Název: Name: | Hirošo R-3 Experimentální létající člun | Hiro R-3 Experimental Flying-boat |
Originální název: Original Name: | ヒロR-3実験飛行艇 | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | experimental aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1927-DD.MM.1927 Hiro Naval Arsenal, Hiro | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1927-DD.MM.1927 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1927 | |
Osádka: Crew: | 6 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | flying boat |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4676 kg | 10309 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 6690 kg | 14749 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 29,100 m | 95ft 5,75in |
Délka: Length: | 17,670 m | 57ft 11,75in |
Výška: Height: | 5,200 m | 17ft 0,75in |
Plocha křídla: Wing Area: | ? m2 | ? ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Lorraine-Dietrich 2 (vyrobené v Hiru) kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do písmene W o výkonu 331 kW (450 k). Vrtule dvoulisté dřevěné nestavitelné. | Hiro-built Lorraine-Dietrich 2 tweleve-cylinder W-type liquid-cooled engine, power output 444 hp driving a two-blade wooden propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 185.1 km/h v 1000 m | 115 mph in 3281 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | mph in ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 30,0 min do 3000 m | 30,0 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3600 m | 11811 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pohyblivý kulomet Vickers ráže 7,7 mm v předním a hřbetním střelišti | One flexible nose-mounted 0.303 inch machine-gun and one flexible 0.303 inch machine-gun in open dorsal position. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost: 12 h | Endurance: 12 hours All-metal flying-boat technology and experience having become available in Europe, the Navy decided that both Mitsubishi and the Hiro Naval Arsenal should manufacture aircraft of this type. Thus in the spring of 1923, the Navy sent Lieut Misao Wada and engineer Junichiro Nahagata of the Yokosuka Naval Arsenal to Germany and the Rohrbach company to study the new construction techniques, and Hiro sent Lieut (Ordnance) Jun Okamura to Rohrbach for the same purpose. The Hiro Naval Arsenal built a follow-on aircraft with sufficient changes to avoid infringements. This was called the R-3, differing from the R 1 and R-2 by having 450 hp Hiro-built Lorraine 2 engines mounted on newly configured struts. The squared-off wingtips were changed to rounded configuration, and a wing centre section without dihedral was added. The wings and hull were slightly larger, which accounted for an increase in weight. A change was made in the wing-mounted floats in that they were square-sectioned to improve take-off ability. In all, there was a slight increase in speed, but a reduction in rate of climb because of the greater weight. The most noticeable change was in the slight V-shape of the planing bottom. Because of its excessive weight, the R-3 was not put into production, but aerodynaically the design had numerous innovations, so the R-3 influenced later Hiro designs. |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2 theflyingboatforum.hostingdelivered.com www.j-aircraft.com archiv autora |