23. letištní prapor [1951-1991]

23rd Air Base Battalion
     
Název:
Name:
23. letištní prapor 23rd Air Base Battalion
Originální název:
Original Name:
23. letištní prapor
Datum vzniku:
Raised/Formed:
15.03.1951
Předchůdce:
Predecessor:
23. letecká základna 23rd Air Base
Datum zániku:
Disbanded:
01.05.1991
Nástupce:
Successor:
11. letecká základna 11st Air Base
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
15.03.1951-01.05.1952 1. letecká technická divize
01.05.1952-01.03.1955 2. letecká technická divize
01.03.1955-01.08.1957 Letecký týl
01.08.1957-01.10.1958 5. letecká technická skupina
01.10.1958-01.09.1961 3. letecká technická skupina
01.09.1961-01.09.1969 Týl 3. sboru protivzdušné obrany státu
01.09.1969-01.05.1991 Týl 3. divize protivzdušné obrany státu
15.03.1951-01.05.1952 1st Air Technical Division
01.05.1952-01.03.1955 2nd Air Technical Division
01.03.1955-01.08.1957 Air Rear
01.08.1957-01.10.1958 5th Air Technical Group
01.10.1958-01.09.1961 3rd Air Technical Group
01.09.1961-01.09.1969 Rear 3rd State Air Defense Corps
01.09.1969-01.05.1991 Rear 3rd State Air Defense Division
Dislokace:
Deployed:
15.03.1951-21.08.1951 Havlíčkův Brod, letiště /
21.08.1951-01.05.1991 Žatec, letiště /
Velitel:
Commander:
15.03.1951-DD.MM.RRRR Spanilý, Ota (Major)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Domanský, František1) (Podplukovník)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Kotva, Josef1) (Major)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Suda, Jan1) (Kapitán)
DD.MM.RRRR-28.05.1952 Bouzovský, Josef1) (Kapitán)
28.05.1952-15.09.1954 Volf, Miroslav (Major)
15.09.1954-15.10.1955 Mikulenka, Jaroslav (Nadporučík)
15.10.1955-01.07.1957 Kolář, Vladimír (Kapitán)
01.07.1957-26.09.1959 Chobot, Vlastimil (Major)
26.09.1959-26.01.1963 Jelínek, Josef (Kapitán)
26.01.1963-19.08.1966 Večera, Jozef (Major)
19.08.1966-03.06.1969 Dudek, Vladimír (Major)
03.06.1969-20.11.1971 Ptáčník, Miloslav (Podplukovník)
20.11.1971-31.08.1977 Rýdl, Václav (Podplukovník)
31.08.1977-30.10.1979 Sedlář, Jiří (Major)
30.10.1979-02.05.1982 Nejman, Jaromír (Major)
02.05.1982-01.06.1983 Michalka, Ján? (Major)
01.06.1983-11.12.1984 Krejcar, Libor? (Kapitán)
11.12.1984-31.08.1988 Šejda, Jiří? (Kapitán)
31.08.1988-01.05.1991 Fiala, Jaroslav? (Podplukovník)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Poznámka:
Note:
15.03.1951-21.08.1951 VÚ 8682 Havlíčkův Brod
21.08.1951-01.05.1991 VÚ 8682 Žatec

1) pověřen velením
15.03.1951-21.08.1951 Military Unit 8682 Havlickuv Brod
21.08.1951-01.05.1991 Military Unit Zatec

1) entrusted with command
Zdroje:
Sources:
Původní příspěvek Stanislava Vystavěla
Vojenský správní archiv Olomouc, skupina ČSLA, fond 611 (23. letištní prapor)
URL : https://www.valka.cz/23-letistni-prapor-1951-1991-t48937#190325 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Za předchůdce 23. letištního praporu je uváděna „Letištní peruť 10“. Havlíčkův Brod. Z ní vznikla „Letecká základna 10“ ( LZ 10) – do konce září 1949 VÚ 8924, od 1.10.1949 jako VÚ 8682. 15.1.1951 - při reorganizaci leteckého týlu přejmenována na 23. leteckou základnu 15.3.1951 - reorganizována na 23. letištní prapor. (23. lpr) Na podzim 1951 byl 23. lpr přemístěn na letiště ŹATEC.

Zdroj: www.vojenstvi.cz, ISSN 1802-151401. SpA Olomouc - Fond č. 611 - (TR a DR ) "11. letecká základna a její předchůdci" - Svět křídel 2008
URL : https://www.valka.cz/23-letistni-prapor-1951-1991-t48937#191349 Version : 0
Special Purpose Units - S" Company

- A special and still well kept secret chapter in the history of ground - airport security units is the JZU (Special Purpose Units) or "S" companies. These units in the framework of the Czechoslovak Army were called "ZZ" units. Army were created in 1962 and served for ground security of air units of the 57th Air Army of the Transcarpathian Military District of the Soviet Army, moved to the territory of Czechoslovakia in times of emergency measures.
At first, there were three liaison companies and 10 so-called airfield and RTZ companies, renamed in 1963 as airfield and RTZ "S" companies. They were subject to a special regime and their inspection was carried out directly by "representatives of the Combined Command VS". These were more like table-top units with minimal numbers - after topping up to 'wartime' table-top numbers with 'stored equipment'. They had their codename VU.

For the 23rd l pr these were the following "S" companies:
01.09.1962, 23rd Airfield and Ground Security "S" Company Žatec was formed.
01.09.1963 - together with the change of the name of the PZN units to RTZ /čj.005045-OMS-1963/ it was reorganized into 23rd Aerodrome and Radio Technical Security Company "S" Žatec.
01.09.1965 it was reorganized into 23rd Airport Company "S" Žatec
and a separate 5th Radio Technical Security Company "S"- No.00100-OMS-1965.
On 01.09.1969 was "established" still 22. airfield company "S" Žatec
(together with 2nd Radio Technical Security Company "S" Žatec) - Ref.002540-OMS-1969.

