CZK - SUEZ (spouštěcí univerzální elektrický zdroj)

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.


(©Jan Flieger)
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#171540 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zariadenie je určené (alebo bolo) k pozemnému napájaniu elektrických systémov lietadiel v týchto pracovných režimoch:
1. PRESKÚŠAVANIE
- jednosmerným napätím 10-30 V - 2 lietadlá rôzneho typu
- striedavým napätím 115V/400Hz - 1 lietadlo
- striedavým napätím 3x208V/400Hz - 1 lietadlo
2. ŠTART 24V, 28V
- stabilizovaným napätím 24 V alebo 28,5V - 2 lietadlá rôzneho typu s intervalom 5 sekúnd medzi začiatkami spúšťania
3. ŠTART 28/56V, 2x28V
- stabilizované napätie 28,5V a 57V - 1 lietadlo
Zariadenie bolo schopné vykonať dve po sebe idúce spúšťania lietadiel. Spúšťanie ďalšej dvojice mohlo byť vykonané po 3 minútach.
Po vykonaní spúšťania 10 dvojíc lietadiel musela byť dodržaná prestávka 2 hodiny.


Technické údaje:


Podvozok:
PV3S
pohotovostná hmotnosť 10 000 kg
maximálna rýchlosť 40 km/h
rozmery d x š x v 6835 x 2300 x 2665 mm


Motor elektrocentrály T 928-62
výkon 88,4 kW
prevádzkové otáčky 1 500 ot/min
voľnobežné otáčky 1 200 ot/min
palivo NM 35
objem nádrže 170 litrov
doba prevádzky 8 hodín


Alternátor BGC-9104
výkon 60 kW


Zdrojová skriňa
výstupné jednosmerné napätia 10-30V, 24V, 28,5V, 57V
výstupný prúd v režime START 1 500A
výstupný prúd v režime PŘEZKUŠOVÁNÍ 400A


Menič frekvencie
do výr. č. 105 typ GF-433/16 výkon pri 115V 3kVA
od výr. č. 106 typ BFS-5400
trojfázový, výkon pri 115V 5kVA,
výkon pri napätí 3x208V 10kVA
Napätie 115V a 3x208V nebolo možné naraz odoberať.


Hlavné časti SUEZ:
Podvozok, Elektrocentrála, Zdrojová skriňa, Menič frekvencie, Naftové kúrenie, Súprava káblov pre dodávku energie do lietadla


Obsluhu zariadenia bolo možné vykonávať z vonkajšieho ovládacieho panelu alebo z pomocného panelu v kabíne vodiča.Káble boli pripájané konektormi pravdepodobne typu ŠR.


Zariadenia od výrobného čísla 106 mali byť označené 3 cm širokým žltým pruhom po obvode nadstavby.


Súprava káblov sa skladala z 7 kusov (2 ks univerzálnych káblov, 3 ks preskúšavacích káblov a 1 redukcia).


(Ladislav SIMANDL: SPOUŠTĚCÍ ZDROJE Učebnice pro obsluhující personál, Naše vojsko 1986)
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#403533 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Poptával jsem se kolegů co dřív dělali na letišti u nás a podle nich jde o nějakou verzi spouštěcího zdroje (tenhle přímo neznali takže asi nesloužil pro MiG-23, MiG-21) svědčí pro to dvě malá světla na horní boční hraně nástavby (jsou to polohovky z letadla a při činnosti svítí aby bylo vidět zda stroj cosi koná nebo jen stojí odstaven) Ve skříňkách na bocích dole by měly být kabely. Vyslovili i dohad že může jít jeden kus který sloužil třeba u dopravního pluku nebo na podobném místě.
zdroj : rozhovor s bývalými techniky 1. SLP
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#236364 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - bitaxe :

Vyslovili i dohad že může jít jeden kus který sloužil třeba u dopravního pluku nebo na podobném místě.
zdroj : rozhovor s bývalými techniky 1. SLP
Pokud se pamatuji, tak za doby mé VZS u raditechnického vojska, kde jsme sousedili s bojovým stanovištěm vrtulníků, něco takového používali při startování Mi 24. To by pak skutečně ti, kteří byli u letadel s pevnými křídly nemuseli znát.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#236365 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jedná se opravdu o starší verzi elektrického spouštěcího zdroje SUEZ.Předchůdce Pozdějších SUEZ-M. Rozhodně se nejednalo o jeden prototyp. Fotograficky doložen ve více kusech například u 5.slp v Líních. V jakých počtech byl vyroben bohužel nevím. Byl jsem šlolen na AKZS - 75 v roce 1996 v Brně Slatině a kolegové zdrojaři měli v příručce na SUEZ-M i návod na tuto starší verzi.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#236717 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

V roce 1976 byl uveden do provozu SUEZ na základně Kbely-Pha9, poté přibyl další kus, který jsem obsluhoval. Měl však vadu při vysokých odběrech
proudu- měkký zdroj- párkrát způsobil zapečení stykačů v letounech. Jednou i při odletu generála Ustinova,z Ruzyně. Nato byla účelovka opravována v ČKD Vysočany.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#549528 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more