119. peruť [1956- ]

21.3.2015 - Spuštění nového fóra - prosím čtěte

119. peruť [1956- ]

119th Squadron "The Bat" / טײסת 119 העטלף

    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    טײסת 119 העטלף
    Tajeset 119 „Ha‘Atalef“
    119. peruť „Netopýr“



    S NETOPÝREM VE ZNAKU
    Historie 119. tajeset izraelského letectva


    119. tajeset je jednou z nejúspěšnějších jednotek izraelského vojenského letectva Chel Ha‘Avir. Piloti 119. tajeset absolvovali mnoho vzdušných bojů, ve kterých sestřelili téměř sto arabských letadel a několik desítek dalších zničili na zemi. Provedli mnoho set bombardovacích misí, při kterých úspěšně ničili arabské protiletadlové baterie, letecké základny, výcvikové tábory teroristů i velitelství syrského letectva v centru Damašku. Celá řada pilotů se za svého působení u 119. tajeset stala stíhacími esy. Za tyto úspěchy ale také zaplatili vysokou cenu – nejméně deset příslušníků jednotky při obraně Státu Izrael položilo své životy. Zde je jejich příběh…



    Vznik jednotky
    119. tajeset byla založena v září 1956 na základně Ekron (dnes Tel Nov) jako stíhací jednotka pro každé počasí. Výzbrojí se staly tři britské proudové noční stíhačky Gloster Meteor NF.13 a létající personál tvořila jediná posádka.


    Sinajská válka
    Již necelé dva měsíce po svém vzniku se 119. tajeset dostalo práva a povinnosti první, byť neoficiální a tajné, akce sinajské války. V noci na 29. října 1956 pilot Jehoaš Cidon s radarovým operátorem Elijašivem Brošem 200 kilometrů jižně od Kypru sestřelili egyptský Il-14, na jehož palubě se z porady v Damašku vracelo do Káhiry šestnáct vysokých důstojníků egyptského generálního štábu. Smrti však unikl náčelník egyptského generálního štábu, který se vracel pozdějším letadlem. Egyptské nejvyšší velení ale i tak utrpělo ztrátu, kterou několik hodin před začátkem války nebylo možno nahradit.


    Samotných bojových akcí se jediná posádka 119. tajeset nezúčastnila. Provedla sice několik nočních poplachových startů proti pronikajícím egyptským proudovým bombardérům Il-28,ale ke kontaktu s nepřítelem nedošlo. Například v noci na 31. října posádka Cidon/Broš provedla čtyři neúspěšné poplachové vzlety proti egyptským bombardérům.


    1957 až 1967
    V důsledku sinajské války uvalila britská vláda embargo na zbylé tři Meteory NF.13 (jak pokrytecké když si uvědomíme, že izraelské akce byly s Británií a Francií koordinovány) a Izrael, který proudové stíhačky pro každé počasí nutně potřeboval, se musel poohlédnout jinde. Vhodný typ byl nalezen, kde jinde, než ve Francii a byl jím SNCAO Vautour IIN, kterého bylo objednáno sedm kusů a již v březnu 1958 byly první čtyři Vautoury ke 119. tajeset dodány. V návaznosti na tuto dodávku Britové embargo okamžitě uvolnili (asi cítili jednu z posledních šancí prodat tehdy již zastaralé letouny) a zbylé tři Meteory NF.13 v dubnu 1958 dodali (jeden letoun při přeletu ve Francii havaroval a byl využíván jen jako zdroj náhradních dílů).


    Již v srpnu 1963 však jednotka všechny své Meteory a Vautoury předala 110. tajeset a zahájila přezbrojení na Mirage IIICJ, které bylo dokončeno v březnu 1964.


    K prvnímu bojovému střetnutí „Miráží“ 119. tajeset došlo 13. listopadu 1966. Toho dne jednotky Cahalu (Cva Hagana L‘Izrael – Izraelské obranné síly) prováděly operaci proti výcvikovému táboru palestinských teroristů v Jordánsku. Izraelské jednotky byly během operace napadeny dvojicí jordánských Hunterů. Na místo byla povolána hlídka Mirage 119. tajeset a po osmiminutovém vzdušném boji velitel tajeset Ran Ronen jeden z Hunterů sestřelil. Byl to třetí sestřel v historii typové řady Mirage.


    K intenzivnějšímu nasazení došlo během tak zvané „války o vodu“ v dubnu 1967, kdy syrské dělostřelectvo ostřelovalo stavbu zavlažovacích kanálů v příhraničních oblastech severního Izraele. K obraně severních kibuců bylo 7. dubna 1967 nasazeno i letectvo – Ouragany, Mystéry a Vautoury útočily na syrské baterie, zatímco Mirage 101., 117. a 119. tajeset poskytovaly vzdušné krytí.
    Ke střetnutí došlo osm minut před čtvrtou hodinou odpoledne. Dvojice Mirage 119. tajeset, které pilotovali major Ran Ronen a kapitán Avraham Salmon, se utkala s dvojicí syrských MiGů-21. Ran Ronen po zaujetí palebné pozice odpálil raketu Šafrir, která ale MiG těsně minula, aniž by explodovala. Poté se Syřan se zapnutým přídavným spalováním pokusil uniknout. Ronen odpálil druhý Šafrir, který však pilot MiGu vymanévroval. Dvousekundové dávce z Ronenovi Mirage už ale neunikl a z explodujícího MiGu se musel katapultovat.
    Avraham Salmon mezitím zaútočil na druhý MiG. Obě řízené rakety Šafrir, odpálené ze vzdálenosti 1000 a 700 metrů, tradičně selhaly a proto na vzdálenost 400 metrů zahájil palbu z kanónů. Syřan byl několika střelami zasažen, ale Salmon byl pro nedostatek paliva nucen souboj přerušit a poškozený MiG se vrátil zpět na základnu.
    V půl páté odpoledne byla v tomtéž prostoru zjištěna přítomnost čtveřice syrských MiGů-21, na které byly navedeny dva páry Mirage, po jednom od 117. a 119. tajeset. „Sto devatenáctou“ v tomto střetnutí zastupovali major Mordechaj Ješurun a kapitán Oded Sagi. Ke střetnutí však nakonec nedošlo, protože o MiGy se postarali piloti 117. tajeset.


    Šestidenní válka
    Od počátku roku 1967 byly agresivní plány arabských zemí vůči Izraeli stále zřejmější. 14. května vstoupila egyptská armáda do demilitarizované zóny na Sinaji a zde rozmístěná vojska OSN donutila ke stažení. Navíc 22. května Egypt zablokoval Tiránskou úžinu pro veškerou lodní dopravu, směřující do izraelského přístavu Ejlat. Tyto akty byly zjevným porušením dohody o příměří, uzavřené v roce 1956, nehledě k tomu, že válečné přípravy arabských armád zřetelně ukazovaly, že další arabská agrese je jen otázkou času.
    Na základě rozhodnutí izraelské vlády proto celé izraelské letectvo v pondělí 5. června 1967 zahájilo preventivní úder proti vzdušným silám okolních arabských zemí a 119. tajeset byla samozřejmě u toho:


    První vlna:
    V 7.50 hod čtyři Mirage (formace 119/5, volací znak Apartment) zaútočily na egyptskou základnu Inšás, kde bombardovaly vzletovou dráhu a při následných průletech na zemi zničily 4 až 5 MiGů-21.
    Osádky: č. 1 Ran Ronen (Mirage 58), č. 2 Šlomo Egozy (Mirage 32), č. 3 Eliezer Prigat (Mirage 20), č. 4 Ašer Snir (Mirage 43).
    Vzlet 7.24, přistání 8.25 hod.
    Formace měla správně odstartovat již v 7.19, ale kvůli chybě v podkladech se vzlet o 5 minut opozdil. Velitel formace Ran Ronen si tuto chybu uvědomil až v okamžiku, kdy viděl startovat čtveřici Vautourů, které podle rozvrhu měly vzlétnout až po formaci Apartment. Formace proto okamžitě vzlétla a celou cestu letěla rychlostí 420 uzlů (778 km/h) namísto plánovaných 360 (667 km/h) a zrychlila na 540 (1000 km/h) uzlů dříve, než bylo plánováno. Zpoždění formace srovnala jednu minutu před dosažením cíle.


    V 8.00 hod čtyři Mirage (formace 119/6, volací znak Lintel) zaútočily na egyptskou základnu Káhira-Západ, kde 500 kg pumami bombardovaly vzletovou dráhu a na zemi zničily jeden bombardér (Tu-16 nebo Il-28), dva MiGy-21 a dva MiGy-17. Číslu 2 se při prvním náletu nepodařilo odhodit pumy a proto odbombardoval až při následných průletech.
    Osádky: č. 1 Oded Sagi (Mirage 80), č. 2 Arnon Lapidot (Mirage 68), č. 3 Ilan Hait (Mirage 79), č. 4 Itamar Neuner (Mirage 19).
    Vzlet 7.27, přistání 8.26 hod.


