Typ: Type: | Mi-2RChR | |
Výrobce: Producer: | Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego im. Zygmunta Puławskiego | |
Datum výroby: Date of Production: | 26.10.1985 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 519429105 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | 26.10.1985-DD.MM.2005 9429 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | DD.MM.2005 neznámý | DD.MM.2005 unknown |
Poznámka: Note: | Dne 4. 3. 1987 probíhal na letišti v Plzni-Líních letový den 1. ltvpz (letky velení a průzkumu). Ve 13:00 hod. odstartovala k navigačnímu letu po trati Starý Plzenec - Nepomuk - Závlekov - Staňkov - Milíkov - Líně Mi-2Rch č. 9429 s posádkou: pilot npor. Milan KOMÁREK, velitel 19. vro (vrtulníkového roje) a pilot npor. Robert GORIL, příslušník 20. vro. Vrtulník prolétl dle plánu první dva zmíněné body, ale nad Závlekovem nabrala Mi-2 kurz 270 stupňů a zároveň sklesala co nejvíce k zemi. Začínal se tak psát příběh první dezerce v československém poválečném letectvu. Řídící létání posádku nepostrádal i díky tomu, že sama ohlásila fingovaný průlet nad Staňkovem v přibližně stejném čase, v jakém se tam měli dle plánu nacházet. Ve skutečnosti v té době vrtulník přelétal hranici do NSR u Všerubského průsmyku. Palubní hodiny ukazovaly 13:48 hod. Poté se již Mi-2 definitivně odmlčela, ale nikoho na řídící věži ani ve snu nenapadlo, jaká je skutečná příčina této situace. V době, kdy uplynula doba, po kterou stačilo stroji palivo, byl vyhlášen poplach. Vzápětí na to přichází první konkrétní zpráva, kterou poslala hláska pohraniční stráže. Ta viděla přelétat do NSR u Všerubského průsmyku právě Mi-2. Na přímý dotaz našich úřadů uvedly orgány řízení letového provozu ve Frankfurtu, že čs. vojenský vrtulník přistál v cca. 15:10 hod. na poli poblíž Regensburgu a oba letci ihned požádali o politický azyl. Naše orgány okamžitě začaly jednat o návratu vrtulníku i posádky, ale to oba piloti kategoricky odmítli. Německá strana jim na oplátku okamžitě azyl zaručila, takže bylo jasné, že jediné co zbývá, je dostat zpět nepoškozenou Mi-2. Vrtulník byl po odmontování nosného rotoru přepraven v závěsu pod CH-53 Stallion německého Bundeswehru na základnu Manching poblíž Ingolstadtu. Odtud si jej odvezla na podvalníku dne 13. 3. 1987 zvlášť vyslaná skupina odborníků z ČSLA. | On March 4, 1987, the 1st ltvpz (command and reconnaissance squadrons) took place at the airport in Pilsen-Lín. At 13:00 she took off for a navigation flight on the route Starý Plzenec - Nepomuk - Závlekov - Staňkov - Milíkov - Líně Mi-2Rch No. 9429 with crew: pilot npor. Milan KOMÁREK, commander of the 19th VRO (helicopter swarm) and pilot of Lt. Col. Robert GORIL, member of the 20th vro. The helicopter flew through the first two mentioned points according to the plan, but over Závlekov the Mi-2 took a course of 270 degrees and at the same time descended to the ground as much as possible. The story of the first desertion in the Czechoslovak post-war air force began to be written. The pilot-in-command did not miss the crew due to the fact that she herself announced a fake flight over Staňkov at approximately the same time as they were supposed to be there according to the plan. In fact, at that time, a helicopter flew across the border into the GDR at the Všerubský Pass. The on-board clock read 1:48 p.m. After that, the Mi-2 was finally silent, but no one in the control tower even dreamed of the real cause of this situation. An alarm was sounded when the machine had run out of fuel. Then comes the first concrete message sent by the border guard's voice. She saw the Mi-2 fly into the GDR at the Všerubský pass. When asked directly by our authorities, the air traffic control authorities in Frankfurt stated that Czechoslovakia. military helicopter landed in approx. 3:10 pm in a field near Regensburg and both pilots immediately applied for political asylum. Our authorities immediately began negotiations on the return of the helicopter and the crew, but both pilots categorically refused. In return, the German side immediately granted them asylum, so it was clear that all that was left was to get the undamaged Mi-2 back. After dismantling the supporting rotor, the helicopter was transported in a sling under the CH-53 Stallion of the German Bundeswehr to the Manching base near Ingolstadt. A special group of experts from ČSLA sent him from there on a low loader on March 13, 1987. |
Zdroje: Sources: | Михеев, В. Р. Московский вертолётный завод имени М. Л. Миля. Москва 2007. ISBN 5-98734-003-9. Grzegorzewski J. Śmigłowiec Mi-2, Typy Broni i Uzbrojenia nr 60. Wydawnictwo MON, Warszawa 1979. Комиссаров, Д., Котлобовский, А., Русецкий, М., Хаусто, А. Вертолет с двойным гражданством. Авиация и Время 2004/06. ruslet.webnode.cz |