CZK - Tatra 13

     
Název:
Name:
Tatra 13 Tatra 13
Originální název:
Original Name:
Tatra 13
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
Tatra, akciová společnost pro pro stavbu automobilů a železničních vozů, Kopřivnice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1924-DD.MM.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
762
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 1
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
1200 kg 2646 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
1000 kg 2205 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
2200 kg 4850 lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
- kg - lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
- kg - lb
Celková délka:
Overall Length:
4500 mm 14ft 9in
Celková šířka:
Overall Width:
1730 mm 5ft 8in
Celková výška:
Overall Height:
2000 mm 6ft 7in
Světlá výška:
Ground Clearance:
200 mm 8in
Rozvor:
Wheelbase:
27631) mm 108 ¾ in1)
Rozchod:
Track:
1200 mm - přední náprava
1400 mm - zadní náprava
47 ¼ in - front axle
55 ⅛ in - rear axle
Brzdová soustava:
Braking System:
mechanické, bubnové brzdy mechanical, drum brakes
Elektrický systém:
Electrical System:
? ?
Pneumatiky:
Tyres:
710x90 mm (vpředu / front), 820x120 mm (vzadu / rear)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra 12
- zážehový, vzduchem chlazený, plochý
- počet válců: 2
- vrtání: 82 mm
- zdvih: 100 mm
- objem válců: 1 056 cm3
- maximální výkon: 8,8 kW při 2800 ot/min
Tatra 12
- gasoline, air cooled, boxer
- number of cylinders: 2
- bore: 3.2 in
- stroke: 3.9 in
- swept volume: 64 cu in
- maximum power output: 11.8 hp (12 PS) at 2800 rpm
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, 4+1 mechanical, 4 forward and 1 reverse gears
Spojka:
Clutch:
suchá, čtyřlamelová spojka dry, four-plate clutch
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
32 l 7.04 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
45 km/h 28 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
9-10 l/100 km 31.39-28.25 mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) nákladní automobil (nebo 3063 mm - autobus) 1) truck (or 120 ⅝ in - bus)
Zdroje:
Sources:
Rosenkranz, K.: Nákladní automobily Tatra : 100 let, GT Club, Praha, 1999
Zavadil, R.: Vojenské automobily Tatra v letech 1918 až 1945, Jakab, Nevojice, 2008
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-13-t47518#594987 Version : 0
The Tatra 13 truck was created by strengthening the construction of the Tatra 12 passenger car.


It was the first truck of the Tatra concept of Ing. Ledwinka, ie with a spine tube, articulated drive shafts, front differentials and pendulum half-axles.


In contrast to the passenger car, the rear axle transmission was reinforced, which was fitted with larger wheels measuring 820x120 mm fastened with six bolts, while the front was 710x90 mm fastened with four bolts.


The following versions were produced:
- flatbed
- Hotel omnibus
- ambulance
- funeral car


The Czechoslovak army introduced one Tatra 13 truck into its arsenal in 1926, another car in the bus variant in 1927, and finally one prison car in 1931.


Source:
TATRA museum Kopřivnice
Rosenkranz, K .: Tatra, trucks. AutoAlbum, MS Press, Brno, 2002, ISBN 809009156-3
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-13-t47518#185785 Version : 0
Military truck Tatra 13 (NIV-2) for the czechoslovak army, 1926..
CZK - Tatra 13 - (Tatra)

(Tatra)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-13-t47518#594990 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more