    V 8.55 čtyři Mirage (formace 119/7, volací znak Gutter) znovu zaútočily na Káhiru-Západ, kde bombardovaly vzletovou dráhu 16/34 a poté provedly tři průlety, při kterých ostřelovaly stojící letadla a budovy letiště. Číslo 4 zároveň provádělo fotografickou dokumentaci základny (právě od něj pocházejí známé snímky hořících bombardérů Tu-16).
    Při jednom z průletů bylo číslo 3 zasaženo do zadní palivové nádrže. Kvůli následnému úniku paliva letounu nad Gazou došlo palivo, ale Reuven Rozen s letounem dokázal bezpečně přistát na základně Hatzor.
    Osádky: č. 1 Ja‘akov Agassi (Mirage 78), č. 2 Omri Afek (Mirage 41), č. 3 Reuven Rozen (Mirage 83), č. 4 Ehud Šelach (Mirage 85).
    Vzlet 8.17, přistání 9.30 hod.



    Každá jednotka Mirage kromě úderů proti základnám ponechala na zemi dva hotovostní páry, vyzbrojené pro vzdušný boj. Během první vlny byla hotovostní dvojice 119. tajeset, tvořená Ejtanem Karmim a Giorou Romem, zvednuta a navedena nad egyptskou základnu Abú Sueir, kde se egyptské MiGy-21 pokoušely napadnout útočící izraelské letouny. Karmi i Rom po dvou MiGách sestřelili.


    Druhá vlna:
    Čtyři Mirage (volací znak Apartment) bombardovaly egyptskou základnu Abú Sueir a při následných průletech zničily čtyři bombardéry Il-28.
    Číslo dva kvůli mylnému přepnutí zbraňového systému na režim vzduch-vzduch neodbombardoval. Až po návratu na základnu pilot zjistil, že obě 500kg pumy jsou na místě, ale naopak chybí jedna protiletadlová řízená střela Šafrir.
    Osádky: č. 1 Ran Ronen (Mirage 43), č. 2 Baruch Keinan (Mirage 20), č. 3 Eliezer Prigat (Mirage 58), č. 4 Ašer Snir (Mirage 32).
    Vzlet 9.35, přistání 10.27 hod.


    Čtyři Mirage (volací znak Lintel) zaútočily na egyptskou základnu el-Minja, kde bombardovaly vzletovou dráhu na zemi zničily šest až osm Il-14.
    Osádky: č. 1 Oded Sagi (Mirage 79), č. 2 Šlomo Egozy (Mirage 19), č. 3 Ilan Hait (Mirage 80), č. 4 Itamar Neuner (Mirage 68).
    Vzlet 9.48, přistání 11.14 hod.


    Dvojice Mirage provedla průzkumný let nad egyptskou základnu Inšás, kde provedla fotografickou dokumentaci. Při zpátečním letu dvojice vlétla do hejna čápů, z nichž byl jeden nasát do motoru čísla 2 a způsobil jeho zástavu. Pilot však dokázal motor opět nastartovat a bezpečně přistát na základně. Letoun byl opraven a následujícího rána byl opět ve vzduchu.
    Osádky: č. 1 Moti Ješurun (Mirage IIIBJ č. 87), č. 2 Uri Jeari (Mirage IIICJ(R) č. 85).
    Vzlet 10.55, přistání 11.58 hod.


    Ve 12.30 hod čtyři Mirage (volací znak Apartment) zaútočily na egyptskou základnu Gardaka, kde na zemi zničily osm MiGů-17 a jeden vrtulník Mi-6. Během útoku byly napadeny dvaceti třemi (!) egyptskými MiGy-19 a –21. Ran Ronen ve vzdušném boji sestřelil dva MiGy-19, třetí sestřelil mladý poručík Arnon Lapidot (v té době létal na Mirage teprve necelý půlrok). Čtyři MiGy havarovaly při pokusu o přistání na rozbombardované dráze a zbylých šestnáct MiGů se zřítilo po vyčerpání paliva, když se pokoušely přeletět na severnější základny. Všechny Mirage se v pořádku vrátily na domovskou základnu.
    Osádky: č. 1 Ran Ronen (Mirage 78), č. 2 Arnon Lapidot (Mirage 20), č. 3 Reuven Rozen (Mirage 43), č. 4 Baruch Keinan (Mirage 32).
    Vzlet 11.35, přistání 12.48 až 12.59 hod)


    V době, kdy byla ve vzduchu druhá vlna, proniklo do izraelského vzdušného prostoru několik syrských MiGů-17 a -21 a jordánských Hunterů, které se snažily napadat různé cíle v Izraeli. Do vzduchu byla zvednuta hotovostní dvojice 119. tajeset a Oded Sagi jeden Hunter sestřelil. Druhý pilot odpálil dvě PLŘS Šafrir na druhý Hunter, ale ani jedna nezasáhla (první generace Šafrirů byla velmi nespolehlivá a cíl zasáhla jen asi každá patnáctá raketa; během šestidenní války dokonce cíl nezasáhl ani jeden odpálený Šafrir).


    Třetí vlna:
    Čtyři Mirage (volací znak Floor) zaútočily na jordánskou základnu H-5 u Ammánn (Prince Hassan AB), kde 500kg pumami bombardovaly vzletovou dráhu 06/24 a při následných průletech ostřelovaly na zemi stojící letadla a řídící věž. Číslo 1 z důvodu mylného přepnutí zbraňového systému na režim vzduch-vzduch neodbombardoval a pumy odhodil až při zpátečním letu.
    Původním cílem měla být egyptská základna Gardaka a teprve za letu byla formace přesměrována na Ammán.
    Osádky: č. 1 Avraham Salmon (Mirage 07), č. 2 Omri Afek (Mirage 79), č. 3 Ja‘akov Agassi (Mirage 41), č. 4 Menachem Šmul (Mirage 68).
    Vzlet 12.15, přistání 13.37 hod.


    Čtvrtá vlna:
    Čtyři Mirage (volací znak Fence) zaútočily na syrskou základnu T-4, kde bombardovaly vzletovou dráhu a při následných průletech na zemi zničily několik letadel. Při náletu byla formace napadena dvěma syrskými MiGy-21, které sestřelili Giora Rom a Ašer Snir. Z důvodu nízkého stavu paliva musel Giora Rom přistát v Ramat Davidu.
    Osádky: č. 1 Ejtan Karmi (Mirage 68), č. 2 Giora Rom (Mirage 43), č. 3 Eliezer Prigat (Mirage 20), č. 4 Ašer Snir (Mirage 32).
    Původním cílem formace byla egyptská základna Inšás a jejím velitelem Ran Ronen, ale těsně před vzletem byla formace odvolána zpět do zodolněných úkrytů, kde byla oznámena změna cíle na syrský T-4. Rana Ronena v kokpitu vystřídal Ejtan Karmi a volací znak formace byl změněn z Apartment na Fence.
    Vzlet 15.14, přistání 16.14 hod.


    O pár minut později na T-4 zaútočila další trojice Mirage (volací znak Lintel). Těsně před dosažením cíle se formace dostala do souboje se dvěmi MiGy-21, které nakonec sestřelili piloti formace Fence. Po odbombardování provedly několik průletů, při nichž ostřelovaly na zemi stojící letadla. Dohromady formace Fence a Lintel na zemi zničily devět syrských letadel.
    Původně byla formace čtyřčlenná, ale Reuven Rozen musel z technických důvodů misi přerušit ještě před vzletem.
    Původním cílem byla syrská základna Damyr, ale po zhruba 100 km letu byla formace přesměrována na T-4.
    Osádky: č. 1 Oded Sagi (Mirage 79), č. 2 Ehud Šelach (Mirage 58), č. 3 Menachem Šmul (Mirage 78).
    Vzlet 15.18, přistání 16.20 hod.


    Pátá vlna:
    Čtyři Mirage (volací znak Apartment) zaútočily na mezinárodní letiště v Káhiře, kde bombardovaly vzletovou dráhu, bez obvyklých následných průletů s ostřelováním letadel či budov.
    Osádky: č. 1 Ran Ronen (Mirage 41), č. 2 Arnon Lapidot (Mirage 07), č. 3 Ilan Hait (Mirage 58), č. 4 Itamar Neuner (Mirage 20).
    Vzlet 17.10, přistání 18.15 hod.


    O několik desítek minut později se další dvojice Mirage objevila nad káhirským mezinárodním letištěm a shodila pumy se zpožděným zápalem. Cílem bylo narušit noční provoz na letišti.
    Osádky: č. 1 Moti Ješurun (Mirage 79), č. 2 Avraham Salmon (Mirage 78).
    Vzlet 17.47, přistání 18.50 hod.



