MiG-23ML 4644

     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
25.04.1983
Datum vyřazení:
Decommissioned:
31.12.1992
Provozovatel:
Operator:
25.04.1983-31.12.1992 1. stíhací letecký pluk
25.04.1983-31.12.1992 1st Fighter Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
25.04.1983-31.12.1992 4464
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
25.04.1983-31.12.1992 standardní (high visibility)
25.04.1983-31.12.1992 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
25.04.1983-31.12.1992 standardní vojenská
25.04.1983-31.12.1992 standard military
Barvy:
Colors:
25.04.1983-31.12.1992 zelená tmavá
25.04.1983-31.12.1992 hnědá
25.04.1983-31.12.1992 zelená
25.04.1983-31.12.1992 hnědozelená světlá
25.04.1983-31.12.1992 šedá světlá
25.04.1983-31.12.1992 dark green
25.04.1983-31.12.1992 brown
25.04.1983-31.12.1992 green
25.04.1983-31.12.1992 light khaki
25.04.1983-31.12.1992 light grey
Poznámka:
Note:
24.11.1982 převzat z výroby v SSSR
27.11.1982 zálet v SSSR (následovalo dalších 7 zalétávacích letů)
22.12.1982 přelet do Československu
25.04.1983 první let v Československu
DD.09.1984 - DD.09.1984 účast na cvičení Štít 84
23.09.1988 - poškozen při provozu
20.07.1991 - 21.07.1991 v pilotáži pplk.Josefa Milera účast na Royal International Air Tatoo na letecké základně Fairford, VB
14.09.1991 v pilotáži pplk.Josefa Milera účast na Armádním leteckém dnu na letišti Praha-Kbely
DD.MM.1992 dosažena hranice 1000 přistání (nepotvrzeně označen bílou číslicí 1000 s ratolestmi)
04.09.1992 - 05.09.1992 v pilotáži pplk.Josefa Milera účast na Czechoslovak International Air Fest 1992 na letišti v Bratislavě
DD.MM.1993 vybaven mezinárodním civilním odpovídače a GPS navigaci
DD.03.1994 - DD.04.1994 účast na zkouškách protiletadlových řízených střel Matra R.550 Magic II na letecké základně Mont de Marsan, Francie
DD.05.1994 účast na cvičných střelbách nad Baltem na polygonu Slupsk
06.07.1994 účast na oslavách 50.výročí spojeneckého vylodění v Normandii na letecké základně Yeovilton, VB
DD.08.1994 účast na Slovak International Air Day 1994 na letišti v Bratislavě
25.09.1994 přelétnut pplk.Bohumilem Zavadilem na letiště Čáslav
DD.10.1994 - DD.03.1995 technická kontrola PP2 (povinné práce) u 31.letecké opravárenské základny
DD.07.1995 účast na návštěvě na letecké základně Neuburg, NSR
DD.MM.1997 dosažena hranice 1500 úspěšných přistání
DD.MM.1997-DD.05.1998 revize R1 u 31.letecké opravárenské základny
DD.08.1998-DD.09.1998 z důvodu modernizační výluky letiště Čáslav létá spolu se zbytkem letounů 41.stíhací letka z letiště Náměšť nad Oslavou
DD.10.1998 určen k vyřazení z provozu
15.10.1998 plánovaná poslední letová akce letounu u 41.stíhací letka
09.12.1998 pilotován pplk.Josefem Milerem přelétnut na letiště České Budějovice ke zrušení u 31.letecké opravárenské základny
DD.MM.1999 rozhodnuto o ponechání letounu v provozu u 31.letecké opravárenské základny kde je létán především zalétávacími piloty 31.letecké opravárenské základny
DD.MM.1999 použit jako testovací platforma při vývoji letounu Aero L-159
04.09.1999-05.09.1999 účast na statické ukázce Czech International Air Fest 1999 na letišti Hradec Králové
DD.MM.2000 účast na oslavách 60.výročí založení 312.squadrony RAF
26.10.2000 při poslední letové akci pilotován plk.gšt.Jiřím Zábranským , pplk.Jánem Rehákem a mjr.Zdeňkem Oudou
DD.MM.2000 vystaven jako statický exponát u vstupní brány letiště České Budějovice
celkový nálet letounu 1136 hodin 41 minut při 1823 zapsaných přistáních
24.11.1982 assumed from factory in USSR
27.11.1982 maiden flight in USSR (followed by next seven test flights)
22.12.1982 transfered to Czechoslovakia
25.04.1983 first flight in Czechoslovakia
DD.09.1984 - DD.09.1984 participation on military excercises Shield 84
23.09.1988 - damaged during duty
20.07.1991 - 21.07.1991 piloted by lt.col.Josef Miler participated on Royal International Air Tatoo in Fairford AFB, GB
14.09.1991 piloted by lt.col.Josef Miler participated on Army Air Fest on letišti Prague-Kbely AFB, Czechoslovakia
DD.MM.1992 achieved 1000 succesful landings (unconfirmly signed by white number 1000 with offsprings)
04.09.1992 - 05.09.1992 piloted by lt.col.Josef Miler participated on Czechoslovak International Air Fest 1992 on Bratislava airport, Czechoslovakia
DD.MM.1993 equipped by international civil radio identificator and GPS navigation
DD.03.1994 - DD.04.1994 participated on tests of anti-aircraft missiles Matra R.550 Magic II on Mont de Marsan AFB, France
DD.05.1994 participated on training shoots over Baltic sea on shooting range Slupsk
06.07.1994 participated on celebrations of 50th anniversary of D-Day on Yeovilton AFB, GB
