Vystřelovací sedačka v Fw-190...?

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Přikládám dvě foto, které jsem náhodně objevil na netu. Předepokládám, že je na nich zobrazen test katapultovacího sedadla v letounu Fw-190. Bohužel k fotografiím nebyl žádný komentář.
Ví někdo něco víc? byly tyto sedačky použity bojově?
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153279 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Teď to co říkám ber hodně s rezervou, protože nejsem odborník na letadla, nicméně už jsem podobnou informaci zaslechl a četl v knize zabývající se pokusy s letadly. Nicméně díky tomu, že letadla jsou mimo můj zájem nijak sem jí dále nezkoumal. Ale je zmiňováno, že to nebylo použito z toho důvodu, protože byli problémy s váhou, prostorem kokpitu, popř. změna draku letadla, což se také promítalo do změněného těžiště a vůbec celkového vyvážení letounu. Z toho důvodu to nebylo zavedeno do výzbroje, protože to ještě potřebovalo doladit, což samozřejmě nebyl už čas. Pokud tuším tyhle prototypy se dostali do rukou Amíkům.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153290 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

To von Fenstein: Jsou to docela logické problémy. Můžeš uvést zdroj tvých info.?
Dík.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153293 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Hmm jako vždy u mě problém Very Happy


Pokud si matně vzpomínám tak to byla kniha psaná nějakým zkušebním pilotem Luftwaffe, kde právě popisoval zmíněné problémy ... Werner (Na cizích křídlech) to tuším nebyl, takže to byl ten z Peenemunde Sad Ale kdybys mě zabil tak si nevzpomenu, sorry ...


Jinak jsem to četl i na Axisu, pokud si dobře pamatuju.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153297 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vzhledem k tomu že první bojově užité vystřelovací sedačky použili němci nemusí jít o nesmysl, problém ale je že šlo o sedačky firmy Heinkel a byly použity na He 219 Smile takže ten FW190 je divný
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153320 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No právě. Já do teť taky věděl jen o vystřelovacích sedačkách v He-219. To že se zkoušely v Fw-190 jsem se dozvěděl až teť. Právě proto sháním více informací. Divil bych se, kdyby to němčouři nějak nevygoumali, aby ta sedačka byla použitelná i v praxi.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153398 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Když se na ty fota podívám pozorněji, nevidím žádný obláček, ani plamen od pohonu sedačky. Připadá mě, že ji vystřelili jak z praku pomocí gumy.??
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153399 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jestli se nepletu monografie Fw-190A od Modelpressu se zmiňovala o tom, že profesor Kurt Tank pracoval na vývoji vystřelovací sedačky, ale práci přerušil. Kouknu se doma na přesnější údaje, jestli se mi to podaří najít. To by možná vysvětlovalo použití toho Fw-190.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153435 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No v He 219 (ale i v Ar 234 byla sedačka poháněna stlačeným vzduchem ne tedy pyrotechnicky jak je zvykem dnes. Takže to že nevidíš oblak kouře bych nebral za chybu. spíš ten druhý obrázek (ten s číslem 1 Smile ) mi přijde dost odlišný od toho kde je to v letu.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153467 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Pokud si vzpomínám z dávných dob své letadýlkářské "kariéry",tak vystřelovací sedačkou byl vybaven i HE 162. Mělo to být hlavně z důvodu koncepce celého letounu(motor v gondole na hřbetě).
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153479 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Máme podobné vzpomínky Smile Volksjager ji měl taky. tím ale pokud vím výčet končí. Aspoň u sériových typů.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153482 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Tak jsem si to ještě pamatoval skoro přesně. Je to opravdu v monografii Fw-190 od Modelpressu, ale jelikož se nesmí bez svolení autora citovat, zkusím to popsat vlastními slovy:)


Zjednodušeně, při zkouškách prototypu Fw-190 na jaře 1941 se řešilo otevírání krytu kabiny při rychlostech nad 430km/h jelikož to lidskou silou bylo nemožné. Při té příležitosti začal ing. Sander uvažovat přímo o vystřelení pilota z kabiny. Takže podle vlastních nákresů udělal sedadlo i s figurínou. To poháněla prachová náplň, ale byla příliš slabá. Vzhledem k tomu, že Sander měl v té době jiné povinnosti od další práce upustil. A perlička na závěr, ke zkouškám mu byl k dispozici jeden z předsériových Fw-190A0, konkrétně 0022.