    Prvního dne šestidenní války piloti 119. tajeset provedli 70 bojových letů a ve vzdušných bojích sestřelili deset arabských letadel bez jediné ztráty. Své první tři sestřely, z celkových pěti, si toho dne připsal poručík Giora Rom, pozdější nejúspěšnější izraelské eso šestidenní války. Vedoucím esem na Mirage byl po prvním dni války velitel 119. tajeset major Ran Ronen se čtyřmi sestřely.


    V úterý 6. června ráno se egyptské stíhací bombardéry Su-7 pokusily napadnout izraelské pozemní jednotky na Sinaji. Proti nim se postavily Mirage 101. a 119. tajeset a výsledkem bylo sestřelení pěti Su, z nichž jeden šel na konto 119. tajeset.
    Později téhož dne byla dvoučlenná hlídka 119. tajeset (piloti Uri Jeari a Ithamar Neuner), společně s hlídkou 101. tajeset, navedena směrem k Port Saidu, kde byla zjištěna přítomnost dvou egyptských MiGů-19. Druhý z MiGů se stal premiérovým sestřelem pro Uri Jeariho.
    Zhruba ve stejnou dobu se jižněji, nad horou Džebel Mara, dvojice 119. tajeset Oded Sagi a Omri Afek střetla s dalšími čtyřmi MiGy-19, z nichž Sagi i Afek po jednom zničili.


    Od třetího dne války byly 119. tajeset svěřeny především mise pro vybojování vzdušné převahy a protivzdušné obrany Izraele.
    Ve středu 7. června byla u Bir Džafdžafy formace Super Mystérů 105. tajeset při útoku na pozemní cíle napadena skupinou egyptských MiGů-17. Na místo přivolaná trojčlenná hlídka Mirage 119. tajeset (Mordechaj Ješurun, Giora Rom a Avraham Salmon) dva MiGy sestřelila. O oba se postaral poručík Giora Rom, který se tak stal nejen prvním stíhacím esem na Mirage , ale i prvním izraelským stíhacím esem vůbec.


    Čtvrtého dne války (8. června) piloti 119. tajeset pokračovali v hlídkových letech nad Sinají, kde egyptská aktivita pomalu ustávala. Došlo k několika vzdušným soubojům, při kterých nad Romani Avraham Salmon sestřelil dva a Menachem Šmul jeden MiG-19.
    Odpoledne čtyři egyptské MiGy-17, kryté čtyřmi MiGy-21 napadly izraelské jednotky u el-Aríše. Na místo se, vedle páru Mirage od 101. tajeset, dostavila i dvojice 119. tajeset Avraham Salmon a Reuven Rozen, který jeden MiG-17 sestřelil. Rozen poté ještě neúspěšně zaútočil na bombardér Il-28.
    Ve stejnou dobu poblíž hlídkovala další dvojice 119. tajeset Jaakov Agassi a Menachem Šmul, která Il-28 zachytila a palbě Šmulových kanónů již egyptský bombardér neunikl. Dvojice se poté otočila na západ, aby pronásledovala zbylé Iljušiny, ale vzápětí byla napadena čtyřmi MiGy-21, z nichž Šmul jeden sestřelil.


    V pátek 9. června byla aktivita egyptského letectva již nízká a piloti 119. tajeset se dostali pouze do jednoho vzdušného boje, když Ašer Snir a Ilan Hait pronásledovali dva egyptské MiGy-17, útočící na izraelské pozemní jednotky. Snir sestřelil oba MiGy, zatímco Haitovi se u smolné Mirage číslo 55 opět zasekly kanóny. Tato Mirage byla pokládána téměř za prokletou – při každém vzdušném boji se zasekávaly kanóny a navíc dvakrát v důsledku technické závady havarovala (10.10.1968 a 04.03.1971), přičemž dva piloti (Samuel Ben-Rom a Jermijahu Kejdar) byli vážně zraněni.


    V sobotu 10. června vstoupila v platnost dohoda o příměří. Celkem 20 pilotů 119. tajeset za šestidenní války provedlo celkem 316 bojových misí (IDF/AF oficiálně udává 346 misí) a při ztrátě jednoho letounu sestřelili 24 arabských letadel a další zničili na zemi. 119. tajeset se tím stala nejúspěšnější jednotkou šestidenní války. Nejvíce misí, devatenáct, provedli Ran Ronen, Uri Jeari a Oded Sagi.


    1967 až 1973
    Šestidenní válka sice skončila, ale střetnutí mezi izraelskými a egyptskými letouny byla zakrátko opět na denním pořádku.
    Prvního „poválečného“ sestřelu 119. tajeset dosáhla již necelý měsíc po skončení šestidenní války 8. července 1967, kdy Avihu Ben-Nun sestřelil egyptský MiG-21.
    O sedm dní později, 15. července, byla čtveřice Mirage 119. tajeset na průzkumném letu nad Egyptem napadena několika MiGy. Piloti 119. tajeset si tentokrát na konto připsali dokonce pět sestřelů egyptských stíhaček – dva MiGy-17 sestřelil Ašer Snir a po jednom MiGu-21 pak Ran Ronen, Eliezer Prigat a Avihu Ben-Nun. MiG, sestřelený Ronenem, byl prvním zásahem, dosaženým PLŘS Šafrir a Ronen se tímto sestřelem stal druhým izraelským stíhacím esem.
    Avihu Ben-Nun do třetice skóroval při poplachovém startu 10. října 1967 a jeho obětí se stal jeden ze čtyř egyptských MiGů-21, které pronikly nad Izraelci ovládanou Sinaj.


    Během šestidenní války izraelská vojska na sinajské základně Bir Džafdžafa zajistila několik desítek sovětských protiletadlových řízených raket R-3 (AA-2 Atoll) a devět odpalovacích lyžin. Při zkouškách byla zjištěna jejich kompatibilita se zbraňovým systémem Mirage a parametry a vlastnosti srovnatelné s AIM-9B Sidewinder. Sovětské rakety byly proto koncem roku 1967 zařazeny do běžné výzbroje 119. tajeset, která je používala až do roku 1970.


    Rok 1968 se obešel bez výraznějších bojových akcí a konto 119. tajeset se toho roku nezvětšilo. Ke střetnutí znovu začalo docházet až od počátku roku 1969. 14. dubna Reuven Rozen sestřelil jeden z osmi egyptských MiGů-21, které předstíraly útok na izraelské pozemní síly, aby odpoutaly pozornost od mise průzkumných MiGů-21. Byl to zároveň první izraelský sestřel, dosažený Mirage pomocí PLŘS AIM-9B Sidewinder.


    K významnějšímu střetnutí došlo 21. května 1969. Toho dne se několik egyptských formací MiGů-21 pokusilo proniknout nad Sinaj. Z Tel Nov vzlétla narychlo postavená hotovostní dvojice Ran Ronen a Reuven Rozen a za rádiového klidu směřovala v malé výšce k Bardavilu. Mezitím z přesunuté základny Refidim vzlétla i řádná hotovost 119. tajeset Ašer Snir a Elijahu Menachem a směřovala do stejného prostoru. V nastalém boji Ronen, Snir a Rozen sestřelili po jednom MiGu a jeden egyptský letoun sestřelila baterie PLŘS Hawk (byl to vůbec první sestřel Hawku).


    24. června 1969 piloti 119. tajeset „na oslavu“ nového velitele egyptského letectva Alí Mustafy Baghdádího zorganizovali léčku na egyptské piloty a Amos Amir jeden MiG-21 sestřelil.


    Zatím největší vzdušná bitva od konce šestidenní války se udála 2. července 1969 a 119. tajeset si připsala tři egyptské MiGy-21 – dva sestřelil Ejtan Karmi a jeden Amos Amir.
    Souboje s egyptskými, a nyní i syrskými letouny byly v letech 1969 a 1970 opravdu na denním pořádku a v tomto období téměř nebylo měsíce, aby si 119. tajeset nerozšířila počet vzdušných vítězství.