Some of the commanders of the airport "S" companies:
22nd lr "S" - VÚ 1024: .../mjr. Michalka Jan, mjr. Nový Vladimír, mjr. Nevrlý Jiří, kpt. Rösl Pavel;
23. lr "S" - VÚ 8042: .../mjr. Lapeš Jaroslav, kpt. Hrubes Jiří, mjr. Stacho Šimon; mjr. Matyáš Zdeněk;
After 1990 these units were abolished. (Officially as of 31.10.1991!)
URL : https://www.valka.cz/23-letistni-prapor-1951-1991-t48937#191355 Version : 0
I. Automotive technology used in the period 1951 - 1952
(In the early days of the airfield battalions, the equipment used was largely partly that which had been "left" on the territory of the Republic after the end of the war by the Wehrmacht, and partly that with which our foreign troops had returned to their homeland.
Often the equipment was in numbers of single pieces and in poor technical condition.
The list below was compiled from archival copies of the "handover and acceptance" of drivers after the redistribution of the 23rd Airfield Battalion in 1951 to Žatec


1. Motorcycles:
JAWA 250
DKW
BMW
NSU HK 101
2. Passenger cars
Borgward Hansa 1100
Citroen 11CV
Ford Eifel
Hillman Minx Mk.I
Jeep Willys MB
Kdf 82 VW
MercedesBenz 170V
Opel-Blitz 1 (van)
Praga Lady
Steyr 1500A
Skoda 1102 TUDOR
Skoda 1101 VO TUDOR
Tatra 57K
Tatra 600 Tatraplan
Büssing-NAG (bus)
*
3. Trucks:
Austin K5
Bedford
Dodge
Ford Canada F60L
Ford 6 (2G8T)
Mercedes-Benz L 3000S
Mercedes-Benz L 4500A
Opel Blitz 3,6
Saurer M6
Praga RND
Praga RN*
4. Special vehicles - superstructures:
A) Tank cars:
Opel-Blitz 3,6
Praga RN-C
B) Ambulances:
Škoda 256B
Ford 1500S
Praga A150 (Healthy)
C) Firefighting:
Mercedes 1500 LL F8
Praga RN ASC 16
D) Cranes:
HOJ-4 (Skoda H)
E) Radio vehicles:
Horch 901 RDV 10/16M (Kfz 17)
Praga A 150 Radio Carrier
*
5. Tractors:
Unic P 107 (Citroen half-track)
David Brown
Fordson 9N
Grossley
Hanomag R40
Škoda 30
*
6. Towed anti-aircraft guns:
2cm vz. 151/20N=2 cm Flakvierling 38

Source: Administrative Archive Olomouc - Fund No. 611 - (TR and DR 1951/52)
"11th Air Base and its predecessors" - Svět křídel 2008
URL : https://www.valka.cz/23-letistni-prapor-1951-1991-t48937#297793 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Automobilní technika používaná v období 01.10.1958-01.05.1991

Používaná automobilní technika a speciální nástavby:
Tatra 805
Tatra 128
Tatra 111
Tatra 111N,
Tatra 111 C
Praga RN
Praga RND
Praga V3S
Škoda 706
GAZ-69
GAZ-69A
ZIS-150
ZIS-151

Později s novou automobilní technikou:
Tatra 138 TTN
Tatra 815

Cisternové automobily plniče letounů (CAPL)
Tatra 138CL (11m3)
CAPL 15(15m3)
Tatra 815 CAPL 18 (18m3)

cisternové přívěsy
CP-2
CP-3
CP-11
CP-14

Speciální mobilní prostředky pro zásobování letounů
- kyslíkem :
ZIL-131 AKZS-75MP
- stlačeným vzduchem:
ZIL-131 VZ20/350 ;
Praga V3S VPS 200
- hydraulický zdroj:
Praga V3S
UPG-250 GM
- energetický spouštěcí zdroj:
Tatra 805 APA-7,
Tatra 805 EZOP-4
Praga V3S SUEZ M;
AVIA 31 SUEZ 4

Novou záchrannou, hasící a vyprošťovací technikou
(dříve nazývanou technickou hotovostí):
- sanitní:
Tatra 805 Zdrav.
Škoda 1203-S
UAZ452-Z
- hasící automobily:
Praga V3S ASC 16 (Aut. střík. cisterna)
Škoda 706RTH ASC 16
Škoda 706RTHP CAS 25
Tatra 148 CAS 32
Tatra 815 CAS 32;
LIAZ 101.860 CAS K 25
- vyprošťovací automobilní jeřáby:
Tatra 111 HSC 4
Tatra 111 HSC 5
Tatra 148 AD 070
Tatra 815 AD 28
Tatra 815 AV 15
Ostatní:
Tatra 111 OZ-64

Mimo této řady speciálů bylo možné vidět v provozu (nebo "uložené" v hangáru č. 3) i další "krasavce" původem ze SSSR a to většinou dodané pro "S" roty.

Zřejmě nejrozšířenějším dopravním prostředkem na letišti bylo kolo a "motorizovaný" Pionýr.

Zdroj: SpA Olomouc - Fond č. 611 -
"11. letecká základna a její předchůdci" - Svět křídel 2008
URL : https://www.valka.cz/23-letistni-prapor-1951-1991-t48937#665062 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Prosím odstranit ..
URL : https://www.valka.cz/23-letistni-prapor-1951-1991-t48937#665084 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more