Takže ty snímky tady jsou nejspíš pořízené během těchto zkoušek. Řekl bych že je to docela perla.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153489 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Díky pánové aspoň za těch pár informací.
Co se týká problémů otvírání kabiny Fw-190 v případě nuceného opuštění stroje za letu, tak to bylo vyřešeno malými náložemi, které pootevřely překryt kabiny a proud vzduchu ji utrhl. Jinak kabina Fw-190 se údajně nesměla za letu otevírat právě z tohoto důvodu, aby nedošlo ke ztrátě překrytu.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#153574 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Na tom obr.č.2 je zadní část zakrytována, přesto myslím, že to nebyl prototyp, ale bojový letoun (hákový kříž na směrovce). Napadlo mě, jestli to nemohlo být součástí úvah o úpravách Fw 190 pro nasazení taranovými útoky (Ramm...?). Vystřelovací sedačky už existovaly a šlo by jen o jejich přizpůsobení pro tento letoun (který by je rozhodně snesl).
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#154224 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to Fantan, nechci ti brát iluze, ale jednak háková kříž nesly docela často i prototypy (nosil ho i FW 190V1 - zpočátku v "civilní" verzi tedy na rudém pruhu a později normální armádní, měl v té době tedy v roce 1940 kód FO+LY) a stroj 0022 nebyl prototyp v pravém, šlo o stroj z předsérie na kterém byly zkoušeny různé nové věci z nichž se některé později uplatnily ve výrobě. Takže tento stroj v různých dobách měl různé změny proti původnímu vzoru, spolu s ním byly do zkušebního ústavu v Rechlinu předány ještě oo13, 0014, 0018,0019 a 0021. Všechny tyto stroje sloužily ke zkouškám a vylepšování, ostatní stroje z předsérie byly předány k II Gruppe JG 26. Stroj byl tedy sériovým FW190A0 a samozřejmě měl standardní armádní nástřik včetně znaků. Právě na tomhle stroji se třeba zkoušela zástavba kanonů a další instalace. zkoušky (a kariéra stroje) ale zkončily zřejmě dřív než došlo k nasazení Ramm .
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#154226 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace :

Máme podobné vzpomínky Volksjager ji měl taky. tím ale pokud vím výčet končí. Aspoň u sériových typů.



doporučuji oprášit


co "vejr" tedy He-219?
a "šipka" Do-335?


A mimochodem Arado vystřelovací sedadlo nemělo
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221814 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

doporučuji číst pozorněji, He 219 je zmíněn jako první Smile jinak souhlasím že Do 335 je rovněž uváděn (důvod byla vrtule zadního motoru a velké ocasní plochy) zde jde ale o jinou sedačku než u heinkelů a dokonce jestli se nepletu už poháněnou pyrotechnicky (ne tedy stlačeným vzduchem) a tedy v této souvislosti (myslím původní dotaz) nezajímavou.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221817 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

opss fakt
mae culpa, mae culpa Very Happy
jinak u pfeila je zajímavé, že měl z uvedených důvodů vystřelovací sedadlo, ale zadní vrtule a vrchní díl SOP se stejně před jeho použitím pyrotechnicky odstřeloval
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221853 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No o tom se sice píše, ale právě u té vrtule si tím nejsem moc jist, ono totiž udělat odstřelení poměrně silné osy není moc snadné, takže si asi nebyli jisti ani němci Smile (nebo je to jen zkazka přejímaná z publikace do publikace) ostatně je mnohem snažší vystřelit pilota než spoléhat na to že se povede odpálit uvedené části. Je totiž zajímavé že němci stroje dost ničili před tím než se vzdali ale na žádném z mravenečníků nic takového není (přitom by zřejmě stačilo "zmáčknout knoflík" Smile ) ale to už je věc z roviny teorie.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221871 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No je pravda, že hřídel není žádná kovová "tyčinka",


To opisování je možné, potom bych z autorství podezříval E.Browna, který na nich létal a popisuje sérii tří tlačítek na křesle ve své Wings of the Luftwaffe (tuším to vyšlo i u nás).


Ono dnes je sekvence automatická a s tehdejšími technologiemi relátek by to asi taky šlo udělat, ale prostě se to dělalo tak. Ručně.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221875 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

S relé to bohužel v podstatě nejde, není totiž možno zaručit správnou funkci pokud přetížení působí různými směry (elektromechanické stroje s tím mají docela problém) takže ruční obsluha je nasnadě. Pokud jde o odstřel vrtule je problém v tom že to že se přerazí hřídel nezaručuje odpadnutí vrtule(může držet na zbztku závěsu) včas pro pilota Smile svislé plochy měly výbušné nýty což byly technologie vyzkoušená a zvládnutá. Spíše by stálo za to prohlédnout originální stroj, pokud vím byl před několika lety rekonstruován a pokud takové zařízení obsahoval zřejmě by na to narazili.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221882 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

To je pravda, viz možnosti manévrů prvních raket před vynálezem SSR technologie.
Nevím jaké byly tehdy možnosti nějakých jednoduchých časovačů jiné konstrukce...v podstatě šlo o pevnou sekvenci.


Každopádně by nálož musela být někde před poslední trupovou přepážkou, ke které se lícuje kužel. Tam byla táhla řízení...
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221885 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Právě ta složitost a nespolehlivost celého zařízení mne vede k pochybám o tom že by se vrtule střílela, ostatně i kabina mravenečníka byla asi problém je docela velká a tedy ne příliš tuhá, takže třeba ve vývrtce by asi byl problém se jí zbavit.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221907 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Hm zase byla poměrně huste mřížovaná


koukal jsem do toho Browna, je tam doslova:
-na pravém pultu byla v řadě tři tlačítka:


jedno na odstřelení vrtule
druhé na ostřelení SOP
třetím se odjišťovala sedačka


potom bylo nutné ručně odhodit překryt (tam podle mě asi byly klasické otočné zámky)


Tady dokonce zmiňuje neověřené zkazky o tom, že překryt vykloubil pilotům ruce, protože zevnitř byla madla, za která se měl překryt vytlačit, ale kdo postupoval takto, většinou se nestihl pustit.


Nevím, nás učili tlačit dlaněmi na na rám nebo předloktím na plexi, se skloněnou hlavou, aby si člověk nerozbil vlastníma rukama obličej, když se mu dostanou do proudu vzduchu


Potom bylo možné vystřelit sedačku tlačítkem na opěrce


Nikdy to neměli možnost ověřit, protože jejich Pfeily havarovaly bez katapultáže pilotů. O ověření reálné přítomnosti výbušniny v ocase není ani slovo.