    11. září 1969 Egypťané zahájili masivní letecký útok na izraelská vojenská zařízení na Sinaji. Výsledkem bylo sedm sestřelených MiGů-21 a Su-7, z nichž po jednom sestřelili Dror Hariš a Ašer Snir. Jiným MiGem-21PFM však byla sestřelena Mirage číslo 18; první izraelské stíhací eso Giora Rom se katapultoval a byl zajat.
    Za zaznamenání stojí 27. březen 1970, kdy Ašer Snir sestřelil dva a Arnon Levošin jeden egyptský MiG-21. Snir se těmito dvěma sestřely stal prvním izraelským dvojnásobným esem.
    2. dubna 1970 se počet izraelských stíhacích es rozrostl o další dvě jména, když piloti 119. tajeset Amos Amir a Avraham Salmon toho dne dosáhli svého pátého sestřelu. Svůj druhý MiG-21 ve stejném souboji sestřelil i Avraham Gilad.
    Unikátního nočního sestřelu na sklonku 25. dubna dosáhl Amos Amir, když pomocí PLŘS AIM-9E Sidewinder sestřelil egyptský bombardér Il-28, který bombardoval izraelské vojenské zařízení u el-Aríše. Tento sestřel byl unikátní i z jiného hlediska. V té době již noční poplachové starty obstarávaly jednotky, vyzbrojené F-4E Phantom. Jednotky Mirage sice noční hotovosti také držely, ale jejich ostrý start byl tak nepravděpodobný, že hotovostní piloti obvykle ani nebyli oblečeni v letové ústroji. Rozkaz k ostrému startu proto byl tak překvapující, že Amos Amir (velitel jednotky!) odstartoval v oblečení, které měl zrovna na sobě – tričko, kraťasy a sandály!


    O tři dny později, 28. dubna 1970, nad Sinaj opět proniklo několik formací MiGů-17 a Su-7 s úmyslem zaútočit na izraelská vojenská stanoviště. Z Refidimu vzlétla hotovostní dvojice 119. tajeset Jicchak Nir a Dror Hariš, která spatřila čtveřici Su-7, překračující Suezský průplav. Egypťané po zahlédnutí „miráží“ odhodili pumový náklad do pouště, rozdělili se na dva páry a otočili zpět. Nir s Harišem jeden pár pronásledovali a oba Suchoje sestřelili – Hariš dávkou z kanónů, Nir sovětskou raketou R-3. Nirova Mirage číslo 79 byla poškozena střepinami z odhozených egyptských bomb.


    15. května 1970 zástupce velitele 119. tajeset Ašer Snir po šestiminutovém vzdušném boji ve výšce korun stromů sestřelil syrský MiG-17. Tento souboj je velmi poutavě popsán samotným Ašerem Snirem v knížce Letci s Davidovou hvězdou.
    Čtyři Mirage 119. tajeset, vedené velitelem jednotky Amosem Amirem se 30. července 1970 zúčastnily i známé pasti na sovětské piloty, při které po jednom MiGu-21 sestřelili Ašer Snir a Avraham Salmon, který se o další MiG podělil s Jiftachem Spektorem od 101. tajeset.


    V bojích opotřebovací války piloti 119. tajeset celkem sestřelili 38 arabských letadel, za cenu jedné ztracené Mirage. Během opotřebovací války se v plné šíři projevilo francouzské zbrojní embargo vůči Izraeli a Chel Ha‘Aviru se začalo nedostávat náhradních dílů i samotných letadel pro provoz všech tří jednotek Mirage. V říjnu 1970 proto 119. tajeset všechny své Mirage předala 101. a 117. tajeset a ještě téhož měsíce byla přezbrojena na novou techniku – americké stíhací bombardéry F-4E Phantom II, které v Izraeli obdržely pojmenování Kurnass (perlík).


    Prvního vzdušného vítězství Phantomu u 119. tajeset dosáhl 21. listopadu 1972 Samuel Ben-Rom s operátorem Aharonem Katzem, když nad Golanskými výšinami sestřelili syrský MiG-21.
    K dalšímu vzdušnému souboji došlo hned zkraje následujícího roku, 8. ledna 1972, kdy byly Phantomy, útočící na syrskou radarovou stanici napadeny čtyřmi syrskými MiGy-21. Piloti doprovodných Phantomů 119. tajeset všechny čtyři MiGy sestřelili - dva sestřelila posádka David Dror / Nathan Peri, po jednom posádky Samuel Ben-Rom / Mordechaj Ilani a Zvi Kanor / Zvi Tal.
    K velké vzdušné bitvě došlo 13. září 1973 nad syrským a libanonským pobřežím. Toho dne odstartovaly čtyři průzkumné RF-4E, po dvou od 69. a 119. tajeset k průzkumnému letu nad severní Sýrií. Až po splnění úkolu proti odlétajícím vetřelcům vzlétly čtyři syrské MiGy-21PF z 54. letky, které se střetly s letouny stíhacího doprovodu – čtyřmi Phantomy od 107. tajeset a osmi Miragemi, po čtyřech od 101. a 117. tajeset. Mezitím Syřané do vzduchu poslali dalších nejméně dvanáct MiGů-21PF a FL, proti kterým byla zvednuta hotovost čtyř Phantomů od 69. tajeset a dvou od 119. tajeset. Mezitím, co se všechny průzkumné RF-4E bezpečně vrátily na základny, bitva pokračovala. Jeden z pilotů průzkumných RF-4E 119. tajeset, Moše Melnik, proto ihned po přistání přesedl do bojového letounu a vedl do bitvy další pár Phantomů.
    Celkem bylo v tomto souboji sestřeleno 12 syrských MiGů-21 při ztrátě jedné Mirage (pilot Jossi Šimšoni byl z moře zachráněn vrtulníkem). Samotná 119. tajeset v tomto souboji rozšířila skóre o další tři sestřely – po jednom syrském MiGu-21 sestřelily posádky Omri Afek / Chaim Katz, Rafael Koren / Šimšon Rozen a Moše Melnik / Chaim Barkan.
    Je jenom perličkou, že ačkoli Izraelci v tomto souboji ztratili jen jednu Mirage, Syřané si v tomto souboji nárokovali zničení osmi izraelských letadel a vedoucí čtveřice MiGů z 54. letky kapitán Adíb el-Gar byl „za sestřelení dvou Phantomů“ vyznamenán titulem Hrdina republiky.


    Nejtěžší zkouška ale teprve měla přijít…



    Jom kippurská válka
    V sobotu 6. října 1973 ve dvě hodiny po poledni egyptská a syrská armáda napadla Izrael. Arabské armády, které se pokusily napodobit izraelský úspěch o šest let dříve, vedle pozemního útoku hned od počátku podnikaly rozsáhlé letecké údery proti izraelským leteckým základnám a prostředkům PVO na Sinaji.


    Od samotného počátku války se piloti 119. tajeset podíleli především na akcích blízké izolace bojiště, potlačení protivzdušné obrany a na úderech proti leteckým základnám protivníka. Naprostou výjimkou byl první den války, kdy všechny dostupné stíhačky odrážely vlny nalétávajících arabských letadel. Jako první ze 119. tajeset se do boje dostala hotovostní dvojice, detašovaná na předsunuté sinajské základně Refidim. Vedoucí dvojice Moše Melnik s operátorem Zvi Talem sestřelili bezpilotní střelu AS-5, odpálenou z bombardéru Tu-16, a následně i stíhací bombardér Su-7. Na Phantomu 119. tajeset bylo toho dne dosaženo ještě jednoho sestřelu (egyptský vrtulník Mi-8), ale v jeho kabině seděla posádka 107. tajeset (pilot Ran Goren a operátor Jossi Jeari), která si letoun vypůjčila poté, co jejich vlastní Phantom byl při přistání na rozbombardované základně Refidim poškozen odlétávajícími kameny.


    Druhého dne války (7. října 1973) izraelské letectvo spustilo operaci Tagar, jejímž cílem bylo (alespoň dočasné) vyřazení šesti největších egyptských leteckých základen. Cílem Phantomů 119. tajeset byla základna Mansúra. Krátce po odbombardování byla formace napadena egyptskými MiGy-21. Po jednom MiGu sestřelily posádky Arnon Lapidot / Chaim Katz a Rafael Koren / Moše Bartov.
    Zbylé Phantomy se, společně se Skyhawky, podílely na úderech proti egyptskému protiletadlovému dělostřelectvu.


    V pondělí 8. října se většina úsilí izraelského letectva obrátila proti syrské frontě, kde nyní bylo přímo ohroženo samotné území státu Izrael. Všechny tajeset Phantomů toho dne ráno napadly čtyři syrské letecké základny; 119. tajeset pravděpodobně bombardovala základnu Chulchul nebo Nazaríja.
    Kromě toho 119. tajeset toho dne bombardovala syrské protiletadlové baterie na Golanských výšinách.


