k doplňování palivových nádrží letecké techniky a k dopravě leteckých pohonných hmot tj. leteckého petroleje a leteckého benzínu, druhotně též pro automobilový benzín a motorovou naftu.


TTD:
Plnič je přizpůsoben pro provoz v oblasti mírného klimatického pásma v rozmezí teplot od -30 st.C do 50 st.C, hadice nástavby jsou určeny pro minimální pracovní teplotu -25 st.C.


Rozměry automobilu podle ČSN 30 0026
Celková délka 10 310 mm
Celková šířka 2500 mm
Výška nezatíženého vozidla 3170 mm
Rozvor kol 3900+1450 mm
Rozchd kol vpředu/vzadu 1996/1940 mm
Světlá výška (nezatíženého CAPL-16) 320 mm
Poloměr podélného naklenutí 6900 mm
Vnější stopový průměr zatáčení (25+-1) m
Nájezdový úhel vpředu 30 st.
Nájezdový úhel vzadu 17 st.
Výška tažného zařízení vpředu 865 mm
Výška tažného zařízení vzadu 960 mm



Hmotnosti a nosnosti automobilu podle ČSN 30 0030
Pohotovostní hmotnost (včetně 350 l paliva) 14 390 kg
Hmotnost vozidla s naplněným potrubním systémem včetně obsluhy vozidla (200 kg) 15 175 kg
Užitečná hmotnost na veřejných komunikacích 8225 kg
Užitečná hmotnost mimo veřejné komunikace 12 225 kg
Celková hmotnost na veřejných komunikacích 23 400 kg
Celková hmotnost mimo veřejné komunikace 27 400 kg
Maximální hmotnost přívěsu 16 000 kg




Zdroj: PHM-4-3 FMNO 1989
URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#293621 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jízdní vlastnosti podle ČSN 30 0029
Maximální trvalá rychlost 70 km/h
Maximální trvalá rychlost s přívěsem o hmotnosti 16 000 kg 60 km/h
Brodivost 900 mm
Maximální stoupavost při fv= 0,015 bez přívěsu 100%
Maximální stoupavost při fv= 0,015 s přívěsem 70%
Normovaná spotřeba paliva v létě 60 l/100km
Normovaná spotřeba paliva v zimě 65 l/100km
Normovaná spotřeba při přečerpávání 11 l/1Mh
Normovaná spotřeba topení v budce řidiče 1 l/1h
Jízdní dosah 560 km
Objem palivové nádrže 350 l



Motor
Druh vznětový, čtyřdobý, vícepalivový s přímým vstřikem paliva
Typ TATRA T 3-930-31
Chlazení vzduchem
Počet válců/ uspořádání - úhel rozevření 12/V - 90 st.
Jmenovitý výkon/ otáčky 235 kW/ 2200 ot./min
Objem válců 19 000,4 cm3



Převodovka
Počet rychlostních stupňů 24



Pneumatiky
Rozměr 18-22,5
Huštění přední/ zadní nápravy 450/650 kPa
Rozměry ráfků kol 14,00 až 22,5




Zdroj: PHM-4-3 FMNO 1989
URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#293622 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nádrž účelové nástavby
Délka nádrže 5640 mm
Výška nádrže 1562 mm
Šířka nádrže 2312 mm
Vnitřní plocha průřezu nádrže 3,025 m2
Počet vlnolamů (peřejníků) 1
Počet dělících stěn 2
Světlost průlezů 500/200 mm
Počet průlezů 4
Neprůbojná pojistka typu J 343.80 ADAST
Počet neprůbojných pojistek 3




Čerpadlo
Typ 100-S-LVN-4/4-D-10-Sigma
Objemový průtok 20,0 l/s (1200 l/min)
Měrná energie 590 J/kg
Redukovaná sací měrná energie 67 J/kg
Jmenovité otáčky 1750 ot/min
Rozsah provozních otáček 1450 až 2000 ot/min




