Fokker D.IV

     
Název:
Name:
Fokker D.IV Fokker D.IV
Originální název:
Original Name:
Fokker D.IV
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.1917 Fokker Flugzeugwerke GmbH, Schwerin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.1917
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
44
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1916
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
606 kg 1336 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
841 kg 1854 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,70 m 31ft 9,88in
Délka:
Length:
6,30 m 20ft 8,03in
Výška:
Height:
2,47 m 8ft 1,23in
Plocha křídla:
Wing Area:
21 m2 226.04 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Mercedes D.III o výkonu 118 kW/160 k
Vrtule dřevěná dvoulistá
Mercedes D.III, power 158 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
160 km/h v 0 m 99.4 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3 min do 1000 m 3 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5000 m 16404 ft
Dolet:
Range:
220 km 136.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1-2 x kulomet LMG 08/15 Spandau ráže 7,92 mm 1-2x fixed 7,92 mm LMG 08/15 machine gun
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 1 hodina 30 minut Endurance: 1.5 hr
Zdroje:
Sources:
LEAMAN, Paul, Fokker Aircraft of World War One, The Crowood Press, 2001, ISBN 1-86126-353-8
www.pilots-n-planes-ww1.com
www.airwar.ru
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-IV-t57751#208642 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fokker D.IV


Fokker D.IV bol ďalším pokusom Martina Kreutzera na vylepšenie verzie D.I. Lietadlo dostalo silnejší radový motor Mercedes D.III o výkone 160 koní. Zástavba ťažšieho motora si vynútila zmeny na draku lietadla. Podobne ako u verzie D.III lietadlo tým narástlo a oťaželo. Prototyp Fokker M.21 bol testovaný v Adlershofe v priebehu októbra 1916. Počas testov sa objavili problémy s horným krídlom a lietadlo bolo odoslané späť do továrne. Testy preukázali, že výkony sa oproti predchodcovi zvýšili iba nepatrne. Napriek tomu bolo lietadlo odsúhlasené pod armádnym značením D.IV. Výroba však bola veľmi obmedzená a skončila po 44 kusoch. V čase dodania posledného kusu už boli lietadlá prevedené na výcvikové účely. Zaujímavosťou je, že 4 kusy boli zakúpené Švédskym letectvom.


zdroj:
Encyklopedie letadel světa - Ottovo nakladatelství - 1999
http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.IV
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-IV-t57751#280660 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fotografie převzata ze serveru www.earlyaviator.com.
Fokker D.IV -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-IV-t57751#208643 Version : 0
source: author's archive
Fokker D.IV -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-IV-t57751#280661 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more