Sám létal spárku Pfeila. Jednosedadlovou nesehnali (resp. havarovala při přistání než se k ní dostal).
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221915 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Myslím že kabina Pfeila je na podobný postup moc velká, prostě se za ní asi musí vzít oběma rukama, tím spíš když přemáháš proudění vzduchu. docela mne překvapuje že spíš nestříleli kabinu, takhle stačilo hodně málo aby se nikdo ven nedostal.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221932 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

ono to s tím překonáváním tlaku není tak strašné, mezní vrstvička se dělá i na rychlých podzvukových letadlech, a když se udělá "škvírka" proud vzduchu vezme překryt sám...jiné to je když je zkřížený rám, nebo kouslé zámky.


Vždy se to dělá obouruč, aby se překryt nekroutil a kroutí se i relativně bytelný na novějších mašinách než Pfeil


pokud tam byla madla, aby pilot "dosáhl" určitě bych je neojímal prsty, ale tlačil otevřenou dlaní
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221974 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zasílám pár obrázků z publikace: MONOGRAM CLOSE-UP 21 Do-335 -1983
ISBN 0-914144-21-9
Do obrázku kabiny Do335 jsem domaloval červené šipky k madlům pák ktzeré zřejmě umožňovaly nouzový odhoz překrytu kabiny. Jak si mohl pilot při tom vykloubit ruce...?
Vystřelovací sedačka v Fw-190...? - Kabina Do335
Červené šipky ukazují (domnívám se)na ruční páky nouzového odhozu překrytu kabiny.

Kabina Do335
Červené šipky ukazují (domnívám se)na ruční páky nouzového odhozu překrytu kabiny.

Vystřelovací sedačka v Fw-190...? - Vystřelovací sedačka z Do335

Vystřelovací sedačka z Do335
Vystřelovací sedačka v Fw-190...? - Vystřelovací sedačka zamontována v Do335. Zajímavé je, že loketní opěrky křesla jsou sklopeny vzhůru. Proč?

Vystřelovací sedačka zamontována v Do335. Zajímavé je, že loketní opěrky křesla jsou sklopeny vzhůru. Proč?
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221982 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ještě taková moje úvaha: Odstřelit tlačnou vrtuli za chodu motoru musí být dost nebezpečná věc. Z vrtule se musí stát docela nebezpečná sekačka letící vpřed směrem ke kabině stroje....! Zdá se mi to dost nebezpečné.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#221985 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Podle toho popisu to byla madla na vnitřní straně překrytu, ne u čelního štíku
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#222002 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vrtule samozřejmě neletí vpřed, ale ani "neupadne" kamsi za letoun, to mne právě vede k pochybnosti zda to tak bylo (samozřejmě se musí přerazit osa vrtule, což samo není tak jednoduché. a následně se je nutno dotyčné vrtule i se zbytkem osy nějak zbavit což v krátkém času asi nejde).
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#222043 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Napadá mě ještě jedna možnost-i když ji nemám potvrzenou takže spekuluji.Nebylo náhodou odstřelení vrtule řešeno pouhým odstřelením vrtulových listů (obdobně jako třeba na Ka-50)?Myslím že by to bylo bezpečnější než trhat celou vrtuli,která se potom změní ve volnou cirkulárku letící vzduchem (pěkně popsané chování utržené vrtule-Me-324 Gigant,tažné uspořádání,utržena při přetočení motoru-je popsáno v knize Giganti).Celkové řešení odstřelové instalace by bylo asi podstatně jednodušší než při sekání osy vrtule.


Ještě taková poznámka na závěr-pokud by se tlačná vrtule odsekla jako celek tak by Do-335 pravděpodobně neuhrožovala protože by velmi rychle ztratila otáčky a tím vzrostlý aerodynamický odpor by ji nechal daleko za letounem.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#222057 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

To je právě technický problém, odstřelit listy (ve skutečnosti je musíš přerazit náloží) je docela problém, vlastní nálož se sice dá umístit i do vrtulového kužele, ale problém je jak zařídit odpal, musíš nějak zařídit abys do rychle se otáčející se vrtule dostaneš ten povel k odpalu a to spolehlivě aby se ti to nestalo náhodou. To není nikterak jednoduché Sad
Jinak ono to není tak úplně pravda s tím odpadnutím, musímě si uvědomit že v tomto případě jde o doby v řádu maximálně jednotek sekund a zde právě stačí aby se vrtule "svěsila" na zbytku hřídele a dojde hned k několika věcem, jednak zůstana po nějakou dobu součástí stroje a druhak tím že se prudce zastaví předá svou hybnost a pokusí se ho přetočit, těch věcí je poměrně dost a docela krizových, proto mne to vede k pochybám. Nicméně jde o pochyby, ne o jistotu. Rozumně by to dokázal vyvrátit popis restaurace zachovalého stroje. Přiznám se že popis tlačítek je sice sugestivní a pamětník zřejmě důvěryhodný, nicméně o funkci měl myslím povědomí z toho co mu řekl někdo z "původních vlastníků" což nemusí být zcela jisté (chyba v překladu, úmyslné zkreslení a podobně)
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#222067 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jo s tím se dá souhlasit, jednoho "původního" museli šoupnout do lágru, protože testy "sabotoval" a "bojoval" ještě po válce ...