Průtokoměr
Typ ADAST 9201.80 nebo ADAST 9301.80
Přesnost měření LPH +- 0,4%



Velkopovrchový filtr
Typ FWA 9/9-1,0 TF (NDR)
Počet filtračníchstupňů 2
Počet filtračních vložek 6+6
Životnost filtračních vložek v leteckém petroleji 18 měsíců
Účinnost filtrace mechanických nečistot 3 mikrometry
Odlučivost volné vody z paliva 0,003%



Výdejní zařízení
Počet výdejních hadic 2
Délka/jmenovitá světlost výdejních hadic 20m /DN 50
Výdejní pistole typu V 181.40
Maximální průtok výdejní pistolí 250 l/min
Tlaková koncovka typu 2561-A7 nebo 2561-A8 (SSSR) případne ADAST A 510.63 aj...
Maximální průtok tlakovou koncovkou 800 l/min



Elektrická instalace účelové nástavby
Jmenovité napětí 24 V
Ukostření ukostřen záporný pól
Počet osvětlovacích těles 5
Výkon jednoho osvětlovacího tělesa 5W
Vhodnost pro prostředí a nebezpečím výbuchu SNV 1



Pneumatická instalace účelové nástavby
Počet přídavných vzduchojemů 1
Minimální/maximální pracovní tlak 0,4/ 0,8 MPa
Počet pracovních válců 12
Počet rotačních pneumatických motorů 2



Zdroj: PHM-4-3 FMNO 1989
URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#293623 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Plnič lietadiel CAP-16.


Zdroj : Modifikácie vojenských a ďalších špeciálnych vozidiel, TATRA, J.S.C. Kopřivnice
CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) - Rozmerový náčrt CAP-16.

Rozmerový náčrt CAP-16.
URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#351116 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Dvojice cisteren CAPL-16 (VPZ 040 63-09 a VPZ 376 46-66) z výzbroje 216. letky logistické podpory, 21. základna taktického letectva, Čáslav, květen 2007.
CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) -


CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#290037 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zgenerálkovaný CAPL-16 (VPZ 351 47-99) z výzbroje 248. letky logistické podpory, 24. základna dopravního letectva, Praha-Kbely, léto 2007.
CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#290728 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

CAPL-16 (VPZ 364 51-14) z výzbroje 235. praporu zabezpečení, 23. základna vrtulníkového letectva, Přerov, červen 2006.
CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#290996 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jedna z bývalých východoněmeckých cisteren CAPL-16 používaných americkou armádou během Války v Perském zálivu v roce 1991.
CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#293651 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Cisterna CAPL-16 řecké armády na vrakovišti.

Fotografie: Triantafyllos Metsovitis

CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) -


CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#325788 Version : 0
Tanks CAPL-16 (OEM 363 50-45 and 365 88-26?) from the arsenal of the 216. battalion logistics support refuelling aircraft F-16C and F-16D Fighting Falcon from the assembly 149. fighter wing of the Air national guard of the state of Texas, a Czech-american exercise Squadron Exchange, 21. the base of the tactical air force, Caslav, September 2009. In the background are noticeable aeroplanes L-159A ALCA belonging to the 212. tactical aviator. Czech-american exercise Squadron Exchange in the airspace of the Czech republic took place from the 7. 17. September 2009. Total in it was for the american side involved 98 members of the Air national guard of the state of Texas with six F-16C/D. The aim of the exercise was the implementation of the joint air training and exchange of experiences from foreign missions..
CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) - (USAF / Capt. Randy Saldivar)

(USAF / Capt. Randy Saldivar)
URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#557268 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
CZK - CAPL-16 (cisternový automobilový plnič letadel) - CAPL-16 plní Mi-17SAR na LZTN 03/2021

CAPL-16 plní Mi-17SAR na LZTN 03/2021

Author Website : https://www.planephotos.net/photo/26222/Mil-Mi-17LPZS_0808/

URL : https://www.valka.cz/CZK-CAPL-16-cisternovy-automobilovy-plnic-letadel-t63488#692313 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more