This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
VRC-105 Centauro je obrněný průzkumný prostředek určený k vedení samostatné průzkumné činnosti v týlu protivníka. Stejně účinně ho lze nasadit jako stíhač tanků.
V druhé polovině devadesátých let začala španělská armáda cítit potřebu nahradit dosavadní průzkumná vozidla VEC-90 novým, rychlým, dobře pancéřovaným vozidlem přepravitelným vzduchem se silnou výzbrojí, které by dokázalo efektivně operovat nejen v bojových podmínkách, ale také v humanitárních misích.
Do užšího výběru se nakonec dostal francouzský průzkumný typ AMX 10RC a italský stíhač tanků / průzkumné vozidlo Centauro B1. Během zkoušek se italské Centauro ukázalo být suverénně nadřazené nad AMX 10RC ve všech kategoriích kromě jedné. Tou byla přepravitelnost vzduchem, kdy se ukázalo, že s naložením Centaura do Herculese budou zjevné obtíže.
Vítězem tendru se tedy stal italský stroj, kterému španělská armáda přidělila označení VRC-105 (VRC - Vehículo de Reconocimiento y Combate). Rozhodnutí o zavedení 22 exemplářů padlo 25. června 1999. V roce 2000 se do Španělska dostalo prvních sedm kusů, zbylích patnáct následovalo v dalším roce. Vozidla prakticky odpovídají posledním sériovým Centaurům určeným pro italskou armádu. Součástí kontraktu byly též offsety do výše 100% zakázky, proto se některé systémy pro VRC-105 vyrábí a generálkují ve Španělsku.
VRC-105 do své výzbroje zařadil průzkumný pluk RLC 8 Lusitania (RLC - Regimiento de Caballería Ligero). Ještě než první sériové VRC-105 dorazilo k útvaru, objevily se ve Španělsku tři Centaura patřící italské armádě. Tato vozidla podstoupila nové testy, které měly potvrdit, zda tato vozidla mohou nahradit letité tanky AMX-30EM2. Testy nakonec skončily úspěšně a tak v únoru 2002 následovala objednávka na dalších 62 VRC-105 za 200 milionů €. Dodávky mají probíhat v rozmezí let 2002 až 2007.
Uživatelé: Španělsko
Výrobce: IVECO- Fiat / OTO Melara, Itálie
Technicko-taktická data
Bojová hmotnost: 25 100 kg
Osádka: 4
Rozměry:
- celková délka: 8 587 mm
- délka korby: 7 850 mm
- šířka: 3 050 mm
- celková výška: 2 735 mm
- výška korby: 1 750 mm
- světlá výška: 417 mm
Překročivost: 1,2 m
Výstupnost: 0,45 m (0,55 m ?)
Brodivost: 1 m (1,5 m ?)
Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%
Pohonná jednotka:
- typ: IVECO 8262.43TC, turbodiesel
- maximální výkon: 382 kW
Převodovka:
- ZF 5HP-1500, automatická, pět stupňů pro jízdu vpřed, dva pro jízdu vzad
Rychlost:
- maximální: 105 km/h
Jízdní dosah: 800 km
Výzbroj:
- kanon ráže 105 mm se zásobou 40 kusů munice
- dva kulomety MG 3S ráže 7,62 mm se zásobou 4 000 kusů munice
Period | - |
Type | - |
Camouflage | - |
Country | - |
Production No. | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Tactical marking | - |
Name | - |
Unit | - |
Date (DD.MM.RRRR) | - |
Author | - |
Print size / 300 DPI | - |
Published with authors permit | - |
Author Website | - |
(REGIMIENTO DE CABALLERÍA LIGERO ACORAZADO - Numancia 9)
Period | - |
Type | - |
Camouflage | - |
Country | - |
Production No. | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Tactical marking | - |
Name | - |
Unit | - |
Date (DD.MM.RRRR) | - |
Author | - |
Print size / 300 DPI | - |
Published with authors permit | - |
Author Website | - |
(REGIMIENTO DE CABALLERÍA LIGERO ACORAZADO - Numancia 9)