Krom toho těch německých typů létal přes padesát, takže na nějaké hluboké technické výzkumy asi moc času taky neměl.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#222073 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Čistě teoreticky. Pokud kouknu na obrázek pohonu vrtule u P-39:


https://www.valka.cz/download.php/id/10847


tak mám dojem, že teoreticky v případě odstřelení vrtule k přeražení hřídele nutně dojít nemusí. Minimálně na výše uvedené fotce to vypadá, že hřídel není s kuželem ani vrtulí nijak pevně spojena. Otázka ale je, jaká byla konstrukce zadního pohonu u Do335.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223558 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No jo, tady je poháněn reduktor a v ose vrtule je kanon 37 mm. Ovšem silně pochybuji, že by někoho napadlo dávat do zadní vrtule Pfeila kanon!
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223559 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

... nebo zkoušel sekat vrtuli u P-39.Tam by to asi skončilo tragicky.Vrtule je tažná a umístěná na přídi takže by po odhození letoun pravděpodobně dost přeorala.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223560 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to Pragr, on ten snímek je docela zkreslující, vrtule je samozřejmě na pevné (zde duté) ose, jen ji na fotce není vidět, vychází z reduktoru a není samozřejmě v ose motoru (to ostatně je častý případ) ale stejně jako do reduktoru zezadu vchází zezadu osa od motoru vychází z něj vepředu osa na které je ta vrtule, takže tím se to nijak neřeší Sad
On ten problém "co s pilotem" je u více strších letadel s tlačnou vrtulí.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223568 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Celkom zaujímavý článok na túto tému som čítal v REVI č. 45: In HOT SEAT we trust aneb Pět tisíc slov o vystřelovacích sedačkách, skúsim sa na to cez víkend pozrieť.


Boli tam celkom dobre popísané prvé nemecké aj spojenecké pokusy s vystrelovacími sedačkami. Ked sa dobre pamätám tak tam bol popísaný aj prípad ktorý sa stal u nás po vojne, keď nejaký sovietsky dôstojník zahynul, keď skúmal kokpit koristného He 219 Uhu a nechtiac sa pri tom katapultoval.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223587 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Mě napadá jediné řešení, jak to u Pfeila udělat, prstencová směrová nálož v prostoru před poslední trupovou přepážkou.
Reduktor je na motoru a dozadu jde přímá dutá hřídel, podle řezu to vypadá, že poslední ložisko bylo v předposlední přepážce a za ní bylo ještě asi 20 cm místa.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223664 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Prstencová nálož asi není ideální nápad, osobně bych volil smerovanou nálož z jedné (libovolné) strany v cca 1/5 profilu se směrováním cca 15°směrem vzad, ale i tak bych si nebyl jist výsledkem Sad u kruhové nálože bych se bál právě toho že se "odhoz" zpozdí, možná nejlepší by bylo odstřelit poslední ložiskoi s hřídelí (odstraní se možnost zachycení zbytku) ale přiznám se že pořád mi to nevychází jako solidní řešení.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223787 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Kolegové,možná je to blbost ale mám rozečtenou knihu Oheň na měsíci (reportážní román o Apollu 11) a docela mě zaujal popis startu Saturnu 5 a odhazování jeho stupňů.Pyrotechnické rozdělení (odseknutí) měla zajistit bleskovice namotaná v dutince ve spoji stupňů.Autor uvádí že toto řešení vymyslel von Braun inspirovaný německými pokusy na letadlech za WWII Exclamation Nějak mě ale nenapadá jiné letadlo na kterém by se to mohlo použít (možná ještě jeden z prvních Junkersů,který měl též tlačnou vrtuli nebo u Natteru,kde se též odhazovala záď).Radek by nakonec s tím oddělením na přepážce mohl mít pravdu.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223817 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Predpokladám, že aj u Pfeilu bola vrtuľa poháňaná cez reduktor. Takže k rozdeleniu hriadeľa malo zrejme dôjsť v reduktore alebo za ním.
Jedným z možných riešení je rozdelenie "deleného" hriadeľa - miesto rozdelenia je pripravené a pri núdzovom odstrele vrtule sa spoj rozdelí - môže to byť niečo na spôsob zubovej spojky, tisíc-hranu a podobne (musí tam byť nejaké zaistenie - kolík, skrutka...). Spoj bez problémov zachytáva krútiace momenty a tlakové sily, ale ťahové len do určitej hodnoty. Priama deštrukcia hriadeľu sa mi nezdá pravdepodobná, rýchlo rotujúce časti sa aj kumulačkami blbo sekajú, sú na to potrebné väčšie nálože než za kľudu.
Nálož v hriadeli - aby sa dala nálož do hriadeľa dostať, musí sa hriadeľ rozdeliť - takže je to opäť vysunutie v spoji.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223820 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to Darkfold, bohužel to takhle snadno nejde, zde se (myslím u Saturnu V) mluví o oddělení nepohyblivých částí, to se dělalo u docela dost letadel (třeba i u námořní verze Ju-87, tedy verze C se tak odstřeloval podvozek před přistáním na vodu) tam je princip zcela jiný než u rotující (otáčející se) hřídele, je docela zásadní rozdíl přerazit věc v pohybu a v klidu. Pokud se hřídel dělila (moc na to nevěřím) pak jednoznačně za reduktorem (respektive na výstupu z něj) jinak by to nemohlo fungovat představa táhlé nálože (bleskovice) namotané na hřídel je dost mimo, navíc možnost odpalu technickou chybou je docela problém Sad právě to je to co mi vadí, létat na stroji kde se třeba jen tím že se dostane kapka vody mezi kontakty odstřelí část pohonu je docela adrenalin. Právě tyhle důvody (ryze technické) mne vedou k nedůvěře v to že tam nějaká nálož byla. 5ešení se "spojkou" je o něco reálnější, o tom ale zase nikde není zmínka, řešení by mohla přinést právě zpráva z rekonstrukce zachovalého stroje (je to celkem nedávno a nemělo by to být ovlivněno tlachy zajatců a sklerózou pamětníků Smile
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223822 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Je také zajímavé že pokud zadáte do Google "Do 335" restoration vypadne vám celá řada stránek, ale jen některé se zmiňují o výbušném odhozu ocasních ploch a vrtule, a jen ty nejméně důvěryhodné (třeba Wikipedie) popisují jak "při restatrování u firmy Dornier, které provádělo i mnoho těch kteří je kdysi stavěli byli všichni překvapeni že nálože jsou na svém místě i po 30 letech"¨. Všechny tyto zdroje používají identickou větu (v angličtině) a zřetelně opisují jeden od druhého, dále je celkem logické že výbušné nýty které držely vrchní a spodní část ocasních ploch jsou na místě (jejich odstraněním by obě dotyčné části odpadly) stroj byl odstaven někdy v roce 1947 kdy pro něj došly náhradní díly a chátral před muzeem (nebyl nijak upravován ani chráněn) takže v tomto je asi zdroj této senzace, stránky poněkud důvěryhodnější (nebo odbornější) tuto epizodu nezmiňují. Nicméně odstřel vrtule se objevuje v technickém popisu, stejně jako manuální odhoz kabiny. Trochu mne i překvapuje že s použitím vystřelovacího sedadla bylo nutno odstřelovat ocas letounu, vystřelená sedačka i s pilotem by ho měla přeletět. Naopak při špatném načasování, by mohlo nekontrolovaně letící díly pilota spíše zasáhnout.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223846 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vaše úvahy mně zaujaly a tak přidávám také svou trošku do mlýna.
Můj pohled je z pozice strojaře a bývalého pyrotechnika.
Podle mé maličkosti je důležitý i sled operací při opouštění letounu viz tlačítka:
1. na odstřelení vrtule
2. na ostřelení SOP
3. odjišťovalo sedačku
Odstřelení tlačné vrtule je poněkud něco jiného než pouhé pyrotechnické přerušení hřídele směrovou prstencovou náloží.
(Já tedy nevím, ale rotační ocelovou hřídel, ať už statickou či v pohybu nás učili trhat právě takovou náloží. Technicky by to šlo velmi lehce: rotační tenkostěné plechové pouzdro o průřezu U, vrcholem otočeném k hřídeli a v něm dostatečně brizantní výbušná slož ji odstřihne po inicializaci kumulativním účinkem celkem spolehlivě. Pouzdro by mohlo být umístěno třeba na poslední přepážce vedle uchycení ložiska. Jenže vrtuli se zbytkem hřídele by bylo nutno ještě dostat z draku letounu. Teoreticky by to mohl obstarat aerodynamický odpor zbržděné vrtule, ale je to poněkud ryskantní - možnost zaklínění zbytků či nepředvídatelné chování letounu.
P.S. na 100 mm průřezu oceli nás učili použít nejméně dvě otáčky "Bleskovice". Na 100 mm dřeva stačí jedna.)

