This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
hodnost v rámci Armée de l'Air de Vichy - seržant, četař (Sergent)
hodnost v rámci Normandie-Niemen tedy Svobodných Francouzů - podporučík (Aspirant, což odpovídá zhruba ruskému Mладший лейтенант)
- letecké eso Francie ve 2. světové válce
nar.: 16.11.1917, Barentone
zemř.: 21.1.1948, Romainville
Georges Lemare, jedno z nejslavnějších francouzských es druhé světové války, se narodil 16. listopadu 1917 v městě Barentone. Ještě před samotným přiblížením jeho života bych rád podotknul, že tento letec patří k nemnoha západním letcům, kteří měli tu možnost bojovat na třech různých frontách (Afrika, západní a východní fronta), stejně tak na obou stranách (Osa i Spojenci).
Lemare již od mládí tíhnul k letectví a zajímal se o letadla a tak není divu, že se ucházel také o přijetí do letectva. Jeho sen se mu splnil v roce 1937, kdy je přijat do francouzské Armée de L'Air. Díky svým dobrým výsledkům je zařazen do jedné z elitních francouzských formací konkrétně GC (Groupe de Chasse) I/4, kde jej také zastihne počátek války. První vítězství si připisuje 13. ledna 1940, kdy sestřeluje Do 17. V průběhu bitvy o Francii se zúčastňuje dalších leteckých bojů a připisuje si vítězství nad bombardérem, 20. května 1940 (zřejmě Ju 88). V průběhu Bitvy o Francii pravděpodobně létal na stroji Hawk H.75 verze A-1 tedy se 4 kulomety a slabším motorem.
Po porážce Francie jeho kariéra pokračuje v rámci letectva vichystického režimu - Armée de l'Air de Vichy - v Africe, kam jsou přesunuty GC I/4 a GC I/5. Konkrétně řečeno obě seskupení byla přesunuta do Dakaru v Senegalu, kde bránila vzdušný prostor západní Afriky. Zde se také v průběhu roku 1940 (konkrétně 24. září) střetává ve vzdušném souboji s letci FAA z 810. perutě a připisuje si jedno vítězství (pravděpodobně Swordfish). Tohoto vítězství dosahuje ve velké letecké bitvě, které se účastnilo na straně FAA až 60 strojů - cílem bylo bombardovat námořní a vojenské cíle v Dakaru.
Tohoto úspěchu dosahuje na letadle Hawk H.75 verze A-3 (více viz. foto).
Po porážce vichystického režimu v Africe a po porážce německých vojsk je tato skupina GC I/4 zařazena pod Pobřežní velitelství (Coastal Command) a je přezbrojena na P-39 Airacobra.
Později je Lemarovi nabídnuta možnost bojovat v rámci vojenských sil Svobodných Francouzů ve Velké Británii, tuto možnost odmítá zejména s ohledem na zkušenosti s Brity a USA (Mers-el-Kébir, Maroko, atd.). Naopak přijímá možnost stát se členem letky Normandie-Němen v rámci Vojenno Vozdušnyje Sily SSSR. Tato jednotka byla založena na základě smlouvy mezi sov. vládou a západními spojenci v roce 1942, 17. srpna. V roce 1944 však došlo k rozšíření jednotky a přijetí dalších Francouzů. Jednotka zaznamenala vynikající výsledky a 3 z členů se stali nositeli ocenění Hrdina SSSR (Marcel Albert, Roland de la Poype a Marcel Lefevre) - na konci války činil účet této jednotky 273 povrzených sestřelů a 36 pravděpodobných při vlastní ztrátě zhruba 60 strojů.
V rámci této jednotky Francouzů na východní frontě dosahuje 5 jistých a 4 pravděpodobných sestřelů a válku tak dokončuje s 12 vítězstvími na svém kontě.
Po válce dále pokračuje v letectvu Francie a zahyne při leteckém neštěstí u města Romainville v letadle Bloch 161.
Zdroj:
1) Rajlich, Jiří : Na nebi sladké Francie (válečný deník československých letců ve službách francouzského letectva 1939-1945), 2. část, Ares 1998.
2) Plus 6 victories in Armeé de L'Air - Rajlich, Jiří
3) Air Aces Home Page: users.accesscomm.ca
4) math.fce.vutbr.cz
5) pagesperso-orange.fr