Arsenal-Delanne 10 C.2

     
Název:
Name:
Arsenal-Delanne 10 C.2 Arsenal-Delanne 10 C.2
Originální název:
Original Name:
Arsenal-Delanne 10 C.2
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Arsenal de l'aéronautique, Villacoublay /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.10.1941
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
tandemové křídlo tandem wings
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1960 kg 4321 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2850 kg 6283 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,328 m 24ft 0,5in
Délka:
Length:
10.067 m 33ft 2in
Výška:
Height:
3,0 m 9ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,50 m2 242.19 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
126,667 kg/m2 25.94 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Ycrs kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovám výkonu 615 kW při 2 400 ot/min a 633 kW při 2 400 ot/min v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá Raitier automaticky stavitelná
Hispano-Suiza 12Ycrs twelve-cylinder supercharged liquid-cooled Vee engine, rated at 835 hp at 2,400 rpm for take-off and 860 hp at 2,400rpm at 13,123 ft,
driving a three-blade Raitier constant-speed propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
600 l 132 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
550 km/h v 5415 m 341.8 mph in 17766 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
465 km/h v ? m 288.9 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,833 m/s 2526.2 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,5 min do 5000 m 6,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón HS-404 ráže 20 mm v ose vrtule
2x kulomet MAC ráže 7,5 mm v křídlech
1x zdvojený pohyblivý kulomet MAC ráže 7,5 mm na konci kabiny
One fixed forward-firing 0.79 inch HS-404 cannon,
two fixed forward-firing 0.295 inch MAC 1934 machine-guns in a wing mounted and
one twin flexibly rearward-firing 0.295 inch MAC 1934 machine-guns in rear cockpit.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Arsenal Delanne AC-10C.2 byl prototyp stíhačky s tandémovými křídly.


Letová vytrvalost: 1,5 h
The Arsenal-Delanne 10-C2 two-seat fighter designed by Maurice Delanne and built by the Arsenal de l'Aeronautique at Villacoublay. The Biplane or tandem wing configuration, the tandem-mounted wings providing a continuous slot effect and offering exceptional center of gravity range.


Endurance: 1 hour 30 minutes
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War: Volume One Fighters, London, Macdonald, 1967, ISBN 0-356-01445-2.
Marek Ryś, Francuskie dziwolągi: Arsenal Delanne 10C.2 i Payen Pa 22, Nowa Technika Wojskowa 10, str. 49-61, 2005, ISSN 1230-1655.
L+K 23/1970, Letadla 1939-1945, Arsenal Delanne 10C.2, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ad10.html
www.flightglobal.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Arsenal-Delanne-10-C-2-t41935#164848 Version : 0
Brief history:

- French designer Maurice Delanne was an enthusiastic supporter of the aircraft with tandémovými wings. France late thirties funded all possible projects and so have received money for the construction of this aeroplane, which was to serve as a two-seater fighter, therefore the designation C.2.

- At the state enterprise Arsenal make one prototype and was ready to zalétání, unfortunately, the procedure of the German army was faster and so the prototype got into the air except under the supervision of the Germans in October 1941. In France so had to take place for about 15 flights of a total duration of six hours. The aircraft was later shipped to Germany, but here already apparently, no news about its further fate is not.

- From the tests showed that for such a plane would be preferable to a more powerful engine..
URL : https://www.valka.cz/Arsenal-Delanne-10-C-2-t41935#164920 Version : 0
Photos Arsenal-Delane C.2
Arsenal-Delanne 10 C.2 -


Arsenal-Delanne 10 C.2 -


Arsenal-Delanne 10 C.2 -


URL : https://www.valka.cz/Arsenal-Delanne-10-C-2-t41935#164924 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Trojpohledový náčrtek
Arsenal-Delanne 10 C.2 -


URL : https://www.valka.cz/Arsenal-Delanne-10-C-2-t41935#164923 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more