Při prohlížení řezu Do-335 (třeba https://www.valka.cz/download.php/id/7501) mně napadl ještě jeden možný způsob, vyjádřený oním "odstřelení" více než přesně. O co v mém podání jde? Spojovací hřídel ze zadního motoru pochopitelně nejde přímo od klikového hřídele k vrtuli, ale k reduktoru, upevněném na poslední přepážce a hřídel k vrtuli z něj vychází na opačnou stranu pod ním. Jenže pod vstupním hřídelem je patrné válcové těleso a právě to by mohlo být to pravé. Drážkovaná hřídel vedoucí od reduktoru k vrtuli by mohla být za ložiskem v reduktoru zakončena právě v tomto tělese-hlavni , za ní by potom byla umístěna výmetná nálož, která by v případě potřeby výbuchem přestřihla zajišťovací kolík hřídele a tuto vymetla-odstřelila za letoun. (Obdobné postupy jsou využity třeba u prvních atomových pum, kde dvě podkrytycká množství jsou vymetena proti sobě, -tedy doslova jedno proti druhému v hlavni houfnice.)
Co se týká výbušných nýtů v konstrukci ocasní části Do 335 je skutečně jednodužší je ponechat na místě a pouze přerušit odpalovací vedení s následným zkratováním vývodů počinové nálože. proto by mou maličkost spíše překvapilo zachování aktivního vedení než samotné nálože které z nýtů nejdou tak lehce odstranit.
Jak je z mé úvahy patrné všechny nálože i vedení k nim jsou pevné, nepohyblivé a zajištění proti nechtěnému odpalu lze zajistit pouhým zkratováním vedení. (k tomu stačí pouhý přepínač zkrat-odpal)
Vystřelovací sedadla německých letounů, pokud vím, byla vymršťována pomocí pružinových mechanizmů a ten by nemusel zajistit dostatečný odstup od poškozeného letounu. Proto ony odstřelovací části draku.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223885 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Sedadlo nebylo vymrštěno pružinovým mechanismem, ale stlačeným vzduchem, jde o stejné sedadlo jako v He 219 (navíc se pokud vím právě kvůli Do 335 ukončila výroba Uhu a začalo se s výrobou komponent pro Pfeil) důvod by to samozřejmě mohl být, zvlášť pokud je letoun třeba ve vývrtce.
Povedlo se mi najít fotku ukazující vnitřek zádi (v době restaurování) je ze stránky http://www.squadron13.com/do335/DO335.htm
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223891 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

pěkná fotka...ukazuje že je to ještě trochu jinak než na kresleném řezu, ale to je celkem běžná vada, že se při kreslení něco "zapomene" Very Happy


