CZK - Škoda 973 Babeta

Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - Škoda 973 Babeta

    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Škoda 973 Babeta

    Prototyp terénního automobilu s trvalým pohonem všech čtyř kol (4 x 4). V letech 1952 až 1956 bylo vyrobeno 30 kusů. Otevřená samonosná ocelová karosérie se sklopným čelním sklem a skládací plátěnou střechou byla vyztužená podélníky a příčkami. Měla nezávislé zavěšení kol, doplněné trvalými kolovými redukcemi a odpružení kol bylo zkrutnými tyčemi, kterými se dala nastavit světlá výška od 360 až do 380 mm. Škoda 973 byla vyráběná jako otevřená, čtyřdveřová nebo štábní otevřená, dvoudveřová a ve skříňovém provedení jako pohotovostní radiovůz, označený jako typ 973R. Technickou zajímavostí Škody 973 jsou mechanické kuličkové uzávěry předního i zadního diferenciálu, které jsou propojeny s rozdělovací převodovkou dvěma kardanovými hřídeli.
    První prototypy byly vyrobeny na přelomu let 1951/1952 a byly vybaveny motorem o objemu 1221 cm3. V roce 1953 byl připraven prototyp s motorem o objemu 1491 cm3, který se také později zúčastnil konkursu států východního bloku na výrobu vojenského terénního vozidla, obdobnému americkému Jeepu. Při zkouškách v bahnitém i písčitém terénu severně od Drážďan Škoda 973 bez problémů obstála a v AZNP, závod Mladá Boleslav se začala pomalu připravovat jeho sériová výroba. Nakonec dostal přednost sovětský terénní automobil GAZ-69.
    V souladu s tehdejším trendem v označování automobilů dostal název Babeta, který má původ v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů, kde zpívají Karel Gott a Hana Hegerová píseň Babeta šla do světa právě ve Škodě 973. Při leteckém dni 2. září 1956 vysadila posádka kpt. Němeček a mjr. zahrádka z vrtulníku Mi-4 s označením D-56 také jeden z prototypů Škody 973 s protitankovým kanonem PTK-57 na plochu ruzyňského letiště.
    Vojskové zkoušky Škody 973R s radiostanicí RM-31 probíhaly v roce 1955 u 1. spojovací základny v Hradci Králové. Radiostanice RM-31 byla malá vševojsková krátkovlnná radiostanice o výkonu 6 W. Moderně koncipovanou, mechanicky a ergonomicky dobře řešenou radiostanici vyráběl od počátku padesátých let Tesla n.p., Pardubice. Známy jsou čtyři verze radiostanice RM-31: pěchotní RM-31-P, automobilní RM-31-A, tanková RM-31-T s vkv doplňkem RM-31-50 pro spojení v tankové rotě a pro tankosamohybné útvary RM-31-S.

    Technické údaje:
    Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou
    Zdvihový objem: 1221 cm3 nebo 1491 cm3
    Výkon: 33,1 kW (45 k) při 4200 ot/min nebo 38,3 kW (52 k) při 4200 ot/min
    Převodové ústrojí: převodovka a redukční převodovka s mezinápravovou rozvodovkou v bloku s motorem, pohon rozvodovek obou náprav spojovacími hřídeli, stálá redukce v kolech pro zvýšení světlé výšky vozidla
    Rozměry:
    Délka: 3500 mm
    Šířka: 1670 mm
    Výška: 1785 mm
    Rozvor: 2200 mm
    Světlá výška: 360 až 380 mm
    Brodivost: 600 mm
    Nájezdové úhly (přední/zadní): 55°/55°
    Pneumatiky: 7,50 x 16
    Hmotnost: vůz 1190 kg užitečná 500 kg
    Max. rychlost: 90 km/h
    Spotřeba: 12,5 litru na 100 km

    Zdroj: www.kani.plivnik.cz, www.automix.centrum.cz, Jaroslav Matoulek Tomáš Soušek: Rotory na obloze, AVIS 2006, Michal Burian, Jiří Rýc: Historie spojovacího vojska, AVIS 2007

    Náhradní akumulátory pro radiostanici RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany. Odraz blesku způsobuje plexisklo chránící vybavení automobilu před nenechavci z řad návštěvníků.

    Radiostanice RM-31 a sedadlo radisty v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany

    Radiostanice RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany

    Další Škoda 973R, tentokrát z expozice Vojenského technického muzea Lešany

    Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany

    Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany

    Jeden z dochovaných radiovozů Škoda 973R v Muzeu na demarkační linii v Rokycanech

    Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi

    Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi

    Prototyp radiovozu Škoda 973R

    Jeden z prototypů Škody 973 s protitankovým kanonem PTK-57 po výsadku na plochu ruzyňského letiště 2. září 1956

    Prototyp Škoda 973 s oteřenou karosérií
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/36542#227643 Version : 0
    Jaroslav Matoulek
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Výrobce: Škoda, Mladá Boleslav
    Období výroby: 1952 - 1956
    Hmotnost: 1690 kg (celková)
    Motor: Škoda, řadový čtyřdobý kapalinou chlazený zážehový čtyřválec. Používány dva typy: první o objemu 1221 ccm o výkonu 45 koní při 4200 otáčkách, druhý o objemu 1491 ccm o výkonu 52 koní při 4200 otáčkách.
    Poháněná náprava: 4x4
    Brzdy: kapalinové
    Celkem vyrobeno: 30 vozidel


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/36542#137307 Version : 0
    Jirka Zelenka
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Babeta v akci

    Další z dochovaných kusů. Babeta v terénu na akci "O zlomenou poloosu" v Třebíči r. 2002
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/36542#173012 Version : 0
    Kelby
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    ŠKODA 973 BABETA v päťdesiatych rokoch v ČSA.


    Zdroj : Obrana lidu 1956 č. 115

    ŠKODA 973 BABETA ČSA
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/36542#292368 Version : 0
    Miroslav Hlavatý
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Škoda 973 Babeta


    Zdroj :http://slovari.yandex.ru/dict/milauto/%D0%A8

    ŠKODA-973 s plátennou strechou v roku 1955.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/36542#294714 Version : 0
    Miroslav Hlavatý
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Název BABETA (spíše ale šlo o přezdívu)pro toto vozidlo se začal používat až po natočení (nebo v průběhu natáčení) filmu "Kdyby tisíc klarinetů" v roce 1964, tedy v době, kdy již bylo o jeho osudu dávno rzhodnuto. Při natáčení filmu byl použit jeden exemplář vozidla, kde se objevuje v několika letmých záběrech, ze kterých ale není úplně zřejmé, o jaké vozidlo se vlastně jedná. Nejdelší scéna filmu s tímto vozidlem je tady pouze v případě, kdy Hana Hegerová na jeho korbě zpívá sólovou píseň s názvem " V opeře". Interpretem písně "Babeta šla do světa" je ve filmu sám autor Jiří Suchý, který jí ale zpívá v jídelně fiktivních kasáren Alkalis.
    Při natáčení tohoto filmu byl použit ještě další zajímavý prototyp lehkého teréního vozidla AZNP z té doby, kterým je Škoda Agromobil 998, a to ve dvou exemplářích. Toto vozidlo mělo být určeno pro civilní trh, zejména zemědělství, lesnictví, pro údržbu rozvodných sítí a pod. Nicméně se předpokládalo, že po malé úpravě může být použit i pro vojenské účely. Výroba nebyla realizována z důvodů nedostatku finančních prostředků na její zahájení.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/36542#460531 Version : 0
    Jan Kamiš