DD.08.1994 participated on Slovak International Air Day 1994 on Bratislava airport
25.09.1994 by lt.col.Bohumil Zavadil transfered on Čáslav AFB
DD.10.1994 - DD.03.1995 technical revision PP2 (obligatory works) at 31st Military Aircraft Repair Facility
DD.07.1995 participated on visit on Neuburg AFB, Germany
DD.MM.1997 achieved 1500 succesful landings
DD.MM.1997-DD.05.1998 revision R1 at 31st Military Aircraft Repair Facility
DD.08.1998-DD.09.1998 for modernizing of Čáslav AFB fly with less MiGs from 41st Fighter Squadron from Náměšť nad Oslavou AFB
DD.10.1998 determined for writing-off
15.10.1998 last planned flight with 41st Fighter Squadron
09.12.1998 piloted by lt.col.Josef Miler transfered on Budweis AFB for scrapping at 31st Military Aircraft Repair Facility
DD.MM.1999 resolved about holding plane on aktive duty at 31st Military Aircraft Repair Facility where was flew by test pilots of 31st Military Aircraft Repair Facility
DD.MM.1999 used as test platform for develop of Aero L-159
04.09.1999-05.09.1999 participated on static display of Czech International Air Fest 1999 on Hradec Králové AFB
DD.MM.2000 participated on celebrations of 60th anniversary of forming of 312th squadron RAF
26.10.2000 during last flight action was piloted by col.Jiří Zábranský , lt.col.Ján Rehák a maj.Zdeněk Ouda
DD.MM.2000 displayed as static exhibition near entry gate of Budweis AFB
total flight time 1136 hours 41 minutes with 1823 confirmed landings
Zdroje:
Sources:
MiG-23MF, ML, 4+ Publication, Praha, 1994
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig23ml.html
ruslet.webnode.cz-
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#196097 Version : 0
The aircraft was put into operation in the USSR November 24, 1982 under serial number 0390324644. Three days later, it completed the first flight and then another 7 training flights.
He flew to the Czechoslovak Republic with two more Mig-23ML machines on December 22, 1982.
The aircraft first got into the air with us on April 25, 1983 and was piloted by F. Hlavica.
In 1984, the aircraft participated in the exercise STIT84.
The year 1988 became almost fatal for this machine, when on September 23, during the flight, all the oil leaked from the aircraft, but fortunately the pilot, Capt. D. Mládek, managed to get the aircraft back to base. After this assumption of an air accident, the R-35 engine was replaced.
Another engine replacement followed in 1991. In July of the same year, one of several aircraft representing our army at the British Air Day International air Tatto in Fairford. The aircraft was piloted by J. Miller. In the same year, it was presented on the first international day in our country. in Kbely.
In 1992, the aircraft has 1000 landings, this year it is also demonstrated at the air show in Bratislava at CSIAF92.
It was shut down in 1993 and, as the first thirty-three, received a civilian international transponder and GPS satellite navigation.
At the turn of March and April 1994, he was one of two Mig-23ML aircraft, which tested the French Magic-2 at the base in Mont de Marsan. In May, he took part in sharp shootings in the Balt zone. In June, he took part in the celebrations of 50 anniversary of the Allied invasion at the Yeovilton base. In August, it was also at the Slovak event SIAD94 in Bratislava.
In September of this year he received a new tiger camouflage and on October 25 B. Zavavadil flew it to his new place of work in Čáslav, where from 1.1.1995 he became part of the 4th ZSL, where he works with the 1st Technical Squadron. on the prescribed work PP2 back in Planá near ČB. In July, the aircraft will take part in a visit to the base of Neuburg.
In 1997, the Mig made 1,500 landings and the engines in Planá were replaced and the R1 was overhauled. It did not return to its home base in Čáslav until May 1998. Due to the modernization of the Čáslav airport, it flew from Náměšť nad Oslavou in August and September. It was decided to end the operation of Mig-23Ml aircraft by the end of 1998. The last flight action aircraft participates in October 15, when it flies a total of 1050 hours. Čáslav on December 9, 1998 piloted by Lt. Col. Josef Miler.
It is interesting that even in 1999 the aircraft is maintained in operation by aircraft repair shops in BB, where it is flown by local flying pilots, most often Maj. Zdeněk Ouda. It is also in operation in 2000, when the celebrations of the 60th anniversary of the founding of the 312th Squadron of the RAF will take part. Shortly afterwards, it was scrapped and exhibited at the gate of the airport in Planá.