Ale pokud je to takhle, tak předpokládám, že na hřídeli byl už jen tisícihran, na něm nasazená vrtule a kužel, takže provedení s prstencovou směrovou náloží je proveditelné a funkční


Po přerušení hřídele už ji nemá co držet
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223896 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Sedačka na stlačený vzduch má relatívne veľmi malý výkon (v porovnaní s dnešnými sedačkami, poháňanými pyropatronami), jej úlohou je dostať pilota so sedačkou "mimo obrys trupu" - prakticky len vystrčiť von z kabíny ( na prvom obrázku je sedačka možno 2-3 metre nad trupom lietadla). Prúd vzduchu okolo trupu predstavuje pri rýchlosti 400-500km/h celkom vážnu prekážku, ktorú je pomerne obtiažne prekonať - v leteckej memoárovej literatúre je to spomínané dosť často. Vzhľadom na malý výkon sedačky je potom pochopiteľné aj odstrelenie SOP, pretože pri malej vertikálnej rýchlosti by do nej mohla sedačka naraziť, s nepríjemnými následkami pre pilota. Interval medzi odpalom vrtule, odstrelením chvostovej plochy a katapultážou pilota bol, podľa popisu, "riadený ručne", stláčaním tlačítok, takže odpadávajúce časti mali zrejme dostatočný rozostup, aby nehrozila kolízia.


Na fotke, ktorú poslal bitaxe, je vidieť, že hriadeľ za reduktorom je dutá, takže miesto na nálož by tu bolo. S ohľadom na tvrdenie, že nálož prežila v dobrom stave veľmi dlhý čas, predpokladám, že bola skôr priamo v hriadeli - nálož v priestore okolo reduktoru by si zrejme niekto všimol.
Na druhej strane, pokiaľ bolo spojenie vrtule a hriadela z reduktoru takého typu, ako uvažujem ja (a podobne aj Smola Petr) - drážkovaný hriadeľ, tisíchran - tak na oddelenie vrtule by postačovala aj prachová nálož pôsobiaca v priestore medzi poslednou prepážkou, reduktorom, poťahom trupu a zadnou stranou vrtule.
Na správne posúdenie by ale bolo treba nejaké detaily konštrukcie - napriek niekoľkohodinovému hľadaniu som nevygooglil nič (výkresov a kresieb pre modelárov hojnosť, ale konštrukčné detaily skoro žiadne).

Stálo by za zváženie položiť otázku o riešení odpalu vrtule priamo skupine, ktorá rekonštrukciu Do-335 robila.


Ešte k vystrelovacím sedačkám Do-335 a He-219: existujú nejaké fotografie alebo výkresy a popisy zadnej strany sedačiek - teleskopického mechanizmu a podobných prvkov?
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223921 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Pár barevných fotek na sedačku z He-219 je na této stránce:


http://www.seatejectcolor.com/seat/
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223926 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Sekvence odpalu byla podle popisu ovládaná ručně a je docela možné, že odjištění sedačky bylo mechanicky blokované stisknutím prvních dvou tlačítek.


Na nálož v hřídeli moc nevěřím
1. kvůli problémům s odpalem v rotující hřídeli
2. kvůli malému vnitřnímu průměru hřídele a tlošťce jeho stěny


nálož umístěnou zvenku si nemusel nikdo všimnout, protože by prakticky vypadala jako jako masivní plný plechový prstenec, natřený barvou upevněný za reduktorem, resp. přitisknutý těsně k němu
Případné nápisy Achtung se nemusely dochovat.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223928 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Po rýchlom a nepresnom premeraní - priemer trupu za reduktorom je cez 50cm, priemer hriadeľa je okolo 10cm, takže miesta by mohlo byť dosť. Hrúbka steny nie je až tak podstatná - stena hriadeľa nie je určená na deštrukciu
S elektrickými prívodmi by mohol byť problém, ale nie neriešiteľný (Nemci boli koumáci), do vrtule boli zrejme aj iné prívody, napríklad na nastavovanie uhlu nábehu lopatiek.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223988 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

2 Alchymista
Pokud uvažuješ o systému, který by vrtuli "svlékl" z tisícihranu takto:


"nálož pôsobiaca v priestore medzi poslednou prepážkou, reduktorom, poťahom trupu a zadnou stranou vrtule"


tak z toho tě vyvedu, vrtule je na tisícihran nasazena poměrně pevně a důkladně zajištěna, ona síla, kterou musí vytvořit (tah) se pohybuje v řádu jednotek kN tedy stovek kilogramů, nemluvě o odstředivých silách, které jsou mnohem větší


Poslední přepážka je na fotografii, za ní následoval jen vrtulový kužel, jehož zadní stěna je z plechu, o ni se žádná tlaková vlna nemůže opřít, protože by odstřelila jen kužel.