    Před polednem 9.října byl třem tajeset Phantomů, včetně 119., svěřen mimořádně důležitý a smělý úkol - bombardování budovy velitelství syrského letectva v Damašku. Akce se zúčastnilo osm Phantomů, vyzbrojených klasickými „železnými“ bombami. Přes nepříznivé počasí a drobnou navigační odchylku při letu k cíli, formace cíl uprostřed Damašku nalezla, všechny svržené pumy ho zasáhly a zničily horní patra budovy. Formace zbylých jednotek akci pro nepříznivé počasí přerušily a byly přesměrovány na jiné cíle. Podle svědectví zajatých izraelských pilotů, kteří byli v té době drženi v suterénu budov, byli syrští důstojníci přesvědčeni, že zničení pouze horních pater bylo záměrné, aby nebyly ohroženy životy pěti izraelských letců. Útok byl natolik překvapivý, že protivzdušná obrana Damašku téměř nestačila vystřelit. Až při odletu byl sestřelen jeden Phantom. přičemž pilot Dov Šapir zahynul a operátor Jaakov Jaakobi byl zajat. Druhý Phantom byl zasažen, ale pilot i s hořícím motorem dokázal bezpečně přistát na základně. Velitel formace major Arnon Lapidot (Levošin) za tuto akci po válce obdržel nejvyšší izraelské vyznamenání za statečnost „Ot Ha‘Gvura“.
    Téhož dne večer dvojice Phantomů 119. tajeset pronikla hluboko do syrského prostoru s cílem nalézt irácké expediční síly, které se podle zpravodajských informací měly přesunovat směrem ke golanské frontě. Proti Phantomům vzlétly syrské hotovostní MiGy-21, z nichž jeden Omri Afek s operátorem Zeevem Zeevim sestřelili. Oba Phantomy se nepoškozeny vrátily domů.


    Ve středu 10. října Phantomy 119. tajeset bombardovaly syrskou leteckou základnu Blai, kde byly napadeny syrskými MiGy-21. Jeden z MiGů se dostal do manévrového souboje s Phantomem, pilotovaným Moše Melnikem. Krátce poté Syřan ztratil nad svým letounem kontrolu a zřítil se.


    Informace o bojové činnosti 119. tajeset 11. října nejsou známy.


    Ráno 12. října letouny 119. tajeset opět bombardovaly syrskou leteckou základnu Blai a na šest hodin ji vyřadily.


    Podobná akce se uskutečnila i ráno 13. října, kdy 119. tajeset bombardovala syrskou leteckou základnu Chulchul a znovu i základnu Blai.
    Do tohoto data 119. tajeset od začátku války ztratila tři Phantomy a šest členů posádek (tři zabiti, tři zajati).


    V neděli 14. října, poté co se zhroutila egyptská ofenzíva na Sinaji, izraelské letectvo provedlo rozsáhlý úder proti egyptské základně Tanta, která byla domovem egyptské 41. letky MiGů-21PFM a dvou libyjských letek Mirage 5. Pro úder byly určeny tři tajeset Phantomů. Nejprve osm letounů 201. tajeset, pro odvedení pozornosti, pět minut po půl čtvrté odpoledne provedlo úder proti nedaleké základně Mansúra, kde sídlila elitní egyptská 45. a 46. letka, vyzbrojené MiGy-21MF. Pět minut poté šest Phantomů 119. tajeset, vedených velitelem jednotky Eliezerem Prigatem s operátorem Aharonem Katzem, zaútočilo na prostředky PVO v Tantě a teprve potom zaútočily dvě šestičlenné formace 107. tajeset. Výsledkem útoku bylo vyřazení Tanty na celých 24 hodin. Po odbombardování se cestu domů pokusil znepříjemnit egyptský MiG-21, ale poté, co na něj zaútočil Rafael Koren s operátorem Rachaminem Soferem, Egypťan uhnul tak prudce, že ztratil nad letounem kontrolu a zřítil se.


    V pondělí 15. října ve tři čtvrtě na jednu odpoledne dvanáct Phantomů 119. tajeset, vedených majorem Ašerem Snirem s operátorem podporučíkem Aharonem Katzem, nálet na základnu Tanta zopakovalo. Scénář byl podobný jako předešlého dne jen s tím rozdílem, že po „netopýrech“ jako druhá útočila formace 201. tajeset. Tato akce však již neprobíhala tak hladce jako o den dříve. Ještě před dosažením egyptského pobřeží se jeden z Phantomů musel pro poruchu palivového systému vrátit. Při přibližování k cíli byl jeden Phantom zasažen raketou S-125M Něva. Pilot Benjamin Livne se úspěšně katapultoval a byl zajat, ale teprve dvacetiletý operátor zbraňových systémů Rahamin Sofer zahynul. Při zpáteční cestě byla formace navíc napadena dvěma MiGy-21. V nastalém vzdušném boji byl jeden z MiGů sestřelen Ašerem Snirem. Při souboji byl raketou R-3 (AA-2 Atoll) zasažen další Phantom, ale jeho pilot Omri Afek se i s poškozeným křídlem dokázal vrátit zpět do Tel Nov.


    Informace o bojové činnosti 119. tajeset 16. října nejsou známy, ale obecně jednotky Phantomů toho dne útočily na egyptské protiletadlové baterie u Port Saidu a bombardovaly strategické cíle v Sýrii.


    Ve středu 17. října Phantomy 119. tajeset poskytovaly vzdušné krytí 69. tajeset, která bombardovala tři mosty severovýchodně od Latakie v Sýrii. V prostoru došlo ke dvěma vzdušným soubojům se syrskými MiGy-21, ve kterých byly dva MiGy sestřeleny. Prvního sestřelu dosáhl Moše Melnik s operátorem Liorem Elazarem, o druhého MiGa se Melnik při návratu podělil s Ašerem Snirem.


    18. října se pozornost jednotek Phantomů vrátila k arabským leteckým základnám. Piloti 119. tajeset bombardovali základnu Calčia (Tsalchiya) s cílem uzemnit zde dislokované MiGy-21, aby nemohly zasáhnout proti Phantomům 69. a 201. tajeset, útočícím na stanoviště PVO v Kantaře.


    Informace o bojové činnosti 119. tajeset 19. října nejsou známy.


    V sobotu 20. října 119. tajeset poskytovala přímou leteckou podporu pozemním silám západně od Suezského průplavu. Při této akci byl raketou země-vzduch sestřelen Phantom, pilotovaný Odedem Sagim s operátorem Moše Bartovem.


    V neděli 21. října izraelské ozbrojené síly spustily operaci Kinoach, jejímž cílem bylo znovu obsadit strategické pozorovací stanoviště na hoře Hermon, které bylo od prvního dne války v syrských rukou. Vrtulníkový výsadek a útok pěchoty ze vzduchu kryly Phantomy 119. a 201. tajeset. Hlídka dvou Phantomů 119. tajeset s posádkami Nachum Merkavi / Mordechaj Ilani a Daniel Guri / Zvi Benjamini přitom sestřelila po jednom syrském MiGu-21.


    Informace o bojové činnosti 119. tajeset 22. října nejsou známy, ale obecně jednotky Phantomů toho dne útočily na pozemní cíle a stanoviště PVO po celé délce egyptské fronty.


    Ve středu 23. října se nad Hořkým jezerem uskutečnil poslední vzdušný souboj jomkippurské války. Jeho hlavními účastníky byli piloti 119. tajeset Gideon Šeffer a Moše Melnik, kteří sestřelili po jednom egyptském MiGu-21. Moše Melnik se tímto sestřelem zároveň stal sedmým izraelským stíhacím esem na Phantomu (Melnik se v červnu 1979 stal i prvním pilotem na světě, který dosáhl sestřelu na F-15).


    Ve středu 24. října v poledne vstoupila v platnost dohoda o příměří na obou frontách. Během jomkippurské války piloti 119. tajeset odlétali přes 900 bojových misí a dosáhli šestnácti sestřelů při ztrátě pěti F-4E. Nejméně čtyři členové posádek zahynuli, další nejméně čtyři byli zajati. Poměr bojových letů ku ztrátám byl 185:1.



    1973 až 1992
    Po válce nastal čas pro nahrazení bojových ztrát. Některé ztráty na technice byly již v průběhu války doplněny dodávkami Phantomů, stažených od jednotek USAF, ale mnoho letounů utrpělo četná bojová poškození a opotřebení. V roce 1974 proto byly počty Phantomů doplněny novými dodávkami ze Spojených států (celkem 48 kusů – polovina nové, polovina použité).


    Napětí na obou hranicích však pokračovalo i po skončení války. Již 6. prosince 1973 se smíšená formace čtyř Phantomů (po dvou od 69. a 119. tajeset) nad Suezským zálivem střetla se čtyřmi MiGy-21, pilotovanými Severokorejci. V nastalém boji byly sestřeleny dva MiGy, z nichž jeden rozšířil konto 119. tajeset.


    Po roce 1973 se situace na izraelsko-arabských hranicích na několik let zklidnila a po podepsání mírové dohody v Camp Davidu incidenty na egyptsko-izraelské hranici prakticky ustaly. Jiná situace byla na hranici se Sýrií a Libanonem, který se v důsledku občanské války stal nejen rejdištěm palestinských teroristů, ale i předmostím syrské armády. Od roku 1979 se situace v této oblasti začala zhoršovat a souboje mezi izraelskými a syrskými stíhačkami byly znovu téměř na denním pořádku. Hlavní tíhu vzdušných bojů však v této době již nesly jednotky, vyzbrojené stíhačkami F-15 a F-16. Poslední den roku 1980 dosáhla 119. tajeset zatím posledního skutečného sestřelu. Dva Phantomy 119. tajeset ve společné hlídce s dvěmi F-15 133. tajeset se nad Libanonem střetly se syrskými MiGy-21. Výsledkem souboje byly sestřelené dva MiGy, na jednom měl poloviční podíl pilot 119. tajeset Ran Granot s operátorem Zvi Erlichem.


