URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#171540
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Zariadenie je určené (alebo bolo) k pozemnému napájaniu elektrických systémov lietadiel v týchto pracovných režimoch: 1. PRESKÚŠAVANIE - jednosmerným napätím 10-30 V - 2 lietadlá rôzneho typu - striedavým napätím 115V/400Hz - 1 lietadlo - striedavým napätím 3x208V/400Hz - 1 lietadlo 2. ŠTART 24V, 28V - stabilizovaným napätím 24 V alebo 28,5V - 2 lietadlá rôzneho typu s intervalom 5 sekúnd medzi začiatkami spúšťania 3. ŠTART 28/56V, 2x28V - stabilizované napätie 28,5V a 57V - 1 lietadlo Zariadenie bolo schopné vykonať dve po sebe idúce spúšťania lietadiel. Spúšťanie ďalšej dvojice mohlo byť vykonané po 3 minútach. Po vykonaní spúšťania 10 dvojíc lietadiel musela byť dodržaná prestávka 2 hodiny.
Technické údaje:
Podvozok: PV3S pohotovostná hmotnosť 10 000 kg maximálna rýchlosť 40 km/h rozmery d x š x v 6835 x 2300 x 2665 mm
Motor elektrocentrály T 928-62 výkon 88,4 kW prevádzkové otáčky 1 500 ot/min voľnobežné otáčky 1 200 ot/min palivo NM 35 objem nádrže 170 litrov doba prevádzky 8 hodín
Alternátor BGC-9104 výkon 60 kW
Zdrojová skriňa výstupné jednosmerné napätia 10-30V, 24V, 28,5V, 57V výstupný prúd v režime START 1 500A výstupný prúd v režime PŘEZKUŠOVÁNÍ 400A
Menič frekvencie do výr. č. 105 typ GF-433/16 výkon pri 115V 3kVA od výr. č. 106 typ BFS-5400 trojfázový, výkon pri 115V 5kVA, výkon pri napätí 3x208V 10kVA Napätie 115V a 3x208V nebolo možné naraz odoberať.
Hlavné časti SUEZ: Podvozok, Elektrocentrála, Zdrojová skriňa, Menič frekvencie, Naftové kúrenie, Súprava káblov pre dodávku energie do lietadla
Obsluhu zariadenia bolo možné vykonávať z vonkajšieho ovládacieho panelu alebo z pomocného panelu v kabíne vodiča.Káble boli pripájané konektormi pravdepodobne typu ŠR.
Zariadenia od výrobného čísla 106 mali byť označené 3 cm širokým žltým pruhom po obvode nadstavby.
Súprava káblov sa skladala z 7 kusov (2 ks univerzálnych káblov, 3 ks preskúšavacích káblov a 1 redukcia).
(Ladislav SIMANDL: SPOUŠTĚCÍ ZDROJE Učebnice pro obsluhující personál, Naše vojsko 1986)
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#403533
Version : 0
Reklama
Diskuse
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Poptával jsem se kolegů co dřív dělali na letišti u nás a podle nich jde o nějakou verzi spouštěcího zdroje (tenhle přímo neznali takže asi nesloužil pro MiG-23, MiG-21) svědčí pro to dvě malá světla na horní boční hraně nástavby (jsou to polohovky z letadla a při činnosti svítí aby bylo vidět zda stroj cosi koná nebo jen stojí odstaven) Ve skříňkách na bocích dole by měly být kabely. Vyslovili i dohad že může jít jeden kus který sloužil třeba u dopravního pluku nebo na podobném místě. zdroj : rozhovor s bývalými techniky 1. SLP
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#236364
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Citace - bitaxe :
Vyslovili i dohad že může jít jeden kus který sloužil třeba u dopravního pluku nebo na podobném místě. zdroj : rozhovor s bývalými techniky 1. SLP
Pokud se pamatuji, tak za doby mé VZS u raditechnického vojska, kde jsme sousedili s bojovým stanovištěm vrtulníků, něco takového používali při startování Mi 24. To by pak skutečně ti, kteří byli u letadel s pevnými křídly nemuseli znát.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#236365
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Jedná se opravdu o starší verzi elektrického spouštěcího zdroje SUEZ.Předchůdce Pozdějších SUEZ-M. Rozhodně se nejednalo o jeden prototyp. Fotograficky doložen ve více kusech například u 5.slp v Líních. V jakých počtech byl vyroben bohužel nevím. Byl jsem šlolen na AKZS - 75 v roce 1996 v Brně Slatině a kolegové zdrojaři měli v příručce na SUEZ-M i návod na tuto starší verzi.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#236717
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
V roce 1976 byl uveden do provozu SUEZ na základně Kbely-Pha9, poté přibyl další kus, který jsem obsluhoval. Měl však vadu při vysokých odběrech proudu- měkký zdroj- párkrát způsobil zapečení stykačů v letounech. Jednou i při odletu generála Ustinova,z Ruzyně. Nato byla účelovka opravována v ČKD Vysočany.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#549528
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.