Nastavování vrtule se provádělo většinou buď automaticky pomocí odstředivých závaží (vrtule s konstantními otáčkami) nebo ručně, hydraulicky a přívod šel právě dutou hřídelí, takže v tom případě by se tam nevešla nálož.


tady si můžeš stáhnout jak vypadá vrtule, sice avia, na menší výkony, ale princip je podobný
http://www.aviapropeller.com/manualcz.htm
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223991 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

vnitřkem hřídele šly opravdu ovládací prvky vrtule, navíc pokud vím to není jen ten tisícihran (ono je to ve skutečnosti drážkování) ale navíc to samozřejmě drží matice(drážkování je proti "protočení" pohyb v ose hřídele jistí právě ta matice. To co je na fotce je opravdu poslední trupová přepážka a na ní uchycený reduktor, dál pokračuje už vrtulový kužel, kdyby nebyla osa zabalena do papíru byl by vidět její konec s podélným drážkováním pro nasazení vrtule. nicméně místa pro nálož (třeba podkovovitého nebo prstencového tvaru) je zde myslím dost. Podle fotek se sedačka v Pfeilu mírně lišila (jiné tvary područek a opěrek pro nohy) základ je ale zřetelně stejný.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#223998 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - ICE :

tak z toho tě vyvedu, vrtule je na tisícihran nasazena poměrně pevně a důkladně zajištěna, ona síla, kterou musí vytvořit (tah) se pohybuje v řádu jednotek kN tedy stovek kilogramů, nemluvě o odstředivých silách, které jsou mnohem větší
Asi si si nevšimol, že v tomto prípade nie je prenášaný ŤAH, ale TLAK, čo, ako sám uznáš, je z hľadiska prenášania síl a nárokov na zaistenie trochu rozdiel. Prinajmenšom v tom, že kým u ťažnej vrtule musíš pri prenášaní ťahových síl spoliehať na zaisťovacie prevky, pri prenášaní tlaku sa dá spoľahnúť na samotný spoj (časti na seba dosadnú)
Z ohľadom na to, že na poslednej prepážke je okrem iného uchytený reduktor, ktorý prenáša sily od vrtule na drak - tak z papieru nebude. Prípadná podkovovitá alebo prstencová schránka s výbušninou (skr strelivinou ako trhavinou) by mohla kľudne obsahovať masívnešie časti, ktoré by prenášali impulz ako nárazník.
Predný kryt vrtule (ten bližšie k trupu) môže byť plechový, ale celá predná časť kužela bude bohate vyplnená masívnym materiálom - uchytenie listov a podobne, takže tlaková vlna od výbuchu nálože by sa do čoho oprieť mala. Ale bez znalosti konkrétneho technického riešenia len teoretizujeme.


Inak vďaka za link, odporúčam.
Hneď v prvom PDF je príklad riešenia prívodu elektrického prúdu (tu na odmrazovanie) do vrtule - na kryte vrtule bližšom k trupu je niekoľko koncentrických vodivých prstencov na ktoré dosadajú prívody upevnené v trupe. Je to evidentne dostatočne funkčné.


Edit: kým som dopozeral a dopísal, bitaxe ma predbehol
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224002 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No to jsem si s dovolení všiml Very Happy, tah je technický termín používaný u vrtule nezávisle na tom jestli tažná nebo tlačná.
Z hlediska zajištění je to prakticky jedno.
U tažné vrtule je to jedna nebo několik matic s podložkami, u tlačné zpravidla osazení na hřídeli do kterého se vrtule "opře"
přepážka na které je uchycený reduktor je z plechu, protože prakticky nese
- jeho hmotnost, což je víceméně namáhání na vzpěr
- a musí udržet kroutící moment při rozběhu, takže namáhání na zkrut
obojí plechová tabule s příčnou výztuhou snáší poměrně dobře



aby to fungovalo tak, jak si představuješ, musela by být od poslední přepážky vytvořená dostatečně bytelná "skříň" ke které by velmi natěsno přiléhal stejně "pancéřovaný" zadní kryt vrtulového kužele.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224003 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Prachová nálož okolo reduktoru by musela byť skutočne veľká - a to by si ju zrejme niekto všimol.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224015 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nedá mi to a ozvu se, byť jsem zatím byl jen nezúčastněný pozorovatel - taky tady nikdo o prachové náloži kromě tebe pokud vím nemluvil. Bitaxe, Petr Smola a Ice se myslím víceméně shodli na směrované náloži tvaru U nebo O, navíc, Ice kousek nad tebou píše, že by to klidně mohla být navenek jen taková plechová krabice s náznaky nápisu.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224016 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

pozor ICE i Alchymista, Pfeil nebyl typické letadlo poháněné tlačnou vrtulí, běžně létal jen na jeden motor a pak se zadní vrtule (pokud neletěl na ni) chová na tlačnou vrtuli dost atypicky, je tlakem vzduchu tlačena vzad (je jedno zda je do praporu nebo se točí "na prázdno") a tedy musí být docela solidně upevněna.
Nálož by samozřejmě nebyla prachová, šlo by skoro jistě o nějakou "rychlou" výbušninu pravděpodobně ve formě směrované nálože, ta nemusí být nijak veliká a váhově taky nebude nijak přehnaná. Ještě bych znovu upozornil že zprávy o nálezu při repasi jsou jen na méně důvěryhodných webech a hlavně není jasné co se našlo. Pravděpodobně šlo jen o výbušné nýty SOP ze kterých méně znalí udělali svým nepochopením tu "nálož"
Jinak trup je směrem dozadu otevřený, mezi ním a kuželem je mezera takže bych opravdu uvažoval spíš o tom jak přerazit osu vrtule někde za reduktorem a vzhledem k tomu že tam již není nic na čem by držela "odpadne" myslím že dodatečný impuls tlačící ji od trupu už není potřeba (stejně tam bude v důsledku expanze plynů z nálože)
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224061 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

