Název: Name: | Jokošo K2Y2 Typ 3-2 | Yokosho K2Y1 Type 3-2 |
Originální název: Original Name: | 海軍三式二号陸上初歩練習機 [K2Y2] | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | trainer aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1932-DD.MM.1932 Kawanishi Aircrafts, Ltd., Naruo DD.MM.1932-DD.MM.1937 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka DD.MM.1934-DD.MM.1934 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya DD.MM.1938-DD.MM.1939 Showa Aircraft Industry, Ltd., Showa DD.MM.1939-DD.MM.1940 Japan Aircraft Manufacturing Co., Ltd., Yokohama | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1932-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~300: Kawanishi - 26 Watanabe - 114 K2Y1/K2Y2 Mitsubishi - 45 Showa - 3 Nippi - 126 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1930 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 657 kg | 1448 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 890 kg | 1962 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,900 m | 35ft 9,12in |
Délka: Length: | 8,600 m | 28ft 2,57in |
Výška: Height: | 3,130 m | 10ft 3,23in |
Plocha křídla: Wing Area: | 29,43 m2 | 316.78 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 30,70 kg/m2 | 6.29 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hitači Kamikaze 2 vzduchem chlazený hvězdicový sedmiválec o výkonu 118 kW (160 k) v h= 0 m. Vrtule dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu o průměru 2 470 mm. | Hitachi Kamikaze 2 seven-cylinder air-cooled radial engine, rated 158 hp at sea level, driving a two-blade fixed pitch wooden propeller of the diameter 8ft 1,25in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 110 l | 24.2 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 161.6 km/h v 0 m | 100,4 mph in 0 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 101.1 km/h v 1000 m | 62.8 mph in 3281 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 21,67 min do 3000 m | 21,67 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4600 m | 15092 ft |
Dolet: Range: | 400 km | 248.5 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | None |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 海軍三式二号陸上初歩練習機 [K2Y2] - Námořní cvičný letoun Type 3-2 (K2Y2) Spojenecké kódové jméno: nepřiděleno Námořní cvičné letouny Yokošo K2Y1 byly oblíbené a tak je logické, že konstruktéři jokosuckého námořního arzenálu pokračovali v jeho vylepšování. V únoru 1930 byl nahrazen původní motor Mongoose sedmiválcovým motorem Gasuden Jimpu. Tato úprava se osvědčila a stala standardem pro další výrobu. Letoun byl onačen jako Námořní cvičný letoun Typ 3 model KAI-1 a od března 1932 se označení změnilo na Námořní cvičný letoun Typ 3-2. Vyráběn byl u celkem pěti výrobců. Zkrácené označení bylo K2Y2, dřívější verze s motorem Mongoose nesl označení K2Y1. Letoun Yokošo K2Y si získal pro svou výbornou ovladatelnost velmi dobrou pověst a byl používán od roku 1930 jako hlavní cvičný letoun námořního letectva pro základní výcvik pilotů. V tento úkol plnil až do roku 1940, ke konci třicátých let již však bylo několik desítek těchto letadel odprodáno civilních leteckým školám. | 海軍三式二号陸上初歩練習機 [K2Y2] - Navy Type 3-2 Land-based Primary Trainer (K2Y2). Allied Code Name: None Development of Yokosho K2Y1 continued at Yokosho and in February 1930 the original Mongoose engine was replaced by a Gasuden Jimpu. This proved to be a better combination and became standard as the Type 3 land-based Trainer KAI-1. When officially adopted with this engine in March 1932 it became the Type 3-2 land-based Trainer. The Jimpu-powered aircraft had the short designation K2Y2. This type gained a good reputation and was a Navy primary trainer from 1930. They were stable and easily controlled trainers. Many K2Y were eventually released to civil users, the Students' Aviation League being the largest user. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2 Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 http://www.airwar.ru/enc/other1/k2y.html http://www.combinedfleet.com/ijna/k2y.htm www.lemairesoft.freehyperspace.com archiv autora |