Messerschmitt Bf 109 F-2

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 F-2 Messerschmitt Bf 109 F-2
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 F-2
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.194R-DD.05.1941 Messerschmitt GmbH, Regensburg /
DD.02.1941-DD.05.1941 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.11.1940-DD.06.1941 AGO Flugzeugwerke GmbH, Oschersleben /
DD.02.1941-DD.08.1941 Arado Flugzeugwerke GmbH, Warnemünde /
DD.01.1941-DD.04.1941 Wiener Neustädter Flugzeugwerke, Wiener Neustadt /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1940-DD.08.1941 z toho / from that:
DD.02.1941-DD.05.1941 Arado (W.Nr.: 5401-5558)
DD.MM.RRRR-DD.02.1941 Messerschmitt (W.Nr.: 5601-5790)
DD.01.1941-DD.04.1941 Wiener Neustadter Flugzeugwerke (W.Nr.: 6651-6822)
DD.02.1941-DD.05.1941 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 8075-8266)
DD.03.1941-DD.04.1941 Messerschmitt (W.Nr.: 8901-9001)
DD.04.1941-DD.05.1941 Messerschmitt (W.Nr.: 9151-9250)
DD.06.1941-DD.08.1941 Arado (W.Nr.: 9535-9734)
DD.11.1940-DD.06.1941 AGO (W.Nr.: 12601-12978)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1334:
Messerschmitt: 33 (W.Nr.: 5601-5790) + 101 (W.Nr.: 8901-9001) + 100 (W.Nr.: 9151-9250)
Erla Maschinenwerk: 192 (W.Nr.: 8075-8266)
AGO: 378 (W.Nr.: 12601-12978)
Arado: 158 (W.Nr.: 5401-5558) + 200 (W.Nr.: 9535-9734)
Wiener Neustadter Flugzeugwerke: 172 (W.Nr.: 6651-6822)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2020 kg 4453 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2732 kg 6023 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,924 m 32ft 6,7in
Délka:
Length:
8,940 m 29ft 3,97in
Výška:
Height:
2,600 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2 ? ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 601 N
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 864 kW (1175 PS) při 2600 ot/min (na úrovni mořské hladiny)
Daimler-Benz DB 601 N
- inverted V-design (60°)
- number of cylinders: 12
- maximum power output: 1159 hp at 2600 rpm (at sea level)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l 88 Imp gal / 105.6 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
595 km/h v ? m 370 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11500 m 37730 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
665 (?) km 413 (?) mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů
1x 15mm kanón MG 151/15 střílející nábojem vrtule, 200 nábojů

+ Bf 109 F-2/B:
1x SC 250
4x SC 50
2x 7,92mm MG 17 machine gun in the nose, 500 rounds each
1x 15mm MG 151/15 cannon as Motorkanone, 200 rounds

+ Bf 109 F-2/B:
1x SC 250
4x SC 50
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 F, Flugzeug Profile 28
Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998
http://www.messerschmitt-bf109.de/
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-2-t44219#174205 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

První Bf 109 F (pravděpodobně předsériové F-0 a první sériové F-1) se na frontě u Kanálu objevily pokusně již na podzim 1940, první operační let provedl 9. 10. 1940 velitel JG 51 Werner Mölders. Poznatky, získané při zkušebním nasazení byly použity při výrobě sériových letounů verze F-2.
Bf 109 F-2/Z byl vybaven zařízením GM-1.



Prameny:
Foreman, J.: Battle of Britain - The forgotten months, New Malden, 1988
Murawski, M.: Letadla Luftwaffe, část 2, Hostomice, 1997
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-2-t44219#191696 Version : 0
Bf 109 F-2 ("black 7"), Oblt. Helmut Meckel, Staffelkapitän 2./JG 3, southern section of the Eastern Front, July 1941. The upper surfaces of the wing and VOP are covered by non-standard RLM 71/02 paint fields, the fuselage is entirely repainted with RLM 71 paint. Two thirds of the propeller cone is covered in RLM 70, the remaining third is white, the tip is painted red - the colour of the 2nd Staffel. The Tatzelwurm on the bow also bears the 2nd Staffel colour. When the hull was repainted, the yellow triangle at the tank neck under the cockpit also disappeared. An additional armoured glass is attached to the front plate of the cabin.
Messerschmitt Bf 109 F-2 -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-2-t44219#415365 Version : 0
Bf 109 F-2 ("White 8"), pilot Walter Nowotny, 1./JG 54, Relbica airfield, summer 1942.
Messerschmitt Bf 109 F-2 -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-2-t44219#404177 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Bf 109 F-2 z výzbroje III./JG 54 na ruském letišti Pleskau (Pskov).


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 F-2 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-2-t44219#374376 Version : 0
Bf 109 F-2 ("red 9") in winter camouflage belonging 5./JG 51 .


Source: see above
Messerschmitt Bf 109 F-2 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-2-t44219#374377 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more