jj mě je jasné jak je to udělané Very Happy souhlas s tebou,


psal jsem fotografovi, jestli by nedal kontakt na majitele nebo lidi co to restaurovali


uvidíme
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224095 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Koukám že se to pěkně rozproudilo.
Ze své minulé profese bych vyloučil nálož tvaru "U", ta by odhodila potenciálně přeražený hřídel směrem kterým je otevřená.
Asi jste můj popis nepochopili, nebo jsem v zajetí odborného hantecu.
Pokusím se to popsat jinak. Nálož z mé úvahy má pouzdro prstencového tvaru o příčném průřezu tvaru "U", otevřenou stranou směrem k hřídeli. Do pouzdra je třeba ještě vložit rozbušku s elektrickou roznětkou a samotnou nálož do tohoto pouzdra nalít. Zcela postačí "obyčejný TNT". Po ztuhnutí se v takovém případě hladina prohne také do "U" ale otevřenějšího. Takto vyrobená nálož má směrový, téměř kumulativní účinek. Pouzdro tohoto tvaru by bylo možno upevnit přímo na reduktor třeba pod onu poslední přírubu na fotce. V tomto případě by si nálože nemusel nikdo všimnout až do demontáže reduktoru. (Vedou tam podle fotky asi dráty takže by to šlo.)
P.S. Jo a abych nezapmněl rozhodně bych do takové nálože nedával "...masívnešie časti, ktoré by prenášali impulz ako nárazník...", ona totiž kumulačka vytvoří z kumulační vložky něco co nejvíc připomíná psí "ehm" a to procpe do tanku. V případě prstence by vznikl kroužek a ten by toho moc nepřesekl. Samotný paprsek výbušniny je mnohem účinnější. Můžeme si o tom pokecat.


Tolik k prstencové náloži.


V případě osového vymetení hřídele by skutečně stačila prachová pyropatrona v trubkovitém výmetném pouzdře tvořeném dvěma souosými trubkami uzavřenými prstencovým dnem. To aby zůstal volný průchod hřídelí pro ovládání vrtule. I v tomto případě by se ono zařízení mohlo tvářit jako součást reduktoru, jen by bylo okolo zakončení hřídele v reduktoru.


Prostě chtělo by to víc informací.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224098 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Já tomu rozuměl, o náloži ve tvaru U jsem psal právě proto že by došlo k nestejnoměrnému účinku a tími k tomu že by hřídel byla směrována po přerušení na "otevřenou" stranu, to by totiž mohlo usnadnit odhození vrtule (těsně po přerušení hřídele by byla "našikmou" a tedy by díky zbytku točivého momentu snáze odlétla) Myslím že i to je jedna z možností.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224121 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

aha tak už vím, kde je "sabaka" zakopaná...Very Happy
když jsem psal "prstencovou směrovou nálož", automaticky jsem předpokládal takovou, která má sice na vnější straně tvar prstence, ale má i směrový účinek ... tedy kumulativní U vložku směrem k hřídeli...cílem je ho přerušit.


Celkem souhlasím s tím, že by asi postačovala "proláklina" vytvořená při tuhnutí, maximálně by se to dalo vylepšit přesným vytvarováním vnitřní strany nebo tenkostěnou vložkou pro přesnější tvarování a zvýšení účinnosti tlouku, celá nálož by pak mohla být menší.


Jestli by celá nálož tvořila uzavřený prstenec, nebo jen podkovu...třeba kvůli snadnější montáže je myslím celkem jedno...jen bych přadpokládal, že by byla natočená tak, aby "pomáhala" stojící vrtule odpadnout pod letoun.


Myslím, že další impulz k oddělení vrtule není třeba:
-na zemi by vrtule upadla vlastní vahou má minimálně pár desítek kg
-rotující by 100% "odpochodovala" ve směru svého gyroskopického momentu
-zapraporová by odpadla kombinací vlastní váhy a odporu vzduchu


sytém hlaveň je teoreticky také použitelný, ale myslím, že je komplikovanější, protože vyžaduje zásah do "silové" části motoru.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224194 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Voči použitiu usmernenej nálože by som mal námietku.
Napriek tomu, že nemci s kumulatívnymi náložami v praxi začali, konštruovali ich pomerne neefektívne - akoby nerozumeli princípu. K lineárnym kumulatívnym náložiam s rezacím účinkom počas vojny pravdepodobne vôbec nedospeli - aspoň neviem o žiadnom inom prípade, kde by lineárnu kumulatívnu nálož použili.
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224207 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Šák právě proto bych spíš věřil na prostou výmetnou slož za koncovým hřídelem reduktoru, upevněného na poslední trupové přepážce, tím pádem je tam místa celkem dost.


Надо проверит
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#224235 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Malá ukázka jak mohlo vypadat to "odstřelení vrtulové hřídele".


www.detektorweb.cz
URL : https://www.valka.cz/Vystrelovaci-sedacka-v-Fw-190-t40091#225346 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more