    V červnu 1982 se Phantomy 119. tajeset účastnily bezpečnostní operace Šalom Ha‘Galil v jižním Libanonu. Například 9. června se jednotky Phantomů zúčastnili operace Artzav, jejímž cílem byla systematická likvidace baterií syrské protivzdušné obrany v údolí Bikáa. Během několika hodin byly neutralizovány tři syrské brigády PVO, zničeno 15 baterií protiletadlových raket a zbývající čtyři poškozeny.
    Později Phantomy v jižním Libanonu prováděly i údery proti pozicím a výcvikovým táborům palestinských teroristů.


    119. tajeset byla i hlavní taktickou průzkumnou jednotkou Chel Ha‘Aviru, a to již od roku 1964, kdy obdržela první dvě průzkumné Mirage.
    První průzkumné Phantomy RF-4E jednotka dostala v lednu 1971 a v následujících letech 119. tajeset provedla mnoho průzkumných letů nad okolními arabskými zeměmi.
    Při jednom z průzkumných letů byl 9. listopadu 1973 egyptskou raketou země-vzduch zasažen RF-4E číslo 194. Jeho pilot, kapitán Gideon Šeffer, se musel ve výšce 15 000 metrů, při rychlosti 1,7 M a při okolní teplotě –60°C katapultovat a byl zajat. Navigátor kapitán Ofer Cidon však zahynul.
    Na přelomu let 1975 a 1976 obdržela 119. tajeset tři průzkumné RF-4E(S), používané pro strategický průzkum. Při jedné takové misi 3. ledna 1982 se RF-4E(S), s posádkou Gideon Šeffer / Juval Naveh, nad Irákem utkal s iráckým MiGem-21, který se po vyčerpání paliva zřítil.


    Od roku 1989 začaly být původní F-4E 119. tajeset nahrazovány modernizovanou variantou Kurnass 2000. Výměna byla dokončena počátkem roku 1992.


    Devadesátá léta a současnost
    Již v průběhu devadesátých let bylo zřejmé, že přes dvacet let staré Phantomy zastarávají a modernizace Kurnass 2000 jejich odchod ze scény jen oddálila. V roce 2004 proto 119. tajeset byla (jako druhá jednotka) přezbrojena na nejmodernější úderné F-16I Sufa.
    S novými letouny se 119. tajeset v červnu až srpnu 2006 zúčastnila i dvou posledních rozsáhlých akcí izraelských ozbrojených sil, operace Summer Rain v pásmu Gazy a operace Just Reward v jižním Libanonu. Detailní informace o nasazení jednotky však nejsou známy. Jedinou výjimkou je informace o ztrátě letounu F-16I číslo 489, kterému při startu k bojovému letu praskla pneumatika. Oba letci se zachránili katapultáží. Byla to jediná ztráta proudového letounu v celé kampani.



    Použitá literatura:
    Knižní:
    Aloni, Shlomo - Arab-Israeli Wars 1947-82, Osprey, 2001
    Aloni, Shlomo - Israeli Mirage and Nesher Aces, Osprey, 2004
    Aloni, Shlomo - Israeli F-4 Phantom II Aces, Osprey, 2004
    Aloni, Shlomo - Israeli Air Force 107 Squadron, AirDOC, 2005
    Aloni, Shlomo - The June 1964 Six-Day War, VolumeA: Operation Focus, IsraDecal Publications, 2008
    Halperin Merav, Lapidot, Aharon - Letci s Davidovou hvězdou, Naše vojsko, 1991
    Hellebrand, Karel, Radina, Vladislav - Izraelské letectvo, Svět křídel, 1994
    Herzog, Chaim - Válka ze dne smíření, Baronet, 2005
    Katz, Samuel - The Shield of David, Concord, 1994
    Nicolle, David, Cooper, Tom - Arab MiG-19 and MiG-21 Units in Combat, Osprey, 2004
    Petz, Daniel, Hellebrand, Karel - Israeli Aircraft in detail part one, WWP No.13, 2000
    Petz, Daniel, Hellebrand, Karel - Israeli Aircraft in detail part two, WWP No.17, 2001
    Recce Rhinos of the Heyl Ha‘Avir, Smoking Trails
    Stafrace, Charles – Arab Air Forces, Squadron Signal, 1994




    Časopisy:
    Aloni, Shlomo - S jako Shablool, L+K 3/2006
    Aloni, Shlomo - Summer Rain a Just Reward, L+K 10/2006
    Balous, Miroslav - Sud-Aviation SO.4050 Vautour, L+K 4/2004
    Efrati, Yoav - The Israeli Air Force, Scale Aircraft Modeling
    Klein, Andreas - Peace Jack Phantoms, Smoke Trails volume 15/Number 1
    Máče, Jan - Kurnassy nad Izraelem, L+K 25-26/2001
    Máče, Jan - Černá Mirage, L+K 15-16/2001
    Máče, Jan - Šestidenní válka, L+K 15-16, 17/2002
    Petz, Daniel - Francouzské stíhací letouny v Izraeli, HPM 3/1993
    Petz, Daniel - Meteory v Izraeli, HPM 5/1992
    Petz, Daniel - Phantomy s Davidovou hvězdou, PKR 13/1993
    Petz, Daniel - Vývoj kamufláží izraelského letectva, L+K 25, 26/1991
    Petz, Daniel, Šmýra, František - Mirage s Davidovou hvězdou, PKR 14/1993
    Petz, D., Šmýra, Fr., Modlitba, Zd. - Vojenské letectvo Jordánska, APKR 59, 60/1997
    Radina, Vladislav - Operace „Branch“, APKR 48/1996
    Salajka, Martin - S panem Nori Harelem o izraelském letectvu, L+K 23/1994
    Šmýra, František - Křídla nad Suezem v roce 1956, PKR 27-31/1994
    Šmýra, František, Modlitba, Zdeněk - Vojenské letectvo Egypta, APKR 49-52/1996
    Šmýra, František, Modlitba, Zdeněk - Vojenské letectvo Sýrie, APKR 54, 55/1996
    Watson, Simon - Izraelské letectvo 50 let, L+K 19/1998



    Webové stránky:
    http://iafrus.narod.ru
    http://www.acig.org
    http://www.aeroflight.co.uk
    http://www.cia.gov
    http://www.fighter-jets.de
    http://www.globalsecurity.org
    http://www.iaf.org.il
    http://www.jewishvirtuallibrary.org
    http://www.scramble.nl




    Popisky k fotografiím:


    Na prvním snímku jsou piloti 119. tajeset v lednu 1968:
    Vzadu zleva: Avihu Ben-Nun, Jicchak Golan, Uri Jeari, Ran Ronen, Ilan Hait, Reuven Rozen a Ejtan Karmi.
    Vpředu zleva: Ašer Snir, Baruch Keinan, Šlomo Egozi, Arnon Lapidot (Levošin), Omri Afek a Jicchak Nir.


    Na prvním snímku jsou piloti 119. tajeset v lednu 1970:
    Zleva: Ašer Snir, Jicchak Nir, Mickey Katz, Avraham Gilad, Amos Šachar, Avraham Salmon, Amos Amir a Reuven Rozen.

    Znak 119. tajeset

    Piloti 119. tajeset na fotografii z ledna 1970:

    Piloti 119. tajeset na snímku z ledna 1968:
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/52544#197402 Version : 0
    Tango MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Přílohy 1:

    Velitelé 119. tajeset:
    - Jehoaš Cidon (1956 až ??)
    - ??
    - ??
    - Ran Ronen (?? až 1968)
    - Amos Amir (1968 až 5.10.1973)
    - Eliezer Prigat (5.10.1973 až ??)
    - ??
    - Gideon Šeffer (3.1.1982 až ??)
    - ??
    - ??


    Základny:
    - Tel Nov (1956 - dosud)


    Používaná technika:

    Meteor NF.13
    9/1956 až 1963
    Identifikační čísla: 50, 51, 52, 55, 57, 59
    Minimálně u stroje č. 57 se číslo změnilo na 157.

    Vautour IIN
    3/1958 až 8/1963
    Identifikační čísla: 61, 62, 65, 66, 67, 68, 69

    Mirage IIICJ (Šachak)
    3/1964 až 10/1970
    Známá identifikační čísla: 03, 13, 19, 20, 22, 25, 29, 32, 41, 43, 55, 56, 58, 66, 68, 78, 79, 80, 83, 84, 85, 89
    Pozn.: identifikační čísla M.III se několikrát měnila, proto je uvedeno jen poslední dvojčíslí, které vždy zůstalo stejné.

