CZK - Avia/Praga S-430

a Prototype of a lorry, Avia / Praga, S-430

A brief history of the
The leadership OF trying to introduce a full-fledged replacement for a truck Praga V3S, gradually tried different prototypes, for example Praga S-360 and S-430 and V6S later known under the name BAZ Devin.

In the first half of the sixties of the last century, the army asked the company Avia to launch the development of the middle field of the lorry. Because part of Avia was also a company of the Praga occurred to the development of the army's special in the design office. Since 1965, when it was officially launched the development, in 1971, was created six prototypes with different superstructures. On the development box versions participated vysokomýtská Karosa.

The basic data of the vehicle S-430 flatbed
- freight off-road vehicle, the front axle navigable, all axles driven
- the name and acronym in JANUARY: not implemented
- introduction to the equipment: implemented, tested prototype
- the name of the firm Praga: Special type 430
- abbreviation: S-430
- the name and abbreviation for the company Avia: not yet detected (sometimes referred to as S-430)
- prototype development and production: 1965-1971
- number of pieces: 6

Crew: 1+1 person

Dimensions
- the weight of the emergency: 6950 kg
- weight maximum: ~13000 kg
- length overall: ~7160 mm (other sources say 7245 mm)
- loading area: 4500x2350 mm
- width total: 2500 mm
- height overall: ~3100 mm (other sources indicate 3170 mm)
- cabin height: ~2650 mm
- height of light: ~400 mm
- the front approach angle: 40°
- rear approach angle: 40°

Drive
- engine type: Avia type B615
- design: gasoline, water-cooled, in-line
- number of cylinders: 6
- drilling: Ř100 mm (other sources say 105 mm)
- stroke: 100 mm (other sources say 110 mm)
- compression: 8:1
- contents: 5,715 dm3 (other sources indicate 5,75 dm3)
- power: 117 kW (159 hp) at 3000 fig. per min. (other sources say 3500 fig./min.)

Transmission
- type: mechanical, five-speed, 2. to 5. the degree of synchronized
- forward: 5 degrees
- rewind: 1 degree
- additional gearbox: mechanical, two-stage with mezinápravovým differential

Chassis
- layout: 6x6
- front track width: 2000 mm
- rear track: 2000 mm
- wheelbase os: 3100+1300 mm
- tires: 12.00 to 20

Performances
- load capacity on the road: 6000 kg
- bearing capacity in the field: 4000 kg
- max. speed road: 85 km/h
- max. speed in the field: ... km/h
- coasting down the road: ... km
- range in the field: ... km
- grade: ... m
- trench: ... m
- brod: 1.1 m
- slope: 75 % (33,75°)
- lateral tilt: up to ... % (... °)

Attachments
- petrol heater motor for studeny start,
- central tire inflation,
- filtroventilační device in the driver's cabin,
- heating system for the steering of the hull zaplachtovaného flatbed,
- the winch with the pulling force of 44.1 kN (4,500 kg).

Note
In the deposit of the Military technical museum in Israel is the stored prototype S430 in the execution of the flatbed. Dray was renovated by a Car With. In. And. and often paraded in the riding. It is claimed that in Israel there is still a box-type version. This statement is not photographically documented. In Slovakia in local VTM Piešťany is within close proximity of one chassis S430 without the superstructure. Years ago it was one a piece offered for sale. What happened to him is not known to me.
Illustrations were taken from the resources listed below.

Resources
Jan Neumann: Praga V3S, Grada, Prague 2008, ISBN 978-80-247-2172-9, chapter: Experiments on compensation, Avia S 430, pages: 101 to 112
CSN 011300 Legal unit of measure, Table SI, Prague 1977 and 1987

Internet
http://www.autosva.cz/ukazka/avia-s430
http://www.avia-club.com/model/avia-s430-44
www.brdm2.estranky.cz
www.trucksplanet.com
www.vhu.cz.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#509695 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Praga S-430 ano - Avia 430 ne! (díl 2)


Vážení,
internetové stránky firmy Karosa tvrdí, že tato firma vyvinula v roce 1972 skříňovou nástavbu pro vozidlo Praga S-430. Zcela jistě se nejedná o překlep, neb tento pojem se zde uvádí v třech jazycích.


O firmě Karosa se původně zmínil kolega Smíšek, ale jeho tvrzení zapadlo. Takže, pro osvěžení paměti, si dovoluji přiložit fotografii z jejich firemních stránek.


