Potez-CAMS 161

     
Název:
Name:
Potez-CAMS 161 "Picardie" Potez-CAMS 161 "Picardie"
Originální název:
Original Name:
Potez-CAMS 161 "Picardie"
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.03.1942 Société Nationale de Constructions Aéronautiqe du Nord, Sartrouville /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1938-DD.03.1942 konstrukce
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
20.03.1942
Osádka:
Crew:
6 + 16 pasažérů
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
17220 kg 37964 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
37000 kg 81571 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
43001 kg 94801 lb
Rozpětí:
Wingspan:
46,000 m 150ft 11in
Délka:
Length:
32,110 m 105ft 4in
Výška:
Height:
8,870 m 29ft 1in
Plocha křídla:
Wing Area:
261,00 m2 2809.38 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
141,762 kg/m2 29.04 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
6
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Y-36/37 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 772,25 kW (1 050 k), maximální výkon 706 kW (960 k) při 2 400 ot/min v h= 1 250 m a nominální výkon 676,7 kW (920 k) v optimální výšce.
Vrtule trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu.
Hispano-Suiza 12Y-36 / 37 twelve-cylinder liquid-cooled supercharged Vee engines rated at 1,036 hp for take-off, maximum power output 947 hp at 2,400 rpm at 4,101 ft and nominal power output 907 hp at optimal level,
driving a three-blade variable-pitch metal propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
26 570 l 5,845 UK gallons (7,019 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
335 km/h v 1500 m 208.2 mph in 4921 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
290 km/h v 4000 m 180.2 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6500 m 21325 ft
Dolet:
Range:
6000 km 3728.2 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
8200 km 5095.2 mi
Výzbroj:
Armament:
neozbrojený unarmad
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 33 hod.


Potez-CAMS 161 byl francouzský šestimotorový hydroplán, který byl navržen a postaven pro provoz na dlouhých trasách v severním Atlantiku s vysokým stupněm pohodlí pro pasažéry. Jeho vývoj byl téměř zastaven kapitulací Francie, později pokračoval pod německým dohledem. Nedlouho před kapitulací francouzské námořnictvo požadovalo instalaci střeleckých věží, hydroplán měl sloužit jako dálkový průzkumný letoun, dokončen byl v roce 1942 bez výzbroje. Němci letoun nakonec zabavili a přelétli jej do Německa, až do Bugu na ostrově Rujana. Zde byl dne 14. září 1944 zničen třemi Mustangy 357. stíhací perutě 355. stíhací skupiny.
Endurance: 33 hours.


The Potez-CAMS 161 was a large, French six engined flying boat airliner, designed to operate on the North Atlantic routes. Its development was almost halted by World War II. Just one was built and partially tested. In 1944 the aircraft wore the German code 16+11, and was subsequently ferried to the Bug Seaplane Base at the German island Rügen in the Baltic Sea. There it was destroyed on September 14, 1944, by a group of three P-51s of the 375th Fighter Squadron of 355th Fighter Group.
Zdroje:
Sources:
L+K č. 1 / 1993, ročník LXIX, str. 40., Václav Němeček, Letadla 39-45, Potez - CAMS 161, Vydavatelství Magnet-Press, s.p., ISSN 0024-1156.
http://www.hydroretro.net/etudegh/potez.pdf
http://www.aviastar.org/air/france/potez-161.php
http://www.airwar.ru/enc/flyboat/pcams161.html
1000aircraftphotos.com
http://www.warbirds.jp/data/fra/htm/pc161.htm
URL : https://www.valka.cz/Potez-CAMS-161-t55575#203416 Version : 0
Potez - CAMS 161
The only built prototype was tested by the Germans, the aircraft was destroyed on 18.9.1944 on the island of Rügen during an attack of American fighters P-51 Mustang.
Potez-CAMS 161 - http://www.airwar.ru/enc/flyboat/pcams161.html

http://www.airwar.ru/enc/flyboat/pcams161.html
URL : https://www.valka.cz/Potez-CAMS-161-t55575#203417 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more