    Mirage IIIBJ (Šachak)
    3/1964 až 10/1970
    Známá identifikační čísla: 87, 89
    Pozn.: identifikační čísla M.III se několikrát měnila, proto je uvedeno jen poslední dvojčíslí, které vždy zůstalo stejné

    Mirage IIIBJ(R) (Šachak)
    964 až 10/1970
    Známá identifikační čísla: 98, 99
    Pozn.: identifikační čísla M.III se několikrát měnila, proto je uvedeno jen poslední dvojčíslí, které vždy zůstalo stejné

    F-4E Phantom II (Kurnass)
    10/1970 až 1992
    Známá identifikační čísla: 101, 106, 108, 111, 114, 119, 124, 125, 127, 132, 141, 142, 144, 147, 154, 159, 162, 163, 165, 167, 183, 187, 193, 250, 330, 645

    RF-4E Phantom II (Oref)
    10/1970 až 2004
    Známá identifikační čísla: 194, 198, 480, 488

    RF-4E(S) Peace Jack (Šablul)
    1976 až 2004
    Identifikační čísla: 492, 498, 499

    F-4E Kurnass 2000
    1992 až 2004
    Známá identifikační čísla: 519, 603, 611, 612, 620, 630, 634, 641, 649, 650, 651, 653, 657, 662, 667, 678, 681, 684, 686, 703, 708, 712, 715, 716, 719

    F-16I Sufa
    2004 - dosud
    Známá identifikační čísla: 119, 411, 425, 437, 445, 447, 489


    Piloti 119. tajeset za šestidenní války:
    Afek, Omri (15 misí)
    Agassi, Ja‘akov (EP - 14 misí)
    Egozi, Šlomo (18 misí)
    Hait, Ilan (18 misí)
    Jeari, Uri (19 misí)
    Ješurun, Moti (první zástupce velitele; 17 misí)
    Karmi, Ejtan (druhý zástupce velitele; 17 misí)
    Keinan, Baruch (EP - 7 misí)
    Lapidot (Levošin), Arnon (16 misí)
    Neuner, Itamar (EP - 18 misí)
    Prigat, Eliezer (EP - 17 misí)
    Rom, Giora (EP - 12 misí)
    Ronen, Ran (velitel jednotky; 19 misí)
    Rozen, Reuven (16 misí)
    Sagi, Oded (EP - 19 misí)
    Salmon, Avraham (17 misí)
    Snir, Ašer (18 misí)
    Šapira, Danny (přidělen ke 101. tajeset)
    Šeffer, Šmuel (EP - 9 misí)
    Šelach, Ehud (17 misí)
    Šmul, Menachem (13 misí)
    Hess, Zvika (přidělen ke 109. tajeset)

    EP = Emergency Posting = piloti od různých nebojových složek letectva (nejčastěji letečtí instruktoři), kteří v pravidelných intervalech a při válečném stavu vykonávají službu u přidělené bojové jednotky.

    Známí piloti 119. tajeset v letech 1969 až 1970:
    Amir, Amos (velitel jednotky)
    Averbuch, Ilan
    Bar, Amos
    Ben-Nun, Avihu
    Ejal, Menachem
    Geva, Joram
    Gilad, Avraham
    Hariš, Dror
    Karmi, Ejtan
    Katz, Mickey
    Lanir, Avraham
    Lapidot (Levošin), Arnon
    Menachem, Elijahu
    Nir, Jicchak
    Nojner, Itamar
    Prigat, Eliezer
    Rom, Giora
    Ronen, Ran
    Rozen, Reuven
    Salmon, Avraham (první zástupce velitele)
    Snir, Ašer (druhý zástupce velitele)
    Šachar, Amos
    Šmul, Menachem
    Vered, Cvika

    Známí piloti 119. tajeset za jomkippurské války:
    Afek, Omri
    Ben-Rom, Samuel
    Drori, David
    Guri, Daniel
    Kanor, Zvi
    Koren, Rafael
    Lapidot (Levošin), Arnon
    Livne, Benjamin
    Melnik, Moše
    Merkavi, Nachum
    Prigat, Eliezer (velitel jednotky)
    Ramot, Aran
    Sagi, Oded
    Snir, Ašer (zástupce velitel jednotky)
    Šapir, Dov
    Šeffer, Gideon

    Známí operátoři zbraňových systémů 119. tajeset za jomkippurské války:
    Bankir, David
    Barkan, Chaim
    Bartov, Moše
    Benjamini, Zvi
    Cidon, Ofer
    Elazar, Lior
    Fein, Ilan
    Goldstein, Šimon
    Ilani, Mordechaj
    Jaakobi, Jaakov
    Jaron
    Katz, Aharon
    Katz, Chaim
    Lior, Eliezer
    Peri, Nathan
    Raanan, Sofer
    Tal, Zvi
    Zeevi, Zeev

    Formace Mirage III 119. tajeset s typickým červeným klínem na směrovce.

    Vautour II N

    Gloster Meteor NF.13
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/52544#197407 Version : 0
    Tango MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Přílohy 2:


    Známá vzdušná vítězství, dosažená piloty 119. tajeset:
    datum – vlastní stroj – posádka – protivník


    29.10.1956 – Meteor NF.13 č.52 – Jehoaš Cidon / Elijašiv Broš – egyptský Il-14
    13.11.1966 – Mirage IIICJ č.84 - Ran Ronen – jordánský Hunter
    07.04.1967 - Mirage IIICJ č.?? - Ran Ronen – syrský MiG-21


    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.03 - Ejtan Karmi – egyptský MiG-21
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.03 - Ejtan Karmi – egyptský MiG-21
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.66 - Giora Rom – egyptský MiG-21
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.66 - Giora Rom – egyptský MiG-21
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.20 - Arnon Levošin – egyptský MiG-19
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.?? - Ran Ronen – egyptský MiG-19
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.?? - Ran Ronen – egyptský MiG-19
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.?? – připsán jednotce - egyptský MiG-19
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.44 - Oded Sagi – jordánský Hunter
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.43 - Giora Rom – syrský MiG-21
    05.06.1967 – Mirage IIICJ č.32 - Ašer Snir – syrský MiG-21
    06.06.1967 – Mirage IIICJ č.03 - Oded Sagi – egyptský Su-7
    06.06.1967 – Mirage IIICJ č.20 - Omri Afek – egyptský MiG-19
    06.06.1967 – Mirage IIICJ č.66 - Oded Sagi – egyptský MiG-19
    06.06.1967 – Mirage IIICJ č.03 - Uri Jeari – egyptský MiG-21
    07.06.1967 – Mirage IIICJ č.41 - Giora Rom – egyptský MiG-17
    07.06.1967 – Mirage IIICJ č.41 - Giora Rom – egyptský MiG-17
    08.06.1967 – Mirage IIICJ č.68 - Avraham Salmon – egyptský MiG-19
    08.06.1967 – Mirage IIICJ č.68 - Avraham Salmon – egyptský MiG-19
    08.06.1967 – Mirage IIICJ č.?? - Menachem Šmul – egyptský MiG-19
    08.06.1967 – Mirage IIICJ č.?? - Menachem Šmul – egyptský Il-28
    08.06.1967 – Mirage IIICJ č.?? - Menachem Šmul – egyptský MiG-19
    08.06.1967 – Mirage IIICJ č.58 - Reuven Rozen – egyptský MiG-17
    09.06.1967 – Mirage IIICJ č.?? - Ašer Snir – egyptský MiG-17
    09.06.1967 – Mirage IIICJ č.?? - Ašer Snir – egyptský MiG-17