sources: L + K, ATM
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#290353 Version : 0
Photo (author's own collection)
MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#196661 Version : 0
Photo (private archives of the author)

Note Darkfold (12.12.2009):
On the first photo "4644" is captured colonel.Jiří Zábranský.Miss/mrs. on the photo "4644-girl" is yet to identify the failed
.
MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#196979 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Letiště České Budějovice,září 1999
MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#201985 Version : 0
     
Typ:
Type:
Mikojan-Gurevič MiG-23ML
Výrobce:
Producer:
Moskevské letecké výrobní sdružení, Moskva /
Datum výroby:
Date of Production:
24.11.1982
Výrobní číslo:
Construction Number:
0390324644
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
25.04.1983-31.12.1992 4644
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
26.10.2000 zrušen a předán do muzea
26.10.2000 decommisioned and transferred to museum
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
MiG-23MF, ML, 4+ Publication, Praha, 1994
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig23ml.html
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#337046 Version : 0
Current status
MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#277813 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Tři skeny fotek z mého archívu. Fotky jsem získal během své základní vojenské služby od mjr.Kaisera.
MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#292833 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

IAT 91, letisko RAF Fairford, 07.1991


Fotografia zverejnená so súhlasom www.paulnann.com
MiG-23ML 4644 - www.paulnann.com

www.paulnann.com
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#300710 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Souborná fotogalerie letounu MiG-23ML 4644 je umístěna ZDE


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#337047 Version : 0
Source:
http://img.wp.scn.ru/camms/ar/37/pics/145_1.jpg.
MiG-23ML 4644 - Stroj je nakreslen ve stavu jak byl zachycen na CIAFu 1999.

Stroj je nakreslen ve stavu jak byl zachycen na CIAFu 1999.
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#427556 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
MiG-23ML 4644 - MiG-23ML 4644 s vypuštěným padákem po přistání se v vrací do areálu 31. letecké opravárenské základny v Českých Budějovicích. Zapnuté světlomety se používaly ve dne i proti ptactvu a ostatní drobné zvěři.

MiG-23ML 4644 s vypuštěným padákem po přistání se v vrací do areálu 31. letecké opravárenské základny v Českých Budějovicích. Zapnuté světlomety se používaly ve dne i proti ptactvu a ostatní drobné zvěři.

Author Website : http://www.svetkridel.cz/
Published with authors permit

MiG-23ML 4644 - MiG-23ML 4644 roluje jako poslední za ostatními roji připravenými na VPD k odletu do Čáslavi kolem stanoviště pomocníka na přistání řídicího létání.

MiG-23ML 4644 roluje jako poslední za ostatními roji připravenými na VPD k odletu do Čáslavi kolem stanoviště pomocníka na přistání řídicího létání.

Author Website : http://www.svetkridel.cz/
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#502376 Version : 0
The aircraft as it was captured during the filming of the movie Under the feet of the sky

Source:
L+K 19/1984, photo In. Took a peek.
MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#527925 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

1
2
3 Letoun dne 14. září 1991 během leteckého dne ve Kbelích.
MiG-23ML 4644 - Zdroj:
https://www.facebook.com/Letci-%C5%BDatec-zs-209775926124357/photos/955980921503850/

Zdroj:
www.facebook.com

MiG-23ML 4644 - Zdroj:
https://www.facebook.com/photo?fbid=1662871693973542&set=g.717338098361610

Zdroj:
www.facebook.com

MiG-23ML 4644 - Fotografie zveřejněna s laskavým svolením Trevora Bartletta

Fotografie zveřejněna s laskavým svolením Trevora Bartletta
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#664180 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more