Praga versus Avia
V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století byla koncern Avia nadřazen firmě Praga. Takže vozidla vyvinutá, či navržená konstrukční kanceláří Pragovky, měla vlastní dokumentaci a vlastní označení. Například: "velké S" - pro takzvané speciály. V koncernové dokumentaci Avie došlo k přeznačení a typová čísla většinou začínala písmenem "velké A".


Speciál typ 430
Jsem si jist, že zmíněná dokumentace pro S-430 byla vyhotovena v Pragovce. V Avii při přepisování textu, došlo k písařskému opomenutí a ponechání pragováckého označení "S-430".


Označení tohoto speciálu v Avii mi není známo, ale předpokládám, že jeho číslo se pohybovalo kolem třistatřicítky.


Ostatní viz můj předchozí příspěvek na dané téma.


Internet
www.karosa.cz
-
CZK - Avia/Praga S-430 - Foto via Karosa: Skříňový automobil Praga S 430 (1972).

Foto via Karosa: "Skříňový automobil Praga S 430 (1972)".
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#186709 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zkoušky vozidla S-430.

Zdroj: ATOM 1978

CZK - Avia/Praga S-430 - (ATOM)

(ATOM)
CZK - Avia/Praga S-430 - (ATOM)

(ATOM)
CZK - Avia/Praga S-430 - Projíždění prodem při rychlosti 20 km/h (ATOM)

Projíždění prodem při rychlosti 20 km/h (ATOM)
CZK - Avia/Praga S-430 - (ATOM)

(ATOM)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#187529 Version : 0
Vehicle storage in VTM Piešťany, state around the year 2008.

Photo source
www.brdm2.estranky.cz
-.
CZK - Avia/Praga S-430 -


CZK - Avia/Praga S-430 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#509698 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

V LM Kbely je výstavka týkající se historie kbelské základny a mj. je tam umístěna i tato fotka.
CZK - Avia/Praga S-430 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#165532 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vážení,
za pana Janečky, byl dlouhá léta využíván k služebním jízdám místní exponát - prototyp 6x6 z Avie, který vzhledově připomínal pozdější vozidla z Tatrovky.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#165582 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Praga S-430 ano - Avia 430 ne!


Vážení kolegové,
mám dojem - ne jistotu - že vyobrazený šestikolový speciál nepoužíval označení, které jsme mu přidělili. Jsem si, téměř jist, že firma Avia používala jiné číselné pořadí, než firma Praga. Svoji úvahu zakládám na informaci pamětníků popisujících firemní zvyklosti konstrukčních kanceláří v Avii a Pragovce.


Například, jsou mi známa rozdílná označení jednoho obrněného transportéru: Praga S-260 a Avia A-105.


Proto předpokládám, že námi přidělené označení Avia 430 neodpovídá skutečnosti!


P. S.
Přikládám titul z řidičské příručky Praga S-260. Po materiálu s názvem Avia A-105 se pátrá.
-
CZK - Avia/Praga S-430 - Výřez z titulního listu příručky Praga S-260.

Výřez z titulního listu příručky "Praga S-260".
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#166071 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Je to AVIE S-430 a ne Praga. Mám příručku pro řidiče okopírovanou z archivu Avie než ho Korejci zlikvidovali.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#166098 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zdravim všechny,tenhle nákladák je opravdu AVIA S 430, mam jeden ze šesti vyrobených prototypů doma. Zůstali už jen tři kusy, zbylé tři prvděpodobně nepřežily testování. Mám k němu i příručku pro řidiče, ta je vydana v roce 1967, dál mam ještě testovací knihu k prototypu č.6 a zhruba 600 ks fotek z vývoje. Je to hodně zajímavej stroj, zatim bohužel před renovací.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#186687 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Máte pravdu, že AVIA S 430 se vyvíjela v Pragovce, taky nástavba v Karose, mám skříňové provedení, podvozek je r. v. 1967 a nástavba r. v. 1971. Na přední masce je originál znak AVIA a i všechny fotky jsou označeny jako prototyp AVIA. Nemyslím, že by bylo přepsáno 600 dobových fotek. Pan Příhoda ve své knize Praga uvádí tenhle speciál také jako Pragovku, ale není tam vyobrazena, jen malý kreslený obrázek. V depozitu armádního muzea jsou ještě 2 kusy, jeden valník a jedna skříň. Typ motoru je B 615, benzinový, řadový šestiválec, OHV, chlazený vodou. Vrtání-zdvih 105-110, objem válců 5715 ccm, nejvyšší výkon 160 PS při 3500 ot-min. V příručce pro řidiče je mnoho dalších údajů, jestli je zájem můžu ještě něco přidat. Příjemný den JIPO
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#186793 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Na stránkách pana Jiřího Cimbálníka z Prahy jsem našel sadu fotek jednoho z prototypů A 430.
www.brdm2.estranky.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#286956 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vozidlo ze sbírky VTM Lešany.


