Ikarus IK-2

Икарус ИК-2
     
Název:
Name:
Ikarus IK-2 Ikarus IK-2
Originální název:
Original Name:
Икарус ИК-2
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1939 Ikarus AD, Zemun /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 prototypy, 12 sériových
První vzlet:
Maiden Flight:
22.04.1935 IK-L1
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1502 kg 3311 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1857 kg 4094 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,34 m 37ft 2,45in
Délka:
Length:
7,86 m 25ft 9,44in
Výška:
Height:
3,83 m 12ft 6,78in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,00 m2 193.75 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano Suiza 12Ycrs o výkonu 641 kW/860 k
třílistá na zemi stavitelná vrtule Ratier
Hispano Suiza 12Ycrs, power 848 hp
three-bladed ground-adjustable propeller Ratier
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
435 km/h v 4000 m 270.3 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
250 km/h v ? m 155.3 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,4 min do 5000 m 5,4 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12000 m 39370 ft
Dolet:
Range:
700 km 435 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanón Hispano HS-404 ráže 20 mm v ose vrtule
2x kulomet Darne ráže 7,92 mm nad motorem
1x 20 mm Hispano HS-404 cannon
2x 7,92 mm Browning-FN machine gun
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Ostrič, Šime; Janiš, Čedomir. IK Fighters (Yugoslavia 1930-1940s), Profile no. 242. Profile Publications, Windsor 1972.
Green, W.; Swanborough, G. Encyklopedie stíhacích letounů. Svojtka & Co., Praha 2002. ISBN 80-7237-341-2.
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-IK-2-t55283#203092 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ikarus IK-2


Historie: V letech 1934/35 začali inženýři K. Sivčev a L. Ilič pracovat na vývoji stíhacího letounu pro Jugoslávské letectvo. Navrhli hornoplošný letoun s celokovovou kostrou, která byla potažena převážně plátnem, a pevným podvozkem.
První prototyp IK-1 poprvé vzlétl v dubnu 1935. Letoun byl poháněn motorem HS 12 Ycrs a nebyl vyzbrojen. Během zkoušek na letišti v Zemuni však došlo k havári a letoun byl zničen. Pilot se naštěstí zachránil na padáku.
Konstruktéři typ trochu upravili a v červnu 1936 vzlétl prototyp IK-2. Nový letoun poháněl stejný motor, křídla však byla celokovová s duralovým potahem a kabina byla celá uzavřená. Při testech, kdy byl mimojiné porovnáván se standardní stíhačkou Jugoslávského letectva Hawker Fury, prokázal vynikající obratnost i ovladatelnost a dobré letové výkony. Byo proto objednáno 12 sériových kusů, které byly vyzbrojeny kanónem HS-404 v ose vrtule a dvojicí kulometů Darne nad motorem. Všechny letouny byly dodány v roce 1937 a v době napadení Jugoslávie Německem v dubnu 1941, bylo osm letounů ve stavu 107. Eskadrily 34. skupiny. Dne 9. dubna se smíšená skupina IK-2 a stíhaček Huricane dostala do souboje s formací Bf 109 od III/JG 54. Piloti Hurricanů ohlásili dvě vítězství, přišli ale o dva letoun a velitele 106. Eskadrily. Teké jeden IK-2 byl sestřelen a jeho pilot těžce zraněn.
Piloti III/JG 54 nahlásili tři vítězství, IK-2 nárokovali Oblt. H.-E. Bob, velitel 9. Staffel, a Oblt. G. Koall, a přišli o jeden letoun.
Zbylé letouny se poté podílely hlavně na útocích proti pozemním cílům a konce bojů se dočkaly tři z nich. Ty pak krátce využívalo letectvo Chorvatska.


Prameny:
L+k
http://en.wikipedia.org/wiki/Ikarus_IK_2
www.vojska.net
Shores C. a kol.: Air war for Yugoslavia, Greece and Crete, Grub Stret, London 1999
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-IK-2-t55283#203142 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ikarus IK-2
Ikarus IK-2 - http://www.yumodel.co.yu/history_of_yugoslav_aviation/ik-2.htm

www.yumodel.co.yu
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-IK-2-t55283#203144 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Schéma letounu

Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ik2-d.gif, aviastar.org

Ikarus IK-2 -


Ikarus IK-2 - boční přední pohled

boční přední pohled
URL : https://www.valka.cz/Ikarus-IK-2-t55283#337165 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more