    08.07.1967 – Mirage IIICJ č.41 - Avihu Ben-Nun – egyptský MiG-21
    15.07.1967 – Mirage IIICJ č.?? - Ašer Snir – egyptský MiG-17
    15.07.1967 – Mirage IIICJ č.?? - Ašer Snir – egyptský MiG-17
    15.07.1967 – Mirage IIICJ č.68 - Eliezer Prigat – egyptský MiG-21
    15.07.1967 – Mirage IIICJ č.83 - Ran Ronen – egyptský MiG-21
    10.10.1967 – Mirage IIICJ č.32 - Avihu Ben-Nun – egyptský MiG-21
    14.04.1969 – Mirage IIICJ č.68 - Reuven Rozen – egyptský MiG-21
    21.05.1969 – Mirage IIICJ č.03 - Ran Ronen – egyptský MiG-21
    21.05.1969 – Mirage IIICJ č.58 - Reuven Rozen – egyptský MiG-21
    21.05.1969 – Mirage IIICJ č.68 - Ašer Snir – egyptský MiG-21
    24.06.1969 – Mirage IIICJ č.19 - Amos Amir – egyptský MiG-21
    26.06.1969 – Mirage IIICJ č.6? - Ašer Snir – egyptský MiG-21
    02.07.1969 – Mirage IIICJ č.68 - Amos Amir – egyptský MiG-21
    02.07.1969 – Mirage IIICJ č.58 - Ejtan Karmi – egyptský MiG-21
    02.07.1969 – Mirage IIICJ č.58 - Ejtan Karmi – egyptský MiG-21
    11.09.1969 – Mirage IIICJ č.32 - Dror Hariš – egyptský MiG-21
    11.09.1969 – Mirage IIICJ č.6? - Ašer Snir – egyptský MiG-21
    11.12.1969 – Mirage IIICJ č.83 - Jicchak Nir – syrský MiG-17
    11.12.1969 – Mirage IIICJ č.58 - Menachem Šmul – syrský MiG-17
    08.02.1970 – Mirage IIICJ č.80 - Avraham Salmon – egyptský MiG-21
    26.02.1970 – Mirage IIICJ č.58 - Amos Amir – egyptský MiG-21
    26.02.1970 – Mirage IIICJ č.32 - Avraham Gilad – egyptský MiG-21
    26.02.1970 – Mirage IIICJ č.83 - Avraham Salmon – egyptský MiG-21
    27.03.1970 – Mirage IIICJ č.83 - Arnon Levošin – egyptský MiG-21
    27.03.1970 – Mirage IIICJ č.?? - Ašer Snir – egyptský MiG-21
    27.03.1970 – Mirage IIICJ č.?? - Ašer Snir – egyptský MiG-21
    02.04.1970 – Mirage IIICJ č.58 - Amos Amir – egyptský MiG-21
    02.04.1970 – Mirage IIICJ č.83 - Avraham Gilad – syrský MiG-21
    02.04.1970 – Mirage IIICJ č.68 - Avraham Salmon – syrský MiG-21
    25.04.1970 – Mirage IIICJ č.58 - Amos Amir – egyptský Il-28
    28.04.1970 – Mirage IIICJ č.83 - Dror Hariš – egyptský Su-7
    28.04.1970 – Mirage IIICJ č.79 - Jicchak Nir – egyptský Su-7
    12.05.1970 – Mirage IIICJ č.19 - Ašer Snir – syrský MiG-17
    14.05.1970 – Mirage IIICJ č.83 - Amos Amir – egyptský MiG-21
    14.05.1970 – Mirage IIICJ č.80 - Reuven Rozen – egyptský MiG-21
    16.05.1970 – Mirage IIICJ č.85 - Omri Afek – egyptský MiG-21
    16.05.1970 – Mirage IIICJ č.68 - Avraham Salmon – egyptský MiG-21
    03.06.1970 – Mirage IIICJ č.4? - Dror Hariš – egyptský MiG-21
    03.06.1970 – Mirage IIICJ č.4? - Dror Hariš – egyptský MiG-21
    03.06.1970 – Mirage IIICJ č.19 - Ran Ronen – egyptský MiG-21
    27.06.1970 – Mirage IIICJ č.?? - Menachem Elijahu – egyptský Mi-4
    30.07.1970 – Mirage IIICJ č.78 - Avraham Salmon – sovětský MiG-21M
    30.07.1970 – Mirage IIICJ č.78 - Avraham Salmon – 1/2 sovětského MiG-21M
    30.07.1970 – Mirage IIICJ č.6? - Ašer Snir – sovětský MiG-21M
    21.11.1972 – F-4E č.??? – Samuel Ben-Rom / Aharon Katz – syrský MiG-21
    08.01.1973 – F-4E č.??? – Samuel Ben-Rom / Mordechaj Ilani – syrský MiG-21
    08.01.1973 – F-4E č.147 – David Drori / Nathan Peri – syrský MiG-21
    08.01.1973 – F-4E č.147 – David Drori / Nathan Peri – syrský MiG-21
    08.01.1973 – F-4E č.??? – Zvi Kanor / Zvi Tal – syrský MiG-21
    13.09.1973 – F-4E č.144 – Omri Afek / Chaim Katz – syrský MiG-21
    13.09.1973 – F-4E č.??? – Rafael Koren / Rozen – syrský MiG-21
    13.09.1973 – F-4E č.125 – Moše Melnik / Chaim Barkan – syrský MiG-21


    06.10.1973 – F-4E č.141 – Moše Melnik / Zvi Tal – egyptská AS-5
    06.10.1973 – F-4E č.141 – Moše Melnik / Zvi Tal – egyptský Su-7
    07.10.1973 – F-4E č.??? – Arnon Lapidot / Chaim Katz – egyptský MiG-21
    07.10.1973 – F-4E č.??? – Rafael Koren / Moše Bartov – egyptský MiG-21
    09.10.1973 – F-4E č.142 – Omri Afek / Zeev Zeevi – syrský MiG-21
    10.10.1973 – F-4E č.??? – Moše Melnik / Oded Sagi – syrský MiG-21
    13.10.1973 – F-4E č.??? – ?? / ?? – syrský MiG-21
    14.10.1973 – F-4E č.??? – Rafael Koren / Rahamin Sofer – egyptský MiG-21
    15.10.1973 – F-4E č.119 – Ašer Snir / Aharon Katz – egyptský MiG-21
    17.10.1973 – F-4E č.147 – Moše Melnik / Lior Elazar – syrský MiG-21
    17.10.1973 – F-4E č.147 – Moše Melnik / Lior Elazar – 1/2 syrského MiG-21
    17.10.1973 – F-4E č.165 – Ašer Snir / Chaim Katz – 1/2 syrského MiG-21
    21.10.1973 – F-4E č.14? – Nachum Merkavi / Mordechai Ilani – syrský MiG-21
    21.10.1973 – F-4E č.163 – Daniel Guri / Zvi Benjamini – syrský MiG-21
    23.10.1973 – F-4E č.162 – Moše Melnik / Chaim Katz – egyptský MiG-21
    23.10.1973 – F-4E č.165 – Gideon Šeffer / David Bankir – egyptský MiG-21


    06.12.1973 – F-4E č.??? – Oded Sagi / Chaim Katz – severokorejský MiG-21
    31.12.1980 – F-4E č.??? – Ran Granot / Zvi Erlich – 1/2 syrského MiG-21
    03.01.1982 – RF-4E(S) č.498 – Gideon Šeffer / Juval Naveh – irácký MiG-21



    Známé ztráty 119. tajeset:
    datum – vlastní stroj – příčina ztráty – posádka, příp. její osud


    21.03.1958 – Meteor NF.13 č.59 – došlo palivo – Mati Kaspit / Achia Ašiloni OK
    11.01.1961 – Vautour IIN č.64 – závada na řízení – Šlomo Amiran / Miša Ramati OK
    08.11.1961 – Meteor NF.13 č.55 – havárie při přistání – Ben-Zion Zohar / Miša Ramati OK
    24.08.1966 – Mirage IIICJ č.22 – náraz do země – Jaakov Berman zahynul
    11.09.1969 – Mirage IIICJ č.18 – sestřelena egyptským MiG-21PFM – Giora Rom zajat
    23.06.1973 – F-4E č.128 – srážka ve vzduchu – Aharon Arnon zahynul, Šimon Goldstein OK
    23.06.1973 – F-4E č.154 – srážka ve vzduchu – Aran Ramot / Nathan Peri OK
    09.10.1973 – F-4E č.??? – sestřelen syrskou PVO – Dov Šapir zahynul, Jaakov Jaakobi zajat
    15.10.1973 – F-4E č.??? – sestřelen egyptskou PVO – Benjamin Livne zajat, Rahamin Sofer zahynul
    20.10.1973 – F-4E č.142 – sestřelen syrským MiG-21MF – Oded Sagi / Moše Bartov
    09.11.1973 – RF-4E č.194 – sestřelen egyptskou PVO – Gideon Šeffer zajat, Ofer Cidon zahynul
    13.03.1975 – F-4E č.??? – zapálen vlastní světlicí – Rafael Koren / Illan Fein zahynuli
    24.07.1982 – F-4E č.183 – sestřelen syrskou PVO – Gol Fogel zajat, Aharon Katz zahynul
    19.07.2006 – F-16I č.489 – při startu praskla pneumatika – osádka OK

    Současná výzbroj 119. tajeset - F-16I Sufa.

    Vpředu průzkumný RF-4E, vzadu strategický průzkumný RF-4E(S).

    Stíhací bombardér F-4E Phantom.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/52544#197410 Version : 0
    Tango MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Aktualizace.
    Na základě nových informací je přepracován odstavec o šestidenní válce a seznam pilotů za šestidenní války.


    Zdroj:
    ALONI, S., The June 1967 Six-Day War, VolumeA: Operation Focus. Bat-Hefer: IsraDecal Publications, 2008, ISBN 965-7220-09-2
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/52544#277247 Version : 0
    Tango MOD