Zdroj fotografií
http://www.autosva.cz/ukazka/avia-s430
www.vhu.cz
-
CZK - Avia/Praga S-430 - S-430 před rekonstrukcí.

S-430 před rekonstrukcí.
CZK - Avia/Praga S-430 - Vzhled S-430 po rekonstrukci.

Vzhled S-430 po rekonstrukci.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#509697 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

pro zájemce citace článku Ivana Škody
PROTOTYPY Z AVIE PRO ARMÁDU
První kroky vedoucí k náhradě Pragy V3S udělala armáda ČSSR na konci šedesátých let. Uskutečnili ho konstruktéři pražské Avie v souladu s takticko-technickými požadavky z června 1967. Měli vyvinout a připravit do výroby střední terénní nákladní automobil. Velení armády k tomu využilo vývoj civilního vozidla s nosností 5 t, který probíhal od roku 1960 v Národním podniku Avia Praha. Proto bylo možné velmi rychle postavit první prototypy ve vojenské verzi s valníkovou a později skříňovou nástavbou.
Mimo složek armády, kde hrál prim hlavně v oblasti zkoušek, jako vždy při takovýchto úkolech, výzkumný ústav 010 v Praze na Ořechovce, hlavní odpovednost za řesení nesl národní podnik Avia. Skříňová nástaba pocházela z Karosa Vysoké Myto, převodovky a spolka z AZKG Praga Praha, brzdové zařízení z AB Jablonec nad Nisou, díly a přístroje elektrického příslusenství ze závodů PAL a odlitky motoru z ČKD Hořovice. Motor B 610, řadový benzinový 6-válec s rozvodem OHV s výkonem 114 kW, byl odvozen z dieselového motoru D 610, původně určeného pro civilní verzi. Střední terénní nákladní automobil AVIA S 430 měl sloužit pro přepravu nákladů a osob s vysokou schopností průchodu náročným terénem a překonávání vodních toků. Dovolené užitečné zatížení představovalo v terénu 4000 kg a na silnici 6000 kg s možností připojení přívesu celkové hmotnosti 4000 resp. 7500 kg. Na valníkové karoserii bylo možno přepravovat 18 osob. Konstrukční řešení motoru a převodky dovolovalo hloubku brodění 1100 min. Typickým vybavením pro vojenské vozidlo bylo zařízení pro centrální plnění a podhušťování pneumatik. Naviják v jeho příslušenství byl samozřejmostí.
Do konce roku 1970 v Avii stačili absolovovat nejen podnikové zkoušky, ale s prototypem č. 3 i kontrolní vojenské zkoušky. Následně do etapy kontrolních a později vojenských zkoušek nastoupil i prototyp vybavený skříňovou nástavbou. Prototyp č. 6 v polovině roku 1973 ukončil 3. etapu doplňkových.vojenských zkoušek. Návod na obsluhu a údržbu, připravovaný jako podklad pro vydání obchodně technické dokumentace, nesl rok vypracování 1974. K začátku sériové výroby nedošlo.
Důvodů, proč se tak stalo, bylo asi víc. V samotné armádě mezi sebou soupeřili dva názory, z nichž jeden prosazoval S 430-ku, zatímco druhý upřednostňoval zavedení automobilu ZIL-131 do výzbroje ČSLA. Nakonec zvítězila pravděpodobně třetí varianta. Složitost konstrukce S 430, hlavně kolových redukcí, přesahovala schopnost všech zavedených technologií v tehdejší Avii. Ta v té době už dávno měla v kapse podepsanou licenční smlouvu Renault - Saviem. Pokusy najít výrobce směřovaly do ŠKODA Plzeň a dokonce až do VSŽ Košice. Předpokádané náklady na technickou přípravu výroby však překračovaly všechny možnosti, takže vejtřaska musela částečně sloužit dál. A sloužila velmi, velmi dlouho.


_________________________________________________________________________________________________________________
Zdroj: automatický překlad f.aukro.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#628867 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more